Michael Hudson – Uuden kylmän sodan kahtiajako
Revalvaatio
Revalvaatio julkaisi aiemmin Michael Hudsonin tekstin IMF liittyi uuteen kylmään sotaan,
joka käsitteli Kansainvälisen valuuttarahaston sääntömuutosta lainojen
myöntämiseksi Ukrainalle. Oheisessa tekstissä tarkastellaan
syvällisemmin viime joulukuussa tehdyn päätöksen globaaleja seurauksia.
Sääntömuutos kärjistää maailman poliittista kahtiajakoa Yhdysvaltojen ja
sen liittolaisten sekä BRICS-maiden välillä. Molemmat osapuolet ovat
imperialistisia, mistä johtuen nykyinen kehitys on huolestuttavaa.
Yhdysvaltain geopoliittisten strategistien painajainen on
käymässä toteen: ulkomainen taloudellinen itsenäisyys Yhdysvaltain
hallinnasta. Venäjän ja Kiinan hallitukset eivät yksityistä ja harjoita
uusliberalismia Yhdysvaltoihin keskittyneen taloudellisen suunnittelun
ja omistuksen alaisuudessa. Sen sijaan ne investoivat
naapuritalouksiinsa ehdoilla, jotka sementoivat Euraasian taloudellisen
integraation, joka perustuu Kiinan rahoitukseen ja Venäjän öljyyn.
Aasian infrastuktuuri-investointipankki (Asian Infrastructure Investment
Bank, AIIB) uhkaa korvata Kansainvälisen valuuttarahaston
(International Monetary Fund, IMF) ja Maailmanpankin kehitysohjelmat,
jotka suosivat yhdysvaltalaisia yrityksiä, pankkeja ja osakkeenomistajia
(ja joihin Yhdysvalloilla on ainutkertainen veto-oikeus)
Venäjän laina Ukrainalle vuonna 2013, jota pyysi Ukrainan
silloinen Venäjä-mielinen hallitus, osoitti kahden valtion keskinäisen
kaupan ja investointisuhteiden hyötyjä. Venäjän valtiovarainministeri
Anton Siluanovin mukaan Ukrainan “kansainväliset reservit riittivät
hädintuskin kattamaan kolmen kuukauden tuonnin, eikä kukaan velkoja
ollut valmis lainaamaan Kiovalle mahdollisilla ehdoilla. Venäjä tarjosi 3
miljardia dollaria 5 prosentin korolla samaan aikaan kun Ukrainan
valtion velkakirjat tuottivat 12 prosenttia.[1]
Yhdysvaltain strategeja häiritsi erityisesti se, että tätä
Venäjän lainaa suojasi IMF:n lainauskäytäntö, joka vielä tuolloin esti
uusien velkojen myöntämisen valtioille, jotka olivat laiminlyöneet
ulkomaisia velkoja (tai vähintään eivät neuvotelleet lainojen
takaisinmaksamisesta). Kyseiset velat on kirjattu Lontoon kansainvälinen
välimiesmenettelytuomioistuimen velkojia koskevien määräysten
mukaisesti.
Joulukuun 3. päivä eli viikko ennen kuin IMF muutti
sääntöjään Venäjän presidentti Vladimir Putin ehdotti, että Venäjä “ja
muut Euraasian unionin (Eurasian Economic Union, EEU) maiden tulisi
käynnistää neuvottelut Shanghain yhteistyöjärjestön (Shanghai
Cooperation Organisation, SCO) ja Kaakkois-Aasian liiton (Association of
Southest Asian Nations, ASEAN) valtioiden kanssa mahdollisesta
taloudellisesta yhteistyöstä”.[2] Lisäksi Venäjä etsii mahdollisuutta
rakentaa energiaputkensa Eurooppaan mieluummin itselleen mieluisten kuin
Yhdysvaltain tukemien valtioiden kanssa.
Kiinan ja Venäjän siirtyessä käyttämään kaupassa ja
investoinneissa omia valuuttojaan dollarien sijasta ne ovat luomassa
geopoliittista järjestelmää, joka ei ole Yhdysvaltojen ohjauksessa. Sen
jälkeen kun Yhdysvaltojen virkamiehet uhkasivat häiritä Venäjän
pankkiyhteyksiä sulkemalla sen SWIFT-selvitysjärjestelmän ulkopuolelle,
Kiina nopeutti vaihtoehtoisen maksujärjestelmän (China International
Payments System, CIPS) luomista, mihin sisältyy kokonaan oma
luottokorttijärjestelmä suojaamaan Euraasian talouksia Yhdysvaltain
uhkailulta.
Venäjä ja Kiina tekevät samaa mitä Yhdysvallat on tehnyt jo
pitkään: käyttävät kauppa- ja velkakytköksiä lujittamaan geopoliittista
diplomatiaa. Tämä geopoliittinen siirtymä on kopernikaalinen uhka uuden
kylmän sodan ideologialle: sen sijaan että maailmantalous kiertäisi
Yhdysvaltoja (ptolemaioslainen idea Amerikasta “korvaamattomana
kansakuntana”), se saattaisikin kiertää Euraasiaa. Niin kauan kuin
globaali rahoituksen paavinvalta pysyy Washingtonissa IMF:n ja
Maailmanpankin toimistoissa, Amerikan inkivisitio tulee taistelemaan
kaikilla voimillaan tämänkaltaista painopisteen muutosta vastaan.
Kuvitellaanpa seuraava skenaario viiden vuoden päähän.
Kiina on käyttänyt puolet vuosikymmenestä nopeiden rautateiden,
sähköjärjestelmien ja muiden rakennelmien luomiseen Aasian ja Afrikan
valtioille, mikä mahdollistaa niiden kasvun ja viennin lisääntymisen.
Vienti tulee maksamaan infrastuktuurilainat takaisin. Kuvittellaan myös,
että Venäjä tarjoaa näiden projektien vaatimat öljyt ja kaasut.
Aasian infrastuktuuri-investointipankki lisää Yhdysvaltojen
uuskonservatiivien pelkoa siitä, että maailma ei enää olisikaan
Yhdysvaltojen ohjauksessa. Kansakunnat voisivat luoda omaa rahaa ja
pitää hallussaan toistensa velkaa kansainvälisinä reserveinään sen
sijaan että lainaisivat dollareita ja alistuisivat IMF:n ja Yhdysvaltain
valtiovarainministeriön taloudelliseen suunnitteluun, jotka vaativat
velallisilta talouskuria. Olisi vähemmän tarvetta rahoittaa ulkomaisten
hallitusten budjettialijäämiä myymällä keskeistä julkista
infrastruktuuria ja yksityistämällä kansantalouksia. Sen sijaan että
julkinen kulutus lakkautettaisiin, AIIB ja laajempi Euraasian unioni
voisivat tehdä sitä mitä Yhdysvallat itsekin harjoittaa eli etsiä
omavaraisuutta perustarpeiden kuten ruoan, teknologian, pankkitoiminnan,
luotonluonnin ja rahapolitiikan osalta.
