Kalifornialaisella
Esthelalla, 10, on salaisuus, jota ei tiedä yksikään luokkakaveri: hänen
kotinsa on autossa
Los
Angelesissa elää asunnottomana noin 60 000 ihmistä. Vuokrat ovat kovia, eikä
asuntoloita ole tarpeeksi.
Yle:n
Yhdysvaltain- kirjeenvaihtaja
Los
AngelesBrownin perheen auto näyttää siltä kuin lapsiperhe olisi
lomamatkalla. Takakontti tursuaa tavaraa, ja dvd-soittimessa pyörii Disneyn
piirretty.
Mutta perhe ei ole menossa mihinkään.
Brownien parikymmentä vuotta vanha katumaasturi on
pysäköity Los Angelesin keskustaan, vartioidulle parkkialueelle. Edessä on
jälleen yksi yö kodittomana. Sellaiselle matkalle ei halua kukaan.
Nelihenkinen perhe sai huhtikuussa häädön
vuokrahuoneistostaan syistä, joista perheenäiti Helen Brown on
niukkasanainen.
– Meille tuli erimielisyyksiä naapureiden kanssa.
Mieheni tupakointi aiheutti ongelmia, hän sanoo.
Helen Brownin mukaan häätö oli
epäoikeudenmukainen, koska vuokrarästejä ei ollut.
Häädön jälkeen Brown on asunut miehensä Josephin
sekä kahden kouluikäisen tyttärensä, 12-vuotiaan Angelican ja
10-vuotiaan Esthelan kanssa jo seitsemän kuukautta autossa.
Los Angelesin piirikunnassa elää
asunnottomana noin 60 000 ihmistä. Asunnottomuus on vajaan
vuosikymmenen aikana lisääntynyt roimasti: vuodesta 2011 kodittomien määrä on kasvanut yli 50
prosenttia (siirryt toiseen palveluun). Tilanne kuuluu
Yhdysvaltain vaikempiin, ja sitä luonnehditaan kriisiksi.
Los Angelesin kodittomuus on erityisen raakaa
siksi, että kolme neljästä asunnottomasta viettää yönsä kadulla tai autossa,
koska yömajoja ja asuntoloita ei ole tarpeeksi (siirryt toiseen palveluun).
Kalifornian auringosta ja lämmöstä tunnetussa
kaupungissa paleltui viime vuonna kuoliaaksi enemmän kodittomia (siirryt toiseen palveluun) kuin New Yorkissa. New
Yorkissa kodittomia suojaa laki, joka takaa jokaiselle oikeuden yömajaan (siirryt toiseen palveluun). Jos asuntolassa ei ole
tilaa, kaupunki vuokraa vaikka huoneen hotellista.
Kaliforniassa tutkitaan parhaillaan mahdollisuutta (siirryt toiseen palveluun) alkaa toteuttaa
samankaltaista politiikkaa.
Kello on iltakymmenen, ja
12-vuotias Angelica nukkuu jo. Hänestä ei näy täyteen pakatun auton takaosan
uumenista hiustupsuakaan. Tyttö on ahtautunut makaamaan takapenkin ja
peräkontin väliin, tavarakuormien ja takapenkin selkänojan puristukseen.
Isäpuoli Joseph lepää punaisen viltin alla
takapenkillä astetta väljemmissä oloissa. Tosin perheen kissanpennun, Mr.
Brownin hiekkalaatikko jalkatilassa asettaa hänellekin omat akrobaattiset
haasteensa.
– Mieheni ja tyttäreni vaihtelevat
nukkumispaikkoja. Minä olen aina kuskin paikalla, ellen sitten ole aivan
kuolemanväsynyt, Helen Brown kertoo.
Esthela pääsee nukkumaan äitinsä viereen
kartanlukijan paikalle.
Pysäköintialueella on toistakymmentä autoa, joista
monissa ikkunat on peitetty sisältäpäin. Myös Brownit ovat virittäneet
sivuikkunan eteen pyyhkeen verhoksi.
Yksityisyyden toive on ilmeinen. Kukaan ei pysäköi
suoraan kenenkään viereen.
