Emeritusprofessori Uolevi Lehtinen patistaa Liiketaloustieteellisessä Aikakauskirjassa
(1/2012) jatkamaan taantumakeskustelua monen erillisen kriisin summana
syntyneestä kapitalismin poliittis-taloudellisesta systeemikriisistä.
Sen teki mahdolliseksi rahoitusmarkkinoiden libertaristinen (siis
negatiiviseen vapauskäsitykseen perustuva) julkisen sääntelyn alasajo,
sen teknologinen perusta oli digitaalivallankumous, siihen liittyivät
kapitalismin transformaatio maailmanlaajuiseksi finanssikapitalismiksi
ja rahatalouden eriytyminen reaalitaloudesta, sen levitti maapallon
kaikkiin osiin pääomamarkkinoiden globalisaatio ja sitä syvensi
katteettoman virtuaalirahan massatuotanto.
Tämä kehitys nopeutui radikaalisti Yhdysvalloissa presidentti
Clintonin hallituskaudella. Kun pankkien sääntelyä liberalisoitiin,
virtuaalirahan määrä kasvoi nopeasti uudenlaisten finanssituotteiden
innovoimisen seurauksena. Tässä artikkelissa virtuaalirahan nähdään
koostuvan ennen muuta arvopaperistetuista finanssituotteista sekä kahden
markkinaosapuolen kesken tehdyillä OTC-kaupoilla luoduista
synteettisistä, reaalitalouteen perustumattomista johdannaisista. Niiden
avulla virtuaalirahaa voitiin synnyttää tyhjästä, ilman tavaroiden ja palvelusten tuotannon riesaa.
Kun velkoja
arvopaperistettiin, ne niputettiin läpinäkymättömiin paketteihin.
Pankkiluotoista 90 % vaihtoi sillä tavalla velkojaa kasvattaen pankkien
taseita virtuaalirahalla. Johdannaisten sofistikoiduimmista versioista
tuli Warren Buffetin pelkäämiä ”massatuhoaseita” ja George Sorosin
kammoksumia ”vetypommeja”, joita kukaan ei osaa tehdä vaarattomiksi.
Johdannaisten (miinus valuuttajohdannaiset) kaupankäynnin liikevaihto
ylitti kriisivuosina kymmenkertaisesti maailman reaalitalouden arvon.
Finanssimarkkinoilla
pankkien innovatiivisuus oli aluksi luova voima, joka kääntyi ennen
pitkää niitä itseään vastaa. Uuden vuosituhannen alkuvuosina rahan
uudenlainen tuotteistaminen lisäsi mitä ilmeisimmin talouskasvua, mutta
vähitellen kasvupotentiaali heikkeni velkojen määrällisen liikakasvun ja
niiden laadullisen heikkenemisen seurauksena. Systeemikriisin maissa
kasvu syötiin ennakolta, ja sen reaalitaloudelliset seuraamukset tulevat
näkyville vasta usean vuoden viipeellä.
Yksityisen sektorin velkakriisi
Finanssikriisi
jatkuu, kun virtuaalisiin finanssituotteisiin kiinnittyneen ja
markkinavoimien ”myrkyttämän” virtuaalirahan poisvetäminen markkinoilta
ei ole hallinnassa. Sen johdosta, että pankkien väliset
rahoitusmarkkinat eivät toimi, julkinen valta on joutunut vastuuseen
pankkien keinotteluriskeistä ja käyttämään setelirahoitusta (=
bittirahaa) markkinoiden käynnissä pitämiseen. Julkiset riskitakuut
koskevat ennen muuta G20-ryhmän määrittämää 29 suurta SIFI-pankkia (SIFI
= Systemically Important Financial Institution), joita ei niiden
keskinäisen verkostumisen ja verkottumisen takia haluta ja voida päästää
konkurssiin missään olosuhteissa.
Velkakriisi käsitetään usein julkisen
vallan ja nimenomaan valtiovallan ylivelkaantumiseksi, vaikka kyseessä
on myös yksityisen sektorin ja sen finanssilaitosten velkaongelma.
Yhdysvallat
on maailman velkaisin valtio. Velkaa on kaiken kaikkiaan yli 60
biljoonaa dollaria, eikä sitä ole missään maassa koskaan ollut niin
paljon. Sitä on melkein yhtä paljon kuin on koko maailman yhteenlaskettu
vuotuinen kansantuote. Valtion osuus USA:n kokonaisvelasta (yli 100 %
BKT:sta) ei kuitenkaan ole kuin vajaa kolmannes eli vain suurin piirtein
maan vuosittaisen – maailman suurimman – kansantuotteen suuruinen.
Maailman velkaisin valtiovalta on Japanissa, jossa valtionvelka on 235
prosenttia BKT:sta.
Jos
mitataan maiden kokonaisvelkaa (siis yksityiset velat mukaan lukien),
velkojen täsmentäminen yhteismitallisiksi on vaikeaa. Seuraavat tiedot
ovat siksi vain viitteellisiä, mutta ne riittävät vahvistamaan teesin
siitä, että velka on myös yksityisen sektorin (ja sen sisällä
rahoitussektorin) ongelma. Kokonaisvelkaantumisen luvut on laskenut
Global Finance, ja ne ovat vuodelta 2011. Valtiovallan velkaluvut ovat
The Economistista samalta vuodelta. Tärkeiden maiden velkaantuneisuus
(suluissa valtion velka, molemmat BKT:sta) oli tilastoinnin aikaan
seuraavanlainen: Irlanti 663 % (94 %), Japani 512 % (228 %), Englanti
507 % (77 %), Espanja 363 (63 %). Portugal 356 % (83 %), Yhdysvallat
noin 350 % (102 %); Ranska 346 % (84 %), Italia 314 % (123 %), Saksa 278
% (79 %) ja Keikka 267 % (144 %).