Oletetaan tämän jälkeen että amerikkalainen diplomaatti
tapaa Kiinan, Venäjän ja AIIB:n luotottamien maiden johtajia ja tekee
seuraavan ehdotuksen: “Nyt kun olette saaneet kasvaneen tuotantonne
rullaamaan, miksi maksaa velkoja takaisin? Teemme teistä rikkaita kunhan
jätätte velkanne maksamatta vastustajillemme uudessa kylmässä sodassa
ja liitytte Länteen. Autamme teitä eurooppalaisten liittolaistemme
kanssa luovuttamaan infrastruktuurin teidän ja kannattajienne haltuun ja
annamme näille varoille markkina-arvon myymällä osakkeet New Yorkissa
ja Lontoossa. Tämän jälkeen voitte kuluttaa ylijäämänne Lännessä.”
Kuinka Kiina ja Venäjä voivat vastata tällaiseen
tilanteeseen? Ne voivat nostaa oikeusjutun. Mutta mikä oikeusistuin
tunnustaa heidän vaatimuksensa – tarkemmin sanoen mistä kansainvälisestä
oikeusistuimesta Länsi välittää?
Tämänkaltaisesta tilanteesta Yhdysvaltain ulkoministeriön
ja valtiovarainministeriön virkamiehet ovat keskustelleet yli vuoden.
Lähenevä konflikti tuli välittömäksi Ukrainan kolmen miljardin dollarin
velan erääntyessä Venäjälle 20. joulukuuta 2015. Yhdysvaltain tukema
Ukrainan hallitus on ilmaissut aikovansa jättää velat maksamatta.
Lisäksi Yhdysvaltain lobbarit ovat muuttaneet IMF:n sääntöjä
poistaakseen valtin, johon Venäjä ja muut hallitukset ovat tähänasti
perustaneet lainojensa takaisinmaksun valvonnan.
1. Kansainvälisen valuuttarahaston rooli velkojen valvojana
Mitä tulee hallitusten välisten velkojen takaisinmaksuun,
IMF:llä ja Pariisin klubilla on keskeiset neuvotteluvaltit.
Keskuspankkien “vakautuslainojen” (uusliberaali kiertoilmaus velallisten
painostamiseksi talouskuriin ja epävakauteen) koordinaattorina IMF voi
kieltäytyä antamasta omaa lainaa, mutta myös estää muita hallituksia ja
pankkeja osallistumista velallisten uudelleenrahoitukseen. Valtioita,
jotka eivät suostu yksityistämään infrastruktuuriaan ja myymään sitä
länsimaisille ostajille, uhataan sanktioilla ja Yhdysvaltojen tukemalla
“vallanvaihdoksella” ja “demokratian edistämisellä” Maidanin tyyliin.
Tämä oli tilanne, kun IMF:n päätiedottaja Gerry Rice
ilmoitti 8. joulukuuta: “IMF:n johtokunta kokoontui tänään ja päätti
muuttaa politiikkaansa liittyen maksamattomiin velkoihin liittyvää
nollatoleranssia. Tarjoamme asiasta lisää tietoa ja perusteluja
seuraavien päivien aikana.” Aiemmin IMF:llä on ollut periaate, jonka
mukaan hallitus, jolla on maksamattomia velkoja millekään muulle
hallitukselle, ei ole oikeutettu IMF-lainaan eikä myöskään
tukipaketeihin, joissa muut hallitukset ovat mukana. Dollariin perustuva
maailman rahoitusjärjestelmä on perustunut tähän viimeiset 70 vuotta.
Hyötyjiä ovat olleet Yhdysvaltain dollareita lainanneet velkojat.
Tässä Amerikka-keskeisessä maailmankuvassa Kiina ja Venäjä
näyttäytyvät potentiaalisesti suurina uhkina, sillä ne ovat
Yhdysvalloista riippumattomina valtakeskuksina luomassa Shanghain
yhteistyöjärjestöstä vaihtoehtoa NATO:lle ja AIIB:stä vaihtoehtoa
IMF:lle ja Maailmanpankille. Jo pelkkä nimi “Aasian infrastruktuuri- ja
investointipankki” viitaa siihen, että hallitukset rahoittavat
liikennejärjestelmät ja muun infrastruktuurin, eikä niitä aiota
luovuttaa yksityisille tulovirtojen ja korkojen lähteeksi.
Keskittyminen tällaiseen julkisen ja yksityisen talouden
sekoittamiseen asettaa AIIB:n ristiriitaan myös TPP-sopimuksen
(Trans-Pacific Partnership) kanssa, jonka tarkoituksena on alistaa
hallitusten suunnitteluvalta pankki- ja yrityssektorien lyhyen tähtäimen
voitontavoittelulle sekä ennen kaikkea estää hallitusten rahanluonti ja
rahoitussektorin sääntely. Tutkimusinstituutti Nomuran pääekonomisti
Richard Koo on selittänyt, miksi AIIB nähdään uhkana IMF:lle: “Mikäli
IMF:n kilpailija on vahvasti Kiinan vaikutuksen alainen, sen kautta
tukea saavat maat tulevat uudistamaan talouksiaan Kiinan ohjauksessa,
minkä seurauksena Kiinan suora tai epäsuora vaikutus tulee
todennäköisesti kasvamaan.”[3]
Venäjän valtiovarainministeri Anton Siluanov luonnehti
IMF:n päätöstä “hätäiseksi ja puolueelliseksi”.[4] Päätöksestä on
kuitenkin keskusteltu ympäri vuoden, minkä lisäksi on punnittu lukuisia
skenaarioita ajatellen kansainvälistä oikeutta. IMF:n sääntöjen
muuttamisen tarkoituksena ei ole eristää ainoastaan Venäjää vaan
erityisesti Kiinaa lainanantajana Afrikan maille ja AIIB:n tuleville
velallisille. Yhdysvaltain virkamiehet kävelivät juridisten
itsemurhaliiviensä kanssa IMF:n päämajaan Washingtonissa ja ilmoittivat
päättäneensä, että Venäjän kyky periä velkaansa Ukrainalta ja ennen
kaikkea Kiinan suunnitelmat uudesta silkkitiestä, riippumattomuudesta
Yhdysvaltain rahoituksesta ja kaupasta sekä Euraasian taloudellisesta
integraatiosta oli aika suistaa raiteiltaan.
NATO-mielisen Atlantti-seuran vanhempi jäsen Anders Åslund
on huomauttanut, että IMF:n henkilöstö alkoi miettiä sääntömuutosta
keväällä 2013, koska Kiinan kaltaiset epätavanomaiset velkojat olivat
alkaneet tarjota kehittyville talouksille merkittäviä lainoja.
