Argentina's Economic Collapse (FULL VERSION)
59:05
-
3 years ago
Kooste mielenkiintoisista artikkeleista ainoastaan henkilökohtaista opiskelua varten Tämän blogin julkaisemat kirjoitukset eivät välttämättä edusta blogin ylläpitäjän kantaa.
Biljoona, biljoona, biljoona euroa /11.4.2012Esko Seppänen |
Kun
olen eläkkeellä, on paljon vapaata aikaa. Niinpä kirjoitan syksyksi
kirjaa Emusta ja eurokriisistä, joka on Amerikasta liikkeelle lähtenyt
hullun rahan tauti. Tässä panen jakoon makusteltavaksi tulevaa tekstiä,
jonka päivitän vastaamaan kriisin tilaa kirjan julkitulemisen hetkellä.
Vuoden
2008 alussa, ennen nykyisen systeemikriisin kuplan puhkeamista,
Euroopan keskuspankin taseen loppusumma oli 1 300 miljardia euroa.
Maalis-huhtikuun vaihteessa 2012 se oli 3 000 miljardia eli 1biljoona + 1
biljoona + 1 biljoona euroa.
EKP
ei ollut painanut seteleitä, mutta se oli luonut virtuaalista
bittirahaa tavalla, jota entisaikaan kutsuttiin setelirahoitukseksi.
Keskuspankkijärjestelmän
myrkkyvarastoihin on kasautunut huonolaatuisia velkakirjoja, joista ei
kerrota niiden alkuperää, määrää eikä ostohintaa, ja niille
huonolaatuisia vakuuksia, joiden riittävyydestä vastuiden kattamiseen
eivät ulkopuoliset saa tietoa.
Näistä
järjestelmän vastuista ei löydy valtioiden budjeteista mitään
merkintöjä. Ne ovat syntyneet mediahiljaisuuden vallitessa ja vailla
demokraattista päätöksentekoa ja valvontaa. Valtiot eivät tiedä,
millaisia riskejä EKP on niiden veronmaksajien puolesta ja nimiin
ottanut. EKP:n kautta suomalaisille veronmaksajille voivat tulla maksuun
paljon suuremmat PIIGS-riskit (PIIGS = Portugali, Italia, Irlanti,
Kreikka ja Espanja) verrattuna poliittisen älämölön kautta kansan
tietoisuuteen tulleisiin Kreikka-riskeihin. Erkki Liikanen vaikenee
visusti riskeistä. Vaikeneminen on hänen työnsä.
Valtiovarainministeriön
rahoitusosaston ylijohtaja Pentti Pikkarainen nosti maaliskuussa 2012
velkamirrin pöydälle kysymällä julkisesti, millaisia riskejä hänen
entinen työnantajansa Suomen Pankki on EKP:ssa ottanut ja millaisiin
velvoitteisiin Suomen sitonut eduskuntaa, hallitusta ja
valtiovarainministeriötä informoimatta ja julkisuudelta salaa. Riskejä,
joiden kypsymisestä EKP:n tappioiksi Suomen Pankin vastuu on 1,8 %, voi
syntyä neljästä eri lähteestä. Seuraavassa riskien aihiot, jokainen
erikseen.
1)
EKP on ostanut ongelmavaltioiden velkaa yli 200 miljardilla eurolla.
Kun velkakirjat on ostettu markkinoilta, EKP:lla ei ole niille
vakuuksia. Riski on se, että velkakirjojen arvo alenee niistä maksettua
hintaa alhaisemmaksi, ja silloin niistä kirjautuu EKP:lle tappioita.
EKP:n oman ilmoituksen mukaan näitä velkapapereita on ostettu niin
alhaisiin markkinahintoihin, että ne tuottavat sille voittoa. Huomen voi
kuitenkin pyyhkäistä tämän päivän voitot olemattomiin yhdestä rahan
mannerlaattojen liikahduksesta syntyneellä epäluottamuksen tsunamilla.