Valtioiden
velkaantuminen on monessa näistä maista kasvanut yksityisten pankkien
tai niiden velkojen sosialisoimisen johdosta. Valtionvelkakin voi siis
olla yksityistä alkuperää.
Paljonko on paljon?
Kaikenlainen
laittomuus, kierto, välttely ja kikkailu toimii sen joukon etua
vastaan, jonka muodostavat maapallon 3 100 000 000 työtä tekevää
ihmistä. Ihmiset ovat reaalitalous.
Pankkien
liikkeelle laskeman virtuaalirahan määrän mittasuhteista saa kuvan
seuraavana esitettävistä luvuista. Siltä markkinarahalta puuttuu
valtioiden liikkeelle laskeman rahan poliittinen vakaustakuu, ja sen
valtavan rahamäärän merkitystä reaalitaloudelle ei ole taloustieteissä
liiemmälti analysoitu.
Ihmiskunta
tuotti vuonna 2011 tavaroita ja palveluksia 70 biljoonan dollarin
arvosta. Se oli maailman bruttokansantuote, jonka tuottamisesta
maksettiin palkkoja 55 biljoonaa dollaria.
Finanssikapitalismin
temppeleitä ovat pörssit, joiden yhteenlaskettu liikevaihto oli 63
biljoonaa dollaria. Pörsseissä omistajat jakavat varallisuutta
keskenään; ja niiden merkitys yritysrahoitukselle on Suomessa mitä
ilmeisimmin yliarvioitu. Pörsseissä tuotteet ovat standardisoituja ja
toiminta läpinäkyvää. Pelaamisella on säännöt, joiden rikkomisesta
rangaistaan.
Kaiken
julkisen valvonnan ja sääntelyn ulkopuolella pyörii jättiläismäinen
OTC-kaupankäynnin karuselli. Vuoden 2010 lopussa OTC-johdannaisia oli
liikkeellä 607 biljoonan ja vuoden 2011 puolivälissä jo 708 biljoonan
dollarin arvosta. Niihin liittyvät riskit on kätketty pankkien ja
varjopankkien taseisiin, ja siellä ovat ne Mustat Pekat, joiden pelossa
pankkien väliset markkinat ovat syväjäätyneet. Johdannaiskauppa on
keskittynyt maailman mitassa suurpankeille. Neljäntoista suurimman
pankin markkinaosuus OTC-johdannaisten eri lajeista on 80-90 %.
Eniten
rahaa maailmanmarkkinoilla liikutellaan vuosittain valuuttakaupassa,
jonka liikevaihto on käsittämätön: yli 1 000 biljoonaa dollaria.
Valuuttakauppaakin käydään johdannaisilla ja myös se on keskittynyt
suurpankkien käsiin. Kymmenen suurpankkia hallitsee yli 3/4 siitä
kaupankäynnistä.
Liiketaloustieteilijät eivät näe tällaista markkinavallan keskittymistä uhkaksi vapaalle markkinataloudelle?
Valtionvallan roolin uusarviointitarve
Kun
pankit olivat käyttäneet virtuaalirahaa velalla vivuttamiseen ja
keinotteluun ja kun Lehman Brothersin konkurssin jälkeen omaisuusarvot
laskivat ja virtuaalirahan synnyttämiselle tärkeä finanssituotteiden
kaupankäynti tyrehtyi, pankkien taseissa oli äkisti valtavat määrät
epäkuranttia ja riskien myrkyttämää finanssimassaa, josta ei ollut
mahdollista päästä eroon. Rahan
tukkumarkkinoista tuli lumemarkkinat, koska ilman pankkien kotimaiden
valtiovallan apua systeemi kaatuisi. Vapaus on illusorinen fiktio.
Finanssikapitalismi
on kaikesta huolimatta kyennyt valtaamaan itselleen suvereenin,
itsenäisen ja riippumattoman yhteiskunnallisen tilan luomalla
toimijoidensa välille virtuaalisen yhteisöllisyyden. Sen seurauksena
valtiovalta, puolueet ja poliitikot ovat menettäneet täyden
suvereenisuutensa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.
Valtiotieteilijöiden tulisikin tutkia finanssivallan vaikutus
yhteiskuntaan siitä näkökulmasta, miten tässä valtioille näin pääsi
käymään.
Virtuaalinen vastaan reaalinen
Maailmaa ei voi käsittää ilman käsitteitä.
Tässä
artikkelissa käsitellään eräitä finanssikapitalismin aspekteja
virtuaalisuuden näkökulmasta. Sana ”virtuaalinen” ymmärrettiin
muinaisessa Kreikassa ja Roomassa hyveellisyydeksi, rohkeudeksi ja
voimaksi, jotka olivat miehisiä ominaisuuksia (vir = mies). Sanan
etymologia ei kuvaa sen nykykäyttöä, jota ehkä luonnehtii parhaiten
Shieldsin ilmaisu ”vallan voima” (strength of power). Suomen kielellä
käännös voi olla kuvitteellinen, kuvaannollinen, keinotekoinen,
fiktiivinen tai käsitteellinen, mutta yksinään ei virtuaalinen ole
mitään niistä vaan pikemminkin siinä on piirteitä niistä kaikista.
