Johdanto
Nämä artikkelit on kirjoitettu pitäen kaksi asiaa mielessä. Yksi on
antaa taustamateriaalia taloustieteen opintokokouksille. Toinen on
luoda siltaa marxilaisuuden yleisesitysten ja klassikkojen, kuten Marxin Pääoman,
lukemisen välille. Toisen vuoksi artikkeleissa on paljon marxilaisten
käyttämien tärkeiden termien määritelmiä. Ei ole välttämätöntä käydä
näitä kaikkia tarkasti läpi opintokokouksessa, ne ovat mukana
hakusanoina (kuten tietosanakirjassa)
Artikkelit ovat varsin tiiviitä. Ne on suunnattu niille, jotka jo
ovat tutustuneet sosialismin perusteisiin ja joilla on käsitystä
työväenluokan roolista ja siitä, mitä tarkoitamme kapitalismilla.
Oletuksena on, että lukijat ovat lukeneet johdantoteoksen, kuten Callinicosin "The Revolutionary Road to Socialism" ja toivottavasti Marxin ja Engelsin "Kommunistisen puolueen manifestin".
Kirjanen jakautuu kahteen: ensimmäinen osa käsittelee marxilaisen
kansantaloustieteen yleisimpiä käsitteitä; toinen "järjestelmän
dynamiikkaa", kasaantumista ja kriisejä. Jokaisen osan lopussa on
kysymyksiä. Aineisto vie todennäköisesti kahden kokouksen ajan, mutta se
voidaan jakaa useammallekin kokoukselle. Kirjanen ei käsittele
nykykriisiä, joka vaatisi ainakin kolmannen kokouksen, ehkä enemmänkin,
mikäli on tarkoitus kattaa sellaisia aiheita, kuten imperialismi ja
pysyvä asetalous.
Nämä kirjoitukset voidaan lukea yhdessä jonkin Marxin lyhyen
kirjoituksen kanssa, kuten "Palkkatyö ja pääoma" tai "Työpalkka, hinta
ja voitto". Niistä kumpikaan ei kuitenkaan käsittele kriisejä kovin
tarkasti. Kannattaa huomauttaa (etenkin niille, jotka tarjoavat sitä
aina johdantolukemisten listaan), että "Työpalkka, hinta ja voitto"
kirjoitettiin poleemisena vastauksena John Weston -nimisen miehen
typeryyksille, eikä ole helppoa luettavaa. Ehkä Engelsin "Sosialismin
kehitys utopiasta tieteeksi" olisi huomattavasti parempi
johdantotekstiä se tuo esille myös Marxin ajatusten poliittisen
tärkeyden.
1 osa. Tuotanto, tavarat ja lisäarvo
Tuotanto on kaikkien ihmisyhteisöjen perusta. Tuotanto on ennen
kaikkea ihmisten työtä luonnosta saatavan raaka-aineen suhteen. Avain
kaikkeen historiaan tähän päivään saakka on tuon inhimillisen työn
muuttuvassa luonteessa.
Koulussa opetetaan kuninkaiden ja keisareiden, sotien ja uskonnon
historiaa. Kuitenkaan ei ilman herkeämätöntä suuren enemmistön
päivittäistä raatamista olisi mikään muu ollut mahdollista. Ilman
orjien, talonpoikien ja työläisten tuottamaa lisätuotetta eivät
kuninkaat olisi voineet sotia eivätkä papit saarnata.
Sellaiset luokat, jotka eivät tee työtä, saattoivat ilmestyä vasta,
kun inhimillisen työn tuottavuus oli noussut tietylle tasolle. Elämän
perustarpeet ylittävän lisätuotteen luominen teki mahdolliseksi
yhteiskunnan jaon luokkiin. Yli 90 % siitä ajasta, jonka ihminen on
vaeltanut tällä planeetalla, hän on eläneet tilassa, jota Marx kuvasi
"alkukommunismiksi" - ilman luokkia.
Kriittinen läpimurto tapahtui vasta noin 8000 vuotta sitten, kun
kehitettiin työkaluja, joilla saatettiin viljellä Lähi-Idän ja Aasian
hedelmällisiä laaksoja. Sellaisilla työkaluilla ihmiset saattoivat luoda
lisätuotteen yli omien selviytymistarpeidensa. Kun pieni ryhmä oli
monopolisoinut ylimääräisen lisätuotteen, mahdollistui jatkokehitys:
hallitseva luokka saattoi käyttää tuotannon kontrolliaan maksimoidakseen
toisten työn. Kaupungit saattoivat syntyä, ja "sivilisaatio"
kehittyä. Historiaa voidaan ymmärtää siksi vain erilaisten
tuotantotapojen seuraamisena toinen toistaan. Jokainen tuotantotapa
(heimo-, orjanomistus, feodaalinen, kapitalistinen) pitää sisällään
kaksi puolta: tuotantovoimat ja tuotantosuhteet.
Tuotantovoimat
Näihin kuuluvat työkalut, koneet ja ihmistyön kehittämä teknologia.
Laajimmassa merkityksessä ne kattavat ihmisten itsensä tiedon ja taidot.
Tuotantovoimien kehitys juuri tekee mahdolliseksi inhimillisen
sivilisaation eri tasojen kehityksen. Rooman valtakuntaa ei olisi ollut
ilman rautatyökalujen ja -aseiden keksimistä. Mitään kapitalismia ei
olisi ollut ilman purjelaivaa ja kelloa.
Tämä ei tarkoita, että teknologian muutos yksinkertaisesti määrittää
kaiken muun yhteiskunnassa. Päinvastoin, kapitalismin taloudellisten
suhteiden leviäminen se tuotti teollisen vallankumouksen, ei toisin
päin.
Tänään teknologian automaation, tietokoneiden ja satelliittien
kehitys on saavuttanut tason, jolla ihmiskunnan valtavan joukon
vapauttaminen ylenpalttisesta raadannasta ja köyhyydestä on mahdollista
ensi kertaa. Mutta se ei tapahdu kapitalismin vallitessa. Vaatii
sosialismin luomista työläisten itsensä toimesta, että voitaisiin
vapauttaa kapitalismin rakentamien tuotantovoimien mahdollisuudet.
Siksi historiallinen kehitys riippuu tuotantosuhteiden keskinäisestä
vuorovaikutuksesta tuotantosuhteiden kanssa: Näillä tarkoitetaan tapaa,
jolla tuotanto on yhteiskunnallisesti järjestetty. Ensinnäkin ne
koskevat tapaa, jolla inhimillinen työ on jaettu yhteiskunnan eri
tehtävien toteuttamiseen työnjaon järjestämistä. Toiseksi, ne
viittaavat tapaan, jolla eri tuotantovälineet ja -voimat (maa, työkalut
ja koneet, rakennukset, tehtaat jne.) on jaettu eri luokkien välillä.
Nämä kaksi vuorostaan hallitsevat sitä erityistä tapaa, jolla
lisätuote imetään ja käytetään eri tuotantotavoissa.
Yhteiskunnan jakautuminen luokkiin riippuu siis erilaisista
tuotantosuhteita, jotka vallitsevat tiettynä historiallisena kautena.
Kapitalistinen tuotantotapa
Kapitalismi on jakautunut kahteen pääluokkaan, kuten aiemmat
luokkayhteiskunnat. Pieni vähemmistö (alle 5 % väestöstä) omistaa ja
valvoo menneiden työläissukupolvien luomaa vaurautta. Valtavan
enemmistön on pakko, koska heidät on suljettu tuotantovälineistä, tehdä
työtä vähemmistölle. Mutta kapitalismi eroaa aikaisemmista
luokkayhteiskunnista kahdella merkittävällä tavalla:
1 Orjanomistus- ja feodaalisissa yhteiskunnissa riisto oli
läpinäkyvää. Feodaalikauden maaorja esimerkiksi saattoi työskennellä
osan vuodesta omalla maallaan, ja osan vuodesta, etenkin
elonkorjuuaikaan, isännän maalla. Tai hänen oli pakko luovuttaa suuri
osa siitä, mitä hänen maansa tuotti, paikalliselle paronille, tai
papille, tai veronkerääjälle.
Molemmissa tapauksissa tilanne oli selvää vaikkei hän ehkä
tuntenutkaan voivansa tehdä asialle mitään. Osan tuotteesta anastivat
lisätuotteena ne, joilla oli valtaa siihen.
Maaorjien ja talonpoikien työ voitiin jakaa välttämättömään
työaikaan, joka vaadittiin tuottamaan se, mitä he tai heidän
taloutensa tarvitsi, ja lisätyöaikaan, joka oli omistettu tuottamaan ne
hyödykkeet, jotka hallitseva luokka ja sen lakeijat ottivat.
Tuo jako välttämättömän ja lisätyöajan välillä esiintyy myös
kapitalismissa. Se antaa meille tarkan mitan siitä, mitä Marx kutsuu
riistoasteeksi. Mutta kapitalismissa tuota jakoa hämärtää tapa, jolla
työläiset on erotettu heidän oman tuotantoprosessinsa valvonnasta ja
hyödykkeiden jaosta, ja tapa, jolla työläiset myyvät työkykyään
(työvoimaansa). On mahdotonta sanoa suoraan, kuinka kauan vietät
työssä työskennellen itsellesi, ja kuinka työskennellen pomolle, ja
hallitsevalle luokalle yleensä.
2 Kapitalismi on ainutlaatuisen dynaaminen ja ekspansiivinen
järjestelmä. Tämä ei tarkoita, että aikaisemmat tuotantomuodot olivat
paikallaan pysyviä. Mutta teknologisen muutoksen tahti kapitalismissa
on vertaansa vailla, samoin kapitalismin leviäminen kautta maailman,
alistaen itselleen kaikki muut tuotantotavat.
Marx ylisti kapitalismin "vallankumouksellista" roolia eräissä
kuuluisissa katkelmissa Kommunistisen puolueen manifestissa. Hän
kirjoitti (vuonna 1848): "Vajaa sata vuotta kestäneen luokkaherruutensa
aikana porvaristo on luonut enemmän ja jättiläismäisempiä
tuotantovoimia kuin kaikki edelliset sukupolvet yhteensä."
Syy tähän kapitalismin selvään rooliin on siinä, mihin kapitalistit
käyttivät työläisiltä imemänsä lisätuotteen. Aiemmin vaurauden ja
rikkauden omistajat olivat laajasti käyttäneet lisätuotteen itseensä,
tai sotiin keinona hankkia lisää vaurautta. Jopa renessanssin Firenzen
ja Venetsian kauppiaskapitalistit käyttivät suurimman osan saaliistaan
maan hankkimiseen tai niiden kauniiden palatsien ja kirkkojen
rakentamiseen, joita voimme nähdä vielä tänäänkin.
Teollisen vallankumouksen (jolloin kapitalismi saavutti asemansa)
kapitalistit olivat erona tähän mieltyneempiä myllyihin ja
savupiippuihin kuin taideteoksiin. He omistivat paljon lisätuotteesta
ei omaan kulutukseensa, vaan investointeihin takaisin
tuotantoprosessiin.