2)
Target 2-järjestelmä on Emu-maiden keskuspankkien sponsoroima
kansallisten pankkien, pörssien ja muiden rahan suurkäyttäjien maksujen
siirron clearing- eli selvitysmenetelmä, jossa joka ainoa minuutti
70 000 Emu-maiden välistä maksusuoritusta ohjataan maksajien tileiltä
oikeiden saajien tileille. Järjestelmä on nopea ja tehokas, mutta se
tuottaa luottokelpoisuusluokitukseltaan AAA-maille (Saksa, Hollanti,
Suomi ja Luxemburg) riskejä, joita ei moni tunne ja joita harva
ymmärtää. Siitä lisää jäljempänä.
3)
Kun EKP ei ole lainannut rahaa pankeille ilman – oman ilmoituksensa
mukaan turvaavia – vakuuksia, Kreikan ja Irlannin kansalliselle
keskuspankille on annettu lupa myöntää maidensa pankeille kansallista
ELA-hätäapulainaa (ELA = ”Emergency Liquidity Assistance”)
huonolaatuisia vakuuksia vastaan. Riski on se, että vakuudet pettävät ja
näiden maiden EKP-haarakonttorit eivät pysty yksin selviytymään
tappioista, ja silloin ne tulevat koko keskuspankkijärjestelmälle
maksuun. Ensisijaisia maksajia ovat asianomaiset valtiot, mutta riskin
juuri on se, että vakuuksien kaatuminen perustuu näiden valtioiden
maksukyvyttömyyteen. Kyseessä eivät ole ihan pienet summat, sillä
keväällä 2012 Irlannin keskuspankilla oli vakuutena pankkien
roskavakuuksia 48 miljardilla ja Kreikan keskuspankilla 41 miljardilla
eurolla. Suomelle niissä muhii parin miljardin riskit.
4).
Luotottaessaan pankkeja EKP perii niiltä vakuudet, joiden arvo riittää
normaalioloissa kattamaan pankin maksukyvyttömyyden. Riski on se, että
tulee koko systeemin kattava kriisitilanne ja että monet vakuudet
sulavat samasta syystä. Systeemikriiseihin ei voi varautua ennalta
millään vakuuksilla.
Näiden
edellä mainittujen riskien varjossa ja hullun rahan taudin riuduttamana
Euroopan unioni yrittää pitää koossa rahaliittonsa Emun, jonka perusta
on valettu ylivelkaantumisen hiekasta ilman reaalitalouden sementtiä.
Mitä tehdä, kun sokkeli murenee?
EU
on ollut kykenemätön tekemään päätöksiä tilanteen korjaamiseksi.
Komissio on käyttänyt aikansa liittovaltion sisäänajoon sen sijasta että
se olisi keskittynyt akuutin kriisin hoitoon.
Tässä
tilanteessa Euroopan keskuspankin (EKP) on ammuttava bazooka, iso ammus
raskaalla singolla, ja aloitettava bitti- eli setelirahoitus suoraan
jäsenmaille ohi pankkien. Vaikka se on ihan laiton juttu, aivan yhtä
lailla EU:n perustuslain vastaista on tämä nykyinenkin meno.
EU:n
alueella toimii tuhansia pankkeja, joista EKP listaa asiakaskelpoisiksi
2600. Pankkitoiminta on keskittynyt suuriin pankkeihin, sillä 44
johtavan pankin markkinaosuus on noin 90 %. Maailman ison rahan
markkinoilla johdannaiskaupankäynnissä valta on vielä enemmän
keskittynyt.
Eurooppalaiset pankit eivät tule omillaan toimeen.
Finanssikapitalismissa,
jota markkinoidaan vapaana markkinataloutena, valtiot tuottavat
julkisella rahalla pankeille sosiaaliturvan, jonka ne vanhaan hyvään
aikaan tuottivat ihmisille. Tänään ihmisten sosiaaliturvaa murennetaan,
jotta voitaisiin avustaa pankkeja.
