“Miten meidän tulisi yrittää ymmärtää kapitalismin viimeisintä kriisiä? Varmastikin meidän pitää perehtyä siihen ja analysoida sitä yksityiskohtaisesti, ei vain paikallisesti tai kansallisesti vaan koko maailman tasolla. Se ei kuitenkaan vielä riitä. Samaan aikaan meidän pitää ymmärtää, ettei kapitalismin kriiseissä ole mitään uutta. Monet ovat tunnistaneet, analysoineet ja käsitelleet teoreettisesti niiden syklisiä ja tuhoisia ilmestymisiä kauan ennen kuin me päädyimme tähän kysymykseen. Tämän käsittäminen tarkoittaa myös sen käsittämistä, että on välttämätöntä opiskella edeltäjiemme selvityksiä, jotta on mahdollista hyötyä niistä ja rakentaa lisää niiden perustalle. Jos tehtävänä on järjestelmän kumoaminen, se on pakko myös ymmärtää. Tietämättömyyden palkka on epäonnistuminen.” – Anwar Shaikh (1978, 240).
1. Johdanto
Kirjeessään Nikolai Frantevits Danielsonille vuonna 1879 Marx perustelee Pääoman toisen osan viivästymistä:
En
olisi missään tapauksessa julkaissut toista osaa, ennen kuin nykyinen
teollisuuspula Englannissa on saavuttanut huippukohtansa. Sen ilmentymät
ovat tällä kertaa omalaatuisia, ne eroavat monessa suhteessa
aikaisemmista. Ja tämä – muita muuntavia asianhaaroja lukuun ottamatta –
saa helposti selityksensä siitä että koskaan aikaisemmin eivät Englannin pulaa ole edeltäneet niin kamalat ja jo miltei viisi vuotta kestäneet pulat Yhdysvalloissa, Etelä-Amerikassa, Saksassa, Itävallassa, jne.
Täytyy siis tarkata nykyistä tapahtumainkulkua, kunnes asiat ovat
kypsynet, ja sitten vasta ne voi ‘kuluttaa tuottavasti’, tarkoitan
‘teoreettisesti’. (Marx & Engels, 1976, s. 324. Marxin kursivointi).
Oli kyseessä tekosyy tai
ei – Marx ei juuri dead-lineja arvostanut – tämä sitaatti kuvaa Marxin
suhtautumista kapitalismin kriiseihin kahdella merkittävällä tavalla.
Ensinnäkin kriisit kertovat kapitalismin luonteesta. Niitä on
tarkkailtava loppuun asti, jotta voi kehitellä kapitalismikritiikkiä
teoreettisesti. Toiseksi kyseinen kriisi paljastaa ensimmäistä kertaa
kapitalismin läpiglobalisoituneen luonteen. Englannin pulaa olivat
edeltäneet pulat muualla maailmassa, myös Etelä-Amerikassa, ei vain
teollistuneessa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Myöhemmin samassa
kirjeessä Marx jatkaa:
Miten
tämä pula sitten kehittyneekin – sen yksityiskohtainen havainnointi on
kapitalistisen tuotannon tutkijalle ja ammattiteoreetikolle mitä
tärkeintä -, niin se tulee kuitenkin ohittamaan edeltäjänsä ja panemaan
alulle uuden ‘teollisen suhdannekierron’ kaikkine erilaisine
hyvinvointivaiheineen jne. (emt., s. 325.)
Ammattiteoreetikkojen ja
muidenkin kapitalismiin kriittisesti suhtautuvien tulisi seurata Marxin
esimerkkiä – ei deadlinejen – vaan kriisin yksityiskohtaisen
havainnoinnin suhteen. Kuten olemme oppineet viime vuosisatojen
tieteenfilosofiasta tai hermeneutiikasta, emme havainnoi mitään koskaan
tyhjiössä, vaan havainnointiamme ohjaavat teoreettiset ja arkijärkiset
ennakko-oletuksemme.
Kriisien
kapitalismikriittisen havainnoinnin kannalta on ongelmallista, että
kriisiteoreettista viitekehystä ei enää juuri tunneta niiden
keskuudessa, joiden pitäisi seurata kriisin kehittymistä kaikkein
valppaimmin. John Hollowayn sanoin, marxismista on tullut kuollut kieli
kuten latina, jota puhuvat enää vain keskenään kommunikoivat
asiantuntijat.
Tässä artikkelissa
paikkaamme tätä teoreettista vajetta käymällä läpi kriisiteorioiden
historiaa erilaisine variaatioineen. Ensin esittelemme kapitalistisen
reproduktioprosessin yksinkertaisimmillaan sekä talousjärjestelmän
kriisiytymisen erilaiset tulkintamallit, jonka jälkeen käymme läpi
alikulutusteorian ja -kriisin perusperiaatteet sekä tämän kritiikkinä
voiton suhdeluvun laskutendenssin ja akkumulaatiokriisin. Tämän jälkeen
pohdimme, mitä annettavaa marxilaisilla kriisiteorioilla on 2000-luvun
vasemmiston poliittisille kamppailuille.
2. Kapitalistinen yhteiskunta & kriisikonseptiot
Anwar Shaikh (1978,
219-220) on eritellyt kolme porvarillisten ja marxilaisten
teoreetikoiden piirissä yleisesti hyväksyttyä kapitalistisen kehityksen
ja reproduktion teoriaa, jotka varioivat systeemin kriisiherkkyyden
mukaan seuraavasti:
Uusklassinen ja keynesiläinen kriisitulkinta:
kapitalismilla on luontainen taipumus ylikuumenemisen
tasapainottamiseen, eikä kapitalismin kasvulle ole systeemissä itsessään
periaatteessa minkäänlaisia rajoja.
Alikulutusteoriat:
kapitalismi on itsessään kykenemätön jatkuvaan talouskasvuun ja itsensä
laajentamiseen. Kapitalismin on kuitenkin kaiken aikaa kasvettava,
mihin se tarvitsee jatkuvasti itsensä ulkopuolelta alueita ja tekijöitä.
Akkumulaatioteoria:
kapitalismi kykenee itsessään jatkuvaan laajenemiseen, mutta
akkumulaatioprosessin syveneminen kasvattaa ja kärjistää
yhteiskunnallisia ristiriitoja. Pääoman kasautumisprosessin suurin este
on kasautumisprosessi itsessään.
Porvarillinen
taloustiede väittää uusklassisessa muodossaan, että markkinoilla on
luontainen taipumus tasapainottaa itse itsensä hintojen avulla kysynnän
ja tarjonnan lain mukaisesti, jolloin kapitalistiselle kasvulle ei
periaatteessa ole minkäänlaisia systeemin sisäisiä esteitä.
Toinen tulkintamalli on keynesiläinen malli, joka myöntää
kapitalistisen järjestelmän epävakauden ja kieltää Sayn lain.
Kapitalismissa itsessään ei ole automaattista mekanismia epävakaan
reproduktion korjaamiseksi, joskin valtio ja sen harjoittama
investointien sääntely voidaan valjastaa tuoksi mekanismiksi.
Kriisien sattuessa uusklassiset kommentaattorit selittävätkin kriisiä systeemin itsensä sijaan joko ihmisen luonteenpiirteillä (ahneus, huono johtajuus, poliittiset vallankumoukset jne.) tai luonnonkatastrofeilla. Keynesiläiset näkevät kapitalismin suhdanneherkän ja väkivaltaisen historian ainoastaan virheiden sarjana harjoitetussa talouspolitiikassa.
Kummatkaan tulkintamallit eivät keskity kapitalistiseen reproduktioon eikä sen sisäisiin ristiriitoihin. Porvarillisissa tulkinnoissa markkinoista ja valtiosta kysymys kapitalismin luonteenomaisesta kriisiytymisestä ohitetaan, sillä joko hintamekanismi ja itseään säätelevät markkinat tai markkinoita sääntelevä valtio voivat taata täystyöllisyyden ja kapitalismin loputtoman kasvun.
Useat Marxin visiot maailmanmarkkinoiden muodostumisesta ovat 150 vuotta myöhemmin käyneet toteen, ja Marx onkin nykyisen globaalin ja mahdollisimman sääntelemättömän markkinatalouden myötä kenties ajankohtaisempi kuin vielä omana aikanaan. Markkinatalous on työntynyt melkein maailman joka soppeen, tuotannontekijöiden ja tuotannonhaarojen globaalin uudelleenjärjestelyn myötä työvoima on maailman mittakaavassa alistettu voitontavoittelulle ja hyvinvointivaltio on imetty kuiviin, mutta samaan aikaan myös vapaa markkinatalous on kiehuvassa kriisipisteessä. Tästä huolimatta marxilaiset tulkinnat siitä, mitä kapitalistiselle systeemille tulisi tehdä, ovat kaikkea muuta kuin homogeenisia (ks. esim. Choonara 2009).
