EVA
julkaisi raportin eurokriisistä. Sen uutisoinnissa on nostettu mediassa
esiin arvio, jonka mukaan euron hajoaminen maksaisi Suomelle tappioina
89 miljardia euroa. Mm. pääministeri Katainen on hehkuttanut raporttia.
Hesari kertoi pääkirjoituksessaan, että raportti antaa tukea mm. Koneen
toimitusjohtaja Ala-Huhdalle, joka on vaatinut eurossa pysymistä
hinnalla millä hyvänsä.
Talousblogi: Olli Pusa
24.9.2012, Verkkomedia.org
1. EVA:n hätääntynyt puolustuspuhe eurotukien puolesta
Ala-Huhta heitti arvostetun yritysjohtajan maineensa peliin euroa
puolustaakseen, mutta ilmeisen huonolla menestyksellä. Eurotukien
puolustajilta ovat argumentit loppumassa ja siksi tarvitaan uusia
tarinoita heitettäväksi ihmisten hämäämiseksi.
Jätän toiseen kertaan EVA:n raportin analysoinnin. Sen sijaan on
syytä analysoida loogisesti johtopäätöksiä, joita tämän hengentuotteen
ja faktojen perusteella voidaan päätellä Suomen tilanteesta ja
eurokriisistä. EVA:n raportti on selvästi tarkoitettu puolustelemaan
eurotukia, mutta todellisuudessa se kääntyy tukien puolustajia vastaan.
"Katainen äityi kehuihin: Paras näkemäni raportti"
2. Euron kaatuminen maksaa 89 miljardia?
Olettakaamme siis, että euron kaatumisesta aiheutuisi Suomelle EVA:n
raportin väittämät 89 miljardien euron tappiot. Arvioiden
paikkansapitävyyden arviointi jää toiseen kertaan. Ne tulisivat
lainoista ja euron vakaushimmeleille annetuista takauksista sekä Suomen
Pankista.
Miten Suomi siis on ajautunut tilanteeseen, jossa sille tulisi
tuollaiset tappiot? Ne ovat seurausta siitä, että Suomessa on aluksi
Vanhasen ja
Kiviniemen hallitusten (ja niiden valtiovarainministeri
Kataisen) sekä sittemmin Kataisen sixpack hallitusten toimesta otettu suomalaisten veronmaksajien niskaan tuollaiset riskit.
Onko tämä tehty tieten ja suomalaisille veronmaksajille asiasta rehellisesti kertoen?
Vastaus on kiistatta ei. Tämä riskinotto on tehty veronmaksajilta
salaa ja asioiden oikeaa laitaa peitellen ja valehdellen. Vanhanen ja
Katainen selittivät Kreikan ensimmäistä lainaa annettaessa, että Suomi
suorastaan tienaa kun vähän avittaa kaveria. Nyt noita lainoja
arvioidaan mediassa ensimmäisiksi velkasaneerattaviksi.
Vanhasen ja Kataisen puheet olivat puhdasta puppua. On seurausten
kannalta oikeastaan yhdentekevää, perustuivatko puheet tahalliseen
valehtelemiseen vai hölmöyteen ja asian ymmärtämättömyyteen. Asiaan
liittyvät riskit täytyi heillä kyllä olla tiedossa, koska niistä
keskusteltiin julkisuudessakin.
Sitten jatkui uusien tukipakettien virta. Seuraava Kataisen valhe
suomalaisille oli, että ainoa luku, mikä suomalaisten täytyy muistaa, on
2 miljardia. Sitä suuremmaksi Suomen tappiot eivät voi nousta. No nyt
EVA kertoo, että tappiot voivat nousta 89 miljardiin. Siitä voimakas
sana valehteleminen. Seuraavan sammakon päästi suustaan kokoomuksen
kansanedustaja
Kimmo Sasi, nykyään mm. valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja. Hänen mukaansa riskit ovat korkeintaan 14 miljardia. Ja
nyt siis EVA väittää, että ne ovat 89 miljardia. Valtiovarainministeriö
julkisti jossakin vaiheessa tietoja Suomen riskeistä. Budjetissa näkyi
vain 400 miljoonan riskit. Ja nyt EVA väittää 89 miljardia.
Nykyinen valtiovarainministeri
Jutta Urpilainen on
hehkuttanut suomalaisille, että Suomi osallistuu tukipaketteihin vain,
jos Suomi saa takauksilleen täydet kattavat vakuudet. Noiden vakuuksien
sisältö on jäänyt salailun vuoksi osin arvoitukseksi, kyseessä väitetään
olevan total return swap johdannaissopimuksia.