Pankkitukiaisten
tuorein innovaatio on EKP:n aloittama LTRO-luototus (= ”Longer-Term
Refinancing Operations”). Siinä pankit saavat julkista
keskuspankkirahoitusta niin paljon kuin pyytää kehtaavat ja kyllä
kehtaavatkin. Biljoona euroa on niille annettu, eikä antamiselle ole
asetettu ylärajaa. Lotroluottojen laina-aika on kolme vuotta ja korko on
ollut sama kuin EKP:n ohjauskorko: 1 %. Raha annetaan pankkien
vapaaseen käyttöön, ilman määrättyjä käyttötarkoituksia.
Joulukuussa
2011 EKP jakoi 523 pankille joulupullana palasia makealla kermalla
kuorrutetusta, sokerisesta LTRO-kakusta, yhteensä 489 miljardia euroa.
Helmikuun lopussa 2012 rahaa sai 809 pankkia, yhteensä 538 miljardia
euroa. Nämä bittirahapäästöt ovat elintärkeitä niille pankeille, joilla
on ollut vaikeuksia maksaa takaisin vanhoja vippejä EKP:lle. Kun osa
lotrorahoista käytettiin näiden vanhojen luottojen maksuun, tuoretta
keskuspankkirahaa lähti kiertoon – pankkien moninkertaistettavaksi –
runsas puolikas jaossa olleesta biljoonasta eurosta.
Huhtikuussa
2012 pankeilla oli käytössään kaiken kaikkiaan 800 miljardia euroa
lotroja ja muuta ”ylimääräistä” EKP-apua odottinas uusia löysän rahan
sijoituskohteita, joista mainittakoon keinottelu ja rahapelit. Pankkien
maailmassa valmistauduttiin puhaltamaan uutta kuplaa energian,
raaka-aineiden ja ruuan hinnoista, johdannaisista ja finanssitalouden
oheistuotteista (kuten sademetsistä, savanneista ja muusta maapohjasta).
Vuoden
2011 lopun lotroraha nostatti pörssikurssit lamasta nousuun, ja sama
vaikutus oli myös helmikuun 2012 halparaha-annilla. Se näkyi epäsuorasti
jopa Suomen työeläkerahastojen sijoitusten tuotoissa, kun niiden
omistamien osakkeiden arvon aleneminen pysähtyi joulukuussa ja vuoden
viimeinen neljännes oli tuotoiltaan vuoden paras. Ilman EKP:n lotroja se
olisi ollut huonoin neljännes.
On
kummallista, miten vähän kansalaiskeskustelussa on puhuttu siitä
biljoonasta eurosta julkista rahaa, jonka Euroopan Keskuspankki lainasi
käytettäväksi vapaasti keinottelutarkoituksiin.
Lotrojen
kautta EKP tarjoili yksityisille pankeille helppoja voittoja
jäsenmaiden luotottamisesta niiden omalla julkisella rahalla. Kun
esimerkiksi italialaispankki maksoi EKP:ltä ostamastaan voittodopingista
vain 1 prosentin koron, se saattoi ostaa halparahalla oman maansa
valtionvelkaa, josta se sai tuottoa puolenkymmentä prosenttia. Sen
jälkeen pankki saattoi antaa nämä Italian valtion lainapaperit uusien
lotrojen vakuudeksi, ja sama prosessi korkoerovoittoineen voitiin
toistaa taas seuraavan lotrouksen yhteydessä. Niiden rahojen vakuuksien
laadun perään ei paljon kysellä, ja jos vähän kyselläänkin, EKP ei
vastaa.
Financial
Times-lehti kertoi, miten pankkien lisäksi korkoeroista (arbitrage)
ravintonsa saavat hedge-rahastot pystyivät tuottamaan samoista lotroista
helppoja miljoonavoittoja omistajilleen. Niille saatiin korkea tuotto
esimerkiksi seuraavalla tavalla.
Italian
hallitus möi sijoittajille erilaatuisia joukkovelkakirjoja, joista
yhdet olivat inflaatiosuojattuja ja toiset eivät. Ensimmäisen
lotrokierroksen jälkeen tammikuussa 2012 monet sijoittajat möivät
(jälki)markkinoilla aikaisemmin ostamaansa inflaatiosuojattua Italian
velkaa halvalla pelätessään Italian luottoluokituksen alenemista ja sen
kielteistä vaikutusta kyseisten velkapapereidensa hintaan.