Kriisien sattuessa uusklassiset kommentaattorit selittävätkin kriisiä systeemin itsensä sijaan joko ihmisen luonteenpiirteillä (ahneus, huono johtajuus, poliittiset vallankumoukset jne.) tai luonnonkatastrofeilla. Keynesiläiset näkevät kapitalismin suhdanneherkän ja väkivaltaisen historian ainoastaan virheiden sarjana harjoitetussa talouspolitiikassa.
Kummatkaan tulkintamallit eivät keskity kapitalistiseen reproduktioon eikä sen sisäisiin ristiriitoihin. Porvarillisissa tulkinnoissa markkinoista ja valtiosta kysymys kapitalismin luonteenomaisesta kriisiytymisestä ohitetaan, sillä joko hintamekanismi ja itseään säätelevät markkinat tai markkinoita sääntelevä valtio voivat taata täystyöllisyyden ja kapitalismin loputtoman kasvun.
Useat Marxin visiot maailmanmarkkinoiden muodostumisesta ovat 150 vuotta myöhemmin käyneet toteen, ja Marx onkin nykyisen globaalin ja mahdollisimman sääntelemättömän markkinatalouden myötä kenties ajankohtaisempi kuin vielä omana aikanaan. Markkinatalous on työntynyt melkein maailman joka soppeen, tuotannontekijöiden ja tuotannonhaarojen globaalin uudelleenjärjestelyn myötä työvoima on maailman mittakaavassa alistettu voitontavoittelulle ja hyvinvointivaltio on imetty kuiviin, mutta samaan aikaan myös vapaa markkinatalous on kiehuvassa kriisipisteessä. Tästä huolimatta marxilaiset tulkinnat siitä, mitä kapitalistiselle systeemille tulisi tehdä, ovat kaikkea muuta kuin homogeenisia (ks. esim. Choonara 2009).
Marxilaisessa
tulkinnassa kapitalistinen yhteiskunta sekä sen produktio ja reproduktio
perustuvat ajatukselle, että ainoastaan tavarana myytävä työvoima
kykenee tuottamaan lisäarvoa. Lisäarvon tuotanto voi hallita vasta
sellaista yhteiskuntaa, jossa työstä tulee abstraktia keskenään
vaihdettavissa olevaa työvoimaa. Lisäarvon tuotanto on kaikkia
kapitalistisia yhteiskuntia ohjaava tekijä, sillä kapitalismin elinehto
on pääoman jatkuva oman arvonsa lisääminen, sen realisointi voittoina ja
tätä myötä jatkuvasti entistä suurempi pääoman kasaaminen.
Hyödykkeen arvo
kapitalismissa muodostuu seuraavista tekijöistä: c+v+s, jossa c on
pysyvä pääoma (koneet, raaka-aineet, työkalut, infrastruktuuri jne.) ja v
on vaihteleva pääoma eli tuotannon piirissä olevien työläisten
kokonaismäärä. S on lisäarvo, jonka työläiset työprosessin aikana ovat
lisänneet tuotantoon sen jälkeen kun tuotannosta on vähennetty
työläisten itsensä uusintamiseen vaadittava työaika.
Työvoiman riistoaste
ilmaisee siis sitä jakoa työpäivässä, jonka työläinen käyttää toisaalta
itsensä uusintamiseen ja toisaalta, minkä osan työpäiväistä hän
työskentelee kapitalistille. Kapitalistinen reproduktio ja pääoman
kierto voidaan yksinkertaisimmillaan ilmaista kaavalla:
R – T(Tv, V) … P … T’ – R’
Pääoma on oman itsensä
arvonlisäysprosessi, jossa tietty määrä rahaa sijoitetaan
tuotantovälineisiin (Tv) ja työvoimaan (V). Tuotantoprosessin (P) aikana
pääoma on pysähtyneenä markkinavälitteisen kierron ulkopuolella.
Tuolloin tuotantovälineet ja työvoima tuottavat uusia tavaroita, joihin
tuotantoprosessin aikana on tuotettu lisäarvoa (T’), joka kyetään
realisoimaan investointeja suuremmaksi määräksi rahaa (R’) vasta sen
jälkeen, kun tuote on saatu menemään kaupaksi.
Arvonmuodostukseen ja
pääoman kasaamiseen tarvitaan paitsi tuotantoa, myös
markkinoita. Markkinoiden toimintalogiikka on yksinkertainen: jokainen
pyrkii myymään niin kalliilla kuin mahdollista ja jokainen ostamaan niin
halvalla kuin mahdollista. Jotta kaikki tavarat olisivat keskenään
vaihdettavissa mahdollisimman mutkattomasti ja kapitalistinen tuotanto
toimisi mahdollisimman sujuvasti, kapitalistinen yhteiskunta tarvitsee
edellä mainittujen tekijöiden lisäksi rahaa osoittamaan niin
kulutushyödykkeiden, tuotannontekijöiden kuin työläistenkin arvon
hinnoissa.
Raha tekee kaikki
tavarat vaihdettaviksi keskenään ja mahdollistaa siten oston ilman
myyntiä ja myynnin ilman ostoa. Rahasta tulee kapitalistisessa
yhteiskunnassa universaali vaihtoarvon symboli, mutta samalla myös
merkki yhteiskunnallisesta varallisuudesta, jota voidaan käyttää
tuottamaan lisää rikkautta.
Ongelmana pääoman
kierrossa on rahan epävakaus. Raha on rikkauden symboli ainoastaan
siksi, että se on vaihdettavissa kaikkiin muihin tavaroihin. Mikäli
tavara ei mene kaupaksi, se menettää arvoaan ja hinta laskee. Arvonsa
säilyttämiseksi tavarat tulee siis muuttaa rahaksi mahdollisimman
nopeasti, joskin raha itsessään voi säilyttää arvonsa ilman että sitä
tarvitsee muuttaa toiseksi tavaraksi.
Kuitenkin, mikäli raha
menettää kykynsä olla vaihdettavissa muihin tavaroihin, se menettää myös
kykynsä säilöä arvoa. Raha onkin ainoastaan osoitus arvosta
tulevaisuudessa, ja tämän myötä rahan määrä voi kasvaa ainoastaan
suorassa suhteessa arvon laajenemiseen. Raha on ainoastaan osoitus
omistusoikeudesta johonkin osaan “kokonaisarvosta” ja mikäli
kokonaisarvo siis kutistuu tai kasvaa hitaammin kuin rahan määrä, raha
kykenee säilömään ja edustamaan vähemmän arvoa. (Sander 2009)
Arvon epävakaus selittää
siis kapitalismin pyrkimyksen jatkuvaan laajenemiseen ja kaiken aikaa
suurempaan pääoman kasaamiseen, sillä ainoastaan näin toimimalla
kapitalistit voivat välttyä arvon kutistumiselta. Marx kuvaa Pääoman
kolmannessa osassa arvon kutistumisesta ja sen kerrannaisvaikutuksiin
liittyviä riskejä:
Tuhoisimpana
ja luonteeltaan mitä akuuttisimpana pääomaan kohdistuvana vaikutuksena,
sikäli kuin sillä on arvo-ominaisuus, olisi pääoman-arvoihin kohdistuva
vaikutus. Se osa pääoma-arvosta, joka on pelkästään tulevien
lisäarvo-osuuksia, voitto-osuuksia koskevien erilaisten velkasitoumusten
muodossa, menettää arvoaan heti kun ne tulos, joiden perusteella se on
laskettu, alenevat. Osa käteisestä kullasta ja hopeasta on kesantona, ei
toimi pääomana. Osa markkinoilla olevista tavaroista voi toteuttaa
kierto- ja uusintamisprosessinsa ainoastaan suunnattomin hintojensa
alennuksin, siis siten, että tämän osan esittämä pääoma menettää
arvoaan. Samoin laskee kiinteän pääoman elementtien arvo enemmän tai
vähemmän. Tähän tulee lisäksi se, että tietyt, arvioidut hintasuhteet
ovat edellytyksenä uusintamisprosessille, ja näin ollen yleinen hintojen
aleneminen saattaa tämän prosessin pysähdyksiin ja häiriötilaan. Häiriö
ja pysähdys lamaannuttavat pääoman kehityksen mukana samanaikaisesti
kehittyneen rahan toiminnan maksuvälineenä, mikä perustuu näihin
arvioituihin hintasuhteisiin, katkaisevat sadoissa kohdin tietyille
määräpäiville merkittyjen maksuvelvoitteiden ketjun ja kärjistyvät
entisestään tästä aiheutuvan yhtä aikaa pääoman kanssa kehittyneen
luottojärjestelmän luhistumisen johdosta ja näin ollen johtavat rajuihin
akuuttisiin kriiseihin, äkillisiin väkivaltaisiin arvonvähennyksiin
sekä uusintamisprosessin todelliseen pysähdykseen ja häiriintymiseen ja
siten uusintamisen todelliseen vähentämiseen. (Marx 1980, 256.)