Monet määrittelevät kapitalismin vain yksityisomaisuudeksi. Se ei
kelpaa, sillä yksityisomaisuus on ollut olemassa kauan ennen
kapitalismia, ja koska on tänään selvää, että valtion kontrolloimat
yhtiöt (kuten vaikka Rautaruukki Suomessa) tai jopa kokonaiset
kansantaloudet (kuten Neuvostoliitossa oli) ovat samojen peruslakien
alaisia kuin yksityiskapitalismi.
Toiset taas sanovat, että voitontavoittelu on kapitalismin
peruspiirre. Se on lähempänä totuutta, muttei vielä riittävästi.
Ateenalaiskauppiailla muinaisessa Kreikassa oli yhtä tarkka silmä
voitolle kuin kenellä tahansa nykyään. Joillain tavoin he toimivat
kuin kapitalistit. Mutta he eivät olleet millään lailla osa
kapitalistista tuotantotapaa.
Nykykapitalismin alkuperä voidaan jäljittää markkinoiden nopeaan
leviämiseen, kansainväliseen kauppaan ja rahoitukseen 1400- ja
1500-luvuilla. Kapitalistiset suhteet kasvoivat siis feodalismin
kohdussa. Porvaristo, toisin kuin työväenluokka, saattoi kasata
rikkautta ja omaisuutta, ennen kuin alkoi tavoitella poliittista valtaa
(vallankumouksilla Englannissa 1641 ja Ranskassa 1789).
Mutta ratkaiseva vaihe kapitalismin syntymisessä tuli, kun pääoma,
tuo kasautunut rikkaus porvariston käsissä, otti suoraan valvontaansa
tuotantoprosessin (mitä ateenalaiskauppiaat eivät koskaan tehneet). Se
taas puolestaan edellytti, että kapitalismi olisi asemassa, jossa se
voisi yhdistää kaksi tuotannon kriittistä elementtiä: tuotantovälineet
yhtäältä, työtätekevät joukot toisaalta.
Työvoiman saatavuus edellytti, että työvoima oli vapautettu
feodaalisten maanomistajaluokkien valvonnasta. Työläisten oli oltava
vapaita kahtalaisessa mielessä: vapaita myymään työvoimaansa sille,
joka tarjosi eniten, mutta myös "vapaita" tuotantovälineistä kaikin
tavoin maasta, raaka-aineista ja koneista, jotka muuten antaisivat
työläiselle mahdollisuuden tehdä työtä itselleen.
Eräässä mielessä vapaus, joka työläisillä on kapitalismissa, on
riittävän todellista. He voivat siirtyä työnantajalta toiselle. Osa
heidän ajastaan, työn ulkopuolella, on heidän omaansa (vaikka
kapitalismin kontrolloimaa viestintää, viihdettä ja urheilua ei voi
paetakaan). He voivat järjestäytyä kollektiivisesti (huolimatta
valtion laeista ja sorrosta) tavalla, joka ei ollut mahdollinen
orjuuden tai feodalismin aikana.
Mutta vielä perustavammassa mielessä tuo vapaus on kuvitelma.
Työläisillä on vain työvoimansa. Selvitäkseen heillä ei ole muuta
vaihtoehtoa, kuin myydä tuo työvoima jollekin kapitalistille.
Kapitalisti valvoo tuotantovälineitä, mikä antaa hänelle kyvyn käyttää
työläisten työvoimaa kasatakseen vieläkin enemmän vaurautta ja valtaa
itselleen.
Marx määritteli kapitalismin "yleistyneen tavaratuotannon
järjestelmäksi". Tuohon määritelmään sisältyy kaksi kapitalismin
peruspiirrettä. Yksi on työvoiman myyminen tavarana. Toinen on pääomien
välinen kilpailu, joka vallitsee ja jatkuvasti muuttaa
tuotantoprosessia. Ennen kuin tutkimme näitä kapitalismin puolia, on
tarpeen katsoa Marxin analyysia "tavarasta", jolla hän aloittaa suuren
työnsä pääomasta.
Tavarat
Tavara on yksinkertaisesti jotakin, jota tuotetaan yksinomaan
markkinoilla myytäväksi. Kuinka paljon tuotetaan, riippuu ensi sijassa
siitä, kuinka paljon voidaan myydä.
Elämme tänä päivänä maailmassa, jossa miltei kaikesta on tullut
tavaraa. Me pidämme sitä itsestään selvänä. Me mittaamme olioiden
arvoa sillä, kuinka paljon rahaa niiden ostaminen maksaa, ja
ajattelemme jopa, että raha, eikä työ, on yhteiskunnassa vaurauden
lähde.
Silti suuren osaa ihmisen historiasta esineitä ei tuotettu tavaroina.
Ne tuotettiin suoraan ihmisen tarpeisiin. Työvoima jaettiin eri
esineiden tuottamiseen joko kollektiivisesti (kyläyhteisössä) tai
paikallisen hallitsijan tai päällikön käskyjen mukaisesti.
Tavaratuotannon yhteiskunnassa taas työvoima jaetaan tuotannon eri
aloille markkinoiden käskyjen mukaisesti sen mukaan, voidaanko sen
tuotteet myydä, ja mihin hintaan. Jokaisessa tehtaassa tai toimistossa
työläiset määrätään eri tehtäviin. Mutta taloudessa kokonaisuutena ei
ole suunnitelmaa, ei ihmisen valvontaa.
Saatetaan tuottaa, mutta jos hyödykkeitä ei saada myytyä, niiden
sisältämä työ menee haaskuuseen. Jos tuotetaan liikaa, hinta saattaa
pudota, ja yhtiöt sulkevat tehtaitaan, koska ne eivät ole enää
tuottavia. Jos maailmassa on "liikaa" hiiltä, kaivostyöläiset löytävät
itsensä roskatunkiolta.
Ja koko tuotantoprosessi riippuu nyt, ei esineisiin kohdistuvasta
tarpeesta, vaan kyvystä myydä niitä ja kyvystä ostaa niitä. Jos hiiltä
on "liikaa", ei se tarkoita, etteivät ihmiset vielä palelisi talvella,
vaan ettei noilla ihmisillä ole rahaa ostaa hiiltä.
Kapitalismi yleistyneen tavaratuotannon järjestelmänä yhdistää siten
despotismin ja anarkian. Jokaisessa tuotantoyksikössä on pomon
despotismia, ja on markkinoiden anarkia, jota edes suurimmat
kapitalistit eivät voi kontrolloida (vaikka he saattavatkin yrittää
kovasti muodostamalla monopoleja ja käyttämällä valtiota).
Jokainen tavara yhdistää kaksi puolta. Molemmat ovat välttämättömiä:
Käyttöarvo ilmaisee varsin selvästi tavaran hyödyllisyyden syynä, miksi
ihmiset tarvitsevat tai tahtovat sitä. Käyttöarvoja tuotetaan kaikissa
yhteiskunnissa. Leivän käyttöarvo on tänään periaatteessa sama, kuin se
oli muinaisissa yhteiskunnissa (vaikka joku saattaa sanoa, että
viipaloidulla ranskanleivällä on heikompi käyttöarvo).
Vaihtoarvo viittaa siihen, millä tavara voidaan myydä.
Vaihtokauppatilanteessa jauhosäkin vaihtoarvo voidaan ilmaista parina
kenkiä, tai tiettynä määränä viiniä, tai minä tahansa mihin se voidaan
vaihtaa. Tänään vaihtoarvot tietysti ilmaistaan paljolti rahassa.
Jauhosäkki myydään niin ja niin monesta markasta ja pennistä, tai
dollarista ja sentistä, jne.
Se, onko jollakin vaihtoarvo, riippuu sosiaalisista suhteista, joissa
se on tuotettu. Kotona omaan käyttöön uunissa paistetulla limpulla on
käyttöarvo, muttei vaihtoarvoa. Mutta sama limppu tuotettuna
myytäväksi paikallisella torilla saa vaihtoarvon.
Selvästikään käyttö- ja vaihtoarvolla ei ole mitään vastaavuutta.
Jokin voi olla hyvin hyödyllistä, kuten vaikka ilman sisältämä happi,
ja silti se on ilmaista. Jokin voi olla suhteellisen hyödytön, kuten
vaikka ydinohjus (vaikka sillä on käyttöä valtioille, jotka sen
ostavat), ja sillä on valtava vaihtoarvo.
Raha ja työaika
Kapitalismissa esineitä ei tuoteta sen mukaan, kuinka hyödyllisiä ne
ovat, vaan sen mukaan, kuinka paljon rahaa niiden myynnillä saadaan.
Porvarillisille taloustieteilijöille esineen arvo yksinkertaisesta
mitataan rahassa. Mihin hintaan se ikinä myydäänkin, se on sen arvo.
Mutta se jättää avoimeksi kysymyksenä mikä määrää rahan arvon. "Mitä
sillä voidaan ostaa", ei riitä vastaukseksi, sillä se on kehä.
Helpoin tapa päästä kehästä on katsoa ensin vaihtosuhdetta ilman
rahaa. Kun esimerkiksi vaikka jauhosäkki vaihdetaan kenkäpariin,
näemme muutakin kuin vain esineiden vaihdon. Tapahtuu myös myllärin
käyttämän työajan vaihtaminen suutarin käyttämään työaikaan.
Esineiden vaihto on yksi tapa, jolla erilaiset yhteiskunnassa
suoritetut työtoimet ovat suhteessa toisiinsa. Se on yhteiskunnallinen
suhde. Yleistyneen tavaratuotannon yhteiskunta merkitsee kehittynyttä
työnjakoa. Valtava moninaisuus erilaisia kollektiivisen työn toimia
liittyy toisiinsa vain markkinoiden mekanismin kautta. Sellaisessa
järjestelmässä vaihtokaupasta tulee äärimmäisen aikaa vievää ja
tehotonta. Entä jos leipuri ei tarvitsekaan kenkäparia? Tai jos suutari
tarvitseekin vain vähän jauhoja, mikä vaatii paljon vähemmän työtä,
kuin kenkäparin tuottaminen?
Tavaratuotannon leviäminen kulkee siksi käsi kädessä erityisen
tavaran ilmestymisen kanssa, joka toimii rahana. Raha on "universaali
vastine". Sillä on kyky tulla vaihdetuksi kaikkiin esineisiin.
Vaihtosuhteen 2 säkkiä jauhoja = pari kenkiä sijaan meillä voisi olla
säkki jauhoja = 5 puntaa (iso säkki) ja pari kenkiä = 10 puntaa (halpa
kenkäpari)
Mutta näimme, että jauhojen vaihto kenkiin oli myös
myllärin työn vaihtamista suutarin työhön. Mikä on tilanne nyt? Suutari
saa nyt 10 puntaa, millä hän voi ostaa sen yhden säkin jauhoja, jonka
hän tarvitsee, ja hänelle jää vielä 5 puntaa jäljelle, joilla ostaa
jotain muuta. Raha, jonka hän saa kengistään, antaa hänelle nyt
oikeuden paitsi myllärin työhön, kenen tahansa tekemään työhön
yhteiskunnassa, jossa tuo raha on hyväksyttävä vaihdon väline.