Hedge-rahastot, jotka ovat maailman suurimpia riskinottajia, arvioivat
tilanteen toisin ja ostivat velkakirjoja, tekivät inflaatiokorjauksista
swäppejä ja sen jälkeen shorttasivat eli möivät velkakirjoja lyhyeksi (=
möivät sellaista, mitä niillä ei ollut omistuksessaan). Ne hyödynsivät
kysynnän ja tarjonnan ”itsestään” tuottaman kahden joukkovelkakirjalajin
korkoeron omaksi hyväkseen, täysin ilman riskiä.
Korkoero
näiden erilaatuisten velkakirjojen välillä oli jopa 2
prosenttiyksikköä, ja kun se hyödynnettiin kymmenien tai jopa satojen
miljoonien eurojen ja dollareiden panoksilla, parhaat hedge-pelurit
saivat korkoeroista suurille rahoilleen lähes 20 prosentin tuoton. Se
oli pienillä, normaalisti muutaman promillen marginaaleilla toimivassa
arbitrage-kaupankäynnissä lähes maailmanennätys; parempaan nopeaan
korkoerotuottoon on tiettävästi päästy vain kerran aikaisemmin USA:n
valtion obligaatioilla Lehman Brothers-pankin konkurssin aikaan.
Nämä
hedge-rahastojen voitot syntyivät EKP:n julkisista ja EU:n jäsenmaille
kuuluvista rahoista yksityisille pankeille jaetun halparahan eli
lotrojen sivutuotteena.
On
muitakin sivutuotteita. Jos iso tuotto on sivutuote, sitä on myös
siihen kuuluva iso riski, joka saattaa tulla maksuun odottamattomalla
tavalla.
Saksa
on toipunut vuoden 2008 kriisistä nopeasti. Sen vienti on vetänyt maan
taloudelliseen nousuun samaan aikaan kun jotkut sen
rahaliittokumppaneista ovat kitkutelleet taloudessaan
pakkosäästöliekillä ja jopa taistelleet konkurssin uhkan alla valtionsa
kunniallisen olemassaolon oikeudesta.
Kun
talouden pitkän aikavälin säätiedotuksissa alettiin ennustella
inflaation korkeapainetta, sen pelossa saksalaista rahaa ruvettiin
sijoittamaan finanssimarkkinoilta kiinteään omaisuuteen, ja Saksan
kiinteistömarkkinat olivat keväällä 2012 ylikuumenemassa. Samaan aikaan,
kun kiinteistöhinnat nousivat Saksassa, ne laskivat eritoten Irlannissa
ja Espanjassa. Näiden maiden maksu- ja velansaantivaikeudet ovat
peräisin niiden omista kiinteistökuplista. Sellainen on nyt vuorostaan
syntymässä Saksaan. Näin erilainen kehitys on osoitus siitä, että sama
rahapolitiikka ei toimi samalla tavalla kaikissa maissa. Sillä
politiikalla, mikä sopi Saksalle, ajetaan ylivelkamaita ahdinkoon.
Sijoitusmarkkinoidensa
ylikuumetessa Saksa haluaa Euroopan Keskuspankilta tiukkaa
rahapolitiikkaa ja sen jatkavan inflaa- tion vastaista taistelua. Se on
monien EU:n sisäisen devalvaa- tion eli pakkodeflaation runtelemien maiden
näkö- kulmasta kestämätöntä politiikkaa. Saksa kuitenkin rulettaa. Sen
tahdon taloudellisesta kurista ja järjestyksestä ilmaisi suorasanai- sesti
Buban pääjohtaja Jens Weidmann lähettämällä maaliskuussa 2012 EKP:n
pääjohtajalle Mario Draghille salaisen kirjeen (jonka sisältö
vuodatettiin saksalaiselle medialle). Siinä Weidmann muun muassa arvosteli EKP:n italialaisen pääjohtajan Draghin kotimaan pankeille annetun lainarahan huonoja vakuuksia.
