Niskalenkki
kansanvallasta?
Vapaakaupan vankeina
Yhdysvallat ja EU ovat heinäkuusta
2013 asti neuvotelleet Transatlanttisesta kauppa- ja investointikumppanuudesta
(TTIP). Siinä luodaan molemmille puolille Atlanttia yhtenäistä
vapaakauppalainsäädäntöä, joka palvelisi suurten eurooppalaisten ja
yhdysvaltalaisten yhtiöiden etuja. Arvostelijoiden mukaan TTIP-sopimuksessa
yhdistyvät aikaisempien kauppasopimusten huonoimmat puolet.
Lori Wallach
Mitä jos monikansalliset yritykset
voisivat haastaa hallituksia oikeuteen, kun niiden harjoittama politiikka
uhkaa pienentää yhtiön voittoja? Entä jos yhtiöt voisivat vaatia – ja jopa
saada – avokätisiä korvauksia siitä, että niiden voitot ovat pienentyneet
liian tiukkojen työelämännormien tai ankaran ympäristölainsäädännön vuoksi?
Tällaiset pykälät sisältyivät monenkeskiseen
investointisopimukseen (MAI), josta OECD:n 29 jäsenmaata kävivät salaisia
neuvotteluja vuosina 1995–1997.1 MAI-sopimus vuoti julkisuuteen –
yhtenä paljastajana oli Le Monde diplomatique – ja ennennäkemätön protestiaalto
pakotti hankkeen puolustajat hyllyttämään sopimuksen. Nyt 15 vuotta
myöhemmin sitä yritetään runnoa läpi uudessa ilmiasussa.
Yhdysvallat ja EU ovat heinäkuusta
2013 asti käyneet neuvotteluja Transatlanttisesta kauppa- ja investointikumppanuudesta
(TTIP), joka on uudelleenlämmitetty versio MAI:sta. Siinä luodaan molemmille
puolille Atlanttia yhtenäistä vapaakauppalainsäädäntöä suurten eurooppalaisten
ja yhdysvaltalaisten yhtiöiden etuja mukaillen. Sopimukseen sisältyy
monenlaisia sanktioita – valtiot saattavat joutua maksamaan miljoonien
eurojen korvauksia, mikäli yhtiöt valittavat sopimusrikkomuksista.
Virallisen aikataulun mukaan neuvottelut
eivät kestä kahta vuotta enempää. TTIP-sopimuksessa yhdistyvät vahingollisimmat
puolet aikaisemmista sopimuksista. Mikäli sopimus astuu voimaan, monikansallisten
yritysten etuoikeudet kirjataan lakeihin ja hallitusten kädet sidotaan
lopullisesti.
Asetelma olisi riippumaton poliittisista
suhdanteista tai kansanvallan ilmauksista, koska kyseisiä lakeja ei
voisi muuttaa kuin allekirjoittajamaiden yksimielisellä päätöksellä.
Euroopan lainsäädäntöön kopioitaisiin sama henki ja tekniset pykälät kuin
sopimuksen aasialaisessa mallissa.
Yhdysvaltojen liike-elämän vahvasti
ajama Tyynenmeren kumppanuussopimus (TPP) on paraikaa ratifioitavana
12 maassa. Nämä kaksi kumppanuussopimusta loisivat taloudellisen imperiumin,
joka pystyisi sanelemaan säännöt myös omien rajojensa ulkopuolella:
jokainen Yhdysvaltojen tai EUn kanssa kauppaa tekevä maa joutuisi
myöntymään yhteisen markkina-alueen sääntöihin.
Salaiset
neuvottelut
Neuvotteluja käydään suljettujen
ovien takana, koska niissä tehdään päätöksiä, jotka koskevat myös markkinoilta
suojattua sektoria. Yhdysvaltojen delegaatiossa on yli 600 monikansallisten
yritysten asettamaa konsulttia, joilla on vapaa pääsy valmisteluasiakirjoihin
ja suora yhteys hallinnon neuvottelijoihin. Mikään ei saa vuotaa. Ohjeissa
todetaan, että toimittajat ja kansalaiset pidetään ulkona keskusteluista
– heitä tullaan informoimaan sopimuksen allekirjoitusvaiheessa, jolloin
on liian myöhäistä vaikuttaa mihinkään.
Yhdysvaltojen entinen kauppaministeri
Ronald Kirk totesi suorasukaisesti, että nyt pitää olla ”käytännöllinen”
ja ”säilyttää tietty varovaisuus ja luottamuksellisuus”.2 Hän totesi,
että kun valmisteltavan sopimuksen työversio edellisen kerran vuosi julkisuuteen,
neuvottelut katkesivat siihen. Tällä hän viittasi Amerikan vapaakauppasopimukseen
– laajennettuun versio Pohjois-Amerikan vapaakauppasopimuksesta
NAFTA:sta – jota presidentti George W. Bush ajoi voimallisesti, ja jonka
työversion Yhdysvaltojen hallinto julkaisi nettisivuillaan vuonna 2001.
Senaattori Elizabeth Warren totesikin, että ilman demokraattista valvontaa
valmisteltua sopimusta ei pidä koskaan allekirjoittaa.3
Valtaapitävien toive pitää amerikkalaiseurooppalainen
sopimus katseilta piilossa on ollut helppo toteuttaa. Vaikeampaa on kertoa
omassa maassaan sopimuksen vaikutuksista, jotka ulottuvat valtion huipulta
aluetasolle ja aina kunnalliseen päätöksentekoon asti. Valtuutettujen
pitää käydä tarkkaan läpi julkisvallan toiminta, jotta yksityisten yritysten
edut tulevat tyydytettyä myös sektoreilla, joille ne eivät ole vielä lonkeroitaan
ulottaneet.
Ruokaturvallisuus, haitallisten
aineiden raja-arvot, sairausvakuutus, lääkkeiden hinnat, internetin
vapaus, yksityiselämän suoja, energia, kulttuuri, tekijänoikeudet, luonnonvarat,
ammattikoulutus, julkiset hankinnat, maahanmuutto: yksikään elämänalue
ei vältä institutionalisoituneen vapaakaupan pihtiotetta. Poliitikot
voisivat lähinnä keskustella yritysten ja niiden paikallisten edustajien
kanssa siitä, minkä verran itsemääräämisoikeutta heille suodaan.
Jo tässä vaiheessa on kirjattu,
että sopijaosapuolet takaavat ”lakien, säädöksien ja toimintatapojen
yhdenmukaistamisen” sopimuksen pykälien kanssa. On selvää, että tätä kohtaa
tullaan soveltamaan tiukasti. Sopimusrikkomuksesta voi tehdä valituksen
varta vasten luotavaan elimeen, joka ratkaisee riitoja sijoittajien
ja isäntävaltion välillä, ja jolla on valtuudet määrätä kaupallisia sanktioita
valtioita vastaan.
Ajatus tuntuu käsittämättömältä,
vaikka vastaava kohta löytyy myös jo voimassa olevista kaupallisista sopimuksista.
Viime vuonna Maailman kauppajärjestö (WTO) tuomitsi Yhdysvallat kolmesta
eri kaupparajoitteesta: tonnikalapurkkeihin oli laitettu teksti
”pyydystetty delfiinejä vahingoittamatta”, tuontilihaan oli merkitty
alkuperämaa, ja karkilta tuoksuvat tupakat oli kielletty.
WTO on tuominnut myös EU:n satojen
miljoonien eurojen sakkoihin, koska se on kieltänyt geenimuunneltujen
tuotteiden tuonnin unionin alueelle. TTP ja TTIP antaisivat monikansallisille
yritykselle välineen tehdä omissa nimissään valitus sitä maata kohtaan,
joka rikkoo yhtiön kaupallisia etuja.
Tällaisen mekanismin avulla yritykset
voivat kyseenalaistaa terveyspolitiikan, ympäristönsuojelun tai rahamarkkinoiden
sääntelyn missä maassa tahansa vaatimalla korvauksia ja sakkoja oikeuslaitoksen
ulkopuolella toimivilta elimiltä. Kolmen yritysjuridiikkaan perehtyneen
lakimiehen muodostamat erityistuomioistuimet noudattavat Maailmanpankin
ja YK:n säännöstöjä, ja ne määräävät usein mittavat korvaukset, mikäli
lainsäädäntö rajoittaa yhtiön ”odotettavissa olevia voittoja”.
MAI nousee
kuolleista
Kyseinen järjestely – sijoittajat
vs. valtio – näytti jo hävinneen kartalta, kun monenkeskinen investointisopimus
MAI ei mennyt läpi vuonna 1998, mutta se on pikku hiljaa palannut asialistalle.
Yhdysvaltojen tekemät kaupalliset sopimukset ovat rohmunneet jo 400
miljoonaa dollaria veronmaksajien rahoja monikansallisten yhtiöiden
taskuun, kun valtiot ovat kieltäneet myrkyllisiä tuotteita tai suojelleet
vesivarantoja, maata, metsiä.4 Samojen sopimuksien perusteella on
tälläkin hetkellä meneillään välimiesoikeuskäsittelyjä – sellaisista
yleishyödyllisistä asioista kuten lääkepatentit, päästörajoitukset,
ympäristönsuojelu ja fossiiliset energialähteet – jotka voivat nostaa
korvaussummat 14 miljardiin dollariin.
TTIP tulee nostamaan entisestään
tämän laillistetun kiristyksen kustannuksia. Yhdysvalloissa toimii 3 300
eurooppalaisen yrityksen 24 000 tytäryhtiötä, joista jokainen voi
jonakin päivänä vaatia korvauksia vetoamalla epäreiluun kilpailuun.
Tällaisen mittakaavan voitontavoittelu voi johtaa huomattavasti
merkittävimpiin kustannuksiin kuin nykyisten sopimusten perusteella
on mahdollista vaatia. EU-maita uhkaisivat vielä suuremmat taloudelliset
riskit, sillä Euroopassa toimivilla 14 000 amerikkalaisyrityksellä
on 50 800 tytäryhtiötä vanhalla mantereella. Kaiken kaikkiaan 75 000
yhtiötä saisi oikeuden ryövätä valtioiden kassaa.
Alun perin tällaisten sopimusten
oli määrä vahvistaa sijoittajan asemaa kehitysmaissa, joissa yrityksillä
on heikko juridinen suoja. Sopimusten perusteella yritys saattoi
saada korvauksia valtion tekemistä yksityistämisistä. EU ja Yhdysvallat
eivät kuitenkaan ole oikeudellisesti epävarmaa aluetta – päinvastoin,
niillä on erittäin toimivat oikeusjärjestelmät, jotka kunnioittavat
tiukasti yksityisomaisuuden suojaa. TTIP luovuttaa oikeuksien tarkastelun
erityiselle välimiesoikeudelle, mikä osoittaa, että sopimuksen tavoitteena
ei ole sinänsä suojella investoijia vaan lisätä monikansallisten yritysten
valtaa.
Välimiesoikeuden muodostavat
lakimiehet eivät vastaa toimistaan äänestäjille. He voivat yhtä hyvin toimia
tuomareina kuin asettua puolustamaan vaikutusvaltaisten asiakkaittensa
etuja.5 Kansainvälisen investointioikeuden asiantuntijat ovat harvassa:
ainoastaan 15 lakimiestä hoitaa 55 % käynnissä olevista tapauksista.
Eikä heidän päätöksistään voi tietenkään valittaa.
Ne ”oikeudet”, joita näiden lakimiesten
on määrä puolustaa, on määritelty tahallaan niin suuripiirteisesti,
että niiden tulkinta on harvoin yleisen edun mukaista. Samaan tapaan on
sijoittajan eduksi määritelty säännökset ”otaksumista” – niillä kielletään
hallitusta muuttamasta politiikkaansa sen jälkeen, kun investointi on
tehty. Yhtiölle tämä tarkoittaa oikeutta saada kompensaatiota ”epäsuorasta
kansallistamisesta”, eli julkisen vallan täytyy maksaa korvauksia,
mikäli lainsäädäntö heikentää investoinnin tuottoa. Tämä koskisi myös tapauksia,
joissa lainsäädäntö koskee samalla lailla paikallisia yrityksiä.
Välimiesoikeus tunnustaa myös
yhtiöiden oikeuden hankkia jatkuvasti lisää maata, luonnonvaroja, laitteita,
tehtaita. Sen sijaan monikansallisille yrityksille ei aseteta mitään
vaatimuksia. Niillä ei ole mitään velvollisuuksia valtioita kohtaan,
ja ne voivat ajaa etuaan milloin ja miten tahansa.
Yhtiöiden
oikeudet etusijalle
Eräillä investoijilla on hyvin laajalle
ulottuva käsitys loukkaamattomista oikeuksistaan. Viime aikoina on
nähty, miten eurooppalaiset yritykset ovat ryhtyneet vastustamaan minimipalkan
korottamista Egyptissä ja myrkyllisten aineiden päästörajoituksien
tiukentamista Perussa. Jälkimmäisessä tapauksessa Renco-yhtiö käyttää aseenaan
Yhdysvaltojen ja Perun välistä vapaakauppasopimusta puolustaessaan
oikeuttaan saastuttaa.6
Yhdysvaltalainen tupakkajätti
Philip Morris on puolestaan tyytymätön Uruguayn ja Australian tupakointia
vastustavaan lainsäädäntöön, ja on haastanut nämä kaksi maata välimiesoikeuskäsittelyyn.
Yhdysvaltojen Eli Lilly yrittää saada korvauksia Kanadalta, joka syyllistyi
halvempien lääkkeiden kehittämistä tukevan patenttilainsäädännön luomiseen.
Ruotsalainen sähköyhtiö Vattenfall taas vaatii miljardien eurojen korvauksia
Saksalta: se on sijoittanut 700 miljoonaa euroa kahteen ydinvoimalaan
maassa, joka on päättänyt osana ”energiakäännettään” luopua ydinvoimasta
vuoteen 2022 mennessä.
Välimiesoikeuden määräämillä korvauksilla
ei ole mitään ylärajaa. Vuosi sitten Ecuador määrättiin maksamaan eräälle
öljy-yhtiölle korvauksia ennätykselliset kaksi miljardia euroa.7 Vaikka
hallitukset voittaisivat käsittelyssä, ne joutuvat silti maksamaan
oikeudenkäyntikulut ja erilaiset palkkiot, jotka nousevat keskimäärin
kahdeksaan miljoonaan dollariin käsittelyä kohden. Nämä varat ovat
pois kansalaisten taskuista. Siksi julkinen valta suostuukin usein neuvotteluratkaisuun,
jottei juttua vietäisi välimieskäsittelyyn. Esimerkiksi Kanada säästyi
taannoin haasteelta kumotessaan pikaisesti öljyteollisuuden käyttämän
myrkyllisen lisäaineen käyttökiellon.
Valitukset lisääntyvät silti jatkuvasti.
YK:n kauppa- ja kehityskonferenssin UNCTADin mukaan välimiesoikeuskäsittelyyn
tuotujen tapausten lukumäärä on kymmenkertaistunut vuodesta 2000
lähtien. Kaupallinen välimiesoikeuskäsittely luotiin 1950-luvulla,
mutta se ei ole ikinä hyödyttänyt yksityisiä etuja niin hyvin kuin vuonna 2012,
jolloin käsiteltiin poikkeuksellisen suuri määrä valituksia. Finanssikonsulteilla
ja yrityslakimiehillä on ollut aihetta juhliin.
Amerikkalaiseurooppalaista ajatusta
suurista yhteismarkkinoista on jo pitkään ajanut Trans-Atlantic Business
Dialogue TABD, joka tunnetaan nykyään nimellä Trans-Atlantic Business
Council TABC. Tämä Euroopan komission ja Yhdysvaltojen ulkomaankauppaministerin
suojeluksessa vuonna 1995 luotu rikkaiden yrittäjien etujärjestö edistää
rakentavaa ”dialogia” kahden mantereen talouseliittien, Yhdysvaltojen
hallinnon ja Brysselin komissaarien välillä. TABC on pysyvä foorumi,
jonka avulla monikansalliset yritykset voivat koordinoida iskujaan
sellaista yleistä etua puolustavaa politiikka vastaan, jota yhä harjoitetaan
molemmin puolin Atlanttia.
Järjestön julkisena tavoitteena
on poistaa niin sanotut ”kaupalliset ristiriidat”, jolloin molemmilla
mantereilla toimittaisiin samojen sääntöjen mukaan ilman julkisen vallan
puuttumista asiaan. ”Säännöstöjen yhdenmukaistaminen” ja ”vastavuoroinen
tunnustaminen” ovat osa sitä yhtiömaailman kehittämää semanttista kehikkoa,
jolla saadaan hallitukset hyväksymään paikallisen lainsäädännön määräyksiä
rikkovat tuotteet ja palvelut.
Transatlanttisia markkinoita ajavat
tahot eivät vain tyydy muokkaamaan olemassa olevia lakeja: he haluavat
kirjoittaa lait uusiksi. Kaksi maailman suurinta työantajajärjestöä,
Yhdysvaltojen kauppakamari ja BusinessEurope, ovat ehdottaneet
TTIP-neuvottelijoille, että he kutsuisivat merkittävät sijoittajat
ja keskeiset poliitikot ”kirjoittamaan uudet sääntelypuitteet”,
joista sitten tulisi lainvoimaisia Yhdysvalloissa ja EU:ssa. Toisin sanoen
poliitikoiden sananvalta kaupallisten säädösten laatimisessa
kyseenalaistetaan täysin.
Kansanterveys
vaarassa
Monikansalliset yritykset ilmoittavat
yllättävän suorasukaisesti aikeistaan. Otetaanpa esimerkiksi GMO-tuotteet.
Yhdysvalloissa puolet osavaltioista haluaa pakolliset merkinnät
elintarvikkeisiin, jotka sisältävät geenimuokattuja ainesosia. Tätä
haluaa myös 80 % kuluttajista. Maan elintarviketeollisuus taas
vastustaa sellaisia merkintöjä, samoin kuin eurooppalaiset yritykset.
Yhdysvaltojen kansallinen leipomoyhdistys
ei kiertele sanoissaan: ”Yhdysvaltalainen teollisuus haluaisi TTIP:n
lopettavan GMO-tuotteiden merkitsemisen ja niiden alkuperän seuraamisen”.
Vaikutusvaltainen bioteknologian alan etujärjestö Biotechnology Industry
Organization (BIO on osa Monsanto-yhtymää) on taas närkästynyt siitä, että
Yhdysvalloissa jo myytävät GMO-tuotteet eivät kelpaa Euroopan markkinoille.
Se toivoo, että ”kuilu uusien bioteknologisten tuotteiden säännöstelyn
purkamisessa Yhdysvalloissa ja suhtautumisessa samoihin tuotteisiin
Euroopassa” saataisiin pikaisesti kurottua umpeen.8 Monsanto kumppaneineen
ei salaa toivoaan siitä, että transatlanttinen vapaakauppa pakottaisi eurooppalaiset
viimein hyväksymään ”myyntilupaa odottavien GMO-tuotteiden laajenevan
valikoiman”.9
Vyörytys ei ole yhtään sen lievempää
yksityisyyden alueella. Verkko- ja korkean teknologian yhtiöitä
edustava Digital Trade Coalition DTC painostaa TTIP-neuvottelijoita
poistamaan rajoitukset, jotka estävät henkilökohtaisten tietojen vapaan
siirtämisen Euroopasta Yhdysvaltoihin. ”Unionin näkemys siitä, että Yhdysvallat
ei tarjoa ’riittävää yksityiselämän suojaa’, ei ole perusteltu”, toteaa
lobbausjärjestö.
Väitettä on vaikea uskoa sen valossa,
mitä Edward Snowden paljasti Kansallisen turvallisuusviraston (NSA)
vakoiluoperaatioista. Eikä se ainakaan käy yhteen USCIB-lobbyjärjestön
(US Council for International Business tarjosi Verizonin tapaan massiivisen
määrän ihmisten henkilökohtaisia tietoja NSA:n käyttöön) lausunnon kanssa:
”Sopimuksen avulla pitäisi rajoittaa esimerkiksi turvallisuuteen tai
yksityiselämän suojaan liittyviä poikkeuksia, jotta voidaan varmistaa,
etteivät ne muodosta piilotettuja kaupan esteitä”.
Myös elintarvikkeiden laatunormit
ovat joutuneet hyökkäyksen kohteeksi. Yhdysvaltalainen lihateollisuus
yrittää kumota eurooppalaisen säädöksen, joka kieltää kloorilla desinfioitujen
kanojen myynnin. Tämän kampanjan etunenässä on Yum!-yhtymä, joka omistaa Kentucky
Fried Chicken pikaruokaketjun, ja taustatukea antavat muut työnantajajärjestöt.
”Euroopan unionin mukaan ruhoja saa käsitellä vain vedellä ja
höyryllä”, protestoi pohjoisamerikkalainen lihantuottajien järjestö.
Yhdysvaltojen lihantuottajainstituutti taas valittaa ”Brysselin
epäoikeudenmukaisesta määräyksestä kieltää lihatuotteet, jotka
sisältävät beeta-agonisteja, kuten kloorihydraattia tai raktopamiinia”.
Raktopamiini on lääkevalmiste,
jolla alennetaan sian- ja naudanlihan rasvapitoisuutta. Aine aiheuttaa
terveysriskejä sekä eläimille että kuluttajille, ja siksi se on kielletty
160 maassa, muun muassa EU-maissa, Venäjällä ja Kiinassa. Yhdysvaltalaisille
siantuottajille tämä merkitsee vapaan kilpailun rajoittamista, mikä
TTIP:in tulisi lopettaa välittömästi.
”Yhdysvaltalaiset sianlihantuottajat
eivät hyväksy muunlaista tulosta kuin raktopamiinin kiellon kumoamisen
Euroopassa”, toteaa maan kansallinen sianlihantuottajaneuvosto (National
Pork Producers Council). Samaan aikaan toisella puolella Atlantia teollisuusyrityksiä
edustava BusinessEurope tuomitsee ”vientiä Yhdysvaltoihin rajoittavat
esteet, sellaiset kuten Yhdysvaltojen elintarviketurvallisuuslaki”.
Vuodesta 2011 lain voimalla on voitu poistaa markkinoilta vialliset tuontituotteet.
Tässäkin tapauksessa TTIP-neuvottelijoita vaaditaan poistamaan rajoitukset.
Sama toistuu polttoaineiden kohdalla.
Yhdysvaltojen lentoyhtiöiden kattojärjestö (Airlines for America, A4A)
on laatinut listan ”turhista säädöksistä, jotka ovat merkittävä haitta alalle”.
TTIP:n tehtävänä on tietenkin poistaa moiset säädökset. Ensimmäisenä listalla
on Euroopan päästökauppajärjestelmä, joka pakottaa lentoyhtiöt maksamaan
hiilipäästöistään. Brysselissä järjestelmä onkin väliaikaisesti hyllyllä,
ja A4A vaatii sen lopullista peruuttamista ”edistyksen” nimissä.
Rahoitusala
etunenässä
Edellä kuvatusta huolimatta
markkinoiden todellinen ristiretki käydään finanssisektorilla. Viisi
vuotta subprime-kriisin jälkeen yhdysvaltalaiset ja eurooppalaiset
neuvottelijat ovat tulleet siihen johtopäätökseen, että finanssialan
sääntelyä on aika purkaa. Heidän mukaansa riskinotolta pitäisi poistaa kaikki
rajoitukset, ja hallitukset eivät saisi valvoa markkinoilla olevien
finanssi-instrumenttien määrää, luonnetta tai alkuperää. Toisin sanoen
”säätely” pitäisi poistaa kokonaan.
Miksi tällainen röyhkeä paluu thatcherilaiseen
ajatusmaailmaan? Se vetoaa ainakin Saksan pankkijärjestöön, joka ilmaisi
”huolestumisensa” vuoden 2008 kriisin jälkeen tehdyistä sinänsä vaatimattomista
uudistuksista Wall Streetillä. Yksi järjestön aktiivisimmista toimijoista
tällä saralla on Deutsche Bank, joka itsekin kääri vuonna 2009 satoja miljardeja
dollareita Yhdysvaltojen keskuspankin tehdessä kiinteistöluottojen
tukiostoja.10 Pankkijätti haluaa kumota Wall Streetin keskeisen uudistuksiin
kuuluvan Volckerin säännön, joka rajaa pankkien yltiöpäistä riskinottoa:
Deutsche Bankin mukaan tämä ”aiheuttaa liiallista haittaa Yhdysvaltojen
ulkopuolisille pankeille”. Eurooppalaisten vakuutusyhtiöiden
etujärjestö Insurance Europe taas toivoo, että TTIP ”poistaa” vaatimukset
pankkien omavaraisuusasteesta, jotka estävät niitä sijoittamasta korkean
riskin kohteisiin.
Deutsche Bank on mukana myös Eurooppalaisen
palvelusektorin foorumissa, joka edistää transatlanttista kauppaa ja
toivoo, että yhdysvaltalaiset viranomaiset lopettaisivat puuttumisensa
maassa toimivien ulkomaisten suurpankkien operaatioihin. Atlantin toisella
puolella taas toivotaan, että TTIP saisi lopullisesti haudattua ajatuksen
finanssitransaktioverosta. Euroopan komissio on jo todennut, että sellainen
vero olisi ristiriidassa WTO:n sääntöjen kanssa.11 Vero ei kuitenkaan huoleta
Yhdysvalloissa, koska transatlanttinen vapaakauppa lupaa vieläkin puhtaampaa
liberalismia, ja toisaalta Kansainvälinen valuuttarahasto vastustaa kaikenlaisia
rajoituksia pääomien liikkeelle.
Säännöstelyn purkamishalut eivät
koske vain finanssisektoria. TTIP aikoo avata kilpailulle myös kaikki
”näkymättömät” sektorit eli yleisen edun. Allekirjoittajavaltioiden on
pakko avata kilpailulle julkiset palvelunsa sekä pidättäydyttävä kaikenlaisista
rajoituksista niitä ulkomaisia toimijoita kohtaan, jotka haluavat kyseisen
maan markkinoille. Poliittinen liikkumavara terveydenhuollossa,
energiasektorilla, koulutuksessa, vesihuollossa tai kuljetuksissa
pienenee olemattomiin. Kaupallisuuden kiihko ei jätä rauhaan edes
maahanmuuttoa, sillä TTIP:n laatijat kuvittelevat pystyvänsä
määrittämään jopa yhteistä rajapolitiikkaa – epäilemättä helpottaakseen
niiden maahantuloa, joilla on tavaroita tai palveluita myytävänään.
Muutaman kuukauden päästä sopimusneuvottelun
tahdin on määrä tiivistyä. Washingtonissa on hyvät perusteet ajatella,
että eurooppalaiset johtajat haluavat ruokkia nihkeää talouskasvua
hinnalla millä hyvänsä, vaikka luopumalla EU:n sosiaalisesta sopimuksesta.
TTIP:n puoltajien väite siitä, että säännöstelemätön vapaakauppa helpottaa
kaupankäyntiä ja lisää työpaikkoja, painaa nähtävästi enemmän kuin pelko
yhteiskunnallisesta kriisistä.
Euroopan ja Yhdysvaltojen
väliset tullimuurit ovat jo ”riittävän alhaalla”, minkä tunnustaa jopa Yhdysvaltojen
kauppaneuvottelija.12 Sopimuksen laatijat myöntävät itsekin, että
päällimmäisenä tavoitteena ei ole alentaa sinänsä jo pienessä roolissa olevia
tulliesteitä, vaan ”poistaa, vähentää ja estää turhia kansallisen politiikan
ilmauksia”.13 Turhaa on kaikki sellainen politiikka, joka rajoittaa vapaata
kauppaa, kuten finanssisäätely, taistelu ilmaston lämpenemistä vastaan
tai demokratia.
TTIP:stä on tehty vain vähän selvityksiä
ja niissä ei ole paljoakaan käsitelty sopimuksen yhteiskunnallisia tai
taloudellisia seuraamuksia. Usein lainatussa Epicen (European Centre
for International Political Economy) tutkimuksessa todetaan kauppakorkeakoulun
auktoriteetilla, että TTIP:n aikaansaaman transatlanttisen kaupan piristymisen
myötä väestön vauraus lisääntyy 3 senttiä päivässä henkilöä kohden – vuodesta
2029 lähtien.14
Samassa sopimukseen optimistisesti
suhtautuvassa tutkimuksessa arvioidaan, että Euroopan ja Yhdysvaltojen
bruttokansantuote lisääntyisi 0,06 % sopimuksen voimaantulon myötä.
Taloudellinen ”vaikutus” tuntuu suurelta osin kaukaa haetulta, sillä
tutkimuksen tekijät väittävät vapaakaupalla olevan ”dynaamisia” vaikutuksia
taloudelliseen kasvuun, vaikka reaalimaailman kokemukset ovat
säännönmukaisesti olleet päinvastaisia. Toisaalta noin pientä kasvua on
aika mahdoton edes havaita. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että
Applen iPhonen viidennen mallin tulo markkinoille aiheutti Yhdysvalloissa
kahdeksan kertaa suuremman kasvupyrähdyksen.
Lähes kaikkien TTIP:iä koskevien
tutkimusten rahoittajat ovat vapaakauppaan myönteisesti suhtautuvia
instituutioita tai työnantajajärjestöjä. Tämän vuoksi sopimuksen
yhteiskunnallisia kustannuksia ei ole huomioitu sen paremmin kuin siitä
kärsimään joutuvia ihmisiä, joiden määrä voi nousta satoihin miljooniin.
Peli ei ole kuitenkaan pelattu. Taistelut monikansallista investointisopimusta
(MAI), Pohjois-Amerikan vapaakauppa-aluetta (NAFTA) sekä useita
WTO-neuvottelukierroksia vastaan ovat osoittaneet, että ”kaupan”
käyttäminen Troijan hevosena yhteiskunnallisten suojaverkkojen hajottamiseen
ja liikemiespiirien vallan lisäämiseen ovat epäonnistuneet toistuvasti.
On edelleen täysin mahdollista, että näin käy tälläkin kerralla.
1 Katso ”Le nouveau manifeste du
capitalisme mondial”, Le Monde diplomatique, helmikuu 1998.
2 ”Some secrecy needed in trade talks: Ron Kirk”, Reuters, 13.5.2012.
3 Zach Carter, ”Elizabeth Warren opposing Obama trade nominee Michael
Froman”, 19.6.2013, Huffingtonpost.com
4 ”Table of foreign investor-state cases and claims under NAFTA and other
US ’trade’ deals”, Public Citizen, elokuu 2013, www.citizen.org
5 Andrew Martin, ”Treaty disputes roiled by bias charges”, 10.7.2013,
Bloomberg.com
6 ”Renco uses US-Peru FTA to evade justice for La Oroya pollution”, Public
Citizen, 28.11.2012.
7 ”Ecuador to fight oil dispute fine”, Agence France-Presse, 13.10.2012.
8 Kommenttilausunto
transatlanttiseen kumppanuuteen, BIO:n dokumentti, Washington, DC, toukokuu 2013.
9 ”EU-US high level working group on jobs and growth. Response to
consultation by EuropaBio and BIO”, http://ec.europa.eu
10 Shahien Nasiripour, ”Fed opens books, revealing European megabanks were
biggest beneficiaries”, 10.1.2012, Huffingtonpost.com
11 ”Europe admits speculation taxes a WTO problem”, Public Citizen, 30.4.2010.
12 Yhdysvaltalaisen kauppaneuvottelijan
Demetrios Marantisin viesti edustajainhuoneen republikaaniselle puhemiehelle
John Boehnerille, Washington DC, 20.3..2013, http://ec.europa.eu
13 Final report. High level working group on jobs and growth”, 11.2.2013,
http://ec.europa.eu
14 TAFTA’s trade benefit : A candy bar”, Public Citizen, 11.7.2013.
11/2013. Suomennos Jorma
Penttinen. Lori Wallach on Public Citizen’s Global Trade Watch -järjestön johtaja
Washingtonissa, www.citizen.org.