Kun
vanha kapitalismi on organisoitunut yhteiskunnallisiksi rakenteiksi,
finanssikapitalismi on virtuaalista siinä merkityksessä, että se on
organisoitumaton. Kun nykyisyys on yleensä menneisyyden jatkumo,
finanssikapitalismi ei kuitenkaan näytä olevan vanhan kapitalismin
kehitysvaihe suoraan ylenevässä polvessa vaan se on syntynyt pikemminkin
systeemin ulkopuolella siellä syntyneen virtuaalisen todellisuuden
muuttuessa reaalisiksi. Vanhan kapitalismin käsitteistö ei täsmää niihin
finanssikapitalismin ominaisuuksiin, jotka ovat laadullisia ja siltä
osin yhtä vaikeasti vangittavissa matemaattisiin kaavoihin kuin energian
laadullinen muutos eli entropian kasvu. Uusia käsitteitä tarvitaan
kuvaamaan uutta todellisuutta, ja virtuaalisen merkitys on se, että
siihen sisältyvä potentiaali voi muuttua todeksi ja muuttaa maailmaa
näköisekseen. Se prosessi ei ole kuvitteellinen fiktio tai pelkkä uuden
mallin simulointi reaaliseen todellisuuteen. Se on uutta todellisuutta.
Siitä,
että reaalitalous ”on olemassa”, ei liene epäselvyyttä. Siinä tuotetaan
tavaroita ja palveluja elävällä ihmistyöllä ja kuolleella mutta
esineellistetyllä työllä eli koneilla ja muulla teknologialla. Työn
tulosten arvon mitta on raha. Finanssikapitalismissa raha ei kuitenkaan
ole sidoksissa reaalitalouden tuotantoon, sillä pankit voivat luoda sitä
tyhjästä, itse itsensä kanssa tai keskenään.
Marxin
filosofinen mutta modernin talouden kanssa huonosti yhteensopiva arvon
mitta on ihmistyö: tavaran valmistukseen käytettävä yhteiskunna-llisesti
välttämättömän työaika. Työarvoteorian perusteet natisevat
liitoksissaan, jos työn kategoria laajennetaan tavaroiden tuotannon
ulkopuolelle palveluihin ja ihmistyöhön, jota jälkimarxilaiset Hardt ja
Negri kuvaavat biotuotannon käsitteellä. Se on itsensä elämän
uusintamista ja uustuotantoa, sitä, että aineettoman tuotannon
subjekteja ja objekteja ovat ihmiset itse. Pään ja sydämen työ on samaan
aikaan sekä reaaliaikaista sosiaalista olemista että uuden sosiaalisen
tulemista. Biotuotannossa ei ole niukkuutta raaka-aineesta, joka ei
käytössä kulu eikä vähene. Siinä on jatkojalostettavaksi tarjolla
yhteisen sosiaalisen pääoman koko varanto: kieli, mieli, tieto, tunne,
elämykset, mieli- ja muistikuvat, tavat sekä sosiaaliset suhteet,
käytännöt ja käyttäytymiskoodit. ”Biopoliittinen” tuotanto ei mahdu bruttokansan-tuotteen käsitteen sisään.
Rob Shieldsin mukaan uudenlaisen työn
kulttuuriset ja sosiaaliset aspektit on laiminlyöty kehittyneen
kapitalismin kuvauksessa ja finanssikapitalismissa työn koko olemus
abstrahoidaan riippumattomaksi konkreettisesta yhteiskunnasta ja
paikallisista erityispiirteistä. Lisäksi finanssikapitalismin
käsitteistöstä puuttuu kokonaan luontosuhde: sen rahataloudellisessa
sfäärissä ei ole tilaa luonnolle tai ympäristölle. Myöskään sen
vaikutuksia tulonjakoon ei ole tutkittu, mutta kriisin syihin usein
liitetty ”ahneus” antaa ymmärtää, että rahatalous kasvattaa ylimpien
tuloluokkien ansioita. Kun
virtuaaliset rakenteet näistä puutteista huolimatta ja ehkä niihin
liittyen ovat raskaana (pregnant) uuden tulemiselle (toisin kuin pelkät
fiktiot), virtuaalisuuteen liittyvän potentiaalin realisoituminen on
mahdollinen. Se johtaa todellisuuden yhä suurempaan ristiriitaan
markkinavallan ja kansojen demokraattisten päätöksentekomallien välillä.
”Virtuaalinen”
antaa mahdollisuuden tarkastella tulevaa järjestystä tavalla, joka
poikkeaa reaalisesti olemassa olevasta, materialisoituneesta ja
todelliseksi koetusta järjestyksestä. Janne Tapper antaa sille
yhteiskunnassa suorastaan luonnon ja uskonnon kaltaisen ontologisen
perustan. Hän esittää analogian finanssisysteemistä eräänlaisena
uskonnollisena instituutiona, jossa virtuaaliyhteisön jäsenillä on yhteiset materiaaliset edut ja sama uskonnollinen tai muu aatteellinen identiteetti. Tarkastellessaan
konkreettisen (olemassa olevan) ja virtuaalisen (kuvitteellisen,
ei-olemassa-olevan) yhteisyyttä ja erillisyyttä
hän löytää analogian 2000-luvun finanssitalouden opin ja katolisen
kirkon 1500-luvun opin yhteiskunnallisen vaikuttavuuden välille.
Samaten
Shields vertaa finanssitalouden virtuaalisuutta katolisen kirkon
ehtoolliseen ja kirkon vanhaan väitteeseen, jonka mukaan siinä
materialisoituivat konkreettisesti Kristuksen ruumis ja veri. Tarvittiin
Martti Luther sanomaan, että ne eivät materialisoidu konkreettisesti
vaan vain virtuaalisesti. Taloustiede tarvitsee tänään omat
uskonpuhdistajansa sanomaan, että valtaisa osa finanssituotteiden
uustuotannosta on virtuaalista eli irrallaan reaalitaloudesta, tuhoaa
olemassa olevan talouden hinta- ja arvosuhteet eikä koskaan realisoidu
kaikilta osin konkreettisessa todellisuudessa.