Kun
lainaksi annettavan rahan määrä kasvaa, käy aina niin, että vakuudet
”kuluvat” ja alkupuolella lainanantoa vakuudet ovat parempia kuin
loppupäässä. Niin tässäkin tapauksessa. Mitä enemmän EKP antaa lotroa,
sitä huonompia vakuuksia sille lainanantajana yritetään tarjota.
Weidmann
näki EKP:n politiikasta vain sen osan, jonka seurauksena jonkun
Emu-maan ajautuminen maksukyvyttömäksi tuottaa saksalaisille EKP:n
kautta ja Bundesbankin varoista: se on velvoite Saksalle maksaa kyseisen
maan veloista 27 %, mahdollisesti enemmänkin. Jos useat maat tulevat
maksukyvyttömiksi samaan aikaan, maksukykynsä säilyttäneet maat joutuvat
maksamaan hoitamattomista veloista myös näiden muiden osuuden. Sama
Saksan huoli koskee Suomeakin. Myös Suomen Pankki joutuu siinä
tilanteessa maksamaan rahaliittokumppaneiden maksukyvyttömyydestä
johtuvia velkoja, joihin ei ole osattu varautua ja jotka tulevat
keskuspankin kautta poliittisille päätöksentekijöille yllätyksenä.
Saksalaisen kurin lähettiläänä Weidmann
vaati EKP:n lainanannossa Italialle ja muille kriisimaille korkeampia
korkoja, lyhyempiä laina-aikoja ja rahojen käyttötarkoituksiin tiukkoja
ehtoja. Hän näki EKP:n lisäävän taloudellisen suorituskyvyn
säilyttäneiden jäsenmaiden vastuita yli Saksan sietorajan.
Weidmannin
kirje oli omituinen siitä näkökulmasta, että se tarjosi muille
mahdollisuuden kysyä, missä hän oli itse silloin, kun virhepäätöksiä
tehtiin. Ilkeimmät muistuttivat, että hän oli EKP:n neuvostossa
kannattanut niitä päätöksiä, joita hän nyt arvosteli. Oliko se totta vai
hänen panetteluaan, jää epäselväksi siitä syystä, että yksikään
asianosainen ei vahvista tietoa omalla nimellään. EKP:n neuvoston 23
jäsentä eivät saa kertoa keskusteluistaan ja äänestysten
mielipidejakaumista eurokansalaiselle, työnantajilleen.
Keskustelu
Weidmannin roolista paljastaa päätöksenteon vaikeudet Hyvä
Veli-yhteisöissä. Kenen tahansa on sosiaalisesti vaikea häiriköidä
toinen toisilleen tuttujen samanvertaisessa joukossa yleisestä
mielipiteestä poikkeavilla kannanotoilla. Sietää pohtia, miten joukko
sävyttää mielipiteiden kirjon kauttaaltaan harmaaksi.
Weidmannin kirjeessä esille nousi – ensimmäisen kerran poliittisena aseena – aikaisemmin esillä olleet ”Target 2-riskit”.
Ongelmaa voi lähestyä Suomen Pankin taseen näkökulmasta.
Taseen
loppusumma vuoden 2011 puolivälissä oli 32 167 miljoonaa euroa, ja
siitä ”eurojärjestelmän sisäiset saamiset” olivat vastaavissa 9 945
miljoonaa euroa ja ”rahapoliittisiin operaatioihin liittyvät euromääräiset velat” vastattavissa 8 067 miljoonaa euroa.
Maaliskuun lopussa 2012 luvut olivat muuttuneet ihan toisiksi: taseen loppusumma oli 107 457 miljoonaa, ”eurojärjestelmän sisäiset saamiset” 77 241 miljoonaa ja ”rahapoliittisiin operaatioihin liittyvät euromääräiset velat” 80 307 miljoonaa euroa.