Niiden arvo voisi parhaimmillaankin olla satoja miljoonia. Ja nyt EVA
kertoo, että Suomen riskit ovat 89 miljardia, eli EVA:n mukaan
Urpilaisen hehkuttamat vakuudet ovat pohjaltaan täydellistä huijausta.
Niiden avulla on huiputettu suomalaisia ja vedätetty Suomea yhä
syvemmällä katastrofiin.
Yksi hätävalhe on sentään painettu piiloon. Aikaisemmin uhkailtiin
lamalla, jos eurotukiin ei osallistuta. Vielä kesällä eduskunnassa
Katainen ja Urpilainen jatkoivat samalla linjalla käyttämällä
uhkailuissaan vanhaa Lehman valhetta.
Vuoden 2008 lama iski, koska Lehman Brothers investointipankkia ei
pelastettu veronmaksajien rahoilla vaan sen annettiin mennä konkurssiin.
Lehmanin konkurssi ei lamaa aiheuttanut, sen konkurssi oli laman
seuraus, ei syy. Nyt laman lähestyminen eurotuista huolimatta on
YT-uutisineen ja tuotannon Suomesta siirtymisineen niin selvästi
näkyvillä, että tätä selitystä on viime aikoina käytetty vähemmän.
3. Euron mukana katkeraan loppuun asti
Toisen maailmansodan loppuvaiheessa Saksassa päätettiin sotia
katkeraan loppuun asti. Ja sellaisen kyllä saivatkin. Mutta Suomen johto
tajusi irrottaa Suomen tästä ennen loppua ja Suomen tappiot jäivät
kohtuullisemmiksi. Mutta nyt Kataisen hallitus on päättänyt kulkea tien
loppuun Saksan kanssa ja katsoa millaiseen perikatoon euron myötä
päädytään.
EVA:n raportin luku 89 miljardia ei sinänsä ole uutinen. Näilläkin
palstoilla kerrottiin jo vuosi sitten, että Suomen riskit valitulla
tiellä tulevat kasvamaan yli 50 miljardin. Silloin sitä haukuttiin
liioitteluksi, nyt EVA pistää paremmaksi. Eikä tuo arvio kerro
todellisia riskejä, koska riskit tulevat vielä kasvamaan.
Nyt hehkutetaan pankkiunionia ja EKP:n lupaamia kriisimaiden
velkakirjojen osto-ohjelmia ja sitä, että niiden avulla kriisimaiden
korkotaso on hetkellisesti laskenut. Kovin vahvalla pohjalla kriisin
ratkaisu ei siis ole, jos se, että ylivelkaantunut onnistuu
keplottelemaan lisää velkaa, on juhlimisen aihe.
Ainoa todellinen ratkaisu eurokriisiin olisi se, että euromaiden
talous kasvaisi erittäin voimakkaasti vuosikymmeniä. Sellaista ei ole
näkyvissä jo väestörakenteenkaan takia. Mutta sitä vastaan on myös
maailman taloustilanne. Kaikkialla kulutusta on viimeiset 20 vuotta
vedätetty velkaa kasvattamalla. Nyt jos velkaantuminen lopetetaan (kuten
virallisesti julistetaan), seurauksena on yleismaailmallinen lama. Sen
merkkejä näkyy kaikkialla. Siis velkakriisi tulee vain pahentumaan.
Entä nuo kriisin ratkaisukeinot?
Pankkiunionin valvonnan lisääminen ei millään tavalla auta tähän
kaaokseen. Tappiot ovat jo sylissä, ne tiedetään todellisuudessa aika
hyvin ja ei ne valvomalla häviä. Pankkiunionia huudetaan tähän hätään
siksi, että sen avulla halutaan saada meidät tukemaan kriisimaiden
pankkeja. Talletussuojalla suomalaiset pankkien asiakkaat maksavat
talletusturvaa kriisimaiden pankkien tallettajille. Ja veronmaksajat –
puheiden mukaan EVM:n kautta – tukea suurpankkien konkurssien jälkien
siivoamiseen.
Vain näillä pönkitettäisiin hetkeksi huojuvaa korttitaloa. Mutta
meille Katainen ja Liikanen valehtelevat, että nyt ollaan tekemässä vain
yhteistä pankkivalvontaa. ”Talletussuojalla ei ole nyt kiire”. Siihen
siis palataan kun on ensin saatu pää avattua pankkivalvonnan osalta.
Tämä on sitä huijauspolitiikkaa, jolla Suomen hallitus vie Suomea
entistä syvemmälle katastrofiin, askel askeleelta.