Raha antaa haltijalleen oikeuden työhön, joka on tehty koko
yhteiskunnassa. Niin ja niin paljon rahaa antaa sinulle kyvyn ostaa
hyödykkeitä, joihin sisältyy niin ja niin paljon työaikaa. Oletetaan,
että punta edustaa tunnin työaikaa (todellisuudessa se edustaa
pikemmin viittä minuuttia, mutta en yritä olla niin tarkka). Oletetaan,
että suutari käytti 6 puntaa materiaaleihin ja niin edelleen, ja käytti
neljän tunnin työn tehdäkseen kengät. Jos hän sitten myy kengät 10
punnalla, hän on sekä kattanut kulunsa, että saanut ylimääräiset 4
puntaa, joka vastaa hänen käyttämäänsä työaikaa. Hän on saanut oikeuden
yhteiskunnan työhön, joka vastaa hänen omaa panostaan tuohon
kokonaistyöaikaan. Raha edustaa sitä, mitä eri työtoimilla
tavaratuotannossa on yhteistä. Se edustaa sitä seikkaa, että ne kaikki
ovat suhteessa toisiinsa, ei suoraan, vaan epäsuoraan markkinapaikan
anarkian kautta.
Tässä maailmassa esineiden vaihto hallitsee ihmisten
tuotantoprosessia. Raha itse ilmenee tuotannon tavoitteena ja arvon
lähteenä (äärimmäisyys siinä, mitä Marx kutsuu tavarafetisismiksi).
Mutta rahalla on arvoa vain siinä määrinä kuin se antaa sinulle
oikeutta toisten työhön. Kulta autiolla saarella on täysin hyödytöntä.
Setelipinkat ovat arvottomia, jos ei ole tuotantoa.
Työllä, joka luo arvon, jota raha edustaa, on erityinen ominaisuus.
Marx kutsui sitä abstraktiksi työksi. Aivan kuten tavaralla on kaksi
puolta, käyttöarvo ja vaihtoarvo, niin on työlläkin, joka sen tuottaa,
kaksi puolta: konkreettinen työ ja abstrakti työ.
Konkreettinen työ on olemassa kaikissa yhteiskunnissa. Termi viittaa
leipurin työn erityiseen luonteeseen erona suutarin työn erityiseen
luonteeseen. Kumpikin vaatii erityisiä taitoja ja tehtäviä, joita määrää
heidän tuottamansa käyttöarvon erityinen tyyppi.
Abstrakti työ ilmestyy vasta, kun kaikki konkreettisen työn erilaiset
toimet on alistettu yhteiselle tavoitteelle myydä tavara rahasta
markkinoilla. Termi viittaa siihen, mikä kaikella sellaisella työllä on
yhteistä ihmisen työajan käyttämiseen.
Työ ei ole ainoa käyttöarvon lähde. Luonto antaa raaka-ainetta, jota
työn on käsiteltävä. Mutta vaihtoarvot (tai hinnat)ä jotka ovat
edustettuina rahassa, ovat ihmisen luomus. Esineiden vaihtaminen
edustaa piilevää työn vaihtamista. Niinpä Marx sanoo, että meidän on
katsottava vaihtoarvon taakse piilevään arvoon (niinpä arvo ja
vaihtoarvo eivät ole sama asia Pääomassa, vaikka monissa aiheen
käsittelyissä nuo kaksi on sekoitettu tai samaistettu). Tuo piilevä
arvo voidaan mitata vain abstraktin työn määrinä.
Jokainen yksittäinen tavara sisältää erityisen osan käytetystä
kokonaistyöstä yhteiskunnassa, jossa hyödykkeet vaihdetaan. Marx sanoo,
että tuo arvo (joka mitataan työtunteina) pyrkii hallitsemaan hintaa,
jolla tavarat pitkällä välillä myydään. Tavara, jonka tuottaminen
vaatii paljon työtä (mukaan lukien työ, joka tarvitaan raaka-aineen
kaivamiseen tai louhimiseen ja osa työstä, joka tarvitaan työkalujen
tai koneiden tuottamiseen) maksaa enemmän kuin tavara, johon sisältyy
hyvin vähän työtä.
Käsityöläisen tekemä käsin tehty kenkä maksaa enemmän kuin
liukuhihnalla massatuotettu kenkä. Mutta tuo suhde sen, jota kutsun
piileväksi arvoksi, ja hinnan, jolla tavara lopulta myydään välillä, ei
ole automaattinen. Kukaan ei mittaa arvoa suoraan ja sitten määrää
hintaa. Kapitalistit selvittävätkin karkeasti, mitkä heidän kulunsa
ovat ja lisäävät sitten niin suuren voittomarginaalin, kuin uskovat
saavansa.
Tietyissä tilanteissa, jos tietyn teollisuudenalan kapitalistit
voivat muodostaa monopolin, he saattavat pystyä pakottamaan tuotteensa
hinnan /tuottamalleen/ korkeammaksi, kuin sen arvo (tavarasta saatu
rahamäärä edustaa siten suurempaa oikeutta yhteiskunnan työhön kuin tuon
tavaran tuottamiseen todella käytetty työ). Niinpä, palataksemme
aikaisempaan esimerkkiin, kaikkien suutareiden kartelli kaupungissa
voisi nostaa hintaa 12 puntaan kymmenen sijasta ainakin joksikin aikaa.
Nykyaikainen esimerkki voisi olla öljyntuottajamaiden OPEC:n
kartellin toiminta 70-luvulla (vaikka öljy-yhtiöt korjasivat nekin
valtavia voittoja). Toisissa tilanteissa tavaraa voi olla liikaa.
Olemme nähneet hiljattain tuon tinan kohdalla (ja jossain määrin
öljynkin). Tinaa on tuotettu liikaa tinan kysynnän laskiessa. Suuri
määrä tinaa jäi myymättä ja hinta lopulta romahti, pakottaen sulkemaan
moni tinakaivoksia maissa, kuten Bolivia.
Marx teki kaksi huomiota tästä, jotka ovat erittäin tärkeitä.
Ensiksikin, jos yksi tavara myydään enemmästä, kuin sen arvo, sen on
tarkoitettava, että muita tavaroita myydään alle arvonsa. Mikäli
jätetään sivuun inflaatiota aiheuttava rahan painaminen, joka
tarkoittaa, että kaikki hinnat pyrkivät nousemaan jos rahaa on
käytettävä enemmän johonkin yhteen, jää jäljelle vähemmän käyttää
muihin. Mutta kaikkiaan hintojen kokonaissumma edustaa kaikkien
tavaroiden kokonaisarvoa (vaikka hinnat ja arvot voivat erota
erityisissä tapauksissa).
Vastaavasti yksi kapitalisti, tai kapitalistien ryhmä, voi joskus
saavuttaa muiden kustannuksella hyötyä nostamalla hintojaan, tai
ostamalla raaka-aineita alle niiden arvon. Niinpä OPEC:n voitot tulivat
muiden, öljyä käyttävien kapitalistienä kustannuksella. Tinan
tuottajien tappiot tulivat säilykepurkkientekijöiden hyödyksi. Ja
jälleen kaikkiaan nuo voitot ja tappiot tasaavat toisensa. Me emme voi
selittää voiton alkuperää tältä pohjalta (josta lisää seuraavassa
jaksossa; ne jotka haluavat tutkia tätä kysymystä syvemmin, voivat
lukea keskustelun muuttumiskysymyksestä/Transformaatiokysymyksestä Alex
Callinicosin kirjasta The Revolutionary Ideas of Karl Marx
(Bookmarks, Lontoo, 1983), s. 118-128).
Toiseksi Marx kuitenkin sanoo, että useimmissa, ellei kaikissa,
tilanteissa kilpailun paineet johtavat prosessiin, jossa hinnat
asettuvat /, tuoden ne/ lähemmäksi piilevää arvoa. Jos kartelli tai
monopoli tekee ylimääräisiä voittoja, lopulta markkinoille tulee uusia
tuottajia. Tuon lisätuotannon vaikutus alentaa hintoja (kuten
70-luvulla kehitetyt uudet öljykentät tekivät Pohjanmerellä ja
muualla).
Jos hinta kuitenkin on tavaran arvon alle, tehottomimmat tai
heikoiten menestyvät tuottajat pakotetaan ulos. Niin tinan hinnan
aleneminen pakotti lopulta sulkemaan kaivoksia. Tämä eliminoi
liikatuotteen, ja hinta nousee jälleen.
Porvarillisessa taloustieteessä tätä käsitellään tarjonnan
sopeutumisena kysyntään. Mutta se on kovin pinnallinen tapa
tarkastella asiaa. Kun kysyntä ja tarjonta vastaavat toisiaan, mikä
määrää, miksi jokin erityinen tavara, kuten Rolls Royce myydään
paljosta rahasta, ja toinen, kuten Miniä myydään suhteellisen
halvalla? Marx osoitti, että avain tässä on tavaran tuottamiseen
tarvittava yhteiskunnallisesti välttämättömän työajan määrä.
"Yhteiskunnallisesti välttämätön" työaika ilmaisee samalla teollisuuden
alalla toimivien tuottajien kilpailun vaikutuksia. Tavaran arvo, kuten
kenkäparin tai auton, määräytyy ei kyseisten työläisten sen tekemiseen
käyttämästä ajasta. Sen määrittää se työmäärä, joka on
yhteiskunnallisesti välttämätöntä, kun otetaan huomioon saatavilla
oleva koneisto ja tekniikka.
Jos työvoima on hidasta tai tehotonta, sitä ei oteta huomioon arvoa
tuottavana. Marx väitti, että muutokset tavaran arvossa (mitattuna
yhteiskunnallisesti välttämättöminä työtunteina) ovat tärkeimpiä
hintojen "säätelijöitä" pitkällä välillä. Tästä on joitakin selviä
esimerkkejä viime ajoilta. Laskimien, mikrolastujen ja muiden
elektronisten tuotteiden jyrkkä hinnan aleneminen on pohjimmiltaan
tulosta noiden tuotteiden tuottamiseen tarvittavan välttämättömän
työajan nopeasta vähenemisestä.
Lisäarvo ja riisto
Tässä yhteiskunnassa rahalla näyttää olevan kyky siittää lisää rahaa.
Jos on riittävän onnekas omatakseen summan rahapääomaa, kaikki, mitä
tarvitsee tehdä, on laittaa se pankkiin tai ostaa osakkeita ja se
näyttää kasvavan automaattisesti. Mutta omillaan raha ei tee mitään
eikä voi tuottaa mitään.
Mistä sitten korko, osingot ja voitot tulevat? Koska ne kaikki
edustavat lisäystä arvoon, joka ruumiillistuu alkuperäiseen
rahasummaan, kysymys voidaan muotoilla uudestaan yleisemmin: Miten arvo
tuottaa lisää arvoa, tai mistä lisäarvo tulee? Tämä on kaiken
kapitalismin taloudellisen analyysin kaikkein perustavin kysymys. Ennen
kuin katsomme Marxin vastausta siihen, kannattaa tarkastella muutamaa
porvarillisten taloustieteilijöiden antamaa selitystä:
1 "Pääoman tuotannontekijänä" nähdään antavan erillisen panoksen työn
ohella (maan ollessa kolmas korkoa luova tekijä). Tässä selityksessä
palkat edustavat työn, maankorko maan ja voitot kapitalistien
palkkiota, mikä kaikki on sievää ja sopivaa maanomistajille ja
kapitalisteille.