Ensimmäinen ongelma oli, että nämä luotot oli myönnetty IMF:n
käytännöistä poikkeavilla ehdoilla. Kiina ei kuulunut Pariisin klubiin,
jossa velkojen järjestelyistä keskusteltiin, joten oli aika päivittää
sääntöjä. IMF:n oli tarkoitus omaksua uusi käytäntö keväällä 2016, mutta
kiista Venäjän 3 miljardin dollarin lainasta Ukrainalle kiihdytti
muutoin hidasta päätöksentekoprosessia.[5]
Myös Wall Street Journalin mukaan IMF:n sääntömuutoksen
taustalla oli huoli Kiinan lainanannon muodostamasta uhasta IMF:lle ja
sen vaatimalle talouskurille: “Asiantuntijoiden mukaan IMF suunnitteli
alunperin, ettei Kiina pystyisi vesittämään IMF:n lainausta
tukipaketteja etsiville jäsenmaille samalla kun Peking on kasvattanut
lainanantoaan kehittyville talouksille ympäri maailman.”[6] Yhdysvaltain
strategit ovat siis suunnitelleet menettelytavan kauppa- ja
rahoitussopimusten estämiseksi Yhdysvaltain ohjauksen ulkopuolella sekä
IMF:ssä ja Maailmanpankissa, jossa sillä on ainutlaatuinen veto-oikeus.
Suunnitelma on riittävän yksinkertainen. Kauppa seuraa
rahoitusta, ja yleensä velkoja määrää säännöt. Toisesta maailmansodasta
lähtien Yhdysvallat on hyödyntänyt dollaristandardia ohjatakseen
kolmannen maailman kauppaa ja investointeja tavoilla, jotka hyödyttävät
sen omaa taloutta.
Kauppaluottojen ja pankkilainojen perusta on velkojien kyky
periä neuvoteltavat kansainväliset velat. Tämän vuoksi Yhdysvallat ja
muut velkojamaat ovat käyttäneet Kansainvälistä valuuttarahastoa
välikätenä vaikuttaakseen lainojen “rehelliseltä välittäjältä” (ja
rehellinen välittäjä tarkoittaa käytännössä alisteisuutta Yhdysvaltain
veto-oikeudelle). Vaikutusvaltansa vahvistamiseksi IMF on noudattanut
sääntöä, jonka mukaan se ei rahoita lainasopimuksia hallitukselle, joka
on jättänyt maksamatta velkoja millekään muulle hallitukselle. Kuitenkin
jo mainitun Åslundin mukaan IMF voi helposti muuttaa käytäntöjään,
sillä kyseistä periaatetta ei ole sisällytetty IMF:n
perustamissopimukseen. IMF:n johtokunta voi päättää politiikkaansa
muuttamisesta yksinkertaisella enemmistöllä. IMF on lainannut
esimerkiksi Afganistanille, Georgialle ja Irakille keskellä sotaa.
Venäjällä ei ole päätöksiin veto-oikeutta, sillä sillä on ainoastaan
2,39 % äänistä. Kun IMF on lainannut Georgialle ja Ukrainalle,
johtokunnan muut jäsenet ovat jättäneet Venäjän vastustuksen
huomiotta.[7]
Åslund huomautti, että sääntömuutoksen jälkeen “IMF voi
jatkaa Ukrainan lainoittamista huolimatta siitä mitä Ukraina tekee
Venäjän velkansa suhteen, joka erääntyy 20. joulukuuta 2015.”[8]
Globalization Problems -instituutin johtaja Mikhail
Delyagin on ilmaissut IMF:n kaksinaismoraalin seuraavasti: “IMF antaa
Kiovalle seuraavan lainaerän ainoastaan sillä ehdolla, ettei Ukraina
maksa Venäjälle dollariakaan sen 3 miljardin dollarin velasta. Juridisia
muodollisuuksia noudatetaan, mutta Ukraina on velvoitettu maksamaan
poliittisista syistä ainoastaan länsimaisille velkojille.”[9] On
oikeastaan IMF:n johtokunnasta ja viime kädessä sen pääjohtajasta
kiinni, pitävätkö ne valtiota luottokelpoisena vai eivät. Yhdysvaltain
edustaja on luonnollisesti torjunut aina johtajat, jotka eivät ole
kiitollisuudenvelassa Yhdysvalloille.
Kreikan tukipaketit vuoden 2010 jälkeen ovat esimerkki
Yhdysvaltain ohjauksesta. IMF:n henkilökunta laski, ettei Kreikka
todennäköisesti selviäisi ulkomaisten pankkien ja osakkeenomistajien
tukipakettien maksamisesta. Useat johtokunnan jäsenet olivat samaa
mieltä (ja myöhemmin myös tekivät tästä paljastuksia julkisuuteen).
Heidän protesteillaan ei kuitenkaan ollut merkitystä. IMF:n silloinen
johtaja Dominique Strauss-Kahn kannatti Yhdysvaltain ja Euroopan
keskuspankin (EKP) näkemystä – sen jälkeen kun presidentti Barack Obama
ja valtiovarainministeri Timothy Geithner olivat tehneet selväksi, että
yhdysvaltalaiset pankit olivat lyöneet luottoriskijohdannaisilla (credit
default swap, CDS) vetoa Kreikan maksukyvystä ja olisivat menettäneet
rahansa mikäli Kreikan velkoja olisi alaskirjattu. Vuonna 2015 nykyinen
johtaja Christine Lagarde kannatti niinikään Yhdysvaltain ja EKP:n kovaa
linjaa henkilökunnan protesteista huolimatta.[10]
2. IMF:n sääntömuutoksen ajankohta
Brasiliaa IMF:n johtokunnassa edustava Otaviano Canute
huomautti: “IMF:n ehto lainauskiellosta [oli suunniteltu] varmistamaan,
että kyseinen maa jatkoi neuvotteluja velkojien kanssa hyvässä hengessä
sopimuksen aikaansaamiseksi”.[11] Hänen mukaan tämän ehdon hylkääminen
mahdollistaa myös muille maille vastaavanlaisten vapautusten vaatimisen
sekä sen, etteivät ne neuvotte vilpittömästi sopimuksen aikaansaamiseksi
velkojamaiden hallitusten kanssa.
Lisäksi IMF:n perustamisasiakirja vuosilta 1944-1945
kieltää rahastoa lainaamasta sisällissotaa käyvälle maalle tai maalle,
joka on sodassa toisen jäsenmaan kanssa sekä ylipäätään lainaamisen
sotilaallisiin tarkoituksiin. Kun pääjohtaja Lagarde myönsi viimeisimmän
IMF-lainaerän Ukrainalle keväällä 2015, hän teki symbolisen eleen
toivomalla, että Ukrainaan tulisi rauha. Ukrainan presidentti Petro
Porošenko ilmoitti kuitenkin välittömästi vauhdittavansa venäjää puhuvan
väestönosan kanssa käytävää sisällissotaa idässä Donbassissa.
Donbassisa on valmistettu suurin osa Ukrainan vientituotteista,
pääasiassa Venäjälle. Nämä markkinat on toistaiseksi menetetty nykyisen
hallituksen sotaisuuden vuoksi Venäjää vastaan.
Tämän olisi pitänyt estää Ukrainaa saamasta IMF:n tukea.
Kieltäytyminen IMF-lainasta olisi voinut olla merkittävä painostuskeino
rauhan edistämiseksi ja Minskin sopimusten noudattamiseksi, mutta
Yhdysvaltain diplomaattinen painostus johti tämän mahdollisuuden
hylkäämiseen.