Uutiset euroalueelta kuitenkin kertovat karua kieltä asioiden
etenemisestä. Kreikan ensimmäisten lainojen saneerausta valmistellaan,
Troikka toteaa Kreikan tilanteen niin kamalaksi, ettei uskalla julkistaa
tuloksia ennen USA:n presidentinvaaleja. Espanjan tukipakettia
valmistellaan, Katalonia haluaa irti Espanjasta eurokriisin seurauksena,
Italian talous syöksyy odotettua nopeammin.
Suomessa poliitikot väittävät, että eurotukien syytämisessä
kriisimaille pitää olla tiukat ehdot. EKP:n ilmeisen laittomat
kriisimaiden lainaostot voidaan hyväksyä, koska EKP asettaa niille
tiukat ehdot saneerata maan talous. Ja Kimmo Sasi, siis
hallituspuoluetta edustava valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja,
julisti, että jokaiselle maalle annetaan vain yksi tukipaketti. Jos ei
siitä tilanne oikene, saa pärjätä omillaan.
Avataanpa hieman tätä asiaa logiikan kannalta. Kriisimaita on
tuettava tai euro kaatuu. Mutta Sasi ja Kataisen hallitus väittävät,
että EKP:n tuki on ehdollista. Jos maa ei saa asioitaan kuntoon, tuki
lopetetaan. Ja yksi tukipaketti maata kohti on maksimi.
Ajatusketjua voi havainnollistaa seuraavasti:
1) Taloudellisiin
vaikeuksiin ajautuva euromaa pitää pelastaa tai koko euro kaatuu,
heinäsirkat, raesateet ja rutto tulevat ja talven hiihtokelitkin menevät
2) Kullekin maalle pitää
vaatia tiukka talouden sopeuttamisohjelma. Vain sitä vastaan annetaan
tukea tai EKP ostaa maan lainat markkinoilta
3) Jos maa ei
noudatakaan luvattuja säästö- ja sopeutusohjelmia, lopettaa EKP
velkapapereiden oston ja jokaiselle maalle yksi lainaohjelma saa
riittää.
4) Maa, joka ei ole noudattanut sovittuja taloustoimia tai tarvitsee toisen tukipaketin, tiputetaan pois tuen piiristä.
5) Kun maa tiputetaan pois tuen piiristä, se ajautuu taloudellisiin vaikeuksiin ja muut euromaat ja EKP kärsivät suuret tappiot.
6) Kuitenkaan tässä
tilanteessa euromaan ajautuminen talousvaikeuksiin ei aiheutakaan euron
kaatumista, vaikka aikaisempien ongelmien lisäksi tulee tappiot
tukiseikkailuista.
Edellä olevista uutisista jo näkyy, ettei mitään ratkaisua
eurokriisiin ole näkyvissä. Nyt vain hurrataan sille, että joku
ylivelkaantunut onnistuu saamaan vipin – euroalueen veronmaksajilta. Eli
suomalaisten poliitikkojen höpinässä ei ole mitään järkeä. He
valehtelevat meille röyhkeästi. Vai pitääkö katsoa heidät sellaisiksi
hölmöiksi, etteivät ymmärrä asiasta mitään?
Siis kriisi tulee vain pahentumaan, eikä suomalaisten tappiot tällä
tiellä tule edes pysähtymään EVA:n ennustamaan 89 miljardiin. Ja
tukipaketteja tullaan loputtomasti työntämään kriisimaille, koska aina
on pelko, että jos nyt lopetetaan, euro luhistuu.
4. Liittovaltio
Nuo askelet yhä syvemmälle eurokaaokseen ovat askelia kohti
EU-liittovaltiota. Tuota kehitystä viedään eteenpäin askel kerrallaan.
Meille valehdellaan hallituksen toimesta, että liittovaltiota ei haluta
ja velkojen yhteisvastuullistamista euromaiden kesken Suomessa
vastustetaan.
Mutta todellisuudessa meitä viedään kohti tuollaista päämäärää.
Muuta ratkaisua euron kriisiin ei periaatteessakaan ole. Sitten
Espanja ja Italia pystyvät pyörittämään vekselirulettiaan, kun ne voivat
vapaasti laskea liikkeelle liitovaltion yhteisvastuullisia eurobondeja.
Esimerkiksi USA:ssa ei Kalifornia voi hankkia velkaa liitovaltion
velkaa liikkeelle laskemalla, mutta euroalueella juuri se on
tavoitteena.
Kriisimaiden velkoja yritetään hoitaa työntämällä niille
setelirahoitusta. Samaa harrastetaan muuallakin maailmassa, mutta
euroalueella sen keskeinen tavoite on kriisimaiden avustaminen.
Setelirahoituksella voisi saada aikaan inflaation, jolla velat
maksatettaisiin säästäjien, palkansaajien ja eläkeläisten
kustannuksella.