Ilmeinen kysymys tässä on, mistä pääoma on alunperin tullut? Miten
maanomistajien on onnistunut monopolisoida maa? Miten kapitalistit ovat
hankkineet rahan ostaakseen koneet ja tuotantovälineet?
Mutta perustavammin, on absurdia nähdä maa ja koneet antamassa
minkäänlaista "itsenäistä" panosta. Maata on kynnettävä ja niitettävä;
raaka-aineita on louhittava maan uumenissa; koneet ja työkalut on
tuotettava inhimillisen, työnä. Ne ovat tulosta menneisyydessä tehdystä
työstä, ja niiden arvo riippuu niiden tuottamiseen vaaditusta
yhteiskunnallisesti välttämättömästä työajasta, kuten kaikkien
tavaroiden kohdalla. Tuotannossa käytettäessä ne edustavat kuollutta
työtä, joka on yhdistettävä elävään työhön, jotta voitaisiin tuottaa
mitään.
Koneiden sisältämä arvo siirtyy vähitellen niiden avulla tuotettujen
lopputuotteiden arvoon. Alkuperäisen pääomasijoituksen kulut on
katettava tavaroiden hinnassa. Mutta se ei selitä, mistä voitot
tulevat, tai miten pääoman arvo lisääntyy.
2 "Voitto vaihdosta". Toinen yleinen ajatus on, että kapitalistit
saavat voittonsa menestyksestään manipuloida markkinoita. He ostavat
halvalla ja myyvät kalliilla. He ostavat tavaroita alle niiden arvon,
tai myyvät niitä yli niiden arvon.
On kyllä totta, että yksi kapitalisti voi saada, ja usein saakin,
hyötyä toisen kustannuksella tällä tavoin. Mutta jos yksi tavara myydä
yli arvonsa, toinen (kuten näimme aiemmin) on myytävä alle arvonsa.
Kaikkiaan, kun kaikki lasketaan yhteen, nuo menetykset ja saavutukset
kattavat toisensa. Vaihtotoiminta, tavaroiden ostaminen ja myyminen, ei
voi luoda mitään lisää arvoon. Varhaisimmat kapitalistit, 1400- ja
1500-lukujen kauppiaat ja pankkiirit, saattoivat tehdä huomattavia
voittoja yksinomaan kaupassa, mutta he olivat riippuvaisia
feodaalimaanomistajien ja kaupunkien riippumattomien käsityöläisten
tuottamasta lisätuotteesta. Heidän ansionsa tulivat yhteiskunnan
muiden luokkien kustannuksella. He olivat loisia suhteessa muihin
tuotantotapoihin.
Meidän on siten vielä selitettävä lisäarvon lähde, kun kapitalismi
itse hallitsee tuotantoprosessia. Avain tähän on, kuten aiemmin sanoin,
se, että työläiset myyvät työvoimaa tavarana.
Työvoiman myynti
Marx väitti, ettei hän keksinyt työväenluokan olemassaoloa, mutta hän
paljasti kyllä avaimen riistoon eron itse työvoiman arvon ja sen arvon
välillä, jonka työ luo tuotantoprosessissa.
Työvoiman, kuten muidenkin tavaroiden, arvon määrittää sen
tuottamiseen tarvittava yhteiskunnallisesti välttämätön työaika. Siten
se riippuu siitä työmäärästä, joka tarvitaan tuottamaan elämän
perustarpeet ruokkimaan, vaatettamaan, majoittamaan jne. ei vain
työläinen, vaan työläisten seuraavakin polvi.
Mikä on tässä välttämätöntä, on kiistanalaista. Joissain tilanteissa
työläiset saavat palkkoja, jotka ovat riittämättömiä (alle "työvoiman
arvon") pitämään heidät kunnossa ja tuottavina. Toisissa tapauksissa
työläisten järjestö saattaa saada vedettyä palkat yli sen, mikä on
yhteiskunnallisesti välttämätöntä. Mutta kaikissa tapauksissa työvoiman
arvon korvaamiseen tarvittava työaika on vähemmän, kuin työ, jonka
työläinen lopulta suorittaa, kun hänet on palkattu pääoman komentoon.
Tätä on työläisten hankala nähdä. He saavat rahapalkan viikon lopussa
sen mukaan, kuinka monta tuntia he ovat työskennelleet. Mutta
työväenluokka kokonaisuutena saa rahan, joka antaa heille
mahdollisuuden ostaa vain osan siitä, mikä on tuotettu. Oikeus toisten
työhön, jonka saa palkkana, on vähemmän, kuin työ, jonka olet pannut
peliin.
Oletetaan, että, kuten suunnilleen onkin, tunnin työaika edustaisi
tämän päivän Britanniassa kymmentä puntaa. Kymppi toisin sanoen antaa
sinulle oikeuden tuotteisiin, jotka keskimäärin ruumiillistuvat tunnin
arvoon työtä. Silloin kuka tahansa, joka saa vähemmän kuin kymmenen
puntaa tunnissa, saa vähemmän kuin arvon, jonka heidän työnsä luo. Ja
se merkitsee valtavaa enemmistöä!
Työläiset viettävät osan ajastaan tuottaen itselleen ja lapsilleen.
Se on välttämätöntä työaikaa. Mutta lopun aikaa he tekevät työtä
pomolle ja hallitsevalle luokalle kokonaisuutena. Se on se lisätyöaika,
jossa he osallistuvat lisäarvon kokonaissummaan (mukaan lukien koron,
joka menee rahanlainaajille, ja verot, jotka menevät valtiolle ja
käytetään aseisiin, koulutukseen ja poliisiin).
Kuten kaikissa luokkayhteiskunnissa, lisätyöajan suhde
välttämättömään työaikaan on riistoasteen mitta. Kapitalismissa tuo
suhde voidaan kuitenkin ilmaista arvoina, kuten
lisäarvo m lisätyöaika
----- = -- = ------
työvoiman arvo v välttämätön työaika
Niinpä jos työläinen käyttää 20 tuntia viikossa välttämättömään
työhön ja 20 tuntia lisätyöhön, riistoaste = 20/20, prosentteina 100.
Kysymyksiä osaan yksi
Lyhyet kysymykset
1 Mikä on orjuuden ja kapitalismin ero?
2 Adam Smith, huomattava
porvarillinen taloustieteilijä 1700-luvulta, väitti, että
"markkinoita" ohjaa "näkymätön käsi". Olemmeko samaa mieltä?
3 Luoko hidas ja uuttera työläinen enemmän arvoa, kuin nopea työläinen?
4 Picasson luonnos, joka on tehty tunnissa, myydään miljoonasta punnasta. Viekö se pohjan työnarvoteorialta?
5 Ovatko tappiota tuottavalle yhtiölle työtä tekevät työläiset silti riistettyjä?
6 Tuleeko työläisestä kapitalisti, jos hän ostaa osakkeita?
7 Ovatko verot, jotka sitten käytetään kansanterveyteen, osa työvoiman arvoa vai lisäarvoa?
8 Riistetäänkö työttömiä?
Keskustelukysymykset
1 Marx väitti, että
tuotantovoimien kasvu veisi ristiriitaan kapitalismin
tuotantosuhteiden kanssa. Voidaanko tästä nähdä esimerkkejä maailmassa
tänään?
2 Oliko meidän pakko saada kapitalismi ennen kuin voimme saada sosialismin?
3 "Jos ei olisi voittoa, kukaan ei haluaisi säästää, eikä olisi investointeja eikä talouskasvua." Mitä vastaat?
4 Merkitseekö palkkojen nousu viimeisten 30 vuoden aikana sitä, että työläisiä riistetään vähemmän?
5 Mikä on pielessä tunnuksessa "Reilun päivän työstä reilun päivän palkka"?
6 Luovatko sairaanhoitajat ja opettajat lisäarvoa? Luovatko sosiaali- ja terveysministeriön virkailijat? Entä poliisit?
2 osa. Kapitalismin dynamiikka
Pääoma
Porvarilliset taloustieteilijät määrittelevät pääomaksi minkä tahansa
työkalun tai koneen, riippumatta yhteiskunnallisista
tuotantosuhteista, joissa tuota työkalua käytetään. Marxin
lähestymistapa oli kokonaan toinen. Kuten hän kirjoitti: "Neekeri on
neekeri. Hänestä tulee orja vain tietyissä olosuhteissa. Kehruujenny
on puuvillankehruukone. Siitä tulee pääomaa vain tietyissä
olosuhteissa."
Kapitalisti ei ole vain yksinkertaisesti joku, joka myy tavaroita.
Hänen määränpäänsä on saada enemmän rahaa, kuin millä hän aloitti.
Itsenäinen suutari myy hyödykkeitään ostaakseen tavaroita, joita hän
tarvitsee. Tämä voidaan esittää T...R...T (tavarat myydään rahasta,
tavaroiden ostamiseksi).
Pääoman kiertokulku, kuten Marx sitä kutsui, ei ala hyödykkeistä,
vaan rahasta. Se kulkee R...T...R (rahasumma käytetään tavaroiden
ostamiseen, jotka sitten myydään suuremmasta rahasummasta, R1.
Analysoidaksemme tätä prosessia hiukan lähemmin: kapitalisti käyttää
rahaa ostaakseen tavaroita (raaka-aineita, työkaluja, tehtaita ja
työläisten työvoimaa), jotka sitten käytetään useampien tavaroiden
tuotantoon (P), jotka myydään suuremmasta rahasummasta, kuin se jolla
kapitalisti aloitti, siis R...T...P...T...R.
Tämä antaa meille käsityksen pääomasta jonain dynaamisena, jonain,
joka on jatkuvasti liikkeessä tavoittelemassa voittoa. Siksi Marx
puhui pääomasta "arvon itselaajentumisena".
Ei vain koneita muuteta pääomaksi tuossa prosessissa. Työvoiman
itsensäkin ostaa pääoma, ja se käyttää sen tuotantotoimen aikana. Tämä
antaa meille eron kahden pääoman tyypin välillä:
Pysyvä pääoma. Tämä viittaa rahaan, joka on käytetty raaka-aineiden,
varusteiden, rakennusten, koneiden jne. ostamiseen. Sitä kutsutaan
"pysyväksi" ei siksi, että sen koko olisi koko ajan sama (päinvastoin,
se voi kasvaa nopeasti), vaan koska sen arvo ei kasva tuotannon
kuluessa. Pysyvän pääoman koko ilmaisee "kuolleen työn" määrää, joka on
osallisena järjestelmässä.
Vaihteleva pääoma. Tämä viittaa rahaan, joka käytetään työvoiman
ostamiseen. Sitä kutsutaan vaihtelevaksi, koska se yksi on se pääoman
osa, joka luo lisääntynyttä lisäarvoa. Kuinka paljon lisäarvoa, se
kuitenkin vaihtelee sen mukaan, kuinka lujasti ja tuottavasti työläiset
lopulta työskentelevät.
Vaikka työ on lisäarvon ainoa lähde, voitot on laskettava suhteessa
koko pääoman summaan, joka on investoitu. Tämä antaa meille voiton
suhdeluvun määritelmän lisäarvon (m) suhteena pysyvän pääoman (c) ja
vaihtelevan pääoman (m) summaan, tai
Voiton suhdeluku = m/c + v.
Tämä, on muistettava, koskee kapitalistiluokkaa kokonaisuutena, tai
pääomaa yleensä. Yksittäiset kapitalistit voivat saada suuremman osan
koko lisäarvosta kilpailijoidensa kustannuksella. Heidän voittonsa
voivat tulla paitsi heidän palkkaamistaan työläisistä, myös muiden
pääomien palkkaamista työläisistä (aivan kuten varhainen kauppias
anasti osan maanomistajaluokalle työtä tekevien talonpoikien
lisäarvosta).
Sama pätee toisinkin päin. Jos yhtiö tuottaa kilpailukyvyttömiä
tuotteita, joista se saa alhaista voittoa, tai joita ei voida myydä
lainkaan ja jotka tuottavat tappiota se ei tarkoita, ettei työläisiä
riistettäisi. Tuon yhtiön työläiset ovat silti tehneet lisätyöaikaa. He
ovat tuottaneet tuotteita, joihin sisältyy potentiaalinen lisäarvo.
Mutta jos yhtiö tekee tappiota, se tarkoittaa, että tuo lisäarvo ei
ole realisoitunut. Lisäarvo ei ole muuttunut kapitalistin
tosiasiallisiksi voitoiksi.
Voitot ja tappiot, joita yksittäinen kapitalisti tekee kilpailun
kuluessa, ovat erittäin tärkeitä järjestelmän toiminnalle. Mutta ne
eivät vie pohjaa Marxin analyysiltä, miten pääoma yleensä riippuu
työläisten luomasta lisäarvosta.
Lisääntyvä lisäarvo
Pääoma, kuten olemme nähneet, riippuu lisäarvon laajentumisesta.
Mutta lisäarvo edustaa lisätyöaikaa, sitä osaa työpäivästä, joka on
omistettu kapitalistille työskentelyyn. Lisäarvo voi siksi kasvaa
kahdella päätavalla lisäämällä työpäivän pituutta, tai vähentämällä
sitä osuutta päivästä, jonka työläiset käyttävät tuottaakseen
itselleen.
Absoluuttinen lisäarvo: tämä oli Marxin termi lisäarvon kasvulle
työpäivää pidentämällä. Kapitalismin varhaiskaudella se oli
pääasiallinen tapa lisätä riistoa (ja tänäänkin on kehitysmaiden
osissa tai jopa Itä-Lontoon pikkupajoissa, 12-tuntisia tai pitempiä
työpäiviä).
Vaihtoehtoisesti työpäivästä voi tehdä intensiivisemmän. Taukoja
lyhennetään, ja päivän jokaisen minuutin työläiset pakotetaan tekemään
työtä. Tälle on kuitenkin rajansa. Työläisten terveys ja tuottavuus
alkavat kärsiä, jos he joutuvat tekemään liian kovaa työtä. Työläiset
itse ovat taistelleet pitkiä taisteluita voittaakseen ja saadakseen
rajoituksia työpäivän pituuteen.
Suhteellinen lisäarvo: tämä viittaa lisäarvon kasvuun vähentämällä
sitä aikaa, joka menee "välttämättömän" työhön. Lisäarvon tuottamiseen
omistettua työpäivän osuutta siis lisätään.
Tämä saattaa tapahtua niin, että kapitalistit pakottavat työläisten
elintasoa alas. Mutta kuten työpäivän lisäämisen suhteen, tälle on
rajansa, jotka asettaa terveen ja tuottavan työvoiman tarve, ja
työläisten organisaation olemassaolo. Tärkein lisääntyneen lisäarvon
lähde kehittyneelle kapitalismille riippuu siten lisääntyneestä
tuottavuudesta. Lisäykset tuottavuudessa tarkoittavat, että työläisten
tarvitsemien hyödykkeiden arvo laskee (niiden tuottamiseen menee
vähemmän työaikaa) ja se tarkoittaa, että työvoiman arvo laskee.
Työläisen saamien hyödykkeiden määrä saattaa pysyä samana tai jopa
lisääntyä, mutta niiden tuottamiseen menevän työajan osuus laskee.
Nämä lisääntymiset tuottavuudessa johtuvat pääasiassa tuotannon
mekanisoimisesta ja uusien teknologioiden käyttöönotosta. Ne vaativat
lisää tarkastelua. Mutta huomaa: tuottavuuden lisääntyminen sinänsä ei
lisää suhteellista lisäarvoa. Pääomalle ylensä on tuottavuuden
lisääntymisen tuotettava työvoiman arvon aleneminen (tai lisääntyminen
siinä tuotteen osassa, joka menee pääomaan) lisäarvon kokonaismäärän
lisääntymiseksi.
Kilpailu
Edellisessä kappaleessa puhuimme, kuinka lisäarvo voi lisääntyä
pääomalle kokonaisuutena. Mutta yksittäisille kapitalisteille lisäykset
tuottavuudessa voivat antaa kilpailuetua. Lyhyellä aikavälillä ainakin
se voi antaa heille lisääntyneitä voittoja, tai korkeamman osuuden
kokonaislisäarvosta.
Jatkuva pyrkimys kilpailuedun saamiseen keinona saada korkeampia
voittoja on keskeistä kapitalismin dynamiikalle. Kilpailu on ollut
olemassa ennen kapitalismia. Feodaaliherrat kilpailivat maasta, ja
kauppiaskapitalistit kilpailivat eri markkina-alueiden valvonnasta.
Mutta vasta kapitalismin vallattua itse tuotantoprosessin kilpailusta
tuli väistämätöntä. Tavaroiden halpenemisesta tuottavuuden noustessa
tuli kilpailun tuhoisin instrumentti.
Teollisen vallankumouksen myötä Britanniassa työläiset keskittyivät
suurin tehtaisiin, heidät alistettiin äärimmäiselle työnjaolle ja
koneiden rytmille. Ennustamattomat tuottavuuden lisäykset
mahdollistivat sen, että Lancashiren puuvillateollisuus pyyhki
maailman markkinat. Ne, jotka jatkoivat vanhoilla tuotantomenetelmillä
käsinkutojat Britanniassa tai kankaantekijät Intiassa eivät saaneet
kiinni koneiden aikaansaamaa alenemista tuotantokustannuksissa. Suuri
osa heidän työajastaan oli lakannut olemasta yhteiskunnallisesti
välttämätöntä. Lopulta he hävisivät.
Ne kapitalistit, joilla ensimmäisinä oli uudet tuotantomenetelmät,
tekivät valtavia voittoja. Mutta, kuten aina, nuo voitot eivät
kestäneet. Koneista tuli yleisesti saatavilla olevia. Britanniassa ja
muualla sadat uudet kilpailijat tulivat alalle myös uusine
tuotantomenetelmineen. Kun yhä enemmän puuvillahyödykkeitä heitettiin
markkinoille, hinta alkoi laskea nopeasti.
Hinnanlaskun takana oli puuvillahyödykkeiden tuottamiseen tarvittavan
"yhteiskunnallisesti välttämättömän työajan" aleneminen. Ensimmäiset,
joilla oli uudet menetelmät, olivat voineet myydä hyödykkeitä yli
niiden uuden arvon. Heillä oli mahdollisuus saada ylivoittoa. Mutta
kun uudet tuotantomenetelmät yleistyivät, hinnat laskivat ja ylivoitot
katosivat. 1700- ja 1800-lukujen puuvillateollisuuden tarinassa, jota
Marx tutki läheltä, meillä on avain kapitalismin sekä nousukausiin että
lamoihin.
Kilpailupaineet selittävät kapitalismin kasaamistarpeen. Se, miten
uudet teknologiat antoivat aluksi keksijöille aiheen kohonneisiin
voittoihin, mutta sitten yleistyvät, aiheuttaen hintojen laskun ja
voittojen alenemisen, on avaimena "voiton suhdeluvun
alenemistendenssiin".
Pyrkimys kasata
Kilpailupaineista johtuen kukaan kapitalisti ei voi hellittää. Jos
heidän ei onnistu pitää yllä työvoimansa tuottavuutta, he ovat vaarassa
joutua tappiolla markkinoilla. Myynti laskee, voitot alenevat ja he
ovat herkempiä konkursseille ja valtauksille.
Uhka valtauksesta pakottaa jokaisen pomon maksimoimaan työläistensä
riistoa. Se pakottaa heidät myös investoimaan osan imemästään
lisäarvosta takaisin tuotantoprosessiin. Heidän on koko ajan
laajennettava ja otettava käyttöön uusinta tuotantotekniikkaa.
Kapitalistien on pakko kasata lisäarvoaan lisäpääomana. Se on
kapitalistisen tuotantotavan erottavin piirre. Tietenkin osa heidän
saamastaan voitosta menee johtajille ja osakkeenomistajille osinkoina.
Kapitalistit pitävät huolta itsestään. Mutta jos he kuluttavat liikaa
voitoistaan verrattuna kilpailijoihinsa, heidän tuottavuutensa laahaa
lopulta perässä.
Tämä on pähkinänkuoressa, mitä brittiläiselle kapitalismille on
tapahtunut 1900-luvulla. Brittiläinen imperiumi suojasi heitä niin
pitkään, ja edeltäjiinsä, teollisen vallankumouksen uranuurtajiin,
nähden he ottivat rennosti. Kun he vihdoin heräsivät eurooppalaisten
ja japanilaisten kilpailijoidensa uhkaan 60-luvulla, he olivat jääneet
jo kauaksi jälkeen.
Huolimatta kaikista hyökkäyksistään työläisten palkkoihin ja
olosuhteisiin, he ovat epäonnistuneet kilpailijoidensa
kiinniottamisessa.
Kokonaisuudessaan kapitalisteja kuitenkin johtaa, kuten Marx sanoi,
tunnus "Kasatkaa, kasatkaa! Siinä Mooses ja profeetat... Kasaantuminen
kasaantumisen vuoksi, tuotanto tuotannon vuoksi."
Pyrkimys kasaamiseen on kapitalismin suuren historiallisen
saavutuksen, sen tuotantovoimien laajentamisen, takana. Lisäarvon
investoiminen johtaa nopeaan kasvuun, johon kapitalismi on kykenevä
tiettyinä kausina. Se myös rohkaisee ja toteuttaa kapitalismin
aalloittaisia tieteellisiä ja teknologisia innovaatioita.