Daniel Miller pitää finanssijärjestelmän
papiston kanonisoimaa oppia markkinoista ensisijaisena yhteiskunnan
käytäntöihin nähden, ja jos tämä oppi ja käytäntö eivät vastaa toisiaan,
markkinavalta haluaa muuttaa maailman vastaamaan uutta oppia (8). Se
merkitsee näiden virtuaalivoimien epädemokraattista puuttumista
yhteiskuntien päällysrakenteiseen: politiikkaan ja kansantalouden
johtamiseen. Kellner & Thomas näkevät sen sosio-ekonomisen
epätasa-arvon, joka syntyy yhteiskunnan kaikkinaisten rakenteiden
rahataloudellistamisesta (financialization), olevan seurausta
valtaeliitin digitaalisesta ylivoimasta, ja siltä osin
finanssikapitalismin voittokulku perustuu siis myös teknologiseen
kehitykseen.
Virtuaalisuus ja taloustieteet
Taloustieteiden
mallittamilla tutkimuskohteilla koetaan yleisesti olevan fyysinen
vastine. Teorian merkityksen ratkaisee sen ennustekyky: mitä tapahtuu
tulevaisuudessa menneen kehityksen perusteella. ”Virtuaalisen” merkitys
ei ole mallittamisessa vaan siinä, että se kaikkine johdannaisineen
vaikuttaa ulkoa käsin todellisuuteen ja muuttaa sitä tavalla, jonka
laadullisia ominaisuuksia ei voi mallittaa.
Mika Mannermaata siteeraten ”eri puolilla maapalloa elävä
globaali joukko ihmisiä, jotka ovat vuorovaikutuksessa keskenään
pääasiassa vain virtuaalisesti ja toimivat paikallisesti sekä omaavat
uskonnollisen tai muun aatteellisen identiteetin ja mission, on globaali
virtuaaliheimo, ellei peräti virtuaalikansa”. Kun Margaret Thatcherin mukaan yhteiskuntaa
ei ole olemassa ja ”on vain yksittäisiä miehiä ja naisia, ja sitten on
perheitä”, siinä katsannossa markkinavoimat ovat enemmän kuin
finanssikapitalismin pyhä perhe. Ne ovat ylikansallinen virtuaaliheimo,
jolla ei ole organisaatiota, johtoa tai koti- tai sijaintipaikkaa. Se
käyttäytyy yhtäläisesti ja sen jäsenet ovat sähköisessä
vuorovaikutuksessa keskenään. Heimo äänestää jaloillaan, eikä sen
”markkinaparlamentti” ole sidottu eikä sitoudu kansainvälisiin sopimuksiin tai kansallisiin lakeihin. Heimon
jäseniä yhdistäviä tekijöitä ovat usko negatiiviseen vapauteen
(yhteiskunta ei saa rajoittaa yksilöiden taloudellista toimintaa), oman
edun tavoittelu sekä oppi taloudellisesta tehokkuudesta ja negatiivisen
vapauden ensisijaisuudesta yhteiskunnan muihin toimintoihin nähden.
Kansantaloustieteessä,
jonka ennusteiden perusteella tehdään talouspoliittiset päätökset,
useat peruskäsitteet ovat virtuaalisia tai sitäkin fiktiivisempiä:
vapaat markkinat, kuluttajan rationaalisuus, voiton ja utiliteetin
maksimointi ja täydellinen tieto. Kaikki ne ovat ihmismielen luomia
käsitteitä, jotka eivät ole konkreettisia, saati reaalisesti olemassa.
Virtuaalirahan
liikkeellelaskuun liittyy se näköharha, joka liittyy myös perinteisen
rahan olemukseen, siihen, että yleisesti luullaan valtioiden
– ja niiden nimissä keskuspankkien – laskevan liikkeelle kaiken
kierrossa olevan rahan. Vain setelit ja kolikot lähtevät kiertoon
suoraan keskuspankeista. Suurin osa liikkeelle lasketusta (tukku)rahasta
on yksityispankkien tekoa.
John
Kenneth Galbraithin mukaan ”prosessi, jolla pankit luovat rahaa, on
niin yksinkertainen, että sitä ihmismieli hylkii”. Yksinkertaisimmillaan
prosessi toimii niin, että jokaista talletuksena saamaansa tai
itse lainaksi ottamaansa euroa kohden pankit voivat myydä – niille
asetetusta vakavaraisuusvaatimuksesta riippuen – moninkertaisen määrän
lainaa. Tällä rahalla on kuitenkin reaalitalouteen liittyvä vastine
pankin taseessa eikä se niin ollen ole virtuaalirahaa, joka syntyy
pankkisektorin sisäisessä uuden rahan luomisen prosessissa ilman
yhteyttä reaalitalouteen.
Pankkien
ja varjopankkien luoma virtuaaliraha on kiinnittynyt
finanssituotteisiin, joiden raha-arvot fluktuoituvat toinen toisiaan
vastaan ja konversioituvat eri tavoin todellisiksi hyödykkeiksi riippuen
ajankohdan taloudellisesta trendistä: eletäänkö rahan inflatoitumisen
vai deflatoitumisen aikaa. Virtuaalirahan luominen tyhjästä on
yhteydessä pankkikonsernien sisäiseen kaupankäyntiin niiden omilla
finanssituotteilla, kahden eri osapuolen tuotteiden vastavuoroiseen
ostamiseen ja myymiseen, finanssituotteiden elinaikojen maturiteetteihin
sekä johdannaisten arpajaisia muistuttavaan luonteeseen.