Historiallisesti
marxilaiset kriisiteoriat voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään:
toisaalla alikulutusteorioihin, joissa kriisiytymisen aiheuttaa
tuotannontekijöiden ja kulutushyödykkeiden epätasapaino ja toisaalta
akkumulaatioteorioihin, joissa kriisiytymisen aiheuttaa ns. voiton
suhdeluvun laskutendenssi eli pääoman liikakasaantuminen.
Yksinkertaistettuna alikulutus- ja akkumulaatioteorioiden perimmäinen
ero on siinä, että ensimmäinen pitää liikatuotantoa, jälkimmäinen
pääoman liikakasaantumista, kriisiytymisen aiheuttajana.
Valtaosa 1800-luvun
lopun ja 1900-luvun alun marxilaisista teoreetikoista ja sosialisteista
kuului alikulutusteoreetikoihin, kuten esimerkiksi Eduard Bernstein,
Karl Kautsky, Rosa Luxemburg, Rudolf Hilferding, Paul Sweezy ja Paul
Baran. Jälkimmäiseen ryhmään kuuluu esimerkiksi Henryk Grossman, Paul
Mattick, David Yaffe ja Andrew Kliman. Nykyisen finanssikriisin myötä
alikulutusteoreetikot näyttäisivät olevan vähemmistönä ja voiton
suhdeluvun laskutendenssi jokseenkin yleisesti hyväksytty syy
marxilaisten kesken kriisin selittäjänä. Seuraavaksi erittelemme näitä
teorioita ja niiden eroja yksityiskohtaisemmin.
3. Alikulutusteoriat
Porvarillisten
tulkintojen mukaan kulutus on kaikkea tuotantoa määräävä tekijä.
Alikulutusteoria kyseenalaistaa neoklassisen ja keynesiläisen
kriisitulkinnan, sillä alikulutusteorian mukaan kapitalistinen tuotanto
vastaa ainoastaan ihmisten “todelliseen kysyntään” eli kysyntään, jonka
takana on todellista ostovoimaa. Alikulutusteorian mukaan
kulutushyödykkeiden todellinen kysyntä määrää ihmisten halujen,
tarpeiden, ostohalukkuuden ja rajahyödyn maksimoimisen sijaan kaikkea
tuotantoa. (Shaikh 1978, 222.) Todellinen ostovoima merkitsee kykyä
ostaa eli tehdessään ostopäätöksiä kuluttajan tulee omistaa rahaa, käydä
töissä hankkiakseen rahaa tai olla luottokelpoinen ottaakseen velkaa.
Yhteiskunnallinen kokonaistuotanto jaetaan kapitalistien ja
työläisten kesken sen jälkeen, kun osa kokonaistuotteesta on laitettu
korvaamaan tuotannossa kuluneet tuotannontekijät. Työläisten ja
kapitalistien kesken jaettava nettotuote sisältää toisaalla myyntiin
jääneet tavarat ja palvelut (tarjonta) sekä toisaalla nettotulot eli
kapitalistien voitot ja työläisten palkat (kysyntä). Kapitalistien ja
työläisten kesken jaettava nettotulo on alikulutusteoriassa avain
todellisen kysynnän ymmärtämiseksi. (Shaikh 1978, 222-223.)
Rosa Luxemburg väitti, että teoria päättymättömästä kasvusta oli teoreettisesti mahdollinen, mutta empiirisesti mahdoton. Luxemburg käytti esimerkkiä, jossa koko vuoden tuotanto lastataan tehdashalliin. Kokonaistuotannosta kapitalisti sijoittaa osan uudelleen tuotannonvälineisiin ja työläiset saavat palkkansa. Jäljelle jää lisätuote, josta kapitalistit ottavat osan henkilökohtaista kulutusta varten. Kysymys kuuluu, mihin jäljelle jäävä osa käytetään?
Mikäli Marx oli oikeassa, kapitalistit investoivat tuon jäljelle jäävän osan kasvattaakseen tuotannon tehokkuutta ja voittoja. Siten, Luxemburgin mukaan, mitä enemmän tuottavuutta kasvatetaan, sitä suuremmaksi käyttämättömänä makaava lisätuote kasvaa ja ensi kerralla investointeihin joudutaan laittamaan aina entistä suurempi osa. (Shaikh 1978, 228-229.)
Alikulutusteorian alleviivaama ongelma on seuraava: työläiset kuluttavat palkkansa jokapäiväisiin tarpeisiinsa ja kuluttavat siten osan myynnissä olleesta nettotuotteesta. Kuitenkin, siihen asti kunnes he eivät omista koko nettotuloa, osa tarjonnasta jää aina myymättä. Jotta alikulutukselta siis vältyttäisiin, kapitalistin tulisi käyttää kaikki voittonsa kulutushyödykkeisiin. Tällöin ei kuitenkaan tapahtuisi koskaan talouden kasvua, sillä kapitalisteilla ei jäisi varoja investoitavaksi tuotannontekijöihin.
Mikäli kapitalisti taas säästäisi osan voitoista investointeihin, pyrkiessään tehostamaan tuottavuutta ja kasvattamaan tuotantoa hän itse asiassa supistaisi todellista kysyntää. Pyrkiessään laajentumaan kapitalistit tekisivät siis tarpeettomasti paitsi kehittämänsä suuremman tuotannon kapasiteetin, mutta myös jo luodun kapasiteetin, sillä nykyisellekään myyntiin jääneelle tarjonnalle ei löytynyt ostajia.
Luxemburgin mukaan alati kasvavalle nettotuotteelle on löydettävä ostaja kapitalististen markkinoiden ulkopuolelta. Vaihto kapitalististen ja ei-kapitalististen valtioiden välillä on kapitalismin elinehto ja historiallisesti imperialismi ilmentääkin kapitalististen valtioiden kamppailua näistä voitontavoittelulle elintärkeistä alueista.
Rosa Luxemburg väitti, että teoria päättymättömästä kasvusta oli teoreettisesti mahdollinen, mutta empiirisesti mahdoton. Luxemburg käytti esimerkkiä, jossa koko vuoden tuotanto lastataan tehdashalliin. Kokonaistuotannosta kapitalisti sijoittaa osan uudelleen tuotannonvälineisiin ja työläiset saavat palkkansa. Jäljelle jää lisätuote, josta kapitalistit ottavat osan henkilökohtaista kulutusta varten. Kysymys kuuluu, mihin jäljelle jäävä osa käytetään?
Mikäli Marx oli oikeassa, kapitalistit investoivat tuon jäljelle jäävän osan kasvattaakseen tuotannon tehokkuutta ja voittoja. Siten, Luxemburgin mukaan, mitä enemmän tuottavuutta kasvatetaan, sitä suuremmaksi käyttämättömänä makaava lisätuote kasvaa ja ensi kerralla investointeihin joudutaan laittamaan aina entistä suurempi osa. (Shaikh 1978, 228-229.)
Alikulutusteorian alleviivaama ongelma on seuraava: työläiset kuluttavat palkkansa jokapäiväisiin tarpeisiinsa ja kuluttavat siten osan myynnissä olleesta nettotuotteesta. Kuitenkin, siihen asti kunnes he eivät omista koko nettotuloa, osa tarjonnasta jää aina myymättä. Jotta alikulutukselta siis vältyttäisiin, kapitalistin tulisi käyttää kaikki voittonsa kulutushyödykkeisiin. Tällöin ei kuitenkaan tapahtuisi koskaan talouden kasvua, sillä kapitalisteilla ei jäisi varoja investoitavaksi tuotannontekijöihin.
Mikäli kapitalisti taas säästäisi osan voitoista investointeihin, pyrkiessään tehostamaan tuottavuutta ja kasvattamaan tuotantoa hän itse asiassa supistaisi todellista kysyntää. Pyrkiessään laajentumaan kapitalistit tekisivät siis tarpeettomasti paitsi kehittämänsä suuremman tuotannon kapasiteetin, mutta myös jo luodun kapasiteetin, sillä nykyisellekään myyntiin jääneelle tarjonnalle ei löytynyt ostajia.
Luxemburgin mukaan alati kasvavalle nettotuotteelle on löydettävä ostaja kapitalististen markkinoiden ulkopuolelta. Vaihto kapitalististen ja ei-kapitalististen valtioiden välillä on kapitalismin elinehto ja historiallisesti imperialismi ilmentääkin kapitalististen valtioiden kamppailua näistä voitontavoittelulle elintärkeistä alueista.
Tuotantovoimien
kehittyessä koneellistuminen kasvaa ja koneet korvaavat yhä suuremman
määrän työläisten tekemästä työstä, minkä myötä kapitalistien
investointikulut tuotannontekijöihin kasvavat nopeammin kuin työläisten
palkkoihin.
Alikulutusteorian mukaan
kapitalismin kehittyessä systeemin kyky luoda potentiaalista lisäarvoa
kasvaa suhteellisesti nopeammin kuin systeemin kyky realisoida sitä
kehittyy. Tämän myötä tuotannon tehokkuus kasvaa ja kulutushyödykkeitä
tuotetaan kaiken aikaa enemmän samaan aikaan kun työläisten kyky ostaa
ja kuluttaa kulutushyödykkeitä suhteellisesti pienenee, mitkä yhdessä
aiheuttavat talouden stagnaation ja kapitalismin kriisiytymisen.