Kasautuminen on myös tärkeimpien järjestelmän muutosten takana sitten sen syntymisen. Niihin kuuluvat:
Pääoman keskittyminen ja yhteenkokoutuminen: Keskittyminen viittaa
yksinkertaisesti pääoman rakentumiseen yhtiön omien voittojen
investoimisen tuloksena. Yhteenkokoutuminen kuitenkin merkitsee pienten
yhtiöiden sulautumista yhdeksi suureksi yhtymäksi. Heikot ja
tehottomat joutuvat kapitalismissa seinää vasten. Heidän omaisuuseränsä
ostavat halvalla heidän kilpailijansa. Osakemarkkinoiden kehittyessä
ja suurien lainojen ollessa saatavilla pankeista, suuretkin yhtiöt
ovat alttiita valtaukselle.
Lopulta, kuten olemme nähneet 1900-luvulla, pääomasta tulee
äärimmäisen keskittynyttä muutaman sadan jättiyhtymän käsiin, jotka
vallitsevat jokaista merkittävää kansantaloutta. Näemme sen
muodostumisen, jota kutsutaan "monopolikapitalismiksi".
Monopolien nousu saattaisi näyttää merkitsevän kilpailun katoamista
kaiken kaikkiaan. Tietyillä teollisuuden aloilla ja tietyissä maissa
tätä onkin tapahtunut jossain määrin. Rockefellerien Standard Oil
saattoi ottaa kuristusotteeseensa teollisuuden kautta USA:n (ja senkin
jälkeen, kun se oli valtion toimesta hajotettu useisiin yhtiöihin, ne
vielä solmivat salaa kiinteistä hinnoista ja markkinaosuuksista).
Mutta kilpailu ei ole hävinnyt. Se on vain muuttanut luonnettaan.
Erityisesti se on kansainvälistynyt. Se juontuu toisesta kapitalismin
perustendenssistä, maailmantalouden kehittymisestä:
Maailmanmarkkinoiden nousu: Alkujaankin kapitalismi oli järjestelmä,
joka ylitti kansalliset rajat. Kauppapääoma sai suurimmat voittonsa
kansainvälisestä kaupasta. Hopean tuonti Espanjan siirtomaista
Latinalaisessa Amerikassa auttoi rahoittamaan 1500-luvun Euroopan suuren
taloudellisen laajenemisen. Brittiläisten orjakauppiaiden ja
plantaasinomistajien valtavat voitot olivat pääoman "alkuperäinen
kasautuminen", mitä tarvittiin teollista vallankumousta varten.
Mutta tuottavuuden nopea kasvu mekanisoinnin ja tehdastuotannon
seurauksena teki myynnistä maailmanmarkkinoilla välttämättömän.
1800-luvulla Lancashire ehti tuottaa ennen aamiaista tarpeeksi
puuvillaa vaatettaakseen Britannian työläiset. Lopun aikaa se toimitti
sitä maailmalle.
Muodostui kansainvälinen työnjako. Kaikki kansantaloudet
(suurimmatkin, kuten USA ja Venäjä tänään) tulivat toisistaan
riippuvaisiksi. Onnekkaat maat, jotka olivat teollistaneet
ensimmäisten joukossa, hankkivat taloudellisen ja sotilaallisen voiman
tehdäkseen muista siirtomaita. Jotkut kansantaloudet, kuten Intia,
alistettiin raaka-aineen toimittajan rooliin imperiumivaltojen
teollisille keskuksille.
Tänään kansainvälinen työnjako saa toisen muodon. On muodostunut
valtavia monikansallisia yhtiöitä, jotka paitsi myyvät, myös tuottavat
monissa eri maissa. Jotkut teollisuuden alat, kuten
elektroniikkateollisuus, ovat todistaneet tuotanto-operaatioiden
siirtymistä entisiin siirtomaihin halvan työvoiman ja kilpailuedun
haussa.
Resurssien ja voittojen keskittyminen muutamien käsiin on saavuttanut
mitat, jotka ovat Marxinkin kuvittelemien ulkopuolella. Mutta se ei
ole lakkauttanut sen kummemmin kilpailua kuin järjestelmän
anarkiaakaan. Päinvastoin, maailman mitassa kilpailu ei ole koskaan
ollut kiihkeämpää. Mikään maa ei pysty pakenemaan globaalin kriisin
irtipäästämää anarkiaa. Kasautuminen toisin sanoen aiheuttaa myös
järjestelmän akuutit kriisit. Se selittää paitsi järjestelmän nopean
laajentumisen, myös ne krooniset kriisit, joihin kapitalismi voi
taantua.
Kapitalismin puolustajat näkevät kasautumisen hyödyttävän kaikkia. On
totta, että ainakin kehittyneissä maissa työläiset ovat saavuttaneet
kapitalismin laajentuessa parannuksia elintasoonsa. Mutta heidän
osuutensa tuotannosta ei ole noussut. Riiston aste ei ole alentunut.
Kapitalistiluokan suhteellinen voiman ja vauraus on lisääntynyt. Kuten
Marx sanoi yhdessä voimakkaimpia katkelmiaan, jossa vedettiin yhteen
kasautumisen vaikutuksia:
"...kapitalistisen järjstelmän vallitessa
kaikki menetelmät työn yhteiskunnallisen tuotantovoiman kohottamiseksi
tapahtuvat yksityisen työläisen kustannuksella; kaikki tuotannon
kehittämisen välineet muuttuvat tuottajan valta- ja
riistämiskeinoiksi, typistävät työläisen osaihmiseksi [einen
Teilmenschen], alentavat hänet koneen lisäkkeeksi muuttaen hänen työnsä
kärsimykseksi, tuhoavat tämän työn sisällön, vieroittavat työläisestä
työprosessin henkiset tekijät samassa määrin kuin tiede liittyy
työprosessiin itsenäisenä tekijänä; ne runtelevat olosuhteet, joissa
työläinen työskentelee, alistavat hänet työprosessin ajaksi mitä
pikkumaisimman, vihattavimman pakkovallan alaiseksi... Siitä seuraa niin
muodoin, että samassa määrin kuin pääoma kasautuu, täytyy työläisen
aseman, olipa hänen palkkansa millainen hyvänsä, korkea tai alhainen,
huonontua... Rikkauden kasautuminen toiseen kohtioon on siis samalla
kurjuuden, työrasituksen, orjuuden, tietämättömyyden, raaistumisen ja
siveellisen alentumisen kasautumista päinvastaiseen kohtioon, ts.
siihen luokkaan, joka tuottaa omia tuotteitaan pääomana."
Voiton alenemistendenssi
Kasautumisen perusristiriita on, että sillä on taipumus viedä pohjaa
juuri siltä, mikä sitä vie eteenpäin, voitolta. Pääoman voittosuhde
yleisesti ilmaistaan, kuten näimme osassa "pääoma", kokonaislisäarvon
suhteella koko investoituun pääomaan, tai yhtälöllä r=S/(C+V). Tästä
seuraa, että voittosuhde riippuu kahdesta kriittisestä suhteesta. Yksi
niistä on riistosuhde. Toinen on pysyvän pääoman suhde vaihtelevaan
pääomaan, jonka Marx nimesi "pääoman elimelliseksi kokoonpanoksi".
Marx väitti, että pitkän päälle nousu pääoman elimellisessä
kokoonpanossa johtaisi voiton suhdeluvun alenemiseen.
Pääoman elimellinen kokoonpano ilmaistaan mitataan tavallisesti C/V
tai C/(C+V), pysyvän pääoman suhde kokonaispääomaan (ks. aikaisemmat
pysyvän ja vaihtelevan pääoman määritelmät, jos vielä olet epävarma
niistä). Pysyvän pääoman kasautuminen voi tapahtua ilman, että pääoman
elimellinen kokoonpano lisääntyy; sitä täytyy TÄLLÖIN VAIN vastata
lisääntymisen vaihtelevassa pääomassa lisääntymisen palkatussa
työvoimassa. Mutta jos niin tapahtuu, kapitalismi alkaa tyhjentää
olemassa käytettävissä olevan työvoiman tarjontaa, ja siihen kohdistuu
palkkojen nousun paine, kun pääomat kilpailevat toistensa kanssa
työläisistä.
Todellisuudessa kilpailupaineet johtavat uusien tekniikoiden
käyttöönottoon, jotka korvaavat työläiset koneilla. Se täydentää
työvoimareserviä, kun harvempia työläisiä tarvitaan enää tuottamaan
saman tuotemäärän (tosin jos kasautuminen on riittävän nopeata, ja
tuotanto kasvaa suuresti, nuo työläiset palkataan muualle
järjestelmässä, eikä työttömyys välttämättä kasva).
Mekanisointi tuo myös lisäystä tuottavuuteen, mikä tekee
mahdolliseksi välttämättömän työajan vähenemisen, tai lisääntymisen
suhteellisessa lisäarvossa.
Mutta pääoma maksaa noista saavutuksista hintansa. Pääoman
elimellinen kokoonpano pyrkii nousemaan. Kuolleen työn määrää joka
ruumiillistuu varusteissa, koneissa ja rakennuksissa, nousee suhteessa
palkattuun elävään työhön. Mutta kuollut työ ei yksin voi luoda mitään
ylimääräistä lisäarvoa. Siksi voiton suhdeluku alenee, ellei
riistosuhde kasva ja kokonaislisäarvo kasva, eikä sekään ole
välttämättä tarpeeksi.
Otetaan keinotekoinen esimerkki, jotta nähtäisiin, kuinka kuvio
toimii. Otetaan tehdas, jossa pysyvä pääoma (rakennukset, tehdas jne:
C) on 60 miljoonaa puntaa ja vaihteleva pääoma (työvoimakustannus: V)
on niinikään 60 miljoonaa puntaa; ja tästä kapitalisti realisoi
lisäarvoa (M) 30 miljoonaa puntaa. Kokonaisuutena "elävä työ" on siis
90 miljoonaa puntaa (M+V=30+60); riistosuhde on 50 prosenttia
(M/V=30/60); ja voittosuhde on 25 prosenttia (R=S/(C+V) tai 30/60+60).
Oletetaan nyt, että investoimalla uuteen teknologiaan pysyvä pääoma
nousee 70 miljoonaan puntaan, ja työvoimaa leikataan, mikä vähentää
vaihtelevan pääoman 50 miljoonaan. Jos oletetaan, että riistosuhde
pysyy samana, 50 prosentissa, saadaan lisäarvo 25 miljoonaa.
Voittosuhde on siten pudonnut (R=S/(C+V) on nyt 25/(70+50) tai 21
prosenttia.
Kapitalisti voi toki tasapainottaa tämän lisäämällä riistosuhdetta,
mutta todellisuudessa, jos kasautuminen taloudessa yleisesti etenee
nopeasti, se on vaikeata. Kun järjestelmällä menee hyvin, työttömyys
on todennäköisesti alhaista ja työläiset hyvin kykeneviä
järjestäytymään ja vastustamaan kaikkia hyökkäyksiä.
(Tässä mielessä, vastustamalla yrityksiä nostaa riistosuhdetta, kun
voiton suhdeluku on laskemassa, työläiset voivat antaa osansa
kapitalismin vaikeuksiin. Se ei silti tarkoita, että työläisten
taistelut ovat syypää kriiseihin, tai sitä, että jos työläiset
luopuisivat vastarinnasta, kapitalismi selviäisi ristiriidoistaan.)
Mutta miksi, kuuluu yleinen vastaväite, kapitalistit sitten
investoivat tuolla tavoin nostaakseen elimellistä kokoonpanoa, jos se
kerran vahingoittaa heidän voittosuhdettaan? Vastaus on kilpailun
luonteessa. Ensimmäiset kapitalistit, jotka sijoittavat uuteen
mekanisoituun tekniikkaan, pystyvät saamaan etua kilpailijoihinsa
nähden. Mutta kun tekniikan ottavat käyttöön kaikki kilpailijat,
asettuu uusi yhteiskunnallisesti välttämätön työaika. Tavaran arvo
laskee ja väliaikainen ylimääräinen voitto häviää. Lopullinen tulos on,
että pääoman elimellinen kokoonpano on kasvanut, ja keskimääräinen
voiton suhdeluku alenee.
Klassinen esimerkki tuosta on viime vuosina ollut mikroelektroniikka-
ja tietokoneteollisuus. Kamppailun ensimmäiset firmat saivat valtavia
voittoja. Mutta kun teollisuuden kapasiteetti lisääntyi, ja useampia
kilpailijoita tuli mukaan, hinnat romahtivat. Voiton suhdeluku aleni, ja
heikoimmat firmat (kuten Sinclair) ovat pelistä pois.
Yksittäiset pääomat uskovat, että ne voivat lisätä voittojaan uudella
teknologialla. Yksittäisinä ne voivat. Mutta niiden omien
kilpailuetujen tavoittelu tapaa viedä pohjaa niiden kaikkien
yhteiseltä edulta. Tätä Marx täsmälleen tarkoitti kapitalismin
ristiriitaisella luonteella.
Tämä ei tarkoita, että voiton suhdeluku laskisi jatkuvasti läpi koko
kapitalismin historian. Jos niin olisi, järjestelmä olisi pysähtynyt jo
aikoja sitten. Marx itse mainitsi useita vastakkaisia tendenssejä.
Vastatendenssit
Tavaton kasvu riistosuhteessa, joka pakottaa työläisten elintason
alas, on yksi esimerkki tendenssistä, joka "vastustaa" voiton
suhdeluvun alenemista. Pääsy ulkomaankaupan kautta kiinni halpoihin
raaka-aineisiin on toinen. Tärkein (ja ristiriitaisin) kaikista on
käytännössä ollut pysyvän pääoman itsensä halpeneminen.
Niiden teollisuusalojen tuottavuuden kasvu, jotka tuottavat
tuotantovälineitä, kuten koneita valmistavat tehtaat, tai
raakaainelähteet, johtavat niiden tuotteiden arvon laskuun, kuten
kaikessa teollisuudessa. Se merkitsee muutakin, kuin että
tuotantovälineet halpenevat. Se tuottaa myös, mitä Marx kutsui jo
olemassaolevan pysyvän pääoman "moraaliseksi arvon alenemiseksi".
Kapitalistit, joilla on vanhempaa ja kalliimpaa koneistoa, joutuvat
vastakkain kilpailijoiden kanssa, jotka käyttävät uudempia ja halvempia
versioita. He kärsivät kilpailuhaitasta.
Vanhempi koneisto kärsii pakollisen arvon alenemisen (osa sen arvosta
vähennetään, aivan kuten yhteiskunnallisesti välttämättömän ylittävä
työaika vähennetään). Se vähentää pysyvän pääoman arvoa ja estää sen
nousutendenssiä ja siitä seuraavia vaikutuksia voiton suhdelukuun.
Mutta arvonaleneminen on pääoma-arvon menetystä kyseessä oleville
yhtiöille. Siksi se lisää niiden vaikeuksia, ainakin lyhyellä
aikavälillä. Tämän rinnalla kulkee työttömyyden, tai työn
vara-armeijan, kuten Marx sanoi, lisääntyminen. Lisääntyvä työttömyys
auttaa kapitalisteja hyökkäyksessä työväenluokan organisaatioita
vastaan tuotannossa, ja auttaa siten lisäämään potentiaalisen
lisäarvon tuotantoa. Mutta ainakin lyhyellä aikavälillä työttömyyden
lisääntyminen aiheuttaa vaikeuksia kapitalisteille, kun nämä yrittävät
myydä tuotteitaan, tai realisoida tuota lisäarvoa.
Niinpä kapitalismilla ei ole helppoa tietä ulos vaikeuksistaan.
Tärkeä seikka vastakkaisten tendenssien toiminnan ymmärtämisessä,
joista tähän mennessä olemme puhuneet, on että se pyrkii olemaan
vaikuttavinta järjestelmän ollessa kriisissä. Kun järjestelmä laajenee
nopeasti, ja kasautuminen on nopeata, lisäykset pääoman elimellisessä
kokoonpanossa tapaavat vallita yli vastakkaisten tendenssien. Voiton
suhdeluku putoaa sen tuloksena.
Kriisit voivat kuitenkin auttaa kapitalismia selviämään
vaikeuksistaan, ainakin jonkin aikaa. Ennen kuin katsotaan kriisejä
yksityiskohtaisemmin, kannattaa tarkastella toista järjestelmän puolta
pankkien roolia.
Pankit ja luottojärjestelmä
Työläisten tuottama lisäarvo ei mene vain teollisuuskapitalistien
voittoihin. Osa siitä menee maanomistajille vuokrana, valtiolle veroina,
pankeille (ja niille, jotka tallettavat rahaa pankkeihin) korkona.
Teollisuuskapitalistit antavat pankkien ja muiden rahalaitosten ottaa
osuutensa ryöstösaaliista, koska ne esittävät hyödyllistä osaa
järjestelmässä. Pääomien tarvitsee saada kokoon suuria summia rahaa,
ennen kuin ne pystyvät investoimaan sen. Kunnes ne ovat valmiita
investoimaan, ne voivat sijoittaa liikenevän rahan pankkeihin, ja
pääomat, jotka ovat valmiita investoimaan, mutta joilla ei vielä ole
tarpeeksi rahaa, voivat lainata.
Pankkijärjestelmä itse asiassa auttaa kiihdyttämään
kasaantumisprosessia. Se nopeuttaa prosessia kanavoimalla rahaa niiltä,
jotka ovat haluttomia investoimaan, niille, jotka haluavat investoida.
Niinpä esimerkiksi 70-luvulla läntiset pankit saivat talletuksia
Lähi-Idän öljyvaltioista ja yhtiöiltä, jotka olivat haluttomia
investoimaan teollisuuteen laman vuoksi, ja lainasivat niitä
esimerkiksi Brasilian, Meksikon ja Puolan hallituksille. Tuo
lainaaminen auttoi pönkittämään maailmantaloutta joksikin aikaa. Mutta
kuten esimerkki osoittaa, mikä tahansa luottojärjestelmä (lainaaminen)
on haavoittuva, mikäli lainaajat eivät pysty maksamaan takaisin.
Pankit ovat voimakkaita laitoksia. Ne auttavat nopeuttamaan pääoman
keskittymistä suuriksi monopoleiksi. Ne toimivat myös
vararikkouttaakseen heikot, tappiolliset pääomat, kun ne leikkaavat
niiltä lisäluotot. Kun nousukaudet saavuttavat huippunsa, lainojen korko
nousee.
Investointilainojen kysyntä kasvaa. Tulevien voittojen odotus tapaa
luoda keinottelua pörssimarkkinoilla ja tavarakaupassa. Kapitalistit
ovat halukkaita keinottelemaan voittojen kasvulla ja hinnannousuilla,
mikä mahdollistaa heille sen, että he pystyvät maksamaan luotot
takaisin korkoineen. Mutta luottojärjestelmä ja pörssi on aina
riippuvainen lisäarvon luomisesta tuotannossa. Kun nousukausi jatkuu,
lisäarvon määrä ei nouse riittävästi vastatakseen odotuksia.
Yhdistelmä nousevia korkoja ja alenevia voittoja voi olla tuhoisa.
Pankit itse voivat romahtaa. Ne lainaavat "toisten rahaa". Jos
tallettajat yrittävät kaikki ottaa rahansa ulos pankista samalla
kertaa, pankin varat loppuvat. Ellei valtio tai keskuspankki astu
peliin "viime käden rahoittajana", pankki ei selviydy.
Finanssijärjestelmä voi itse romahtaa, kuten dramaattisesti tapahtui
1931.
Kriisi
Kriisit näyttävät kaikki kapitalismin ristiriidat. Ne ovat kausia,
jolloin markkinoiden ja kilpailun hallitseman järjestelmän anarkia
paljastuu, ja jolloin järjestelmän kyvyttömyys täyttää ihmisten
perustarpeet tulee ilmi. Kiisin aikana, kuten marx sanoi, tulee
selväksi, että "todellinen este kapitalistiselle tuotannolle on pääoma
itse".
Tällä Marx tarkoitti, että tuotannon tarkoitus kapitalismissa ei ole
täyttää ihmisten tarpeita, vaan tuottaa voittoa, tai palvella pääoman
laajentumista. Työläiset, jotka ovat viettäneet elämänsä pääoman
palveluksessa, joutuvat tyhjin taskuin tunkiolle. Työttömyys lisääntyy,
ei siksi, ettei työtä olisi tehtäväksi, vaan siksi, ettei enää ole
voittoa tuottavaa palkata niin monta työläistä.
Aikaisemmissa tuotantotavoissa ongelmana oli aina alituotanto. Sato
epäonnistui, tai sodat tuhosivat kaupungin ja maaseudun. Kapitalismissa,
ensimmäistä kertaa historiassa, meillä on ylituotantokriisejä.
Terästä tuotetaan liian paljon niinpä täysin elinkelpoisia
terästehtaita on pakko sulkea. Tuotetaan liian paljon ruokaa niinpä
ylijäämät tuhotaan ja hallitukset maksavat maanviljelijöille, jotta
nämä eivät kyntäisi peltojaan.
Samaan aikaan suuret osat maailmaa kärsivät koneiden, ajoneuvojen ja
rakennusten puutteesta, jotka voitaisiin tehdä teräksen avulla.
Miljoonat kärsivät nälkää ruuan puutteessa. Kysymys ei ole, etteikö
olisi tarvetta, vaan ettei ihmisillä ole rahaa ostaa.
Nämä ovat selvimmät, ja vastenmielisimmät, piirteet kapitalismin
kriisiä. Mutta ne sinänsä eivät selitä, miksi kriisejä ilmenee. Eivätkä
ne selitä, miksi on kausia, joina kapitalismi pystyy laajenemaan
nopeasti, jopa pisteeseen, jossa sillä on varaa oleellisiin
uudistuksiin ja työläisten elintason kohoamiseen.
Yksi ongelma tässä on, että on olemassa jatkuva epäselvyys
kirjallisuudessa säännöllisen nousukausien ja lamojen vaihtelusyklin
(jota kutsun lyhyeksi sykliksi), joka on ollut ominainen
kapitalismille sen alusta lähtien, ja pidempien keskeytyksettömien
laajenemiskausien ja järjestelmän kroonisten kriisien välillä. Sanoja
lama, laskukausi ja kriisi käytetään synonyymisesti.