Virtuaalirahalla on sellainen suora yhteys reaalitalouteen, että sen yliannostuksella on tuhottu
tavaroiden ja palvelujen tuotannon (elävän työn) ja pääoman (kuolleen
ja esineellistyneen työn) keskinäinen elimellinen yhteys ja niiden
väliset historialliset arvo- ja hintasuhteet. Kaikkea
finanssituotteisiin kiinnittynyttä ja realisoimistaan odottavaa
virtuaalirahaa ei voida siirtää virtuaalimuodosta reaalitalouteen. Kun
sitä on yritetty, reaalitalous on ajautunut nykyiseen kriisiin, jossa
markkinat eivät toimi.
Yksi
systeemikriisin tärkeimmistä syistä on ollut pankkien itse itselleen
ottama oikeus luoda omatoimisesti virtuaalirahaa, mikä on saattanut
rahamarkkinat sellaiseen perustavaa laatua olevaan epätasapainotilaan,
että siihen ei voida vaikuttaa rahapolitiikalla. Siitä ovat osoituksena
keskuspankkirahan nollakorot. Kun pankit saavat keskuspankeilta
rajattomasti rahaa nollakoroilla, se tulee maksuun säästäjille ja
tallettajille vastaavina alhaisina korkoina.
Velkaongelma
ei ratkea ennen kuin finanssikapitalismissa on vedetty markkinoilta
pois löysä virtuaaliraha ja järjestelmän toimijat alkavat taas luottaa
toisiinsa eivätkä joudu pelkäämään keskinäisessä kanssakäymisessään
virtuaalirahakuplan puhkeamista. Finanssikapitalismissa pyhitetty oppi
libertarismin negatiiviseen vapauteen perustuvista markkinoista on
tuottanut 80 vuoteen syvimmän finanssikriisin, joka ei ole vain
konventionaalisin käsittein määritelty velkakriisi vaan paljon enemmän.
Siinä piilevät romahduksen ainekset.
Lumedemokratia rulettaa
Demokratia
on käsite, jonka massiivinen väärinkäyttö perustuu siihen, että sillä
ei ole tarkoin määriteltyä sisältöä. Finanssikapitalismi, joka ei ole
yhteensopiva demokraattisen päätöksenteon kanssa, on onnistunut
valtaamaan tajunnantuotantovälineiden herruuden ja mediavallan. Se
käyttää informaatioteknologiaa oman kaanoninsa propagoimiseen ja tuottaa
sen avulla yhteiskuntaan ihmisten sosiaalistumista ja kansalaisten
alamaistumista virtuaalisen markkinavallan epäsuoraan komentotalouteen
periaatteella ”raha ratkaisee”.
Demokratian
suora käännös kreikan kielestä on kansanvalta. Jos pitäydytään pelkkään
käännökseen, pitää olla kansa, jotta olisi kansan valtaa.
Eurooppalaisissa kansallisvaltioissa demokratia on mahdollinen, mutta
määritelmä sulkee demokratian ulkopuolelle sen EU:n ylikansallisen
päätöksenteon, jossa valtiot ovat eriarvoisia, EU:n tapauksessa isojen
maiden valtaan väkiluvun perusteella. Jos kansakunnat joutuvat muiden
päätöksillä toteuttamaan lainsäädäntöä, jota ne vastustavat ja jossa
lainsäätäjät eivät kanna vastuuta päätöksistään näiden maiden
kansalaisille, se ei ole demokratiaa. Siis ”ylikansallinen demokratia”
on käsitteellinen mahdottomuus.
EU:ssa
liittovaltiota rakentavat federalistit haluavat ”eurooppalaistaa”
unionin päätöksenteon. Siihen tarkoitukseen he tarvitsevat kaikille
eurokansalaisille yhteisen identiteetin, koska ilman sitä heidän
projektillaan ei ole legitimiteettiä eli yleistä hyväksyttävyyttä
ainakaan kaikissa euromaissa. Identiteetti rakentuu tunteesta kyetä
vaikuttamaan omiin asioihin.
Demokratia-sanalla
harhauttamista edusti EU:n pääkomissaari José Manuel Barroso, joka
asetti europarlamentissa tavoitteekseen tehdä unionista
”kansallisvaltioiden demokraattisen liiton” Kun hän samassa paikassa
esitti aiemmin, että ”vaatimuksella jäsenmaiden yksimielisyydestä ei
enää anneta jonkun maan parille idiootille mahdollisuutta painostaa
unionia”, hän kutsui idiooteiksi niitä, jotka kannattavat EU:n
perustuslakiin kirjattua yksimielisyysperiaatetta laissa tarkasti
määritellyssä asioissa. Barroso vaatii myös komission vallan merkittävää
vahvistamista. Kun komissaarit ovat tänään virkamiehiä,
heistä halutaan tehdä parlamentaarinen hallitus, jonka olisi nautittava
isojen maiden määrällisesti suuren meppirintaman luottamusta.
Björn
Wahlroos on Barrosoa rehellisempi, kun hän halveksii avoimesti olemassa
olevien kansojen demokratiaa ja nimittää sitä ”enemmistön tyranniaksi”.
Barrosokin on Wahlroosiin nähden demokraatti, kun hän vaatii valtaa
kansojen valitsemille edustajille (siitä suurten ja pienten maiden
välille syntyvine erilaisine vallankäyttöongelmineen) sen sijasta, että
valtaa käyttää jaloilla äänestävä markkinaparlamentti. Samaa tarkoittaa
myös Olli Rehn kirjoittaessaan, että ”parhaillaan on käynnissä
merkittävä ajattelutavan muutos valtion ja markkinoiden keskinäisen
suhteen osalta. Sokea luottamus markkinoiden kykyyn korjata omat
virheensä on joutunut romukoppaan”.