Tähän vedoten esimerkiksi Paul Sweezy ja Paul Baran ovat muodostaneet
teoriansa monopolikapitalismista. Baranin ja Sweezyn mukaan kapitalismi
ei luonnostaan kykene nopeaan kasvuun, sillä kasvun hidasteena on
investointimahdollisuuksien niukkuus yritysten jatkuvasti kasvaville
voitoille. Kirjassaan Monopolipääoma he luettelevat stagnaation
vastavoimia, joita voivat olla esimerkiksi 1900-luvun kaksi
maailmansotaa, kylmä sota, markkinoinnin kasvu ja mainontaan liittyvän
kulutuksen kasvu, sotilasmäärärahojen paisuminen, aseteollisuuden kasvu,
tieteelliset ja teknologiset innovaatiot ja niin edelleen. Ilman toisen
maailmansodan jälkeistä Euroopan ja Japanin jälleenrakennusta,
kuluttajien suuren maksuvalmiuden nousua ja autoistumisen toista suurta
aaltoa yritysten ylijäämälle ei olisi löytynyt sopivia
investointikohteita, mikä olisi johtanut talouden stagnaatioon. (Sauramo
2009, 35.)
Sweezyn mukaan 1900-luvun loppua hallinneet talouden ilmiöt olivat kokonaiskasvunopeuden hidastuminen, monopolististen ja oligopolististen monikansallisten yritysten maailmanlaajuinen lisääntyminen sekä pääoman kasaantumisprosessin finansoituminen. Sweezy kehitti myöhemmin teoriaa monopolipääomasta eteenpäin Harry Magdoffin kanssa ottamalla huomioon finanssimarkkinat tuotannollisen toiminnan vaihtoehtona. Sijoitukset rahoitussektorille ovat heidän mukaansa merkittävin vastavoima talouden stagnaatiolle. Kirjassaan Stagnation and the Financial Explosion he ennustivat kapitalististen markkinoiden finansoitumista ja monopolipääoman muuttumista monopolifinanssipääomaksi. Sweezyn ja Magdoffin mukaan velka voi pönkittää talouden stagnaatiota pitkiäkin aikoja, mutta ilman velan kutistamista reaaliarvojen ja paperiarvojen välinen suhde kasvaa liian korkeaksi ja ylittää kapitalistisen valtioiden kyvyn toimia luottomarkkinoiden viimekätisenä takaajaana, josta on seurauksena koko finansoituneen rahoitusjärjestelmän romahdus. (Foster 2009, 75-77.)
Sweezyn mukaan 1900-luvun loppua hallinneet talouden ilmiöt olivat kokonaiskasvunopeuden hidastuminen, monopolististen ja oligopolististen monikansallisten yritysten maailmanlaajuinen lisääntyminen sekä pääoman kasaantumisprosessin finansoituminen. Sweezy kehitti myöhemmin teoriaa monopolipääomasta eteenpäin Harry Magdoffin kanssa ottamalla huomioon finanssimarkkinat tuotannollisen toiminnan vaihtoehtona. Sijoitukset rahoitussektorille ovat heidän mukaansa merkittävin vastavoima talouden stagnaatiolle. Kirjassaan Stagnation and the Financial Explosion he ennustivat kapitalististen markkinoiden finansoitumista ja monopolipääoman muuttumista monopolifinanssipääomaksi. Sweezyn ja Magdoffin mukaan velka voi pönkittää talouden stagnaatiota pitkiäkin aikoja, mutta ilman velan kutistamista reaaliarvojen ja paperiarvojen välinen suhde kasvaa liian korkeaksi ja ylittää kapitalistisen valtioiden kyvyn toimia luottomarkkinoiden viimekätisenä takaajaana, josta on seurauksena koko finansoituneen rahoitusjärjestelmän romahdus. (Foster 2009, 75-77.)
Alikulutusteorioiden
mukaan kapitalismi on siis itsessään kykenemätön luomaan riittävästi
yhteiskunnallista varallisuutta, ostovoimaa ja todellista kysyntää
pönkittääkseen loputonta talouskasvua. Talouskriisissä ei
alikulutusteorian mukaan ole kysymys pula-ajasta siinä mielessä, että
tavaroita olisi niukasti vaan siitä, että ihmisillä ei ole rahaa edes
kaikkein välttämättömimpien hyödykkeiden ja palveluiden ostamiseen.
Taantumien ja talouskasvun stagnaation pelossa kapitalismin on
jatkuvasti levittäydyttävä väkivaltaisesti ja imperialistisesti itsensä
ulkopuolisille markkinoille luomaan lisää kysyntää ja ostovoimaa tai
sijoitettava finanssimarkkinoille jatkuvasti enemmän realisoidakseen ja
investoidakseen tuottamansa lisäarvon.
3.1. Alikulutusteorian kritiikkiä
Alikulutusteorian mukaan
työläisten alati pienemmät palkat ja kapitalistien alati suuremmat
voitot sekä näiden välinen kasvava kuilu eli yhteiskunnallinen
kurjistuminen aiheuttaisivat lopulta talouskriisin. Kuitenkin
esimerkiksi 1900-luku, fordismin nousu, II maailmansodan jälkeinen
talouskasvu ja pohjoismaisen hyvinvointimallin synty osoittavat, että
myös työläisten elintaso on 1900-luvun aikana noussut, mikä on
ristiriidassa alikulutusteorian jatkuvan kurjistumisväitteen kanssa.
Alikulutusteorian annettuna otettu virhepäätelmä on, että kapitalistista
tuotantoa ohjaa “todellinen kysyntä” eli viime kädessä kulutus:
Kapitalistinen
tuotantoprosessi on olennaisesti lisäarvon tuottamista; tämä lisäarvo
on edustettuna lisätuotteessa eli siinä tuotettujen tavaroiden
vastaavassa osassa, missä maksamaton työ on esineellistynyt. Ei pidä
milloinkaan unohtaa, että tämä lisäarvon tuottaminen – ja lisäarvon
jonkin osan muuttuminen takaisin pääomaksi, eli kasautuminen, muodostaa
olennaisen osan tästä lisäarvon tuotannosta – on kapitalistisen
tuotannon välitön päämäärä ja määräävä vaikutin. Kapitalistista
tuotantoa ei tämän vuoksi milloinkaan saa esittää sellaisena mitä se ei
ole, nimittäin tuotantona, jolla välittömänä päämääränään on kulutus tai
kulutushyödykkeiden valmistaminen kapitalisteille. (Marx 1980,
246-247.)
Alikulutusteoriassa
investoinnit ovat kapitalistisen tuotannon jatkuvuuden kannalta
avainasemassa. Alikulutusteoria operoi kuitenkin ensisijaisesti lyhyen
tähtäimen investoinneilla ja kiinnittää vain vähän huomiota pitkän
aikavälin muutoksiin tuotantosuhteissa. Alikulutusteoria on oikeilla
jäljillä kiinnittäessään huomion tuotannon piirissä tapahtuvaan
uudelleenjärjestelyyn ja kehitykseen eli siihen, että kapitalistien
investoidessa jatkuvasti enemmän pysyvään kuin vaihtelevaan pääomaan
koneet korvaavat kaiken aikaa enemmän työläisiä ja työvoimaa.
Investoitaessa kaiken
aikaa enemmän koneisiin tullaan kyllä luoneeksi kaiken aikaa enemmän
käyttöarvoja, mutta samaan aikaan suhteellisesti vähemmän lisäarvoa,
mikä on kapitalistisen järjestelmän kannalta huomattavasti akuutimpi
ongelma.
Varsinaista syytä
kapitalismin kriisiytymiseen tuleekin etsiä investointien ja
markkinoiden sijaan näiden välistä – kapitalistisesta
tuotantoprosessista itsestään. Rajoja kapitalismin kehitykselle eivät
aseta ostovoima, markkinat, kulutushyödykkeiden määrä, jatkuva
kurjistuminen tai imperialismi vaan kapitalistisen systeemin alati
laajeneva akkumulaatioprosessi itsessään.
Dialektiikka
voitontavoittelun, voittojen suhteellisen laskun ja sen hillitsemisen
välillä on monipuolisempi tapa ymmärtää kapitalismin kehitystä,
kriisiytymistä sekä näiden seurauksia kuin alikulutusteoria, joka
pääasiassa alleviivaa yhtä tai kahta keskeistä ongelmaa, eikä alun
alkaenkaan kykene selittämään, mikä lopulta motivoi kapitalistia
jatkuvasti satsaamaan suurempaan tuotantokapasiteettiin, kun
entiselläkään kapasiteetilla tuotetut tavarat eivät ole menneet
kaupaksi.
Tämä ei kuitenkaan
tarkoita, että alikulutusteoriat olisivat yksiselitteisesti väärässä.