Yöpysäköintipaikka on Brownin perheelle tärkeä
turvasatama. Alue on vartioitu ja aidattu. Palvelun tarjoaa yksi Los Angelesin
monista järjestöistä, jotka järjestävät kodittomille turvallisia yöparkkeja.
Tähän yöparkkiin pääsy edellyttää, että auto on
rekisterissä ja joko kodittoman oma tai hänelle todistettavasti käyttöön
annettu. Auton on myös oltava ajokunnossa, sillä pysäköintialueelta on
lähdettävä aamuseitsemältä pois. Päivisin pysäköintialue on muidenkin käytössä.
Browneille se sopii, sillä Esthela menee kouluun
seitsemäksi, Angelica puoli kahdeksaksi.
Esthela
painaa päänsä äitinsä kainaloon. Kujeilevan ja iloisen 10-vuotiaan mieli näyttää
nukkumaanmenon hetkellä menevän toviksi matalaksi.
– Olen
surullinen, että meidän pitää asua autossa, Esthela sanoo hiljaa.
Äiti halaa
tytärtään, ja Esthela lähtee kapuamaan auton etupenkille kissa kainalossaan.
Esthelan ja
Angelican kaltaisia alle 18-vuotiaita on Los Angelesin kodittomista alle
kymmenesosa (siirryt toiseen palveluun). Los Angelesissakin viranomaisten
kiireellisyysasteikossa lapsiperheiden majoittaminen on kärkipäässä, mutta
järjestelmä ei ole aukoton.
Brownin
perhe on pienituloisuutensa vuoksi oikeutettu julkiseen asumistukeen. Perheellä
on silti ollut vaikeuksia löytää sopivaa asuntoa ja saada elämänsä
järjestykseen.
Asumistuen
jälkeen vuokrasta jää itse maksettavaksi 30 prosenttia. Sekin on paljon, sillä
Brownin perheessä kumpikaan aikuisista ei tällä hetkellä ole säännöllisessä
päivätyössä. Joseph tekee satunnaisia keikkatöitä sähköasentajan opintojen
ohella.
Asuntoministeriön
myöntämän asumistuen
ehtona on (siirryt toiseen palveluun), että tukea saava kotitalous ei saa
käyttää tuloistaan enempää kuin 40 prosenttia asumiseen.
Kodittomia
auttavan The Shower of Hope -järjestön johtaja Mel Tillekeratne tietää,
että Los Angelesin vuokratasolla se on paljon vaadittu.
– Los Angelesissa
600 000 ihmistä käyttää vuokraan vähintään 90 prosenttia tuloistaan. Suurin
pelkomme on, että nämä ihmiset joutuvat kadulle, jos heidän asumisensa
tukemiseksi ei tehdä mitään, Tillekeratne sanoo.
Rekka-auton kuljettaja Keith Jonesille
kävi juuri niin. Palkka ei riittänyt vuokraan, ja hän joutui
kodittomaksi nelisen kuukautta sitten.
Vastamäki alkoi, kun lääkäri totesi Jonesilla
liian korkean verenpaineen eikä antanut enää lupaa ajaa isoa rekkaa.
Kokopäiväinen työ vaihtui pienempiin, osa-aikaisiin kuljetushommiin. Takaisin
rekan rattiin ei Jonesilla ole asiaa ennen kuin verenpaine laskee, ja sairauden
hoito on vielä kesken.
64-vuotias Jones asuu 1990-luvulla valmistetussa
Honda-henkilöautossaan. Auto on Jonesin silmäterä, koska se on paitsi hänen
kotinsa, myös hänen pääsylippunsa turvallisempaan yöpymispaikkaan ja töihin.
– Pidän tätä autoa kuin kukkaa kämmenellä. Jos
jotain menee rikki, kiirehdin äkkiä pennosistani korjausrahat kasaan, jotta
saan pidettyä tämän liikenteessä, Jones sanoo.
Ajokin mittariin on kertynyt jo yli 400 000
kilometriä, joten huoli auton kestämisestä lienee aiheellinen.
Jones ei ole paljastanut tilannettaan
työtovereilleen. Hän pakkaa yön jälkeen vilttinsä ja muut vähäiset tavaransa
takakonttiin. Ulospäin autosta ei voi päätellä, että se on myös Jonesin koti.
Los Angelesin onneton asuntotilanne kismittää
Jonesia valtavasti.
– Kaikki on ihan poskellaan. Vuokrat nousevat,
mutta palkat eivät. Vuokrataso on karannut hulluksi, ja nykyään tarvittaisiin
kaksi, jopa kolme ihmistä maksamaan yhtä vuokraa, hän sanoo.
Jones laskee, että pikkuyksiön vuokraan hän
tarvitsisi 1 100–1 200 dollaria kuussa. Se on osa-aikatyötä tekevälle
perheettömälle Jonesille paljon rahaa. Hän toivoo saavansa vuokranmaksuun
asumistukea.
Jones haluaa uskoa pääsevänsä ensi kesään mennessä
kylmästä autosta oikeaan kotiin.
– Minulle riittäisi pienikin huone. Haluaisin
katon pääni päälle, paikan jossa käydä suihkussa ja tehdä ruokaa silloin, kun
itse haluan.
Päättäjät ovat havahtuneet liian myöhään
asunnottomuusongelman vakavuuteen, sanoo The Shower of Hope -järjestön johtaja
Mel Tillekeratne.
Kaliforniassa tarvittaisiin viranomaislaskelmien
mukaan noin 180 000 uutta kotia vuodessa (siirryt toiseen palveluun),
jotta asunnontarve saataisiin täytettyä.
Huutavasta asuntopulasta huolimatta rakentamisen
tahti on Kaliforniassa hidastunut. Uusien rakennuslupien määrä on laskenut
viime vuodesta 16 prosenttia 93 000:een. Useiden perheiden asuintaloihin
haettujen rakennuslupien määrä väheni (siirryt toiseen palveluun)eniten.
Eikä rakentamisen määrä itsessään vielä takaa
helpotusta kodittomuuteen, jos uudisrakennukset ovat kalliita
loistohuoneistoja. Mel Tillekeratnen mukaan Los Angelesissa rakennuttajat ovat
keskittyneet lähinnä niihin ja purkaneet luksushuoneistojen tieltä matalamman
vuokran asuntoja.
Rakennuttamista jarruttaa Kaliforniassa myös
työvoimapula. Los Angeles Times -lehden (siirryt toiseen palveluun)
mukaan se on pahentunut paperittomien maahantulijoiden tiukentuneen valvonnan
vuoksi. Lisäksi materiaalikustannukset ovat nousseet, ja taantuman pelko
hillitsee rakennuttajien päätöksentekoa.
Samaan aikaan Kalifornian uudet, kerrostalojen
rakentamiseen ohjaavat määräykset ovat törmänneet asukkaiden vastustukseen. Mel
Tillekeratne on tilanteesta pahoillaan.
– Los Angelesissa asuu valtavasti superrikkaita,
pari sataa tuhatta miljonääriä. Meidän on ymmärrettävä, että autossa ja
teltoissa nukkuvat voisivat olla ihan jossain muualla, jos kaikki olisimme
valmiita luopumaan jostain.
Tillekeratne toivoisi rakentamisen lisäksi
nopeampia keinoja tilanteen helpottamiseen: työsuhdeasuntoja,
vuokrakattoja ja jopa vuokrien jäädyttämistä.
Jotain sen suuntaista onkin jo tulossa.
Kaliforniassa hyväksyttiin tänä syksynä laki, joka tammikuusta alkaen rajoittaa vuokrankorotukset osassa asunnoista (siirryt toiseen palveluun)enintään viiteen prosenttiin
vuodessa.
Uudistus rajoittaa myös vuokranantajan
häätöoikeutta silloin, kun vuokralainen on asunut asunnossa yli vuoden eikä hän
ole rikkonut vuokrasopimusta tai jättänyt vuokria maksamatta.
– Viimein päättäjät näyttävät tajunneen, että
tästä kriisistä ei päästä rakentamalla. He odottivat kuitenkin liian pitkään,
Tillekeratne sanoo.
Kodittomuutta vuosia seurannut Tillekeratne
arvioi, että ongelma pahenee lähivuosina entisestään.
Koko Kalifornian osavaltion alueella
elää asunnottomana 130 000 ihmistä. Heistä yli kaksi kolmannesta on vailla
yösuojaa.
– Moni tulee Los Angelesiin suurin toivein, että
menestyisi näyttelijänä tai muusikkona. Mutta tosiasiassa vain äärimmäisen
harva onnistuu, Tillekeratne sanoo.
Toisessa metropolissa San Franciscossa
kodittomuutta ovat välillisesti ruokkineet Piilaakson teknologiayhtiöt.
Korkeasti palkattujen it-osaajien myötä vuokrahinnat ovat nousseet monen
palveluammatissa työskentelevän ulottumattomiin.
San Franciscossa meni viime vuoden vaaleissa läpi
lakialoite, jolla yli 50 miljoonan liikevaihtoa tekeviltä yrityksiltä aletaan
periä niin sanottua kodittomuusveroa (siirryt toiseen palveluun).
Sen tavoitteena on kerätä vuosittain 300 miljoonaa kaupungin kodittomien
auttamiseen ja asuttamiseen.
Lain puolustajien mukaan menestyneiden
teknologiayhtiöiden moraalinen velvollisuus on auttaa ratkaisemaan ongelma,
jonka pahenemista ne ovat itse edesauttaneet.
Mel Tillekeratne tapaa työssään myös ihmisiä,
jotka niin sanottu alustatalous on pakottanut yrittäjyyteen ilman vakituisia
tuloja ja työsuhde-etuja. Hän mainitsee esimerkkinä kyytipalvelu Uberin.
Kodittomia Uber-kuljettajia Tillekeratne näkee
säännöllisesti järjestönsä yöparkeissa ja liikuteltavilla suihkupaikoilla.
Järjestön konttisuihkuissa peseytyy viikoittain
useita satoja ihmistä. Neljän suihkupaikan kontteja kierrätetään eri puolilla
Los Angelesia.
Brownin perheen yöparkkialueelta ei
suihkua löydy. Autossa nukutun yön jälkeen unihiekat pyyhitään
kosteuspyyhkeillä.
Äiti Helen pitää huolen, että tytöistä ei huomaa
kodittomuutta. Heillä on puhtaat vaatteet ja muodikkaat silmälasit. Esthelan
luokkakavereista yksikään ei tiedä, että perhe asuu autossa.
Helen Brown sanoo haluavansa katsoa eteenpäin sen
sijaan, että jäisi katkeruuteen vellomaan. Hän ajattelee, että tyttäret
kestävät kodittomuuden paremmin, kun saavat sitkeyden mallin äidiltään.
Tänä aamuna ilmassa on toiveikkuutta. Brown on
sopinut seuraavaksi päiväksi asuntonäytön. Talossa olisi omaa pihaa lasten
leikkiä ja kissan kirmata.
– Ensimmäistä kertaa vuosikausiin pääsisimme
taloon kerrostalohuoneiston sijaan. Selitin vuokranantajalle rehellisesti
tilanteemme, ja hän kuulosti siltä, että voisi antaa meille mahdollisuuden,
Brown iloitsee.
Päiväksi Brown ajaa auton puiston parkkialueelle.
Lampea ympäröivä puisto on valikoitunut perheen päiväpysäköintipaikaksi
paristakin syystä.
Puistossa on hyvä tehdä pienellä kaasukeittimellä
ruokaa, ja syödä saa puiston pöytien ääressä. Tärkeää on myös, että puistossa
on ilmainen langaton nettiyhteys. Sillä äiti voi etsiä asuntoa ja tytöt
katsella eteläkorealaisia poikabändejä.
Muutamaa päivää myöhemmin Helen Brown kertoo
puhelimessa, miten asuntonäytössä oli mennyt. Asuntoa havitteli useita muitakin
perheitä, eikä vuokranantaja valinnut vuokralaisikseen Browneja.
Tyttöjen kerrossänky jää vielä varastoon
odottamaan pääsyä uuteen kotiin.
– Etsintä jatkuu, Helen Brown sanoo.