On sitten kuitenkin niin, että EU:ssa
perustuslakikin taipuu, kun sitä taivutetaan. EU on rikkonut omaa
perustuslakiaan, joka kieltää jäsenmaiden yhteisvastuun ja sen itsensä
vastuun muiden maiden veloista. Tosiasiallista lainkiertoa on myös se,
että yksimielisyyttä vaativien päätösten kiertämiseksi emumaat ovat
perustaneet tosiasiallisesti EU:n sisään mutta juridisesti sen
ulkopuolelle Luxemburgiin kaksi osakeyhtiötä (ERVV ja EVM) lainaamaan
rahaa jäsenmaille tavalla, jonka EU:n perustuslaki kieltää. Myös
Euroopan keskuspankki (EKP) edustaa EU:ssa demokratiavajetta ja
viimeaikaisilla toimillaan myös moraalikatoa. Rahaliitto Emun jäsenmaat
ovat maailmassa ainoita valtioita, jotka eivät itse pysty vaikuttamaan
maassaan käytettävän rahan arvoon.
Kansallinen
demokratia on ilmeisesti EU:n rahapolitiikan kriisissä suuri häviäjä.
Kun kriisioloissa rakenteellisia ratkaisuja on tehty ja tehdään vastoin
EU:n perustuslakia ja ne ovat laittomia, kriisiä käytetään
häikäilemättömästi hyväksi liittovaltion rakenteiden pystyttämiseen.
Pankkimafia, rikollisjärjestö?
Seuraavilla
esimerkeillä kuvataan sitä, miten suuret pankit käyttävät
häikäilemättömästi markkinavaltaa. Vapaus ei niille riitä, vaan ne
syyllistyvät sen väärinkäyttöön. Pankkimafia on maailman mahtavin
virtuaalinen rikollisjärjestö?
Monissa
niistä maista, joita me autamme EU:ssa taloudellisesti, veronkierto on
kansanhuvi. Balkanilla sekä monissa Välimeren alueen EU-maissa harmaan
talouden osuus on 20-30 prosenttia kansantuotteesta (BKT). Nämä
pikkugangsterit ovat taparikollisia verrattuna maailman suurimpien
pankkien virtuaaliseen rikollisjärjestöön pankkimafiaan ja sen
bankstereihin, joiden rikoksista kansainvälinen media raportoi meille
päivittäin.
Kansainväliseen
pankkitoimintaan on sisäänrakennettuna veronkierto veroparatiiseineen.
Esimerkiksi englantilaisella suurpankilla Barcleysilla on brittiläisillä
saarilla, mutta Englannin lakien ulottumattomissa 249 tytäryhtiötä
veronkiertotarkoituksiin. Englannin 100 suurimmasta pörssiyhtiöstä 98
käyttää hyväksi verokeitaita ja -paratiiseja. Niillä oli vuoden 2010
laskennassa sellaisissa paikoissa 8 492 tytäryhtiötä, siis lähes 100 per
pörssiyhtiö.
Pankeissa
keinotellaan muiden rahoilla. Sitä symboloivat miljarditappioita
työnantajilleen tuottaneet meklarit singaporilaisesta Barings Bankista
(Nick Leeson), ranskalaisesta Société Généralesta (Jérôme Kerviel, jolle
määrättyjen vahingonkorvausten maksuun menee 177 000 vuotta) ja
sveitsiläisestä UBS-pankista (Kweku Adobol). Viimeksi paljastuneen USA:n
suurimman pankin (ja pankkivalvonnan lisäämistä ankarasti vastustavan)
JP Morgan Chasen keinottelun miljarditappioiden syyllisiä ei ole
julkistettu. Kuinka paljon onkaan julkistamatta niitä tapauksia, joissa
keinottelu ei ole tuottanut tappioita?
Moraalin
kohentajaksi ryhtynyt Yhdysvaltain pörssivalvoja SEC syytti vuonna 2011
yhteensä 63 banksteria sisäpiiritiedon hyväksikäytöstä. Heistä 56
tunnusti.
Todellinen
roistopankki on yhdysvaltalainen Goldman Sachs, joka on saanut lukuisia
tuomioita sijoittajien pettämisestä. Sille määrätyt lukuisat sakot
eivät ole koskettaneet pankin vastuuhenkilöitä, jotka olivat saaneet
bonukset lakien rikkomisesta; sakothan maksoi pankki. Kun pörssivalvoja
(SEC) määräsi Goldman Sachsille harhaanjohtaneesta pörssi-informaatiosta
SEC:n historian suurimmat sakot, 550 miljoonaa dollaria, pankin
pörssikurssi kääntyi nousuun. Pelätty sakko olikin vain kuudesosa pankin
ensimmäisen kvartaalin tuloksesta.
Goldman
ei ole ainoa pankki, joka toimii kuin rikollisjärjestö. Citigroup
väärennytti virkailijoillaan asuntolainojen velkakirjoja. Sakko: 240
miljoonaa dollaria. Bank of America jäi kiinni samasta asiasta. Sakko:
miljardi dollaria. Saksalainen Deutsche Bank möi Yhdysvalloissa
maksukyvyttömien velallisten asuntolainoja priimana. Sakko: 200
miljoonaa dollaria. Pankit eivät myöntäneet mitään, mutta maksoivat nämä
rahat SEC:lle siitä, ettei niitä viedä oikeuteen.
Maailman
suurimmista pankeista Barcleys, UBS, Deutsche Bank, JPMorgan 0Chase,
Citigroup ja RBS manipuloivat markkinoiden itsensä tuottamaa
Libor-viitekorkoa tuottaen sijoittajille miljardien eurojen tappiot.
Niitä sakotetaan ja ne joutuvat vastaamaan miljardien
vahingonkorvausvaatimuksiin, mutta banksterit saivat pitää bonuksensa
laittomista voitoista.
Maailman
kolmen suurimman joukkoon kuuluva Hongkongin ja Shanghain pankki HSBC
myönsi toimineensa meksikolaisen huumerahan pesulana. Se sai siitä
jättiläissakot.
Pankkirikollisuus
jää usein niiden moraalis-eettisten kannanottojen varjoon, jolla
tuomitaan ahneus ja bonukset. Kun rikos on riittävän suuri, sitä ei
huomata.
Emun kriisi, federalismin keppihevonen
Kaiken
tämän jälkeen on nyt mahdollista todeta, että Emun kriisi ei ole vain
yhteisrahan kriisi vaan osa kansainvälistä finanssikriisiä. Sillä on
myös oma eurooppalainen ulottuvuutensa, josta Juha
Tervala kirjoittaa, että ylivelkamaiden vaikeuksissa ”tarinan keskeinen
opetus on se, että jos lähtee rahaliittoon Saksan kanssa, pitää omaksua
saksalainen palkkapolitiikka. Muiden euromaiden palkankorotusten tulee
olla sopusoinnussa Saksan palkankorotusten kanssa.” Eurostatin
tilastoista voi laskea, että euron olemassaolon aikana on saksalaisen
työn hinta noussut vain 26 %, mutta kreikkalaisen 50 %, irlantilaisen 52
%, italialaisen 57 %, portugalilaisen 69 % ja espanjalaisen 72 %.
Joskus
saattaa olla hedelmällistä kääntää asiat päälaelleen ja miettiä
sellaista vaihtoehtoa, että Emun sairas maa onkin Saksa ja että itse
asiassa sille pitäisi hyväksyttää sopeutumisohjelma sen yhteiselolle
muiden eurooppalaisten kanssa siihen tapaan kuin nyt laaditaan
kuriohjelmia ylivelkamaille. Siitä, että edut ovat erilaisia, kertovat
arviot eri maiden rahan arvosta Emun mahdollisen hajoamisen tai
yksittäisten maiden eron jälkeen. Jos Kreikka jättäisi Emun, sen
arvioidaan tarvitsevan 50 prosentin devalvaation. Jos taas Saksa
luopuisi eurosta ja palaisi omaan rahaan, sen on arveltu revalvoituvan
30 prosenttia. Saksan kannalta Kreikan ero sen maksamatta jättämine
velkoineenkin lienee halvempi ratkaisu kuin sen oman teollisuuden 30
prosentin kilpailukyvyn menetys yhdessä yössä oman markan käyttöönoton
seurauksena.
Tältä
pohjalta voisi arvata, että Emu pysyy koossa. Riskit rahaliiton
hajoamisesta ovat liian suuret kaikille osapuolille. Silti voidaan
ajautua tilanteeseen, jossa Emu hajoaa. Nyt se jo on menettänyt
toimintakykynsä.
Johdatus EU:n komission toimintaan kriisin ratkaisemisessa löytyy Milton Friedmanin nerokkaasta sitaatista: ”Vain
kriisi, joko todellinen tai kuviteltu, johtaa todellisiin muutoksiin.
Kriisin puhjetessa riippuu vallalla olevista aatteista, millaisiin
toimiin ryhdytään. Minä katson, että meidän tehtävämme on juuri se,
kehittää nykyiselle politiikalle vaihtoehtoja, pitää ne elossa ja
tarjolla, kunnes poliittisesti mahdoton kääntyy poliittisesti
väistämättömäksi.”
EU:n
komissio toimii juuri tällä tavalla. Se on johdonmukaisesti pitänyt
elossa ja tarjolla EU:n liittovaltioimista, ja sitä se tekee tämän
kriisin varjolla. Se ei esitä ratkaisuehdotuksia akuuttiin kriisiin,
vaan se ehdottaa aina ”lisää Eurooppaa” eli enemmän liittovaltiota.
Poliittisesti mahdottomia mutta poliittisesti väistämättöminä
markkinoituja ehdotuksia talousunionista ja jopa yhteisistä veroista,
pankkiunionista ja yhteisvastuuseen perustuvasta talletussuojasta ja
pankkien saneerausrahastosta sekä yhteisvastuullisista eurobondeista ei
ole tehty akuutin velkakriisin ratkaisemiseksi vaan EU:n
liittovaltioimiseksi-
Kriisin ratkaisumalli
On tietoinen provokaatio kyseenalaistaa
viralliseen kaanoniin kuuluva hokema siitä, miten inflaatio on aina
pahasta. On kuitenkin nähty, että velkakriisi ei ratkea
nykypolitiikalla, jonka tärkeimpiä elementtejä ovat EKP:n yksioikoinen
inflaation vastainen taistelu, EU:n harjoittama yksioikoinen sisäisen
devalvaation politiikka ja johtavien jäsenmaiden kalliisti
ylläpidettävät palomuurit.
Velanhoidossa
– ja vähän talouden kasvussakin – pienoinen inflaatio on ihmelääke. Kun
velkojen nimellisarvo säilyy, mutta rahan arvo huononee, ei ole
sellaista velkaa, jota ei olisi helpompi maksaa huonommalla kuin
paremmalla rahalla, siis ennemminkin inflaatiolla kuin deflaatiolla.
(Inflaatiomittarit
on kytketty vain reaalitalouteen ja vain hintojen ja palkkojen nousuun.