Jatkuva sodankäynti idässä rikkoo räikeästi IMF:n ehtoja,
sillä se estää Ukrainan realistisen mahdollisuuden uusien lainojen
takaisinmaksamisesta. Åslund viittaa prosessin sisäiseen
ristiriitaisuuteen: Ukraina on saavuttanut budjettitasapainon, koska
inflaatio ja Ukrainan valuutan hryvnian jyrkkä arvonalennus ovat
merkittävästi vähentäneet eläkemaksuja. Alhaisemmat eläkkeet ovat
vahvistaneet Ukrainan Maidanin jälkeisen juntan vastustusta:
“Presidentti Porošenkon ryhmittymän johtavat poliitikot vaativat
massiivisia veronkevennyksiä, mutta eivät menoleikkauksia, mikä
aiheuttaisi IMF arvioiden mukaan valtavan 9-10 prosentin suuruisen
budjettialijäämän suhteessa bruttokansantuotteeseen (BKT), jota ei
voitaisi mahdollisesti rahoittaa”.[12] Miten IMF:n vaatimaa talouskuria
voitaisiin toteuttaa ilman poliittista takaiskua?
Näin ollen IMF rikkoo neljää sääntöä. Ensiksi lainaaminen
maalle, jolla ei ole nähtävissä olevia keinoja maksaa velkojaan takaisin
rikkoo niin sanottua “Ei enää Argentiinoja” -sääntöä, joka otettiin
käyttöön vuoden 2001 katastrofaalisen lainan jälkeen. Toiseksi
lainaaminen maalle, joka kieltäytyy neuvottelemasta varsinaisten
velkojiensa kanssa on vastoin IMF:n roolia kansainvälisten velkojien
välittäjänä. Kolmanneksi IMF on rahoittamassa sodassa olevaa lainaajaa,
joka on tuhoamassa oman vientikapasiteettinsa ja maksutaseensa ja siten
myös kykynsä maksaa velkojaan takaisin. Viimeiseksi, IMF on lainaamassa
valtioille, jonka kyky toimeenpanna IMF:n pahamaineiset sopeutusohjelmat
oman väestönsä vahingoksi on epätodennäköistä ilman, että
demokraattinen oppositio vaiennetaan totalitaarisella tavalla. Sen
sijaan että Ukrainaa kohdeltaisiin kansainvälisessä
rahoitusjärjestelmässä hylkiönä, se otetaan järjestelmään mukaan ja
sille myönnetään rahoitusta.
Lopputulos (ja IMF:n lainanannon uuden periaatteen
tarkoitus) on luoda uusi rautaesirippu, joka jakaa maailman Yhdysvaltoja
kannattaviin uusliberaaleihin talouksiin ja kaikkiin muihin talouksiin,
ne mukaanlukien jotka pyrkivät ylläpitämään julkisia investointeja
infrastruktuuriin, progressiivista verotusta ja mitä ennen pidettiin
edistyksellisenä kapitalismina. Kiina ja Venäjä voivat lainata niin
paljon kuin tahtovat muille hallituksille, joskaan ei ole olemassa
mitään kansainvälistä käytäntöä näiden velkojen takaisinmaksun
varmistamiseksi sen alaisuudessa, mitä ennen on kutsuttu
kansainväliseksi oikeudeksi.
Kieltäytymällä hylkäämästä omia tai Euroopan keskuspankin
saamisia Kreikalta IMF on erittäin halukas näkemään Venäjän, Kiinan tai
jonkun muun valtion velkojen kiistämisen – valtioiden, jotka eivät ole
Yhdysvaltain uuskonservatiivien hyväksymällä listalla. Nämä
uuskonservatiivit käyttävät veto-oikeutta IMF:ssä, Maailmanpankissa ja
vastaavissa Yhdysvaltain renkaaseen kuuluvissa kansainvälisissä
taloudellisissa järjestöissä. IMF:n sääntöjen muuttaminen lainojen
myöntämiseksi Ukrainalle ja muille velkojaan laiminlyöneille
hallituksille voidaan perustellusti katsoa Amerikan uuden Venäjää
vastaan suuntautuvan kylmän sodan kärjistymisenä, mutta myös Kiinan
vastaisena strategiana.
Tämänkaltaisissa juonissa ajoitus on kaikki kaikessa.
Georgetownin yliopiston oikeustieteen professori ja
valtiovarainministeriön asiantuntija Anna Gelpern varoitti, että ennen
kuin “IMF:n henkilökunnalla ja johtokunnalla [olisi] riittävästi aikaa
sääntömuutoksen toteuttamiseksi”, Venäjä saattaisi turvautua
“lausekkeeseen liiallisesta velasta suhteessa bruttokansantuotteeseen (BKT)
jouduttaakseen velkojensa takaisinmaksua koska tahansa ennen joulukuuta
sotkeakseen IMF:n sääntömuutosprosessin.”[13] Lausekkeen mukaan
Ukrainan ulkomaisen velan noustessa yli 60 prosenttiin suhteessa BKT:hen
Venäjän hallituksella on oikeus vaatia välitöntä velkojen
takaisinmaksua. Putin kuitenkin pidättäytyi tämänkaltaisesta perinnästä
ja on valmis myönnytyksiin Ukrainan tilanteessa.
Kuitenkin paljon painavampi syy Yhdysvalloille viivytellä
kesän yli IMF:n sääntömuutoksen kanssa oli se, että Ukrainan
poikkeuslupa olisi murtanut lailliset padot, mikä olisi mahdollistanut
esimerkiksi Kreikalle vastaavan poikkeusluvan anomisen troikalle (eli
Euroopan komissiolle, Euroopan keskuspankille ja IMF:lle itselleen)
maksettavien vuoden 2010 jälkeisten tukipakettien suhteen, jotka ovat
painaneet maan syvempään lamaan kuin 1930-luvulla. “Kuvitelkaa, että
Kreikan hallitus olisi vaatinut EU-instituutioita hyväksymään
samanlaiset velkojen leikkuut kuin maan yksityiset velkojat joutuivat
hyväksymään”, Venäjän valtiovarainministeri Anton Siluanov sanoi.
“Reaktio Euroopan pääkaupungeissa olisi ollut jäätävä. Tämä on kuitenkin
kanta, jonka Kiova on ottanut Ukrainan 3 miljardin dollarin suuruiseen
velkaan Venäjälle.”[14]
Juuri tämä oli Yhdysvaltojen ja euroalueen strategien
suurin pelko viime kesänä. Kreikan talouden murskaamisen tarkoitus oli
saada Espanjan Podemos ja vastaavat liikkeet Italiassa ja Portugalissa
luopumaan kansallisen hyvinvoinnin tavoittelusta euroalueen talouskurin
sijaan. Oven avaaminen tämänkaltaiselle vastarinnalle Ukrainan myötä
olisi vesittänyt Amerikan taktiikan suorittaa taloudellinen isku Venäjää
vastaan samaan aikaan kun sen maksutase on alhaalla öljyn ja kaasun
hintojen romahduksen seurauksena.
Vasta sen jälkeen kun Kreikka antautui euroalueen
talouskurille, reitti oli selvä Yhdysvaltain viranomaisille IMF:n
sääntöjen muuttamiseksi ja Venäjän eristämiseksi. Tämä taktinen voitto
on otettu kuitenkin IMF:n ja koko globaalin rahoitusjärjestelmän
sääntöjen peruuttamattoman muutoksen kustannuksella. Vast’edes myös muut
valtiot voivat hylätä Ukrainan esimerkkiä seuraten lainaehtonsa ja
pyytää heidän ulkomaisten velkojensa alaskirjauksia.
Seuraukset eivät rajoitu pelkästään Kansainväliseen
valuuttarahastoon. Koko kansainvälisen oikeuden kudos on revitty
riekaleiksi. Jokaisella teolla on vastavaikutus geopolitiikassa.
Yhdysvaltain uuskonservatiivit ovat itse käynnistäneet Euraasian
itsenäisen blokin nousun.
3. Venäjän neuvotteluyritys
Yhdysvaltain valtiovarainministeriö ja ulkoministeriöt ovat
suunnitelleet yli vuoden ajan Venäjän sulkemista ulos Iso-Britannian
lain piiristä, jonka mukaan sen lainat Ukrainalle on kirjattu.
Laillisista keinoista, joita Ukraina voisi käyttää välttääkseen
takaisinmaksua Venäjälle, se voisi professori Gelpernin mukaan julistaa
velat “laittomiksi” sillä perusteella, että velat on otettu pakon tai
korruption vuoksi. Washingtonissa sijaitsevalle pankkialan etujärjestö
Peterson Institute of International Economicsille laatimassaan
asiakirjassa Gelpern ehdotti, että Britannian tulisi kieltää Venäjältä
oikeusistuimiensa käyttö vahvistaakseen Venäjälle asetettuja rahoitus-,
energia- ja kauppapakotteita sen jälkeen kun Krim äänesti liittyäkseen
Venäjään.[15]
Ukraina olisi voinut vaatia myös Venäjältä sotakorvauksia
“hyökkäämisestä” alueelleen, koska se suojeli Krimin ja Dombassin
alueita Oikean sektorin haltuunotolta. Tämänkaltaisella suunnitelmalla
olisi kuitenkin ollut vain pienet mahdollisuudet menestyä
kansainvälisissä tuomioistuimissa (ilman että ne olisivat näyttäytyneet
NATO:n uuden kylmän sodan politiikan jatkeina). Tämä olisi voinut
kuitenkin viivyttää Venäjän velkojen perintää sitomalla sen pitkään ja
kiusalliseen oikeusjuttuun.
Vakuuttaakseen, että Ukrainan velka Venäjälle oli “laiton”
tai muutoin lainvastainen, “Presidentti Porošenko sanoi rahan olleen
tarkoitettu varmistamaan edellisen presidentti Viktor Janukovitsin
lojaalius Moskovalle ja kutsui maksuja “lahjonnaksi” tämän vuoden
kesäkuussa Bloombergille annetussa haastattelussa.”[16] Tämänkaltaisten
argumenttien laillinen ja moraalinen ongelma on, että ne pätevät yhtä
lailla IMF:n ja Yhdysvaltojen lainoihin. Venäjän velkoja väittäminen
“laittomiksi” mahdollistaisi velkojen maksamatta jättämisen myös maille,
joita IMF:n ja Yhdysvaltain johtajien tukemat diktatuurit ovat
ottaneet. Yhdysvaltain pyrkimyksiä Ukrainan velkojen mitätöimiseksi
voitaisiin käyttää kumoamaan tai vähintäänkin alaskirjaamaan
IMF-lainoja, joiden ehtona lainaajat ovat hyväksyneet Yhdysvaltain,
Saksan ja muiden NATO-maiden sijoittajia suosivan yksityistämisen,
talouskuriohjelmat ja sotakaluston ostamisen (kuten saksalaiset
sukellusveneet joita maksaakseen Kreikka lainasi).
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin mukaan “nyt vireillä
oleva uudistus, joka on suunniteltu ainoastaan Ukrainalle, voi asentaa
kaikkiin IMF:n tukipaketteihin aikapommin”. Tämä osoittaa laajuuden,
jolla IMF on Yhdysvaltain uuden kylmän sodan kävijöiden alaisuudessa.
“Pohjimmiltaan tämä uudistus kiteyttää seuraavan: siitä asti kun Ukraina
on ollut poliittisesti tärkeä – ja se on tärkeä ainoastaan, koska se
vastustaa Venäjää – IMF on ollut valmis tekemään Ukrainan puolesta
kaiken mitä se ei ole ollut valmis tekemään muiden maiden kohdalla ja
tilanne, jonka pitäisi 100-prosenttisesti tarkoittaa maksukyvyttömyyttä
nähdäänkin yhtäkkiä IMF:n mahdollisuutena rahoittaa Ukrainaa.”[17]
Kuten yllä on todettu, olettamalla Ukrainan etsivän keinoja
Venäjän lainojen maksamatta jättämiseksi, Putin pidättäytyi käyttämästä
Venäjän oikeutta vaatia välitöntä takaisinmaksua, kun Ukrainan
ulkomainen velka nousi yli 60 prosenttiin suhteessa BKT:hen.
Marraskuussa hän tarjosi maksujen lykkäämistä, mikäli Yhdysvallat,
Eurooppa tai kansainväliset pankit takaisivat velkojen
uudelleenjärjestelyn. Putin ehdotti suotuisampia lainaehtoja velkojen
uudelleenjärjestelylle kuin mitä IMF vaati. Hän ehdotti
“uudelleenjärjestelyä ilman maksuja vuonna 2015 ja miljardi dollaria
seuraavan kolmen vuoden aikana”. Mikäli IMF, Yhdysvallat ja EU “ovat
vakuuttuneita, että Ukrainan maksukyky paranee”, niiden ei pitäisi
“nähdä mitään riskiä tämänkaltaisen luoton takaamisessa. Olemme
pyytäneet näitä takuita joko Yhdysvaltain hallitukselta, Euroopan
unionilta tai yhdeltä suurista kansainvälisistä
rahoitusinstituutioista.”[19]
Putinin mukaan johtopäätös oli, että “mikäli ne eivät voi
myöntää vakuuksia, ne eivät myöskään usko Ukrainan talouden
tulevaisuuteen”. Eräs professori huomautti, että tarjous oli linjassa
sen tosiasian kanssa, että “Ukraina on jo saanut vakuudet Yhdysvalloilta
lainoilleen edellisen lainan liikkeellelaskun yhteydessä”. Miksi
Yhdysvallat, Eurooppa tai jokin johtavista liikepankeista ei voi tarjota
samanlaista vakuutta Ukrainan Venäjältä ottamille veloille?[20]
IMF, Euroopan unioni ja Yhdysvallat eivät siis uskone omiin
valoisiin ennusteisiin Ukrainan maksukyvystä vakuuksien suhteen.