On suorastaan koomista, että euroa on puolustettu sillä, että se tuo
vapautuksen Suomea vuosikymmeniä vaivanneesta inflaatio-devalvaatio
kierteestä. Ja todellisuudessa euroalue tuo meille juuri tuon
inflaatio-devalvaatiokierteen.
Entä jos euro sittenkin onnistuttaisiin pelastamaan? Olisiko se
siunaus Suomelle? Euron pelastaminen tulee joka tapauksessa aiheuttamaan
ankaran inflaation, jossa tämän kriisin lasku maksatetaan kaikkein
heikoimmilla, myös Suomessa. Edelleen kriisimaiden velansaannin
turvaaminen edellyttää siirtymistä yhteisvastuullisiin velkoihin, eli
Suomen vastuu euroalueen veloista nousee nykyisestä n. 45%:sta BTK:sta
euroalueen keskiarvoa vastaavaan 90%:iin BKT:sta eli n. 100 miljardia.
Edelleen euroalueelle tulee tulonsiirtounioni, jossa Suomi maksaa
kriisimaille tukea ainakin 10 miljardia vuodessa. Se tietenkin vähentää
niiden velanottotarvetta, koska ne saavat rahaa meiltä avustuksena.
Meidän hallituksemme täytyy tietää, mihin ollaan menossa. Kun se
pimittää noita seurauksia ja väittää vastustavansa liittovaltiota, se
valehtelee meille. Meitä viedään tuota kohti askel kerrassaan. Ja EVA
tuotti tuon raporttinsa pelotellakseen meitä. Joudutte maksamaan 89
miljardia, jollette suostu liittovaltioon.
Tuo 89 miljardia ei tule edes riittämään, kuten edellä kuvattiin,
mutta siltikin liittovaltio on suomalaisille kalliimpi vaihtoehto. EVA:n
tilausraportti on tehty täydentämään Kataisen hallituksen
selityskokoelmaa. Se kertoo myös missä ovat tämän hulluuden alkujuuret.
Ne ovat elinkeinoelämän paljon puhutussa hyvä veli verkostossa, jossa
tällainen hulluus jostakin syystä on päätetty ja Kataisen hallitus
laittaa sitä toimeen.
Ja mikä kaikkein kauheinta, euroalueen valuviat ovat niin suuria,
että siitä ei toimivaa liittovaltiota saada edes noilla valtavilla
tulonsiirroilla. Ja tuo liittovaltio on eri asia kuin EU, koska yksikään
euroon kuulumaton EU:n valtio ei tule euroalueeseen liittymään.
Välimerenmaiden korruptoitunut taloudenpito, valtavat tulonsiirrot
sekä kansalaisille valehtelemalla toteutettu liittovaltio, voivat
aiheuttaa sellaisia levottomuuksia, että koko tuo hulluus voi kaatua
niihin. Silloin lasku on jotakin vielä kauheampaa kuin osaamme
kuvitellakaan.
5. Eurosta eroaminen
Kummallisesti kaikista suomalaisista analyyseistä jätetään pois
eurosta eroamisen vaihtoehto. EVA:n raportin jälkeen nyt tiedämme, että
se tulisi Suomelle paljon halvemmaksi kuin mitä muut vaihtoehdot.
Kreikalle annetuista lainoista ja takauksista tulisi 5-9 miljardia
tappioita. Samoin melkein toinen mokoma muista takauspaketeista. Tuskin
saisimme edes takaisin EVM:ään jo Jutan takuuksien vuoksi etukäteen
maksettua 1,5 miljardia.
Mutta Suomen Pankki voisi selvittää velat ja saamiset EKP:n kanssa
niin kauan kuin euro valuuttana on olemassa ja vaihtokelpoinen. Silloin
pesästä on saatavissa vielä jotakin. Mutta jos odotetaan euron
konkurssia tai liittovaltiota, lasku kasvaa moninkertaiseksi.
Suomi voisi päästä eurosta 10-15 miljardin tappioilla. Nekin ovat
turhia, mutta halvempi vaihtoehto kuin muut. Vanhasen, Kiviniemen ja
Kataisen hallitukset olisivat silloinkin aiheuttaneet suomalaisille
veronmaksajille suuremmat menetykset, kuin 1990-luvun pankkikriisi.
Sen pyykin pesemisen aika on, kunhan eurosta on päästy eroon.
Venäläiset kutsuvat hallitustaan varkaiden ja huijareiden hallitukseksi.
Onko meillä valehtelijoiden ja pölhöpopulistien hallitus?
Alkuperäinen julkaisu Olli Pusan blogilla: