Kooste mielenkiintoisista artikkeleista ainoastaan henkilökohtaista opiskelua varten
Tämän blogin julkaisemat kirjoitukset eivät välttämättä edusta blogin ylläpitäjän kantaa.
Tohtori Marx kuvaili yksien harjoittamaa toisten jotensakin kuppaamista siihen tapaan,että ”pääoma on kuollutta työtä, joka vampyyrien lailla elää vain imemällä elävää työtä, ja se elää sitä paremmin, mitä enemmän se sitä imee.”
torstai 28. helmikuuta 2019
Kiky-sopimuksen vaikutukset ja tarkoitus
Tuomo Liias
Nyt kun on jo saatavissa tarkistettuja tietoja vuoden 2017
tapahtumista Suomen taloudessa, on sopiva hetki arvioida empiirisen
aineiston pohjalta, mitä todellisia vaikutuksia vuoden 2017 alussa
voimaan astuneella kilpailukyky- eli kiky-sopimuksella on ollut maan
talouteen.
Kiky-sopimuksen läpirunnominen oli Juha Sipilän
hallituksen talouspolitiikan suuri riemuvoitto, jota käytetään
selittämään maan talouden kääntymistä kasvuun. Toki vastaavanlaista
sisäistä devalvaatiota vahvistavaa sopimusta on aiemminkin maassa
yritetty. Esko Ahon ja Iiro Viinasen
monetaristinen hallitus yritti samaa 1990-luvun alussa, mutta hanke
kaatui silloin ay-liikkeen ja poliittisen vasemmiston vastustukseen. Nyt
ay-liikkeen ja vasemmiston puhti tai halu ei riittänyt sopimuksen
estämiseen.
Toinen puoli sisäistä devalvaatiota oli tietenkin hallituksen
voimakas leikkaus- ja yksityistämislinja, jonka seurauksista vanhukset,
vammaiset, opiskelijat ja ammattikoululaiset kärsivät aika
dramaattisestikin. Tässä artikkelissa keskitytään kuitenkin
kiky-sopimukseen, jonka uhrina oli maan työväenluokka. Sen reaaliansiot
laskivat ja työolot heikentyivät pidentyneen työajan vuoksi.
Uskomattominta tapahtumien kulussa oli se, että ne tahot, jotka
poliittisella tasolla runnoivat sopimuksen läpi – siis maan hallitus ja
tasavallan presidentti – kiistävät kokonaan osallisuutensa sopimuksen
tekoon. Eikö kukaan muista, kuinka Juha Sipilä Petteri Orpon myötäillessä uhkaili eduskunnan edessä nyrkki pystyssä hallituksen säätävän pakkolait, jos sopimusta ei synny?
Kaikki myös tietävät, että presidentti Sauli Niinistö piti
työmarkkinajohtajille puhuttelun asiasta virka-asunnossaan. Siinä ei
ollut kysymys vain mielipiteen vapauden piiriin kuuluvasta mielipiteen
julkisesta ilmaisusta, vaan suorasta puhuttelusta ja painostuksesta,
siis sisäpolitiikkaan puuttumisesta.
Tämä internet-aika on positiivinen siinä mielessä, että kuka tahansa
kansalainen voi toimia ikään kuin pienenä tutkimuslaitoksena, kunhan
vain tietää, mistä tietoja on löydettävissä ja osaa niitä hiukan
käsitellä. Jatkossa esittämieni kuvioiden tiedot ovat peräisin kolmesta
lähteestä: Tilastokeskus, Euroopan keskuspankki ja Suomen tullilaitos.
Bruttokansantuotteen kasvu
Kuvio 1: Bruttokansantuotteen vuosikasvu Kuviossa on Tilastokeskuksen kokonaistuotannon kuukausikuvaajasta
laskettu bruttokansantuotteen muutos verrattuna edellisen vuoden
vastaavaan kuukauteen, siis vuosikasvu. Vaakasuora katkoviiva edustaa
kasvun nollatasoa, ja lopussa olevat 2 pystysuoraa pisteviivaa
rajoittavat väliinsä vuoden 2017.
Kuviosta näkyy selvästi, kuinka syvälle finanssikriisi upotti maan
talouden vuonna 2009, mutta kuvio osoittaa selvästi myös sen, kuinka
nopeasti talous toipui finanssikriisistä. Sen jälkeen astuikin voimaan
eurokriisi ja taas mentiin negatiiviselle puolelle, kunnes vuoden 2015
tienoilla kasvu rupesi taas kääntymään positiiviselle puolelle johtuen
euron voimakkaasta heikentymisestä, siis devalvoitumisesta, mikä piristi
Suomen vientiä ja taloutta.
Mutta sitten vuoden 2017 alusta astuu voimaan kiky-sopimus ja kasvu
rupeaa taas heikkenemään. Mikä tähän vaikutti? Ensinnä kiky-sopimus
laski reaaliansioita, mikä heikensi kokonaiskysyntää Suomen sisällä.
Kokonaiskysyntää heikensivät myös muut hallituksen julkisten menojen
leikkaukset.
Toki kasvun heikkenemiseen vaikutti myös euron hienoinen
vahvistuminen vuoden 2017 aikana, vaikka se olikin heikkoa verrattuna
euron rajuun vahvistumiseen vuoden 2007 tienoilla (ks. kuvio 3
alempana), joka painoi maan talouden pohjamutiin noin 10 vuodeksi ja
tuhosi melkein puolet puunjalostusteollisuudesta. Maan pelasti vasta
euron voimakas devalvoituminen syksyn 2014 ja kevään 2015 aikana.
Yrittäjä Sipilällä, joka kuvittelee maan taloutta voitavan johtaa
kuin yrityksen taloutta tai yksittäistä kotitaloutta, ei ole harmainta
aavistustakaan kansantalouden lainalaisuuksista,
valuuttakurssijärjestelmän todellisesta merkityksestä tai valtion
menojen positiivisesta roolista kansantalouden toiminnassa. Noin
epäpäteviin ja osaamattomiin käsiin suomalaiset ovat vaaleissa antaneet
maan asioiden hoidon, joten siinä mielessä he saavat kyllä syyttää myös
itseään.
Kikyn vaikutus kilpailukykyyn
Kuvio 2: vientihintaindeksin vuosimuutos Kiky-sopimusta perusteltiin maan kilpailukyvyn parantamisella.
Siis esitettiin, että kun tällä sopimuksella alennetaan
tuotantokustannuksia, niin vientihintoja voidaan laskea ja siten
parantaa maan kilpailukykyä maailmanmarkkinoilla. Kuviossa on
vientihintaindeksin vuosimuutos, ja lopun 2 pystysuoraa pisteviivaa
rajaavat vuoden 2017.
Päinvastoin kuin esitettiin, vientihinnat nousivat vuoden 2017
aikana, joten kikyllä ei ollutkaan kilpailukykyä parantavaa vaikutusta.
Koska vientihinnat ovat nousseet ja reaaliansiot laskeneet, jonnekin on
virrannut aika paljon rahaa. Mutta minne?
Jos ymmärtää hiukankaan kapitalistisen talouden logiikkaa, niin
vastaus on tietysti itsestään selvä. Pörssiyhtiöt jakoivat vuonna 2016
osinkoja 11,91 miljardia euroa ja vuonna 2017 osinkoja jaettiin jo 12,66
miljardia euroa. Kasvua oli lähes 7 %. Tietääkseni maassa on lisäksi
noin 150 000 listaamatonta, jossain määrin merkittävää toimintaa
harjoittavaa osakeyhtiötä. Jos niiden keskimääräinen osinkojen jako
olisi noussut vaikkapa vaatimattomalla 25 000 eurolla, niin niiden
jakamat osingot olisivat kasvaneet lähes 4 miljardilla eurolla.
Vuonna 2018 pörssiyhtiöiden jakamat osingot nousivat 13,81 miljardiin
euroon. Kasvua oli jo 9 %. Kikyssä kysymys oli siis pohjimmiltaan maan
sisäisestä tulonjakotaistelusta työn ja pääoman välillä, eikä asialla
ole oikeastaan mitään tekemistä kilpailukyvyn kanssa, koska se paranee
teknisen kehityksen avulla, ei palkkoja polkemalla.
Palkkaneuvotteluissahan on aina ensisijaisesti kysymys vain
tulonjaosta pääoman ja työn välillä. Kikyssä työväestö hävisi ja
pääomanomistajat voittivat.
Jos ei kiky, niin mikä?
Kuvio 3: euron kurssi dollareissa Jos hallituksen talouspolitiikalla ja erityisesti kikyllä ei ole
ollut mitään positiivista vaikutusta maan talouden kehitykseen, niin
mitkä taustatekijät ovat olleet merkittäviä? Yllä olevassa kuviossa on euron dollarikurssi
siitä lähtien, kun euro otettiin käyttöön aluksi tilivaluuttana vuonna
1999. Vaakasuora katkoviiva edustaa kurssitasoa, jolla 1 euro = 1
dollari. Vuosi 2017 on rajattu kahdella pystysuoralla pisteviivalla.
Tässä yhteydessä täytyisi nyt selvittää perin juurin yksi todella
keskeinen asia arvioitaessa maan talouden lähimenneisyyden kehitystä.
Puhuttaessa maan talouden noin 10 vuoden rämpimisestä pohjamudissa
suomalaiset taloustieteilijät ääntelevät jotenkin epämääräisesti, että
”tässä nyt on ollut pitkään huonot suhdanteet”, ”maata ovat nyt
kohdanneet huonot suhdanteet”, ”maailmalla on ollut huonot suhdanteet”
tai muuta vastaavaa. Mikään noista äännähdyksistä ei pidä paikkaansa,
eikä ”taloustieteilijöiltä” kuulu pienintäkään yritystä selittää
tapahtunut kehitys.
