اروپا از بیم تورم منفی نرخ بهره منفی میدهد
پنج شنبه 05 ژوئن 2014 - 15 خرداد 1393
روز پنجشنبه، ١٥ خرداد (٥ مه)، ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که نرخ بهره پایه در حوزه پول یورو به پانزده صدم درصد کاهش یافته و بانکهای سپرده گذار نزد این بانک هم، به جای دریافت بهره، ناگزیر به پرداخت هزینه خواهند بود. نرخ بهره پایه حوزه یورو پیش از این بیست و پنج صدم درصد و نرخ بهره سپردههای بانکها صفر درصد بود.
تصمیم بانک مرکزی در واکنش به نگرانی در مورد تعمیق رکود در حوزه پول واحد اروپا - یورو - در حالی اتخاذ شده است که نرخ تورم در این منطقه به هفت دهم درصد رسیده است.
تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا جدیدترین اقدام برای پایان دادن به رکود و همچنین، جلوگیری از خطر کاهش بیشتر نرخ تورم است. در ماه های اخیر، نگرانی هایی در مورد کاهش بیشتر نرخ تورم و حتی بروز تورم منفی - یعنی تنزل سطح عمومی قیمت کالا و خدمات - وجود داشته است. چنین وضعیتی میتواند به بروز رکود اقتصادی عمیق و طولانی مدت منجر شود که مقابله با آن بسیار دشوار خواهد بود.
وضعیت تورم منفی باعث کاهش و حتی توقف سرمایهگذاری میشود زیرا سرمایهگذاران میدانند که هنگامی که سرمایهگذاری آنان به مرحله تولید و فروش کالا برسد، بهای کالای تولیدی کمتر از زمان سرمایه گذاری بوده و ضرر و زیان آنان کمابیش قطعی است. همزمان، خریداران کالا نیز که انتظار دارند روند تنزلی قیمتها ادامه یابد، خرید اقلام غیرضروری را به تعویق میاندازند.
نتیجه توقف سرمایه گذاری و خودداری مصرفکننده از خرید کالا، کاهش هر چه بیشتر تقاضاست که روند کاهش قیمتها را سرعت می بخشد و رکود اقتصادی و عواقب آن مانند بیکاری را تشدید میکند.
بانک مرکزی اروپا برای جلوگیری از این وضعیت، به کاهش نرخ بهره پایه و منفی کردن نرخ بهره سپردههای بانکها مبادرت کرده است.
ماهیت تصمیمها
نرخ بهره پایه که در کشورهای مختلف به اسامی گوناگون خوانده میشود، بهرهای است که بانک مرکزی در قبال وامهای بسیار کوتاه مدت - معمولا چند ساعته و شبانه- از بانکهای تجاری مطالبه میکند.این بانکها گاه با کمبود موقت نقدینگی جهت تسویه حساب های بین خود در پایان روز مواجه میشوند و برای تامین نیاز خود، مبالغی را از بانک مرکزی وام میگیرند. نرخ بهرهای که بانک مرکزی برای این وامها مطالبه میکند، نرخ بهره پایه خوانده میشود.با کاهش نرخ بهره پایه توسط بانک مرکزی اروپا، بهرهای که به سپرده مردم در بانکهای تجاری کشورهای عضو حوزه یورو تعلق میگیرد بسیار ناچیز است و بانک مرکزی اروپا امیدوار است این وضعیت باعث شود شهروندان کشورهای حوزه یورو به جای پس انداز و سپرده گذاری پول، آن را خرج یا سرمایهگذاری کنند و باعث افزایش تقاضا شوند. انتظار این است که افزایش تقاضا، تورم قیمتها را به سطح مطلوب بانک مرکزی اروپا، یعنی حدود دو درصد، افزایش دهد.
همچنین، کاهش نرخ بهره میتواند انگیزه ای برای استقراض سرمایه گذاران از بانکهای تجاری برای سرمایه گذاری شود که نتیجه آن هم افزایش سطح اشتغال و افزایش تقاضا برای کالاها و در نهایت، کمک به رونق اقتصادی است.
بانک مرکزی اروپا همزمان کوشیده است تا بانکهای تجاری را به دادن وام بیشتر به متقاضیان در برابر بهره کمتر ترغیب کند. تصمیم به منفی کردن نرخ بهره پرداختی به سپردههای بانکها نزد بانک مرکزی به این منظور اتخاذ شده است.
در شرایط معمولی، بانکهای تجاری بخشی از پول مازاد بر نیاز خود را نزد بانک مرکزی سپرده گذاری میکنند و بهرهای در برابر آن دریافت میکنند. بانک مرکزی اروپا به منظور تشویق بانکهای تجاری به پرداخت هر چه بیشتر وام به متقاضیان وام به جای نگه داشتن آنها نزد بانک مرکزی، این نرخ را به صفر کاهش داده بود. اینک این نرخ به منهای یکصدم درصد تنزل کرده که به معنی آن است که بانکهای تجاری در ازای نگه داری پول به جای دادن وام به متقاضیان، عملا مجبور به پرداخت نوعی جریمه میشوند.
این روش از سالها پیش توسط بانک مرکزی ژاپن و از بیش از پنج سال پیش توسط فدرال ریزروز - بانک مرکزی آمریکا - به اجرا گذاشته شده است.
یکی دیگر از تصمیمات روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا، خرید اوراق قرضه است. با این روش، بانک مرکزی نقدینگی بیشتری را در اقتصاد حوزه یورو تزریق میکند با این امید که این اقدام باعث افزایش تقاضا شود.
نتیجه ای دارد؟
بانک مرکزی اروپا، مانند بانک مرکزی کشورهای پیشرفته که از دولت مستقل هستند، مسئولیت حفظ ارزش داخلی پول، یعنی جلوگیری از تورم را برعهده دارد و برای این منظور، از مجموعه سیاستهای پولی استفاده میکند.برخی از اقتصاددانان در کارآیی سیاستهای پولی دست کم در مقابله با رکود اقتصادی ابراز تردید کرده و گفتهاند که دلیل استمرار رکود فعلی جهان عدم کارآیی این سیاستها بوده است.
در حالیکه بسیاری از کشورهای حوزه یورو با رکود عمیق و عواقب آن، مانند نرخ بالای بیکاری، دست به گریبان هستند، بروز تورم منفی چشم اندازی بسیار نگران کننده محسوب میشده و بانک مرکزی اروپا امیدوار است با اتخاذ سیاستهای پولی جدید، با این وضعیت مقابله کند.
در عین حال، منتقدان این نوع سیاستها نسبت به نتیجه بخش بودن اقدامات امروز بانک ابراز تردید کرده و گفتهاند که این سیاستها نمیتواند مشکلاتی مانند بی اطمینانی مصرف کننده نسبت به آینده خود و در نتیجه، بی میلی او به خرج کردن، بیکاری و کمبود درآمد بیکاران، و عدم تمایل سرمایه گذاران به سرمایهگذاری را مرتفع کند. به گفته آنان، در شرایط بی اعتمادی نسبت به آینده اقتصادی، حتی ممکن است تصمیمهایی از قبیل آنچه که بانک مرکزی اروپا اتخاذ کرده عملا باعث تشدید نگرانی و بیاطمینانی بیشتر شود.
به گفته آنان، ابعاد مشکلات اقتصادی اروپا بیش از آن است که یکدهم درصد کاهش نرخ بهره بتواند آنها را حل و فصل کند.
البته کاهش نرخ بهره در حوزه یورو احتمالا به کاهش نرخ برابری یورو در برابر سایر ارزها منجر میشود و می تواند صادرات کشورهای حوزه را افزایش و واردات آنان را کاهش دهد. افزایش صادرات یک عامل ضد رکودی محسوب میشود هر چند در شرایط کنونی، باید تاثیر آن در بهبود وضع اقتصادی حوزه یورو را محدود دانست.