Ulkoministeri Lavrov teki selväksi mitä tämä tarkoitti: “Kieltäytymällä
takaamasta Ukrainan velkaa osana Venäjän tarjousta velkojen
uudelleenjärjestelystä, Yhdysvallat käytännössä tunnusti, ettei
näköpiirissä ole maan maksukyvyn parantumista. … Virallinen
kieltäytyminen ehdotetusta suunnitelmasta tarkoitti, ettei Yhdysvallat
usko Ukrainan vakavaraisuuden palautumiseen.”[21]
Venäjän parlamentin ylähuoneen kansainvälisten asioiden
komitean varapuheenjohtaja Andrei Klimov moitti Yhdysvaltojen soittavan
“ykkösviulua Kansainvälisessä valuuttarahastossa samalla kun Euroopan
unioni soittaa kakkosviulua. Nämä kaksi rahoittivat eniten Maidania,
joka on vuoden 2014 vallankaappauksen symboli”.[18]
4. Yhdysvaltojen liittolaiset Lähi-idässä
Harvat ovat laskeneet kuinka paljon Amerikan uusi kylmä
sota Venäjän repii toisen maailmansodan jälkeen luotuja kansainvälisiä
yhteyksiä. Ottaen huomioon IMF:n ja Maailmanpankin tiiviin yhteyden
Yhdysvaltain yksipuoliseen geopolitiikkaan, kuinka pitkään
Länsi-Eurooppa on valmis luopumaan sen kauppa- ja
investointi-intressinsä Venäjän kanssa? Saksa, Italia ja Ranska tuntevat
jo rasitteet.
Jos ja kun käänne tapahtuu, se ei ole marginaalinen vaan geopoliittinen maanjäristys.
Venäjän energiaviennin sivuuttamiseksi suunniteltu öljy- ja
kaasuputkisota on tarkoittanut anarkiaa Lähi-idässä jo yli
vuosikymmenen ajan. Tämän seurauksena Eurooppaan tulee pakolaisia ja
Amerikassa pelätään terrorismia. Republikaanien
presidenttiehdokasväittelyn yksi kärkiteema on ollut suojautuminen
islamistijihadisteilta. Yksikään ehdokas ei ole selittänyt terrorismin
yhteyttä Yhdysvaltojen liittoon wahhabistisen Saudi-Arabian ja Qatarin
kanssa tai Al Qaidan ja ISIS/Daeshin kanssa, mikä aiheuttaa epävakautta
alueilla, jotka pyrkivät itsenäiseksi Yhdysvaltain hallinnasta.
Yhdysvallat on valinnut liittolaisikseen uudessa kylmässä
sodassa maallisten hallitusten sijaan fundamentalistiset ja jihadistiset
uskonnot Libyassa, Irakissa, Syyriassa ja aiemmin myös Afganistanissa
ja Turkissa. Iranin maallisen pääministeri Mohammed Mossaddeghin
kaatamisesta 1953 lähtien Yhdysvaltojen ulkopolitiikka on perustunut
oletukseen, että maalliset hallinnot vastustavat yksityistämistä ja
uusliberaalia talouskuria.
Tähän fataaliin oletukseen perustuen Yhdysvaltain kylmän
sodan kävijät ovat asettuneet paitsi maallisia hallituksia, mutta myös
demokraattisia regiimejä, jotka pyrkivät edistämään omaa hyvinvointiaan
ja taloudellista itsenäisyyttä sekä vastustamaan uusliberalismia
perinteisen julkisen ja yksityisen sekatalouden säilyttämisen puolesta.
Tämä on taustatarina Yhdysvaltain taistelulle muun maailman
kontrollista. IMF:n sääntöjen rikkominen on ainoastaan viimeisin luku.
Laaja vietti Venäjää, Kiinaa ja niiden mahdollisia Euraasian
liittolaisia vastaan on surkastunut taktiikoiksi ilman ymmärrystä siitä,
kuinka nämä samat strategiat nimenomaan aiheuttavat monenkeskeistä
maailmaa, jonka torjumiseksi ne alunperin on suunniteltu.
Amerikan tai Euroopan sosiaalidemokratian ydinarvot on
revitty juuriltaan. Valistuksen ideaalit maallisesta demokratiasta ja
kansainvälisen oikeuden säännöt kaikkien valtioiden tasavertaisesta
kohtelusta, klassinen teoria vapaista markkinoista (jossa markkinat ovat
vapaita ansaitsemattomista tuloista ja koronkiskonnasta) sekä julkiset
investoinnit infrastruktuuriin elämisen ja yrittämisen kustannusten
alentamiseksi uhrataan Yhdysvaltain “korvaamattoman kansankunnan”
sotilaalliselle yksipuolisuudelle.
Lain kirjaimen ja kansallisten intressien yläpuolelta
Amerikan uuskonservatiivit julistavat, että heidän kansakuntansa kohtalo
on käydä sotaa ulkomaisten maallisten demokratioiden käyttäytymisen
estämiseksi, joka ei ole kuuliaista Yhdysvaltain diplomatialle.
Käytännössä tämä tarkoittaa Yhdysvaltain ulkopolitiikkaa kontrolloivan
rahoitusalan ja yritysmaailman intressien suosimista. Valistuksen ei
tullut osoittautua tällaiseksi. Sata vuotta sitten klassisen
teollisuuskapitalismin odotettiin kehittyvän hyvinvoinnin taloudeksi.
Sen sijaan elämme Pentagonin finanssikapitalismissa, joka heikentyy
jakautuneeksi koroillaeläjien taloudeksi ja vanhanaikaiseksi
imperialismiksi.
5. Dollariblokin uusi rautaesirippu
IMF on siunannut Ukrainan velkojen maksamattajättämisen.
Putin ja Lavrov ovat sanoneet vievänsä jutun Britannian tuomioistuimiin.
Mutta onko lännessä ainuttakaan tuomioistuinta, joka ei olisi
Yhdysvaltain veto-oikeuden alaisuudessa?
Mitä Kiina ja Venäjä tekevät, kun IMF toimii
kenttätuomioistuimena, jonka päätöksiä sovelletaan Yhdysvaltain
veto-oikeuden mukaan? Suojellakseen autonomiaansa ja
itsemääräämisoikeuttaan ne ovat luoneet vaihtoehtoja Kansainväliselle
valuuttarahastolle, Maailmanpankille, NATO:lle ja jopa dollarille.
Amerikan viimeisin manööveri uudessa kylmässä sodassa on
osoittanut, että kahta keskeistä Bretton Woods -instituutiota ei voida
reformoida. On helpompi luoda uusia Aasian
infrastruktuuri-investointipankin kaltaisia instituutioita kuin yrittää
varustaa vanhoja ja puutteellisesti suunniteltuja instituutioita, joiden
perintönä on perustamisajankohdan erityisintressit. On helpompi
laajentaa Shanghain yhteistyöorganisaatiota kuin antautua NATO:n uhalle.
Yhdysvaltain geostrategit näyttävät olettavan, että mikäli
Kiina, Venäjä ja muut Euraasian ja Shanghain yhteistyöorganisaation
valtiot suljetaan ulos Amerikka-keskeisestä kauppa- ja
rahoitusjärjestelmästä, ne päätyvät samaan taloudelliseen jamaan Kuuban,
Iranin ja muiden sanktioilla eristettyjen valtioiden kanssa.
Tarkoituksena on pakottaa valtiot valitsemaan ulossulkemisesta
aiheutuvan köyhtymisen ja Yhdysvaltojen tarjoaman uusliberalismin
väliltä.
Näistä suunnitelmista puuttuu kuitenkin käsitys
kriittisestä massasta. Yhdysvallat voi käyttää Kansainvälistä
valuuttarahastoa ja Maailmanpankkia valttikorttina niiden valtioiden
ulossulkemiseksi kansainvälisestä kauppa- ja rahoitusjärjestelmästä,
jotka eivät kuulu Yhdysvaltain renkaaseen. Samoin se voi kovistella
Eurooppaa asettamaan kauppa- ja rahoitussanktioita Venäjälle.
Tämänkaltaiset toimet tuottavat kuitenkin vastareaktioita. Tämä on
geopolitiikan ikuinen Newtonin laki. Ilmeinen vastareaktio muilta
valtioilta onkin luoda oma kansainvälinen rahoitusorganisaatio
vaihtoehtona Kansainväliselle valuuttarahastolle ja omia tukilainoja
myöntävä instituutio Maailmanpankin rinnalle.
Tämän edellytyksenä on kansainvälinen tuomioistuin riitojen
käsittelyyn, joka ei ole Yhdysvaltain ohjauksen alainen, eikä tee
kansainvälisestä oikeudesta Washingtonin sanelemaa kenttätuomioistuinta.
Euraasian unionilla on oma tuomioistuin riitojen ratkaisemiseksi. Se
voi toimia vaihtoehtona esimerkiksi New Yorkin liittovaltion
tuomioistuimelle, joka päätti Argentiinan velkaneuvottelujen
epäonnistuttua korppikotkarahastojen eduksi maan sulkemisesta
ulkomaisten rahoitusmarkkinoiden ulkopuolelle. Jos Lontoon
kansainvälinen välimiesmenettelytuomioistuin (jonka sääntöjen mukaan
Venäjän Ukrainalle myöntämät velkakirjat on rekisteröity) myöntyy
Porošenkon kevytmielisiin vaateisiin, myös siitä tulee geopolitiikan
uhri.
Mitä itsekkäämpää Yhdysvaltain geopolitiikka politiikka on
(Al Qaidan seurauksena radikaalien fundamentalistien tukeminen
Lähi-idässä ja oikeistolaisen nationalistihallituksen tukeminen
Ukrainassa), sitä suurempi on paine kasvattaa Shanghain
yhteistyöorganisaatiota, Aasian infrastruktuuri-investointipankkia sekä
muita vastaavia Euraasian instituutioita irrottautumiseksi Bretton Woods
-järjestelmästä, jota Yhdysvaltain ulko-, puolustus- ja
valtiovarainministeriöt ovat johtaneet yhdessä NATO:n kanssa toisen
maailmansodan päättymisestä lähtien.
Kysymys onkin, voivatko Venäjä ja Kiina luottaa
BRICS-maihin ja erityisesti Intiaan. Paul Craig Roberts tiivisti
ajatukseni vast’ikään summaamalla, että olemme palanneet George Orwellin
1984:n maailmanlaajuiseen murrokseen Oseanian (Yhdysvallat,
Iso-Britannia ja niiden pohjois-eurooppalaiset NATO-liittolaiset) ja
Euraasian välillä.
Michael Hudsonin uusimman kirjan “Killing the Host” saa tilattua e-kirjana CounterPunch Booksista ja kovakantisena Isletistä. Käännös Antti Ronkainen.
Viitteet
[1] Anton Siluanov, “Russia wants fair rules on sovereign debt”, Financial Times, 9.12.2015.
[2] “Putin Seeks Alliance to Rival TPP,”
RT.com, 4.12.2015. Venäjä, Valko-Venäjä ja Kazakstan perustivat
Euraasian unionin (Eurasian Economic Union, EEC) vuonna 2014, johon ovat
liittyneet myös Armenia ja Kirgisia. Shanghain yhteistyöorganisaation
(Shanghai Cooperation Organisation, SCO) perustivat 2001 Kiinan,
Venäjän, Kazakstanin, Kirgisian, Tadžikistanin ja Uzbekistanin johtajat.
Lisäksi Intian ja Pakistanin on määrä liittyä Iranin, Afganistanin ja
Valko-Venäjän kanssa “tarkkailijoina” sekä muiden Itä- ja Keski-Aasian
maiden “vuoropuhelukumppaneina”. Indonesia, Malesia, Filippiinit,
Singapore ja Thaimaa perustivat ASEAN:in (Association of Southeast Asian
Nations) vuonna 1967 ja se on myöhemmin laajentunut. Kiina ja Aasian
infrastruktuuri- ja investointipankki (Asian Infrastructure Investment
Bank, AIIB) pyrkivät korvaamaan Maailmanpankin. Yhdysvallat kieltäytyi
liittymästä AIIB:hen.
[3] Richard Koo, “EU refuses to acknowledge mistakes made in Greek bailout,” Nomura, 14.7.2015.
[4] Ian Talley, “IMF Tweaks Lending Rules in Boost for Ukraine”, Wall Street Journal, 9.12.2015.
[5] Anders Åslund, “The IMF Outfoxes Putin: Policy Change Means Ukraine Can Receive More Loans,”
Atlantic Council, 8.12.2015. Åslund oli Venäjän uusliberaalinen
shokkihoidon ja talouskurin voimas kannattaja ja on pitänyt Latvian
talouskuria menestystarinana.
[6] Ian Talley, ks. viite 4.
[7] Anders Åslund, “Ukraine Must Not Pay Russia Back,” Atlantic Council, 2.11.2015
[8] Anders Åslund, ks. viite 5.
[9] Siteerannut Tamara Zamyatina, “IMF’s dilemma: to help or not to help Ukraine, if Kiev defaults,” TASS, 9.12.2015.
[10] Teoksessani Killing the Host (2015) on tarkempi kuvaus Kreikan tuhosta.
[11] “IMF rule change keeps Ukraine support; Russia complains” Reuters, 8.12.2015.
[12] Anders Åslund, ks. viite 5.
[13] Anna Gelpern “Russia’s Bond: It’s Official! (… and Private … and Anything Else It Wants to Be …),” Credit Slips, 17.4.2015.
[14] Anton Siluanov, ks. viite 1. Siluanov lisäsi: “Venäjän
rahoituksen tarkoitus ei ollut taloudellinen hyöty. Kuten Amerikka ja
Britanniakin tekevät, myös tarjoaa tukea valtioille, joiden politiikkaa
se tukee. Yhdysvallat tukee tällä hetkellä Ukrainan nykyistä hallitusta
Yhdysvaltain kansainvälisen kehitysviraston (USAID) ohjelman kautta.
[15] John Helmer, “IMF Makes Ukraine War-Fighting Loan, Allows US to Fund Military Operations Against Russia, May Repay Gazprom Bill” Naked Capitalism, 16.3.2015.
[16] “Ukraine Rebuffs Putin’s Offer to Restructure Russian Debt” Moscow Times, 20.11.2015.