Ainakaan julkisuudessa näkyneiltä ”taloustieteilijöiltä” ei ole muuta
kuulunut. Minua todella hävettää tunnustaa olevani koulutukseltani
taloustieteilijä. Jokaisen taloustieteilijän ”punakantiseen
aapiskirjaan” pitäisi kirjoittaa vahvistettuna teksti, että
kapitalistisessa taloudessa ei ole olemassakaan 10 vuoden pituisia
suhdanteita, vaan suhdannekierto on jo pitkään lyhentynyt ja nykyään
suhdannekierto kestää vain n. 3–4 vuotta. Siis tuohon Suomen 10 vuoden
rämpimiseen pohjamudissa mahtuu maailmalla useampiakin suhdannekiertoja,
mikä on näkynyt esim. USA:ssa kasvun vaihteluina. Syy Suomen
tilanteeseen on siis ollut jossain muualla kuin suhdannevaihteluissa.
Jos tätä asiaa ei ymmärretä, pitäisi kaikki taloustieteilijät
passittaa lukkarin kouluun, jossa lukkari ei päästäisi näitä
”jukuripäisiä sonneja” edes syömään eväitään ennen kuin asia on
ymmärretty.
Suomen talouden kehityksen taustalla onkin ollut lähinnä kaksi
tekijää. Ensinnäkin keskeisin vaikuttaja on tämän luvun alun kuviossa
oleva euron kurssikehitys. Kuviosta näkyy, kuinka 2000-luvun alussa euro
oli niin heikko, että 1 eurolla sai vain alle 1 dollarin. Tällöin
euroon liittyminen ei heti aiheuttanut taloudelle ongelmia, koska
vientihinnat pysyivät kurssin heikkouden vuoksi kilpailukykyisinä.
Tämän jälkeen euro rupesi vahvistumaan ja ratkaiseva ajankohta oli
vuosi 2007, jonka tienoilla kurssi hyppäsi voimakkaasti ylöspäin, joten
vientihinnat muiden maiden valuutoissa nousivat voimakkaasti ja
hintakilpailukyky meni. Tämä ajoi viennin vaikeuksiin ja maassa
hävitettiinkin seuraavien vuosien aikana joillain aloilla melkein puolet
teollisuudesta. Näin tuhoisaa Suomelle oli euroalueeseen liittyminen.
Tässä suhteessa Suomi oikeastaan kuuluu samaan leiriin kuin vaikkapa
Italia, joka myös kärsi euroalueeseen liittymisestä. Esim. Fiat joutui
lähtemään Torinosta ja pakeni osittain Yhdysvaltoihin.
Suuri vastuu euron kurssikehityksestä kuuluu tietysti Euroopan
keskuspankille (EKP), joka inflaation vastaisessa taistelussaan piti
korkotasoa jatkuvasti korkeampana kuin Yhdysvaltain keskuspankki FED,
mikä vahvisti euroa. Suomen Pankki on tietysti myös osavastuussa. Olen
nimittäin kuullut, että Suomi ei vain noudata EU:n päätöksiä, vaan on
ollut niitä itse tekemässä, kuten Suomen pankki EKP:n neuvostossa. Tosin
on muitakin tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet euron kurssiin, mutta
niiden erittely ei tähän esitykseen mahdu.
Suomen pelasti sitten vuosien 2014 ja 2015 vaihteen tienoilla euron
voimakas heikkeneminen eli devalvoituminen, mikä palautti maan
hintakilpailukyvyn. Nythän jopa suunnitellaan uusiakin investointeja ja
myös puunjalostusteollisuuteen, jonka väitettiin jo olevan mennyttä
kalua. Toinen vahingollinen tekijä rämpimisen aikana on ollut
monetaristinen talouspolitiikka. Oikeastaan kaikki kyseisen ajanjakson
hallitukset ovat leikanneet ja supistaneet, mikä on heikentänyt
kotimaista kokonaiskysyntää. Sillä politiikalla saadaan aikaan vain
jatkuva leikkausten kierre, kun kotimarkkinateollisuuskin ja palvelut
kärsivät, jolloin valtion tulojen pienentyessä syntyy vain tarvetta
uusiin leikkauksiin.
Toivottavasti suomalaiset ymmärtävät, että jos he jatkossa aikovat
elää siedettävissä oloissa tässä maassa, niin maassa tarvitaan todella
perusteellinen poliittisen linjan muutos. Oikeastaan koko poliittinen,
hallinnollinen ja taloudellinen eliitti pitäisi vaihtaa, sillä kaikki
siihen kuuluvat ovat vastuussa maan ongelmista. Vastuussa eivät
todellakaan ole maahanmuuttajat, erirotuiset tai mitkään erityisryhmät.
Tuomo Liias on eläkkeellä oleva taloustieteilijä, joka on tehnyt työuransa pääosin Tilastokeskuksessa.