Mitä
sellaista on vajaan vuoden aikana tapahtunut, joka on paisuttanut
Suomen Pankin taseen yli kolminkertaiseksi? Kyselemistä voi jatkaa
selvittämällä, liittyykö taseen kasvuun joitakin sellaisia
riskikeskittymiä, joista Suomen kansan tulisi olla tietoinen; onhan
Suomen Pankin tase viime kädessä suomalaisten veronmaksajien vastuulla.
Jos on ylisuuria riskejä, jotka kypsyvät Euroopan Keskuspankin Suomen
haarakonttorille maksuun ja sen omat varat eivät riitä, me maksamme.
Yhden kerran, vuonna 1919, on itsenäisessä Suomessa omalle
keskuspankille annettu rahojen loppuessa pääomitusta, ja kerran, vuonna
1996, on sille maksettu kulukorvauksia pankkijärjestelmän ylläpidosta.
Jos se ei tule omillaan toimeen, eduskunnan on annettava sille rahaa eli
pääomitettava sitä valtion verotuloista.
Vuosi
2008 paljasti Amerikasta tulleen hullun rahan taudin tuhot Euroopassa.
Emu oli tehnyt mahdolliseksi sellaisten maiden velkaantumisen, jotka
rahoittivat ylikulutusta tuontirahalla yksityisiltä pääomamarkkinoilta.
Kun rahansaanti yksityisiltä markkinoilta alkoi tyrehtyä, niissä maissa
jatkui elämäntavaksi muodostunut eläminen yli omien varojen.
Ne rupesivat sitä elämänmuotoa vauraampien maiden kustannuksella EKP:n Target 2-järjestelmästä.
Lotrojen liikkeellelaskun seurauksena Suomeen tulvi – ja paljon tulvikin – vierasta rahaa tavalla, joka näkyy Suomen Pankin taseessa 80 307 miljoonan euron ”rahapoliittisiin operaatioihin liittyvinä euromääräisinä velkoina”, joiden vastineena olivat 77 241 miljoonan euron suuruiset ”eurojärjestelmän sisäiset saamiset”. Kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu,
jos sitä rahaa ei saada EKP:ltä täysimääräisesti takaisin niin
että Suomen Pankki voi maksaa Suomessa toimiville pankeille niiden
tallettamat 80 307 miljoonaa euroa.
Nämä ”Suomessa toimivat pankit” ovat pääosin ulkomaisessa omistuksessa olevia (pohjoismaisia) pankkeja, märältään 16.
Ne ovat myyneet Suomen Pankille pääasiassa ns. yön yli-talletuksia
joidenkin toisten maiden pankkien EKP:ltä 1 prosentin korolla ottamista
ja pohjoismaisten pankkien Suomeen sijoittamista LTRO-lainojen rahoista.
Suomalaiset pankit eivät ole itse ottaneet kuin muutaman miljardin
tarjolla ollutta lotrorahaa siitä syystä, että niiden likviditeetti on
ollut ylihyvä johtuen näistä ulkomaisten pankkien Suomen säilöön
tuomista ja niille itselleen ylimääräisistä rahoista. Suomessa toimivat
ulkomaiset pankit ovat olleet välikäsiä sijoittaessaan kolmansien maiden
pankkien lotrorahoja turvaavasti Suomen Pankkiin odottamaan uutta
(keinottelu)käyttöä.
On
epäselvää, mikä on tällaisen toiminnan pihvi. Ulkomaiset pankit
lainaavat Euroopan Keskuspankilta biljoonan 1 prosentin korolla. Ne
tallettavat rahoja Suomessa toimiviin pohjoismaisiin pankkeihin, jotka
maksavat niistä jonkun koron. Sen suuruutta ei tiedetä, mutta sillä
täytyy olla yhteys siihen Suomen Pankin maksamaan 0,25 prosentin
suuruiseen korkoon, jonka se maksaa näille rahoille niiden palatessa
aina päivän päätteeksi viipymään yön yli sen tileillä. Tätä kaikkea
kutsutaan liiketoiminnaksi, mutta ulkopuolisille on arvoitus se, mistä
syntyvät ne voitot, joiden takia pankkien on kannattanut ottaa vastaan
lotrorahaa?
Suomessa
toimiviin ulkomaisiin pankkeihin on talletettu tällaista irtorahaa
suhteellisesti jopa enemmän kuin Saksaan. Suomen Pankin taseessa oleva
80 miljardia on kolmannes Suomen kansantuotteesta (BKT), kun
Bundesbankin taseessa oleva 520 miljardia on ”vain” puolet Suomen
osuudesta eli kuudesosa sen BKT:sta. Molemmissa maissa niiden muille
maille antama Target 2-luotto on puolitoista kertaa maan vuosibudjetin
verran.
Kun
arvioidaan voittajia ja häviäjiä, haarakonttoreiden väliset
rahoitussuhteet ovat EKP:n näkökulmasta järjestelmän sisäisiä
kirjanpidollisia suhteita, ja se haluaa markkinoida näkemystä, jonka
mukaan ”kansallisen keskuspankin Target 2-saatavat ovat saamisia
Euroopan Keskuspankilta, eikä
niihin siten liity luottoriskiä”. Haarakonttoreiden välisissä velka- ja
saamissuhteissa osapuolina eivät ole haarakonttorit keskenään vaan
toinen osapuoli on aina EKP. Silti riski on.
Haarakonttoreilla
on yhteisvastuu EKP:n tappioista. Sen tapauskohtainen suuruus selviää
ennakolta sovitulla tavalla ns. velka-avaimen perusteella. Jos jonkun
maan kansallinen keskuspankki ei pysty vastaamaan sitoumuksistaan, muut
EKP:n haarakonttorit joutuvat maksamaan yhteisvastuullisesti myös sen
osuuden. Riski on se, että ylivelkamaiden vastuiden maksajiksi jäävät
vain harvat AAA-maat, ja siinä katsannossa Suomen Pankilla oli 80
miljardin verran riskillisiä keskuspankkisaatavia muiden maiden
keskuspankeilta. Riski ei kuitenkaan ole koko 80 miljardia, vaan vain
osa siitä riippuen yhteisvastuukyvyttömien haarakonttoreiden määrästä.
Tätä riskiä ei pääse pakoon sanomalla, että sen kattaa EKP-järjestelmä.
Kyse on aidosta maiden välisestä luottosuhteesta.
Keskustelun
Target 2-järjestelmän olemuksesta käynnisti saksalaisessa Der
Spiegel-lehdessä professori Hans-Werner Sinn. Hän piti tietyille maille
(Suomellekin!) kasautuneita vastuita liiallisina, esitti niille
maakohtaisia enimmäismääriä ja halusi nykyisille veloille aikarajan,
johon mennessä saldot palautetaan hyväksyttävälle tasolle. Liiallisen
keskuspankkikohtaisen luottosaldon ennalta ehkäisemiseksi hän ehdotti
vuosittaista Target-saamisten ja -velkojen tasapainottamista niin että
velalliset keskuspankit pannaan maksamaan velkansa järjestelmää
luotottaville keskuspankeille. Maksuvälineeksi Sinn esittää esimerkiksi
kultaa tai valuuttoja.
Pääjohtaja Weidmann politisoi professori Sinnin ehdotukset.
Suomen
Pankin Online-julkaisusarjan katsauksessa (6/2012) tutkijat Tapio
Korhonen ja Samu Kurri tyrmäävät Sinnin ehdotukset ja heijastelevat
epäsuorasti Suomen Pankin politiikkaa – joka on sananmukaisesti
politiikkaa eikä taloutta – seuraavalla tavalla:
”Vaikka
jonkinlaiset keskuspankkien väliset suoritukset tai vakuudet olisivat
periaatteessa mahdollisia, ne mm. osoittaisivat epäluottamusta
euroalueen kestävyyttä kohtaan. Käytännössä ali- ja ylijäämät ovat
olleet osin niin suuria, etteivät joidenkin keskuspankkien resurssit
olisi riittäneet lähimainkaan niiden kattamiseen. Kokonaisuudessaan
ajatus maksuliikesaldojen eli viime kädessä rajat ylittävien maksujen
rajoittamisesta on mahdoton, sillä se on ristiriidassa rahaliiton
perusajatuksen kanssa. Kaikki maksuja jarruttavat esteet hajottavat
rahaliittoa. Rajoitusten myötä esimerkiksi irlantilainen euro ei enää
olisi samanarvoinen saksalaisen euron kanssa. Ääriesimerkkinä
vuosikiintiön tultua täyteen irlantilaisen tekemä tilisiirto
saksalaiselle saajalle ei enää välittyisikään perille. Tosiasiallisesti
tämä lopettaisi euron käytön yhteisvaluuttana nykyisenkaltaisessa
muodossaan.”
Tutkijoiden
mielestä ”saatava- ja velkasaldojen syntyminen on ollut väistämätön osa
eurojärjestelmän toimintaa finanssikriisin olosuhteissa. Vapaata
maksuliikettä ei voi rajoittaa, koska se kuuluu rahaliiton ehdottomiin
ydinpiirteisiin.”
Emussa
Suomea siis tarvitaan luotottamaan muita maita ja maksamaan
tarvittaessa maksukyvyttömien muiden keskuspankkien
yhteisvastuuosuuksia.
Target
2-saldot eivät ole ongelma niin kauan kuin Emun systeemi ei kaadu. Jos
kuitenkin koko Emu tilttaa, syntyy ongelma, jonka suuruus riippuu
järjestelmän sisäisistä saldoista. Huhtikuun tilanteen mukaan
vaarantuisivat Suomen Pankin 80 miljardin saatavat systeemiltä – tai
ainakin osa niistä. Suomen Pankki kieltää ongelman vedoten siihen, että
systeemin sisäiset saldot hoidetaan yhteisvastuullisesti. Kun se ei
toteudu niiden maiden keskuspankkien osalta, joilla ei ole rahaa vastuun
kantoon, tappiot tulevat maksuun niille (Suomelle!), joilla on vielä
tilaa itse velkaantua.
Tiettyjen
maiden pankkien rahojen ulosvirtauksen, josta osa on talletuspakoa,
tasapainottavat luotot muilta keskuspankeilta rahanpakomaan
keskuspankille. Jos ei olisi Target 2 systeemiin kuuluvaa
maksutasevajeiden automaattiluototusta, pankit joutuisivat normaalin
maksuliikenteen ylläpitämiseksi hakemaan markkinoilta – vaikeasti
saatavaa – lisäpääomitusta turvatakseen niiltä vaadittavan
vakavaraisuuden tai myymään omaisuuttaan.
Koko
systeemin kaatuminen toki on epätodennäköinen skenaario, mutta jos
yksikin jäsenmaa lähtee Emusta, syntyy ongelma. Esimerkiksi Kreikan
lähdöstä olisi vuoden 2012 keväällä seurannut Euroopan keskuspankille
yli 100 miljardin euron lasku. Siitä Saksan keskuspankin osuus olisi
ollut noin 30 miljardia ja Suomen Pankin osuus pari miljardia euroa.
On
hieman liioiteltua sanoa, että EKP on roskapankki tai pankkijätteen
kaatopaikka, mutta jos tapahtuisi täyspaluu kansallisiin valuuttoihin,
EKP:n biljoonataseen alasajosta seuraavien jälkilaskujen maksajiksi
tuskin löytyisi vapaaehtoisia. Emussa ei ole Venäjää, joka otti
vastattavakseen Neuvostoliiton velat.
Se,
että pankit ovat EKP:n omia pullasorsia, joita se syöttää halparahalla,
on jotain, johon ei ymmärrys yllä. Miksi se auttaa pankkeja eikä
valtioita? Mitä
järkeä edustaa se, että rahan käytölle ei aseteta ehtoja ja että sen
seurauksena lotrojen liikkeellelasku johtaa keinotteluun Emu-maiden
rahoilla eikä niiden itsensä auttamiseen kuopasta ylös?
|