Alikulutusteoria yhdistettynä imperialismiteorioihin voi osaltaan
selittää kausaalisestikin aikaisempia kriisejä ja tehdä niitä
ymmärrettäväksi. Alikulutusteoriassa on huomattavasti enemmän
analyyttistä arvoa kuin useimmissa nykykriisin “kriittisissä”
kommentaareissa. Alikulutusteorian kapitalismianalyysi ei kuitenkaan
kykene hahmottamaan maailmantaloutta kokonaisuutena, eikä se siten
myöskään kykene selittämään kapitalismin kriisiytymistendenssiä yleensä, sillä
kapitalismi voi kriisiytyä ja kriisiä voi seurata nousukausi siitäkin
huolimatta ettei maapallolla enää ole kapitalismin ulkopuolisia
markkinoita.
4. Akkumulaatiokriisit ja voiton suhdeluvun laskutendenssi
Marxin mukaan kapitalismin elinehto on pyrkimys koko kapitalistisen yhteiskuntamuodon jatkuvaan laajentamiseen ja syventämiseen, joskin taantumat ja kriisit ovat luontainen osa alati laajenevassa akkumulaatioprosessissa. Monopolisoituminen, globaali luokkaristiriitojen kärjistyminen ja imperialismi ovat ainoastaan näkyviä seurauksia kapitalismin sisäisistä ristiriitaisuuksista, eivätkä kriisien aiheuttajia, kuten alikulutusteoria väittää.Lisäarvon tavoittelu on kapitalistisia yhteiskuntia eteenpäin vievä voima, jolloin kriisi johtuu voittojen suhteellisesta pienenemisestä. Tämä johtuu kapitalistien jatkuvasta pyrkimyksestä tuotantokustannusten pienentämiseen eli kapitalisti pyrkii saamaan mahdollisimman halvalla mahdollisimman vähästä määrästä työvoimaa ulos mahdollisimman suuren määrän lisäarvoa. Kapitalismin ristiriita voidaan ilmaista seuraavasti: toisaalta mahdollisimman suuri määrä työtä on muutettava lisäarvoksi, kun toisaalla verrattuna sijoitettuun pääomaan on käytettävä mahdollisimman vähän työtä ylipäätään. Kapitalismin kehittyessä työvoiman riistoaste pyrkii jatkuvasti kasvamaan, kun toisaalla voittoaste pyrkii jatkuvasti pienenemään. Koska lisäarvo muodostuu elävästä työvoimasta, lisäarvon tuotantoa rajoittaa itsessään tuotantovoimien tuottoasteen kehittyminen, joka määrää työvoiman tarpeen eli työläisten määrän ja työpäivän pituuden.
Yksittäinen työläinen tulee kaiken aikaa tuottavammaksi, koska tuotantoprosessissa korvataan elävää työtä kaiken aikaa suuremmalla määrällä koneita. Tästä seuraa, että käyttöarvojen luomistahti kasvaa eksponentiaalisesti suhteessa vaihtoarvon määrään samaan aikaan kun lisätyö ja lisäarvo lisääntyvät hitaammin. Tästä johtuen lisäarvon kokonaismäärän kasvattaminen käy kaiken aikaa vaikeammaksi ja se on kaiken aikaa kalliimpien investointien takana. Tämä tarkoittaa kilpailun kiihtyessä voittoasteen suhteellista tendenssinomaista pienenemistä.
Mikäli kapitalisti ei tuotantoasteen kehittämisen suhteen pysy kapitalistien keskinäisessä kilpailussa mukana, hänen kaupittelemiensa tuotteiden hinnat jäävät aikaa myöten liian korkeiksi, eikä tuotettu lisäarvo pääse realisoitumaan markkinoilla. Näin pääoma ei pääse aloittamaan alusta omaa arvonlisäysprosessiaan. Kapitalistit ovat siis pakotettuja jatkuvasti kehittämään tuotantoastettaan:
Yksikään
kapitalisti ei käytä vapaaehtoisesti uutta tuotantomenetelmää, olkoon
se vaikka miten paljon tuottavampi tai kohottakoon se miten paljon
tahansa lisäarvon suhdelukua, mikäli se pienentää voiton suhdelukua.
Mutta jokainen tällainen uusi tuotantomenetelmä halventaa tavaroita.
Näin ollen kapitalisti myy ne alkujaan yli niiden tuotantohinnan, ehkä
yli niiden arvon. Hän pistää taskuunsa erotuksen, mikä on olemassa
tavaran tuotantokustannusten ja muiden, korkeammin tuotantokustannuksin
tuotettujen tavaroiden markkinahinnan välillä. Hän voi tehdä tämän,
koska näiden tavaroiden tuottamiseen yhteiskunnallisesti välttämättömän
työajan keskimäärä on suurempi kuin uuden tuotantomenetelmän kohdalla
vaadittu työaika. Hänen tuotantomenetelmänsä ovat yhteiskunnallisten
tuotantomenetelmien keskiarvon yläpuolella. Mutta kilpailu yleistää ne
ja tekee yleisen lain alaisiksi. Silloin tapahtuu voiton suhdeluvun
lasku, ehkäpä ensiksi tämän kapitalistin tuotantoalalla, ja tasoittuu
sitten muiden alojen kanssa; tämä lasku on siis kokonaan riippumaton
kapitalistin tahdosta. (Marx 1980, 266-267.)
Pääomalla on kaksi
keskenään ristiriitaista tendenssiä: toisaalta jatkuva pyrkimys alati
suurempaan kasvuun, lisäarvon tuotantoon ja voittojen maksimointiin,
toisaalta jatkuva tendenssi luoda oman kasvunsa esteitä suuremman
lisäarvon realisoinnin suhteen. Voiton suhdeluvun laskutendenssiä ei
voida ymmärtää ilman pääoman tuotantoprosessin ja pääoman
kiertokulkuprosessin välistä ristiriitaa, kapitalistisen
kokonaisprosessin sisäistä ristiriitaa.
Vaikka pääoman tuotanto- ja kiertokulkuprosessi tarvitsevat toisiaan,
ne ovat myös toisilleen vastakkaiset. Niin kauan kuin pääoma on
jähmettyneenä valmistetun tuotteen muodossa markkinoilla, se ei kykene
aktiivisesti kasvattamaan omaa arvoaan. Kierto on paitsi välttämätöntä
pääoman lisääntymiselle, myös pääoman lisääntymisen este. Siten
pääomalla on jatkuva pyrkimys minimoida se aika, jonka se on
tavaramuodossaan kierrossa. Toinen pääoman toimintalogiikan
ristiriitaisuus koskee lisäarvon realisoitumista markkinoilla. Jotta
mahdollisimman suuri määrä tuotetusta lisäarvosta voisi realisoitua
suuremmaksi määräksi pääomaa, kulutuskapasiteetin tulisi jatkuvasti
nousta. Kuitenkin pyrkiessään kasvattamaan lisäarvoa kapitalistit
minimoivat työntekijöidensä palkat. He siis alentavat työvoiman arvoa
samaan aikaan kun luovat ja kasvattavat työläisten tarpeita kuluttajina.
(Lebowitz 235-236.)
Voiton suhdeluvun laskun siemen kylvetään siis tuotannon piirissä, mutta varsinainen laskutendenssi realisoituu tai jää realisoitumatta vasta pääoman kierrossa markkinoilla. Voiton suhdeluvun laskussa ilmenee tuotannon ja kierron välinen ristiriita, jolloin myymättä jäävien tuotteiden määrä kasvaa samoin kuin pääoman kiertoaika. Vaikka kriisi ilmenee tuotteiden jäämisenä myymättä, kuten jo alikulutusteoria alleviivasi, akkumulaatiokriisi ei varsinaisesti tarkoita ylituotantokriisiä. Ylituotanto on ylituotantoa ainoastaan suhteessa markkinoiden kysyntään, jolloin tuotanto ylittää systeemin kyvyn myydä valmistetut tuotteet voitolla. Kapitalistisen tuotantotavan kriisiytyminen ilmentää kahta seikkaa, jotka eivät johdu kulutuksesta vaan tuotannon ja markkinoiden välisestä ristiriidasta:
1)
Työn tuotantovoiman kehittyessä kasvaa voiton suhdeluvun
laskutendenssi, joka tietyn pisteen ylitettyään joutuu niin jyrkkään
ristiriitaan itse työn tuotantovoiman kehityksen kanssa, että tämä
ristiriita on ratkaistava kriisin kauttta.
2) Tuotanto ei pysähdy siihen, missä tarpeiden tyydyttäminen sitä vaatii, vaan silloin, kun voiton tuottaminen suhteessa voittojen realisoimiseen sitä vaativat. Tuotannon laajentamisesta tai supistamisesta ei määrää yhteiskunnalliset tarpeet ja halut vaan maksamattoman työn anastaminen ja tämän maksamattoman työn suhde esineellistyneeseen työhön ylipäätään eli voitto ja voiton suhde käytettyyn pääomaan. (Marx 1980, 261.)