EKP tarjoaa: miinuskorkoa ja muita rahakokeita
Television ostoskanavien helppoheikit kaupustelevat kapineita, joilla sujuvat kaikki mahdolliset askareet. Eikä siinä vielä kaikki: kaupan päälle tulee vielä tukku muita kapineita, joiden avulla ratkeavat vielä mahdottomatkin askareet.
Todellisuudessa lienee hyvin epävarmaa,
toimivatko tv-kaupustelijoiden kapineet niin kuin ylenpalttiset
myyntipuheet lupailevat.
Hieman samanlainen vaikutelma syntyi viime viikon torstaina, kun euroalueen keskuspankin EKP:n pääjohtaja Mario Draghi esitteli pankin uusimpia rahapoliittisia kriisitoimia.
Miltei samaan tapaan kuin tv-shopin kaupustelijat esittelevät
kaikkivoipia kapineitaan, EKP:n Draghi esitteli joukon uusia
rahapoliittisia "kapineita" likimain kaikkien mahdollisten ja
mahdottomien talouspulmien hoitamiseen.
Uusia keinoja ovat esimerkiksi ohjauskorkojen lasku
entistäkin alemmas – osittain jopa nollan alapuolelle – ja rahoituksen
tarjonnan lisääminen pankeille. Eikä siinä vielä kaikki: EKP esittelee
vielä lisää uusia keinoja sitä mukaa kuin tarvis vaatii.
Mutta jos kuulostavat tv-shopin kapineet liian hyviltä ollakseen totta, niin myös EKP lupailee luultavasti liikoja.
EKP:n uusimmat keinot jäävät todennäköisesti
tehottomiksi samasta syystä kuin aiemmatkin: ne vaikuttavat korkeintaan
kriisin oireisiin mutta eivät juuri lainkaan kriisin syihin.
Niinpä "EKP-shop" joutuu vielä pitkän aikaa
esittelemään yhä uusia "kapineita" entisten jatkoksi ennen kuin kriisi
lopulta hellittää.
Liikaa velkaa ja liian
vähän pääomaa
vähän pääomaa
Velkakriisien ja niitä taltuttaneiden kriisitoimien
historia on samalla talous- ja rahapoliittisten hoitovirheiden ja
vikatikkien historiaa.
Kriisien syntyyn yleensä itsekin osalliset talous- ja
rahaviranomaiset, kuten keskuspankit, ovat kerta toisensa jälkeen
tulkinneet velkakriisit tilapäisiksi likviditeetti- eli
maksuvalmiusongelmiksi.
Ani harvoin keskuspankkien kaltaiset viranomaiset
ovat velkakriisien alusta asti oivaltaneet tai ainakaan myöntäneet, että
kyse on pohjimmiltaan velallisten ylivelkaantumisesta ja pankkien
pääomapulasta eli velka- ja vakavaraisuuskriisistä.
Siksi keskuspankkien kriisitoimetkin ovat yleensä
ainakin ensi alkuun paikanneet pankkien rahapulaa yksinkertaisesti
tarjoamalla pankeille lisää lyhytaikaista lainarahoitusta tai
järjestämällä ylivelkaisille velallisille rahoitustukea.
Niinpä keskuspankkien likviditeettiä kohentavat
kriisitoimet käyvät ongelmien oireiden eivätkä näiden oireiden taustalla
piilevien varsinaisten ongelmien kimppuun.
Tähän perinteiseen taudinkuvaukseen ja sen mukaiseen
hoitotapaan ovat EKP:nkin toimet pääpiirteissään perustuneet pian kuusi
vuotta kestäneessä kamppailussa euroalueen rahoitus- ja velkakriisin
taltuttamiseksi.
Näin myös EKP:n torstaina esittelemät uudet
rahapolitiikan kevennystoimet pyrkivät helpottamaan euroalueen
rahamarkkinoiden ja pankkien likviditeettiongelmia. Sen sijaan nämä
uudetkaan toimet eivät kohenna pankkien vakavaraisuutta kuin erittäin
hitaasti.
Siksi esimerkiksi EKP:n esittelemä pankkien
keskuspankkitalletusten miinuskorko on ennemmin kokeiluluontoinen
rahapoliittinen temppu kuin tehokas keino kriisin ratkaisemiseen.