[17] “Lavrov: U.S. admits lack of prospects of restoring Ukrainian solvency,” Interfax, 7.11.2015.
[18] Siteerannut Tamara Zamyantina, ks. viite 9.
[19] Vladimir Putin: “Responses to journalists’ questions following the G20 summit” Kremlin.ru, 16.11.2015.
[20] Anton Tabakh, “A Debt Deal for Kiev?”
Carnegie Moscow Center, 20.11.2015. Tabakh on Rus-Ratingin johtaja ja
dosentti Moskovan National Research University Higher School of
Economicsin.
[21] Lavrov, ks. viite 17.
[22] “In Conversation with Dmitry Medvedev: Interview with five television channels” Government.ru, 9.12.2015.سه رخ داد اقتصادی سال 2015: مایکل هادسون
ترجمه سپهر سمیعی
ایالات متحده قوانین صندوق بین المللی پول را عوض کرده است. اساسا، ایالات متحده، اروپا را همراه با خود به جنگ علیه روسیه، چین و بریکس کشانده است… ایالات متحده بانک توسعه زیرساختهای آسیا را بایکوت کرده است. پس قرار نیست در بازسازی اقتصادهای اوراسیا مشارکت داشته باشد. و به اروپا گفته است تا در عمل از اوکراین حمایت کند تا از واردات گاز از روسیه خودداری کند. یک جنگ تجاری و یک جنگ مالی علیه روسیه، چین و بریکس در حال وقوع است که جهان را به دو نیمه تقسیم کرده است، که جنگ سرد را به چیزی تبدیل میکند که در حقیقت جنگ طبقاتی است.
سه رخ داد مهم سال 2015
ترجمه: سپهر سمیعی
مهمترین
داستان این است که اقتصاد ترمیم نشد. برای 1 درصد بالا ترمیم شد و برای 99
درصد پایین ترمیم نشد. و هیچ نشانه ای هم از ترمیم دیده نمی شود، یا حتی
نشانه ای از اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری که برای انتخابات سال آینده
آماده می شوند بخواهند کاری برای این مشکل بکنند.
داستان
بعدی این است که 1 درصد بالا ترمیم شده اند. من شنیده ام بیشترین رشد
مستمر قیمت در میان انواع و اقسام اموال مختلف متعلق به نقاشی های اندی
وارهول بوده، و مقام دوم متعلق به ویولون های استرادیواریوس بوده است.
اینها سوغات ثروتمندان هستند. قیمت اینها سر به آسمان گذاشته در حالی که
دستمزدها افزایش نیافته و قیمت کالاهای مصرفی هم نمی تواند بالا برود.
و داستان سوم بین المللی است؛ اینکه ایالات
متحده قوانین صندوق بین المللی پول را عوض کرده است. اساسا، ایالات متحده،
اروپا را همراه با خود به جنگ علیه روسیه، چین و بریکس کشانده است.
ممکن است در مورد داستان آخر جزئیات بیشتری را مطرح کنید؟ چطور این کار را می کنند؟
خب، پیشتر در همین ماه، صندوق بین المللی پول قوانین خود را که از سال 1945 برقرار بود تغییر داد. از
سال 1945 کل سیستم مالی بین المللی بر پایه این واقعیت بود که وقتی دولتها
کمک مالی دریافت می کنند، یا وقتی از دولتهای دیگر وام می گیرند، باید
بدهی خود را بپردازند، و صندوق بین المللی پول اهرمی بود که ضمانت می کرد
سیستم مالی بین المللی و بین الدولی دست نخورده می ماند، به این ترتیب که
می گفت به کشورهایی که بدهی پولی به دولتهای خارجی دارند وام نمی دهد یا در
مذاکرات برای بخشیدن بخشی از بدهی یا وام آنها شرکت نمی کند.
ماه گذشته صندوق بین المللی پول گفت نه، نه. منظور
واقعی ما این بود که دولتهای خارجی باید بدهی خود را به ایالات متحده
بپردازند، و باید بدهی خود را به بانکهای تجاری ایالات متحده که به آن
دولتها وام داده اند تا با هزینه عموم مردم، بانک های خود را از ورشکستگی
نجات دهند پرداخت کنند، اما این کشورها مجبور نیستند بدهی خود را به روسیه
یا چین بپردازند. ما تلاش می کنیم آنها را از سیستم مالی بین المللی حذف کنیم. ایالات متحده بانک توسعه زیرساختهای آسیا را بایکوت کرده است. پس قرار نیست در بازسازی اقتصادهای اوراسیا مشارکت داشته باشد. و به اروپا گفته است تا در عمل از اوکراین حمایت کند تا از واردات گاز از روسیه خودداری کند. یک
جنگ تجاری و یک جنگ مالی علیه روسیه، چین و بریکس در حال وقوع است که جهان
را به دو نیمه تقسیم کرده است، که جنگ سرد را به چیزی تبدیل میکند که در
حقیقت جنگ طبقاتی است.
بسیار خب مایکل. پس ما در 2016 باید حواسمان به چه چیزهایی باشد؟
خب،
به ناتوانی اقتصاد آمریکا و اقتصادهای اروپایی از ترمیم. تداوم برنامه های
ریاضتی که در پیش گرفته اند. و چه پاسخ سیاسی که به این ریاضت کشی داده
خواهد شد؟ چه زمانی رای دهندگان خواهند گفت، صبر کن ببینم، اگر قرار است هر
دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در اینجا، یا محافظه کاران و حزب کارگران و
احزاب سوسیال دموکرات در اروپا، همه به سمت راست طیف سیاسی رفته باشند و
حامی وال استریت شد باشند، ما به آنها رای نخواهیم داد. و یا باید اقتصاد
را نجات داد یا وال استریت و 1 درصد بالا را. و تا به اینجا هر دو حزب، در
دو سوی طیف سیاسی در آمریکا و اروپا مشغول نجات دادن 1 درصد بالا بوده اند
نه 99 درصد پایین.
همانطور
که می دانید، 200 سال پیش راه حل همه این مسائل، برقراری رفاه از طریق
گسترش اصلاحات دموکراتیک و پارلمانی بود، با این باور که مردم با توجه به
منافع شخصی خود رای خواهند داد. اما این اتفاق نیافتاده است. به جای رای
دادن با توجه به منافع شخصی، به مردم اجازه داده اند تا با آرای خود انتخاب
کنند کدام حزب حامی وال استریت را ترجیح می دهند در تلویزیون ببینند، وقتی
رییس جمهور و کابینه می آیند و سیاستهای کاهش مالیات از 1 درصد بالا را
یکی پس از دیگری با آب و تاب تبلیغ می کنند. سیاستهای افزایش مالیات روی 99
درصد پایین یکی پس از دیگری. قوانین حمایت از محیط زیست را مثله می کنند.
کدام حزب را ترجیح می دهند تا این فرایند گردش به سمت راست طیف سیاسی را
اجرا کند؟ یک چهره دوستانه دموکرات، یا یک جور چهره عبوس جمهوری خواه، درست
مانند دنیای دوگانه جورج اورول. کی رای دهندگان پشت این بازی ها را خواهند
دید؟