2) Tuotanto ei pysähdy siihen, missä tarpeiden tyydyttäminen sitä vaatii, vaan silloin, kun voiton tuottaminen suhteessa voittojen realisoimiseen sitä vaativat. Tuotannon laajentamisesta tai supistamisesta ei määrää yhteiskunnalliset tarpeet ja halut vaan maksamattoman työn anastaminen ja tämän maksamattoman työn suhde esineellistyneeseen työhön ylipäätään eli voitto ja voiton suhde käytettyyn pääomaan. (Marx 1980, 261.)
4.1. Vastasyyt
Voiton suhdeluvun
laskutendenssi uhkaa kapitalismin kehitystä ja ilmenee moninaisesti
esimerkiksi liikatuotantona, keinotteluna, kriiseinä, työttömien,
prekariaatin ja sekatyöläisten kasvuna, pääoman kasautumisena harvojen
käsiin sekä muina yhteiskunnallisten ristiriitojen kärjistymisinä.
Pääoman sisäinen ristiriita ja tendenssi voiton suhdeluvun laskuun eivät
kapitalismin kehityksen kannalta ole kuitenkaan välttämättä fataaleja
tai absoluuttisia, sillä kapitalismilla on mahdollisesti loputon kyky
ylittää omat rajansa esimerkiksi uudelleenjärjestelemällä tuotantoa,
kehittämällä tuotannon tehokkuutta, keksimällä jatkuvasti uusia haluja
ja tarpeita, luomalla uusia tuotannonaloja sekä äärimmäisissä
tapauksissa tuhoamalla pääomaa.
Marx (1980, 235-244) luetteli erilaisia vastasyitä, jotka hidastavat
voiton suhdeluvun laskua ja joista johtuen ilmiötä kutsutaan lain sijaan voiton suhdeluvun laskutendenssiksi. Seuraavassa eritellään näitä vastasyitä suhteessa kapitalismin kykyyn aloittaa kriisin aikana akkumulaatioprosessi alusta.
Ensimmäinen ja perinteisin vastasyy on työn riistoasteen kohottaminen eli työpäivän pidentäminen ja työn voimaperäistäminen. Vaikka työpäivän pidentäminen nykyisestä kahdeksasta tunnista ei länsimaissa ole enää kovinkaan realistista, ylityöt ja erityisesti maksamattomat ylityöt ovat erittäin yleisiä. Myös esimerkiksi kauppojen aukioloaikojen jatkuva pidentäminen osoittaa, että rajoja pääoman liikkeelle pyritään kaiken aikaa minimoimaan.
Toinen tapa hidastaa voiton suhdeluvun laskua on polkea palkat alle työvoiman todellisen arvon. Viime vuosikymmeninä tuotantoa on erityisesti uudelleensijoitettu maailman kolkkiin, joissa työntekijöillä ei ole oikeuksia ja raaka-aineiden pakkolunastus onnistuu ilman välikäsiä ja transaktiokustannuksia. Työpäivän pidentämisen ja tuotantoasteen kehityksen ja uudelleenjärjestelyjen lisäksi pääoma pyrkii heikentämään työväenliikkeen sosiaalisia saavutuksia, kuten yksityistämään sosiaalipalveluita ja poistamaan erilaisia palkankompensaatiota. Tämän seurauksena 1970-luvulta lähtien kulutuskulttuuri on alkanut perustua entistä enemmän velanotolle, mikä estää havaitsemasta sitä seikkaa, että samaan aikaan palkkojen reaalinen ostovoima on alkanut laskea.
Kolmas tendenssiä hidastava tekijä on pysyvän pääoman elementtien halpeneminen tai jo olemassa olevan pääoman arvonalennus. Samalla kun teknologisoituminen lisää pysyvän pääoman määrää suhteessa vaihtelevaan, pienentyy kuitenkin myös pysyvän pääoman arvo, sillä työn kasvanut tuotantovoima pienentää myös pysyvän pääoman eri elementtien arvoa. Tämä estää sen, että pysyvän pääoman arvo kasvaisi samassa suhteessa kuin tuotantovälineiden aineellinen koko, jonka työläiset laittavat liikkeeseen.
Neljäs tekijä on niin sanotun suhteellisen liikaväestön eli työttömyyden kasvu. Työmarkkinoilla on kaiken aikaa enemmän irtisanottuja, pitkäaikaistyöttömiä, pienyrittäjiä, prekaaria ja maahanmuuttajia, joiden paljoudesta ja halpuudesta johtuen työvoiman riistoasteen ja työpalkkojen polkeminen onnistuu entistä helpommin. Nykytilanteessa ei ole realistista olettaa, että kriisin aikana irtisanotut työllistyisivät enää omalta alaltaan tuotantovoimien uudelleenjärjestelyn jälkeen, joten liikaväestö on kapitalismin selviämisen kannalta keskeisimpiä kulmakiviä. Liikaväestö mahdollistaa uusien tuotannonalojen synnyn, jossa vaihteleva pääoma muodostaa huomattavan osan kokonaispääomasta, työpalkka on keskitason alapuolella ja siten lisäarvon suhdeluku ja voitot ovat aluksi epätavallisen korkeita.
Viides tekijä on ulkomaankauppa, joka halventaa tuotannontekijöitä, työvoimaa ja kulutushyödykkeitä. Ulkomaankauppa mahdollistaa tuotannon mittakaavan laajenemisen sekä korottaa voiton suhdelukua, kun tuotannontekijöitä, kulutushyödykkeitä ja työvoimaa voidaan ostaa halvemmalla tai vastaavasti myydä kalliimmalla kuin paikallisilla markkinoilla. Koska ulkomaankauppa nopeuttaa kasaantumista, siitä ja markkinoiden laajentamisesta tulee aikaa myöten kapitalistisen tuotantotavan elinehto.
Kuudes tekijä on osakepääoman volyymin lisääntyminen kapitalismin kehityksen myötä. Osa pääomasta laitetaan tuottamaan ainoastaan korkoja ja osakesijoittaminen onkin kasvanut Marxin ajoista nykymitoissaan merkittäväksi haastajaksi tuotannolliselle toiminnalle. Esimerkiksi valtioiden keskinäisen kilpailun ja erityisesti Kiinan, Japanin ja Aasian tiikereiden teknologinen kehityksen myötä Yhdysvaltain monet keskeiset teollisuuden alat ovat käyneet tuottamattomiksi, jolloin sijoittaminen spekulatiivisille pääomamarkkinoille on mahdollistanut suuremmat voitot. Rahaa tuotetaan kaavalla R-R’ ilman että rahaa on investoitu tuottamaan lisäarvoa tuotantoprosessin kiertokulussa R-T…P…T’-R’. Tämä on helpottunut entisestään, kun kultakannasta on luovuttu ja 1970-luvulta lähtien valuuttamarkkinoita on hiljattain avattu sääntelyltä ympäri maailman.
Ensimmäinen ja perinteisin vastasyy on työn riistoasteen kohottaminen eli työpäivän pidentäminen ja työn voimaperäistäminen. Vaikka työpäivän pidentäminen nykyisestä kahdeksasta tunnista ei länsimaissa ole enää kovinkaan realistista, ylityöt ja erityisesti maksamattomat ylityöt ovat erittäin yleisiä. Myös esimerkiksi kauppojen aukioloaikojen jatkuva pidentäminen osoittaa, että rajoja pääoman liikkeelle pyritään kaiken aikaa minimoimaan.
Toinen tapa hidastaa voiton suhdeluvun laskua on polkea palkat alle työvoiman todellisen arvon. Viime vuosikymmeninä tuotantoa on erityisesti uudelleensijoitettu maailman kolkkiin, joissa työntekijöillä ei ole oikeuksia ja raaka-aineiden pakkolunastus onnistuu ilman välikäsiä ja transaktiokustannuksia. Työpäivän pidentämisen ja tuotantoasteen kehityksen ja uudelleenjärjestelyjen lisäksi pääoma pyrkii heikentämään työväenliikkeen sosiaalisia saavutuksia, kuten yksityistämään sosiaalipalveluita ja poistamaan erilaisia palkankompensaatiota. Tämän seurauksena 1970-luvulta lähtien kulutuskulttuuri on alkanut perustua entistä enemmän velanotolle, mikä estää havaitsemasta sitä seikkaa, että samaan aikaan palkkojen reaalinen ostovoima on alkanut laskea.
Kolmas tendenssiä hidastava tekijä on pysyvän pääoman elementtien halpeneminen tai jo olemassa olevan pääoman arvonalennus. Samalla kun teknologisoituminen lisää pysyvän pääoman määrää suhteessa vaihtelevaan, pienentyy kuitenkin myös pysyvän pääoman arvo, sillä työn kasvanut tuotantovoima pienentää myös pysyvän pääoman eri elementtien arvoa. Tämä estää sen, että pysyvän pääoman arvo kasvaisi samassa suhteessa kuin tuotantovälineiden aineellinen koko, jonka työläiset laittavat liikkeeseen.