Osakkeiden, johdannaisten, muiden pörssituotteiden ja muun omaisuuden
hinnannousu ei vallalla olevassa taloustieteessä ole inflaatiota, vaikka
pääomamarkkinoilla olisi päällä täysi hype. Kun keskuspankkien
inflaation vastainen taistelu kohdistuu vain reaalitalouden hintoihin ja
palkkoihin, virtuaalirahalla puhalletut kuplat ja paiseet ovat jääneet
huomaamatta. Siltä osin taloudellisen taantuman ja mahdollisen laman
ainekset on tuotettu keskuspankeissa, jotka eivät ole kriisisyyttömiä.)
Kriisin
vastalääke on taloudellinen kasvu, jota Yhdysvaltain ja Euroopan
keskuspankit ovat pyrkineet edistämään seteli- eli bittirahoituksella
(QE1-3, LTRO, OMT). Kun niiden toimintaa arvostellaan siitä
näkökulmasta, että ne ruokkivat inflaatio-odotuksia, Fedin pääjohtaja
Ben Bernanke sanoo rahan tyhjästä luomisen pitäneen yllä talouskasvua.
Johnny
Åkerholmin mielestä käsitys inflaation myönteisestä vaikutuksesta
velkojen reaaliarvon alenemiseen perustuu kokemuksiin säännellystä
taloudesta eikä toimi liberalisoiduilla markkinoilla. Hän näkee
inflaatio-odotusten nostavan markkinoilla rahan hintaa eli korkoa ja
ennustaa koronnousun vaikutusten syövän velkojen reaaliarvon
alenemisesta saatavan hyödyn. Silloin vastakkain ovat varanto ja virta,
velan määrä ja sen uusimisesta maksuun pantavan rahan hinta eli korko.
Hän uskoo, että inflaatio ei toimi vapailla markkinoilla vanhaan tapaan.
Inflaatiolla on kuitenkin muitakin dynaamisia vaikutuksia kuin koron
nousu. Sen uskotaan luovan uutta taloudellista kasvua, ja kasvu on ainoa
toimiva lääke velkaongelman ratkaisemiselle. Tätä näkemystä tukee
epäsuorasti Bernanke puolustaessaan USA:n talouden jatkuvaa
bittirahoitusta.
Systeemikriisin
ratkaisu löytyy Euroopassa enää vain niin, että EKP vaihtaa
rahapoliittisen paradigmansa, luopuu yksinomaisesta inflaation
vastaisesta taistelusta ja suuntaa LTRO:n ja OMT:n kaltaiset
bittirahoitusohjelma pankkien sijasta valtioille eli ostaa valtioiden
velkapapereita niiltä itseltään ilman pankkien välitystä. Se on
laitonta, mutta EU:ssa laki joustaa, jos on tahto sitä joustattaa. Sitä
laittomuutta jouduttaa ylivelkamaiden kapinointi EU:n keskusvallan
kurinpitotoimia kohtaan.
Tästä
kriisistä selvitään ulos tavalla taikka toisella, mutta tulevien
kriisien torjuntaa varten on nyt kiireesti erotettava toisistaan
yhtäältä talletus- ja asuntolainapankit ja toisaalta liike- ja
investointipankit. Ne investointipankit, jotka keinottelevat itsensä
konkurssitilaan, on voitava päästää konkurssiin ilman että EU-maat
pannaan yhteisvastuuseen niiden pelastamisesta. Kun jäsenmaa pyytää
EU:lta pankkitukea, on pantava toimeen omistaja- ja sijoittajavastuu ja
ensin, ennen avun myöntämistä, toteutettava velkasaneeraus
viivästyttämättä sitä vuosikausia niin että osa velkojista vapautuu
veloistaan saamalla ne siirretyksi muiden maiden valtiovallan
maksettaviksi.
Järjestelmäkriisin
perusongelma on se, että ei uskalleta tunnustaa virtuaalisten
markkinavoimien liikkeelle laskeman katteettoman virtuaalirahan
reaalitaloudelle aiheuttamaa ongelmaa: sen määrä on ajettava alas.
Valtioita tarvitaan apuun, mutta niiden on asetettava avun ehdoiksi
velkojen saneeraus ja sijoittajavastuu. Virtuaalisen rahavallan
hegemonia estänee nämä ratkaisut, ja kriisi jatkuu.
Lähdeaineistoa:
Shields, Rob (2003) The Virtual, London and New York: Routledge.
Hardt Michael & Negri Antonio,(2001): Empire, Harvard University Press, USA
Tapper Janne, Virtuaalinen vs. konkreettinen – luonnos ubiikkiyhteiskunnan poliittisuudesta, Futura 3/2012
Miller Daniel (1998) ‘Conclusion: A Theory of Virtualism’, teoksessa Carrier, James G & Miller (eds.), Virtualism: A New Political Economy, Oxford and New York: Berg
Kellner Douglas & Thomas Andrew, The Virtual by Rob Shields reviewed, Culture and Society, Vol 20, nr. 6, December 2003
Mannermaa Mika, (2009) Jokuveli. Elämä ja vaikuttaminen ubiikkiyhteiskunnassa, Helsinki: WSOYpro
Galbraith J.K., (1975), Money: Whence it came, Where it Went, Bridgewater, N.J. : Replica Books, Baker & Taylor, 2001
Wahlroos Björn, (2012), Markkinat ja demokratia, Otava, Keuruu
Rehn Olli (2012), Myrskyn silmässä, Otava. Keuruu
Tervala Juha, Euroalueen talouskriisin syyt, Kansantaloudellinen Aikakauskirja 2/2012
Friedman Milton (1962), Capitalism and Freedom, University of Chicago Press, reprinted 1982
Seppänen Esko (2012), Emumunaus, Into, Riika
|