Haluan tässä tehdä eron, joka on löydettävissä Marxilta, mutta jota
hän ei koskaan tehnyt täysin selväksi (pääasiassa sen takia, ettei hän
koskaan päässyt Pääomassa vaiheeseen, joka olisi antanut
järjestelmällisen käsittelyn kriiseille), lyhyiden syklien ja
kriisikausien välillä.
Nousu ja laskukausien sykli
Marxin päivinä sellainen kesti noin kymmenen vuotta, huipulta
huipulle, tai toisesta toiseen. Marx väitti sen perustuvan suurimman
osan kiinteätä pääomaa keskimääräiseen elinikään (osa pysyvästä
pääomasta, joka koostuu koneista, laitteista jne.). Mutta muut
tekijät, kuten pankkien lainauksen laajeneminen ja supistuminen, tai
vaihtelut maailmankaupassa (tai nykyaikoina hallitusten toimet)
saattavat vaikuttaa tähän malliin.
Joka tapauksessa avain sykliin on investointien (tai kasautumistason)
vaihtelussa. Investointiaalto uuteen koneistukseen tarkoittaa, että
kysyntä laajenee nopeammin kuin tarjonta. Tuotantovälineitä tuottavat
teollisuudenalat laajenevat hyvin nopeasti. Mutta kun tuo investointi
alkaa syytää yhä enemmän tuotteita markkinoille, tarjonta alkaa ylittää
kysynnän. Investoiminen hidastuu ja tuotantovälineitä tuottava
teollisuus joutuu akuuttiin laskukauteen. Rakennus-, teräs- ja muut
saman tyyppisten alojen työläiset joutuvat työttömiksi, kysyntä laskee
yleisesti ja koko järjestelmä kutistuu.
Mutta kun kapitalistit toteavat laitteistojen, jotka he ovat
hankkineet edellisen investointikierroksen aikana, olevan kulumassa, he
aloittavat uuden investointiaallon...
Ei tuntuisi olevan mitään syytä, miksei tuo sykli voisi jatkua
ikuisesti säännöllisessä rytmissä. Mutta järjestelmä tulee, kuten
ihmisetkin, vanhaksi.
Kriisikaudet
Ne ovat kausia, jolloin sykli ei häviä, mutta "nousukausista tulee
lyhyempiä ja heikompia, ja laskukausista pidempiä ja syvempiä". Pitkä
kriisi, joka alkoi 70-luvun alussa, on näyttänyt tämän mallin selvästi.
Jokaisen seurannut laskukausi (1970-71, 1974-75, 1980-82) on ollut
syvempi, jokainen toipumiskausi heikompi (70-luvun loppu ja vuodet 1982
jälkeen). Noina kriisikausina investoiminen taantuu, kuten
tavanomaista laskukausina, mutta toipuu paljon hitaammin nousukausina.
Selitys on Marxin selvityksessä "voiton suhdeluvun
alenemistendenssistä" tuloksena pitkistä kasautumisen kausista. Kun
tämä tapahtuu, kasautuminen itse alkaa heikentyä. Osittain se johtuu
siitä, että joidenkin pääomien voitot ovat niukkoja. Osittain se johtuu
siitä, että nekin, joilla on rahaa käsissään, ovat haluttomia
investoimaan suuriin tehtaisiin tai palkkaamaan lisää työläisiä. Sen
sijaan ne pitävät parempana jättää rahan pankkiin kasvamaan korkoa, tai
käyttävät sitä toisten yhtiöiden valtaamiseen. Mutta jättää lisäarvo
investoimatta, jättää se panematta takaisin tuotantoprosessiin, tekee
kriisistä pahemman.
Menneisyydessä kapitalismi on pystynyt nousemaan tuollaisista
kriisikausista. 1880-luvun kriisiä seurasi laajojen yhtymien
muodostaminen, ja peli maailman jakamisesta, jota Lenin ja Buharin
kuvasivat teoksissaan imperialismista. 30-luvun kriisi päättyi toiseen
maailmansotaan, ja sitä seurasi pitkä nousukausi, "pysyvän
asetalouden" aikakausi, jota on käsitelty Kidronin ja Harmanin
teoksissa.
Kriisikaudet ovat auttaneet aikaisemmin rationalisoimaan
järjestelmää. Voiton suhdeluvun alenemista vastustavat tendenssit
tulevat peliin tuhoten tai alentaen arvossaan kasautunutta pääomaa ja
jatkuvin hyökkäyksin työväenluokan järjestöjä vastaan nostaakseen
riistoastetta.
Mutta kapitalismi on järjestelmänä vanhentunut edelleen. Se on tullut
keskittyneemmäksi jättiyhtymien käsiin. Se on ollut
kansallisvaltioiden roolin ja aktiivisuuden nopean kasvun kohteena.
Pankkijärjestelmästä on tullut kansainvälistä. Mikään tästä
kehityksestä ei ole estänyt kriisin tulemista takaisin maailman
mittakaavassa. Mutta ne ovat selvästi vaikuttaneet nykyisen kriisin
kulkuun.
Lopuksi
Tässä ei ole mahdollisuutta keskustella enempää tämän päivän
kriisistä. Sitä löytääkseen lukijoita kehotetaan kääntymään kirjaseni The World in Crisis, Chris Harmanin Explaining the Crisis ja Nigel Harrisin Of Bread and Guns, sekä säännöllisesti Socialist Worker Reviewssa ja International Socialismissa ilmestyvien eri artikkelien puoleen.
Kahta seikkaa kannattaa kuitenkin lopuksi korostaa.
Ensiksikin, Marxin Pääoman perusajatukset ja ideat ovat tänään yhtä
ajankohtaisia kuin silloin, kun ne on kirjoitettu. Kapitalismi on
kasvanut kokoa ja muuttanut muotoaan (ks. erityisesti vihkosta Marxism
and the Modern World imperialismin ja valtiokapitalismin analyysistä).
Mutta se nojaa edelleen työväenluokan joukon työlle. Sitä hallitsee
edelleen kiihkeä ja joskus verinen kilpailu kapitalistien itsensä
välillä. Se on vieläkin alttiimpi krooniselle kriisille, joka
paljastaa sen historiallisen rajoittuneisuuden.
Toiseksi, nykyisen kriisin lopputulosta ei voida ennustaa etukäteen.
Marxilaisuus antaa meille mahdollisuuden ymmärtää, mitä on
tapahtumassa, ja toimii toimintaohjeena. Se ei voi ennustaa
kapitalismin lopullista romahdusta. Se riippuu maailman työläisten
ymmärtämisestä, että vain heidän työnsä pitää järjestelmän käynnissä,
ja että heillä on voima tuhota se.
Kysymykset osaan kaksi
Lyhyitä kysymyksiä
1 Määrittele, mitä Marx tarkoitti "pääomalla".
2 Mikä ero on riistoasteen ja voiton suhdeluvun välillä?
3 Miksi kaikki pomot ovat sikoja?
4 Miksi joiltakin kapitalisteilta onnistuu saada paremmin voittoa kuin muilta?
5 Voisiko pääoman keskittyminen luoda yhden valtavan Pääoman?
6 Jos työläiset kerran ovat lisäarvon lähde, miten yhtiöt, joilla on
suhteellisen vähän työntekijöitä (kuten öljy-yhtiöt)ä voivat silti saada
suuria voittoja?
7 Jos kilpailu pakottaa kapitalistit investoimaan, miksi investointi laantuu kriisikausina?
8 Onko uusi teknologia työttömyyden perussyy?
Keskustelukysymyksiä
1 Antaako kapitalismi reformeja vain silloin, kun on nousukausi?
2 Jos ongelmana on tavaroiden ylituotanto, vastaus on varmaankin, että
työläisten tulisi saada isompaa palkkaa tai valtion olisi käytettävä
enemmän rahaa, kysynnän kasvattamiseksi?
3 Marx puhui "kurjuuden kasaantumisesta", mutta onko työläisillä kurjempaa tänään kuin silloin, kun Marx kirjoitti?
4 Monopolit voivat saada "lisävoittoja". Miksi sitten pääoman lisääntynyt keskittyminen ei johda voittosuhteen kasvuun?
5 Auttavatko työläisten taistelut aiheuttamaan kriisin? Pahentavatko ne sitä?
6 Onko pankkien ja teollisuuspääoman välillä perustava eturistiriita?
7 Romahtaako kapitalismi lopulta?
8 Päästäisiinkö työttömyydestä eroon sosialismissa? Päästäisiinkö rahasta eroon?
Lisälukemista
1 Marx
Valitettavasti Marxin Pääoma alkaa kaikkein vaikeimmilla
luvuilla, jotka ovat pelottaneet sukupolvia sosialisteja. Mutta ei ole
mitään syytä, miksi ei voisi hypätä ensimmäisen osaston yli ja
aloittaa luvusta 4, "Pääoman yleisestä kaavasta". Kun on lukenut
ykkösosan, tärkein luettava on kolmososan osasto voiton suhdeluvusta.
Alex Callinicosin "The Revolutionary Ideas of Karl Marx" on oleellista
luettavaa Marxin ajatuksista. On lukemattomia muitakin
johdantotekstejä. Yksi parhaista, lyhyt, mutta kallis, on B.Finen "Marx's Capital". Paul Sweezyn "The Theory of Capitalist Development" on edelleen klassikko yli neljänkymmenen vuoden jälkeen, mutta on väärässä voiton suhdeluvussa. I. Rubinin "A History of Economic Thought"
on ylivoimaisesti paras johdatus Marxin edeltäjiin, suuriin
porvarillisiin taloustieteilijöihin kaudelta, jolloin porvaristo vielä
oli vallankumouksellinen luokka.
2 Historia ja kapitalismi tänään
Leo Hubermanin "Man's Worldly Goods"2 on kauniisti ja selkeästi kirjoitettu historia kapitalismista aina 30-luvulle (lukuunottamatta sen huomautuksia Stalinin Venäjästä). Leninin "Imperialismi kapitalismin korkeimpana vaiheena" ja Buharinin "Imperialism and the World Economy"
ovat klassisia selvityksiä muutoksista kapitalismissa ensimmäiseen
maailmansotaan tultaessa. Chris Harmanin "Explaining the Crisis", joka
ilmaisee toisin Marxin kriisiteorian, antaa raikkaan selvityksen
30-luvun kriisistä ja pysyvästä asetaloudesta. Nigel Harrisin "Of Bread
and Guns" on laaja selvitys tämän päivän kapitalismista, voimakas
argumenteissaan ja kiistelty (ks. myös arvosteluni ISJ:ssä 2:19).
Tekstejä edistyneemmille
R. Rosdolskyn "The Making of Marx's Capital" on suurenmoinen teos.
P. Mattick on teoksessaan "Marx and Keynes" väärässä valtion ja asemenojen roolin suhteen nykykapitalismissa, mutta kirja on silti lukemisen arvoinen.
B. Finen ja L. Harrisin "ReReading Capital" ja J. Weeksin "Capital and Exploitation" ovat parhaita johdatuksia nykyiseen yliopistokeskusteluun.
Sosialistiliitto |