EKP haluaa lisää
lainarahaa liikkeelle
lainarahaa liikkeelle
EKP yrittää tukea euroalueen talouskehitystä muun
muassa alentamalla ohjauskorkonsa entistä lähemmäs nollaa, 0,15
prosenttiin. Samalla se laskee pankkien keskuspankkitalletuksille
maksamansa talletuskoron ensi kertaa nollan alapuolelle, -0,10
prosenttiin.
Päätös miinuskoron käyttöön ottamisesta on saanut
paljon otsikkonäkyvyyttä, mutta sen vaikutus euroalueen rahoitusoloihin
jäänee pienemmäksi kuin sen EKP:n päättäväisyyttä korostava
mielikuvavaikutus.
Miinuskorko koskee lähinnä euroalueen pankkien
ylimääräisiä varantotalletuksia, joita nämä pitävät keskuspankkien
talletustileillä. Nämä ovat pankkeja koskevan varantovelvoitteen
ylittäviä talletuksia, jollaisten määrä on pian kaksi vuotta supistunut
voimakkaasti ja on enää verraten pieni.
Varsinaisia varantovelvoitteen edellyttämiä keskuspankkitalletuksia miinuskorko ei koske.
EKP yrittää miinuskoron avulla patistaa pankkeja
nostamaan ylimääräiset talletukset pois keskuspankkien tileiltä ja
lainaamaan ne mieluummin yrityksille ja kotitalouksille.
Samaa tarkoitusta ajavat miinuskoron lisäksi käyttöön
otettavat uudet keskuspankkirahoituksen muodot, kuten
yritysrahoitukseen korvamerkittävät pitkäaikaiset keskuspankkiluotot.
EKP toivoo, että miinuskorko ja uudet rahoitusmuodot
panisivat vauhtia ensin euroalueen luotonantoon ja heti perään
investointeihin ja kulutuskysyntään. Näiden on puolestaan tarkoitus
synnyttää uutta talouskasvua ja uusia työpaikkoja.
Eikä siinä vielä kaikki – elleivät torstaina ilmoitetut toimet tepsi, on pääjohtaja Draghin mukaan luvassa uusia jatkotoimia.
Kolme syytä, miksi
teho on epävarma
teho on epävarma
Keskuspankkitalletusten miinuskoron tai muiden EKP:n
uusien rahapolitiikan ohjauskeinojen teho voi jäädä heikoksi tai
olemattomaksi ainakin kolmesta syystä.
1) Pankkien ei ole pakko lainata asiakkaille
keskuspankista nostamiaan ylimääräisiä talletusvaroja, vaan ne voivat
nostaa talletukset ja maksaa niitä vastaavan määrän lyhytaikaisia
velkoja pois. Näin pankkien taseet supistuisivat ja euroalueen
rahoitusolot kiristyisivät päinvastoin kuin EKP tavoittelee.
2) Pankkien ei ole pakko vastaanottaa uutta
keskuspankkirahoitusta eikä niiden ole pakko lainata yrityksille tai
kotitalouksille euroakaan enempää kuin arvioivat tarpeelliseksi ja
kannattavaksi. Varsinkaan, kun niillä on valvontaviranomaisten pakottama
tarve taseidensa riskien karsimiseen ja karttamiseen.
3) Euroalueen yritysten tai kotitalouksien ei ole
pakko hakea tai vastaanottaa uutta lainarahaa sen enempää investointien
kuin kulutuksen rahoittamiseen. Varsinkaan, kun entisissäkin veloissa on
hoitamista ja talouden vyönkiristykset pakottavat säästämiseen.
Ja vaikka EKP:n kaikki tavoitteet toteutuisivat,
jäisi uusien toimien teho kriisin taltuttamisessa silti heikoksi. Edes
täydelleen toteutuvina ne tuskin kohentavat laina-asiakkaiden maksukykyä
tai pankkien vakavaraisuutta sen vertaa kuin talouden vyönkiristykset
ja luottolama heikentävät niitä.
Velkaa on enemmän
kuin kriisin alussa
kuin kriisin alussa
Jos euroalueen julkisen ja yksityisen talouden
velkamäärä oli ennen kriisiä liian suuri, ja jos euroalueen pankkien
vakavaraisuus oli ennen kriisiä liian heikko vastaanottamaan omin voimin
kriisissä syntyviä todennäköisiä tappioita, ovat nämä kriisin
perimmäiset syyt jäljellä ja pahempia kuin kriisin alussa.
Alueen julkisen ja yksityisen talouden yhteen
laskettu velkamäärä on nyt suurempi kuin ennen kriisiä, tarkasteltiinpa
velkaisuutta euromäärin tai velkaisuuden suhdeluvuin.
Niinpä julkisen ja yksityisen talouden kyky ottaa
uutta velkaa hoitaakseen on nyt heikompi eikä suinkaan parempi kuin
kriisin alussa. Velkamäärän kasvu ilmenee esimerkiksi Kansainvälisen
valuuttarahaston IMF:n ja Kansainvälisen järjestelypankin BIS:n
luottotilastoista.
EKP on itsekin aiemmissa arvioissaan todennut
euroalueella yleisen tarpeen taseiden kohentamiseen, mutta samaan aikaan
se silti haluaisi velkaantumisen jatkuvan ja kiihtyvän.
Euroalueen pankkijärjestelmä on nyt heikompi ja
pienempi kuin ennen kriisiä, tarkasteltiinpa pankkien taseiden tolaa
absoluuttisin luvuin tai erilaisin vakavaraisuuden suhdeluvuin.
Euroalueen velkaantuminen ja pankkiongelmien
kasautuminen on jatkunut ja jopa kiihtynyt kriisitoimissa tehtyjen
hoitovirheiden takia. Niinpä EKP yrittää miinuskoron ja muiden uusien
hätätoimiensa avulla korjata osin itse pahentamiaan ongelmia.
Varjonyrkkeilyä
itseään vastaan
itseään vastaan
EKP on yksi niistä euroalueen talousviranomaisista,
jotka ovat katsoneet tarpeelliseksi panna toteen julkisen talouden
erittäin voimakkaita vyönkiristyksiä kesken vuosikymmeniin ankarimman
talous- ja velkakriisin.
Kun valtioiden velkaantuminen olisi joka tapauksessa
kasvanut normaalien suhdannevaikutusten takia, ovat talouspolitiikan
vyönkiristykset vain kiihdyttäneet velkaantumista. Tämä on taas
kannustanut EKP:n johtoa ja EU:n muuta talousjohtoa vaatimaan
talouspolitiikkaan yhä lisää kiristyksiä.
EKP on myös yksi niistä euroalueen
talousviranomaisista, jotka ovat katsoneet aiheelliseksi kiristää alueen
pankkien vakavaraisuusvaatimuksia ja luottoriskien karttamista kesken
vuosikymmeniin ankarimman velka- ja talouskriisin.
Vakavaraisuusvaatimusten kiristämiseen onkin toki
tarvetta, mutta vaatimusten kiristäminen kesken jo alkaneen velkakriisin
on ollut omiaan kärjistämään luottokriisi luottolamaksi. Kriisin jo
alettua pankit olisivat tarvinneet lisää pääomaa eivätkä
pääomavaatimuksia.
Talouspolitiikan ja rahoitusolojen kiristäminen
kesken kriisin on kärjistänyt talouden deflatorisia paineita – jotka
aina muutenkin kasvavat velkakriiseissä.
EKP on toisin sanoen itsekin pahentanut sitä
deflaation uhkaa, jota se nyt yrittää torjua yhä uusilla rahapolitiikan
kokeellisilla elvytyskeinoilla, kuten miinuskorolla.
Tällaiseen ottelijaa itseään vastaan käytävään
varjonyrkkeilyyn tuskin pystyvät edes tv:n ostoskanavan helppoheikit.
Ehkä EKP:n toimissa onkin vaikutteita myös toisesta tv:n omituisesta
ohjelmatyypistä, show-painista.