Neljäs tekijä on niin sanotun suhteellisen liikaväestön eli työttömyyden kasvu. Työmarkkinoilla on kaiken aikaa enemmän irtisanottuja, pitkäaikaistyöttömiä, pienyrittäjiä, prekaaria ja maahanmuuttajia, joiden paljoudesta ja halpuudesta johtuen työvoiman riistoasteen ja työpalkkojen polkeminen onnistuu entistä helpommin. Nykytilanteessa ei ole realistista olettaa, että kriisin aikana irtisanotut työllistyisivät enää omalta alaltaan tuotantovoimien uudelleenjärjestelyn jälkeen, joten liikaväestö on kapitalismin selviämisen kannalta keskeisimpiä kulmakiviä. Liikaväestö mahdollistaa uusien tuotannonalojen synnyn, jossa vaihteleva pääoma muodostaa huomattavan osan kokonaispääomasta, työpalkka on keskitason alapuolella ja siten lisäarvon suhdeluku ja voitot ovat aluksi epätavallisen korkeita.
Viides tekijä on ulkomaankauppa, joka halventaa tuotannontekijöitä, työvoimaa ja kulutushyödykkeitä. Ulkomaankauppa mahdollistaa tuotannon mittakaavan laajenemisen sekä korottaa voiton suhdelukua, kun tuotannontekijöitä, kulutushyödykkeitä ja työvoimaa voidaan ostaa halvemmalla tai vastaavasti myydä kalliimmalla kuin paikallisilla markkinoilla. Koska ulkomaankauppa nopeuttaa kasaantumista, siitä ja markkinoiden laajentamisesta tulee aikaa myöten kapitalistisen tuotantotavan elinehto.
Kuudes tekijä on osakepääoman volyymin lisääntyminen kapitalismin kehityksen myötä. Osa pääomasta laitetaan tuottamaan ainoastaan korkoja ja osakesijoittaminen onkin kasvanut Marxin ajoista nykymitoissaan merkittäväksi haastajaksi tuotannolliselle toiminnalle. Esimerkiksi valtioiden keskinäisen kilpailun ja erityisesti Kiinan, Japanin ja Aasian tiikereiden teknologinen kehityksen myötä Yhdysvaltain monet keskeiset teollisuuden alat ovat käyneet tuottamattomiksi, jolloin sijoittaminen spekulatiivisille pääomamarkkinoille on mahdollistanut suuremmat voitot. Rahaa tuotetaan kaavalla R-R’ ilman että rahaa on investoitu tuottamaan lisäarvoa tuotantoprosessin kiertokulussa R-T…P…T’-R’. Tämä on helpottunut entisestään, kun kultakannasta on luovuttu ja 1970-luvulta lähtien valuuttamarkkinoita on hiljattain avattu sääntelyltä ympäri maailman.
Finanssimarkkinoiden
rahavolyymin räjähdysmäinen kasvu, suhdanneherkkyys ja ennakoimattomuus
ovat johtanet ainoastaan viimeisen vuoden sisällä biljoonien dollarien
katoamiseen maailman osakemarkkinoilta, mutta suurista riskeistäkin
huolimatta suuret voitot ja pörssikeinottelu houkuttelevat edelleen
sijoittajia, yrityksiä, pankkeja ja valtioita:
Tuotantoprosessi
on vain kiertämätön välijäsen, välttämätön paha, joka tekee
rahankahminnan mahdolliseksi. Siksipä kaikki kapitalistista tuotantoa
harjoittavat kansakunnat aika ajoin yrittävät kuumeisen vietin vallassa
kahmia rahaa ilman tuotantoprosessin välitystä. (Marx 1974, 60.)
Edellä kuvatut ilmiöt
kuvastavat niitä moninaisia tapoja, joihin kapitalismi voi yhdessä ja
erikseen turvautua kriisin sattuessa. Kuten huomaamme, samat tekijät,
jotka pyrkivät kasvattamaan lisäarvon suhdelukua, pyrkivät aikaa myöten
myös pienentämään pääoman käyttämän työvoiman määrää. Samat syyt
pyrkivät siis sekä hillitsemään että nopeuttamaan voiton suhdeluvun
kasvua. Voiton suhdeluvun lasku onkin luonteeltaan ennemmin syklistä
kuin jatkuvaa. Myös empiria tukee tätä; maailmantalous on ollut
viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana taantumassa noin kymmenen vuoden
välein vuosina 1974-1975, 1980-1982, 1991-1993 ja 2001-2002.
Ristiriitaisuuksistaan huolimatta tärkeintä on muistaa, että voiton
suhdeluvun laskutendenssi liittyy työn riistoasteen kohoamistendenssiin
eli jatkuvaan pyrkimykseen kohottaa lisäarvon suhdelukua. Kaikki voiton
suhdeluvun laskutendenssiä hidastavat tekijät heijastavat kapitalistisen
tuotantotavan sisäisesti ristiriitaista luonnetta:
Tämä
on kapitalistisen tuotannon laki, sen sanelevat alituiset mullistukset
itse tuotantomenetelmissä, siihen alituisesti liittyvä toimivan pääoman
arvonvähennys, yleinen kilpailutaistelu, välttämättömyys parantaa
tuotantoa sekä laajentaa sitä pelkästään säilymisen vuoksi ja
tuhoutumisen pelosta. Markkinoiden täytyy näin ollen alituisesti
laajeta, niin että markkinayhteydet ja niitä määräävät ehdot saavat yhä
enemmän tuottajista riippumattoman luonnonlain luonteen, tulevat yhä
kontrolloimattomammiksi. Sisäinen ristiriita pyrkii löytämään
ratkaisunsa tuotannon ulkoisen kentän laajennuksella. Mutta mitä enemmän
tuotantovoima kehittyy, sitä enemmän se joutuu ristiriitaan sen ahtaan
pohjan kanssa, jolla kulutussuhteet lepäävät. Tällä ristiriitojen
täyttämällä pohjalla on aivan luonnollista, että pääoman liikamäärä
liittyy väestön kasvavaan liikamäärään; sillä vaikka molempien,
liiallisen pääoman ja liiallisen väestön, yhdistyminen aiheuttaisikin
tuotetun lisäarvon määrän kasvun, niin juuri siksi kasvaisi ristiriita
tämän lisäarvon tuottamisehtojen ja sen realisoimisehtojen välillä.
(Marx 1980, 247-248.)
Suhdeluvun laskusta
huolimatta pyrkimykset ja toisaalta mahdollisuudet entistä suurempaan
kasaamiseen lisääntyvät, koska suhteellinen liikaväestö kasvaa, yhä
uusia ja moninaisempia tuotannonaloja syntyy, osakeyhtiöiden ja
luottojärjestelmien kehityksen myötä rahan saanti helpottuu, tarpeet ja
halut, kuten myös rikastumisen halu kasvavat kaiken aikaa ja niin
edelleen. (Marx 1980, 268.)
Sama prosessi, joka kapitalismin kehittyessä synnyttää tavaroiden
halpenemisen ja arvomäärien vähenemisen ja talouden kriisiytymisen,
laittaa käyntiin myös ne prosessit, jotka pyrkivät hillitsemään tätä
kehitystä. Voiton suhdeluvun laskutendenssi johtaa aikaa myöten uusiin
innovaatioihin ja teknologiseen kehitykseen sekä tuotannon että kierron
piirissä. Kriisit ovatkin kapitalismin kehityksen kannalta
välttämättömyys – ei poikkeus.
4.2. Voittosuhteen laskutendenssi ja empiria
Konkreettinen ja
empiirinen esimerkki, jolla voidaan tarkastella voittosuhteen
laskutendenssin lakia tuotannon piirissä, on suomalaisten
teleoperaattoreiden kilpailu puhelinliittymämarkkinoilla. Esimerkki
toimii siinä mielessä, että kyseessä on suhteellisen suljettu talous,
jossa on pieni määrä toimijoita, ja jossa ei liiku kovin paljon
erilaisia tavaroita.
Vaikka erilaisia palvelusopimuksia tai kytkykauppoja on valtavasti,
on kyseessä silti viime kädessä yhden hyödykkeen talous, tarkemmin
sanoen verkossa liikkuvan puheen tai datan. Talouselämä-lehti kirjoitti,
miten Sonera on vaikeuksissa, sillä se ei halua lähteä hintakilpailuun
Elisan ja DNA:n kanssa. Elisa on kyennyt laskemaan hintojaan, sillä se
on rakentanut kilpailijoitaan nopeammin uutta verkkoa, joka toimii 900
megahertsin taajuudella, joka taas on mahdollistanut laajemman
kapasiteetin halvemmalla (ks. Sonera – Toivoton tehtävä, http://www.talouselama.fi/uutiset/article331260.ece).
Toisin sanoen Elisa on investoinut pysyvään pääomaan, joka tehostaa sen toimintoja ja tämä taas mahdollistaa markkinaosuuksien kaappaamisen ja näin ollen suuremmat voitot lähitulevaisuudessa. Samalla se ajaa kuitenkin koko toimialan hintakilpailuun, joka tarkoittaa yleistä voittosuhteen laskua katteiden pienentyessä. Tämä taas tarkoittaa yhä kiihtyvämpää laskutendenssiä voittosuhteessa, sillä voidakseen kilpailla hinnalla, teleoperaattoreiden on vähennettävä henkilöstökuluja, mikä taas johtaa kiinteän pääoman kasvuun suhteessa vaihtelevaan pääomaan.
Toisin sanoen Elisa on investoinut pysyvään pääomaan, joka tehostaa sen toimintoja ja tämä taas mahdollistaa markkinaosuuksien kaappaamisen ja näin ollen suuremmat voitot lähitulevaisuudessa. Samalla se ajaa kuitenkin koko toimialan hintakilpailuun, joka tarkoittaa yleistä voittosuhteen laskua katteiden pienentyessä. Tämä taas tarkoittaa yhä kiihtyvämpää laskutendenssiä voittosuhteessa, sillä voidakseen kilpailla hinnalla, teleoperaattoreiden on vähennettävä henkilöstökuluja, mikä taas johtaa kiinteän pääoman kasvuun suhteessa vaihtelevaan pääomaan.
Voittosuhteen
laskutendenssin tarkka tarkastelu on kuitenkin empiirisesti vaikeaa,
kuten Cullenberg (1994) huomauttaa. Porvarillisten valtioiden
tilastokeskukset sen enempää kuin yksityisetkään tahot eivät mittaa
taloutta marxilaisin termein, kuten riistoaste, lisäarvon suhdeluku tai
pääoman orgaaninen kompositio. Kuitenkin löytyy myös riittävästi
empiiristä aineistoa, jotta voidaan sanoa tendenssin olevan ainakin
tendenssinomaisesti olemassa, kuten tässä numerossa haastateltu Andrew
Kliman on osoittanut.
Voiton suhdeluvun laskutendenssi ei pyri ennustamaan kriisin
puhkeamisen ajankohtaa vaan ainoastaan puitteistamaan kriisin
aiheuttaneita tekijöitä ja kriisin merkitystä kapitalismille yleensä.
Kriisit mahdollistavat uuden akkumulaatioprosessin aloittamisen
puhtaalta pöydältä ja tästä johtuen se osoittaa kokonaisvaltaisesti ja
moninaisesti niitä kapitalistisen yhteiskunnan ristiriitaisuuksia,
epäkohtia ja ilmiöitä, joihin yhteiskuntatieteilijöiden tulisi
kiinnittää huomio empiirisen tutkimuksen tekemiseksi sekä nousu- että
laskukaudella.
Pelkkä tendenssin
havainnoiminen ei myöskään riitä. Yhtä tärkeää on pohtia, mitä haasteita
voittosuhteen lasku meille asettaa, mitä mahdollisuuksia
jatkotutkimukselle se tarjoaa ja miten se vaikuttaa luokan poliittiseen
kompositioon (ks. esim. Kaitila & Peltokoski 2009; Kaitila 2009b )
sekä sen poliittiseen strategiaan.
5. Kriisi ja luokkataistelu
On tärkeätä kiinnittää
kriisianalyysi paitsi nykykriisin syiden tarkasteluun, mutta myös
menneitten kriisien selityksiin, jottemme toistaisi jo kertaalleen
tehtyjä virhepäätelmiä saati käyttäisi kallista aikaa pyörän keksimiseen
uudelleen.
Shaikh (1978, 240) on eritellyt kriisien teoretisointien ja käytännön
johtopäätösten suhdetta seuraavasti: teoria kriisistä ilmentää aina
jotain poliittista katsantokantoa, eikä teoriaa ja politiikkaa voida
erottaa toisistaan – oli teoria ideologisesti värittynyttä tai
väritöntä. Teoria kumpuaa aina jostain poliittisesta positiosta, josta
maailmaa pyritään muuttamaan – tai estämään muutos. Teorioista itsestään
ei voida kuitenkaan vetää yhtäläisyysviivaa niiden ajamaan
politiikkaan. Pelkästään alikulutusteorian kannattajiin kuuluu
poliittisesti niinkin erilaisia ajattelijoita kuin taantumuksellinen
Thomas Malthus ja vallankumouksellinen Rosa Luxemburg ja heidän
teoreettisiin kriitikoihinsa esimerkiksi Ricardo, Marx ja Lenin.
Teoreettinen kysymys kapitalismin kriisien syistä on poliittinen kysymys, sillä se johtaa lopulta kysymykseen siitä, mikä on kapitalismin kumoava kumouksellinen subjekti. Tuottaako kapitalismi omat haudankaivajansa, vai pitääkö vallankumoukselle etsiä subjekti jostain systeemin ulkopuolelta?
Teoreettinen kysymys kapitalismin kriisien syistä on poliittinen kysymys, sillä se johtaa lopulta kysymykseen siitä, mikä on kapitalismin kumoava kumouksellinen subjekti. Tuottaako kapitalismi omat haudankaivajansa, vai pitääkö vallankumoukselle etsiä subjekti jostain systeemin ulkopuolelta?
5.1. Positiivinen ja negatiivinen kriisistrategia
Nykyisten
vasemmistolaisten kriitikoiden kriisitulkinnat kumpuavat pääasiassa
kahdenlaisesta näkökulmasta; niiden taustalla on joko positiivinen tai
negatiivinen kapitalismikäsitys.
Negatiivisen tulkinnan mukaan kapitalismi on itse itsensä tuhoava mekanismi, jota ei voida korjata saati hallita. Elvytys on turhaa, sillä rahan pumppaaminen markkinoille ihmisten luottamuksen ja uskon palauttamiseksi finanssijärjestelmään, julkisten investointien lisääminen, veroalennukset ja valtion velanotto ovat tekohengitystä, jossa on ainoastaan suuremman kuplan ja entistä vakavamman talouskriisin ainekset. Kapitalismi kriisiyttää niin säännellyt kuin sääntelemättömätkin markkinat, minkä historia vääjäämättömästi todistaa: keynesiläisyys ajautui kriisiin 1970-luvun puoliväliin mennessä ja puolestaan tuohon kriisiytymiseen vastauksena ollut maailmantalouden uusliberalisointi on nykyisen finanssikriisin myötä ylittämättömässä solmukohdassa. Ongelmana negatiivisissa kapitalismitulkinnoissa on se, että ne ennustavat joko teoriaan tai empiriaan vedoten kapitalismin vääjäämättömän tuhon, jolloin minkäänlaista poliittista organisoitumista ja strategista mobilisoitumista ei tarvita kapitalismin romahduttamiseksi eikä sosialismin ja kommunismin saavuttamiseksi.
Myös marxilaisten kriisiteoreetikoiden, sekä alikulutusta että liikakasautumista korostavien, heikkoutena on pidetty sitä, että ne näkevät kapitalismin lopun vääjäämättömänä. Kapitalismi tuhoutuu lopulta omaan mahdottomuuteensa. Tämä näkemys on ongelmallinen, sillä se voi johtaa politiikkaan (tai epäpolitiikkaan), joka perustuu aktiivisen toiminnan sijaan odottamiseen. Jos kapitalismi tuhoutuu vääjäämättömästi joka tapauksessa, mihin kamppailuja tarvitaan? Toisin sanoen: mikä on poliittisen toiminnan ja kapitalismin kriisiytymistendenssin suhde? Mistä kriisit johtuvat ja mitä niille pitää tai edes voi tehdä?
Positiivisen tulkinnan mukaan nykyisen finanssikriisin syyt ovat ahneus, hallitusten huono talouspolitiikka, markkinoiden sääntelemättömyys, pankkien moraalittomat johtajat, bonusjärjestelmät, finanssimarkkinoiden, pörssikeinottelun ja spekulaation räjähdysmäinen kasvu ja niin edelleen. Positiivisen, ns. sosiaalidemokraattisen kriisitulkinnan, lähtökohtana on ajatus, että oikeanlaisella elvytyksellä, tasapainolla valtion ja yksityisen pääoman välillä sekä kaikin puolin ihmiskasvoisemmalla talouspolitiikalla kapitalismia voidaan hallita ja kehittää kestävästi. Tilalle on vaadittu markkinoiden sääntelyä, valtiointerventioita, elvytystä ja vanhaa kunnon John Manyard Keynesiä.
Kuten olemme osoittaneet, kapitalistiselle kehitykselle “nousukausi”, “talouden ylikuumeneminen”, “kriisiytyminen” ja “taantumaan ajautuminen” eivät ole toisilleen vastakkaisia ja kapitalismin kehityksen kannalta epätoivottavia periodeja. Päinvastoin ilman poliittista vastarintaa kriisi luo rationaalisesti ja tehokkaasti perustan uudelle nousukaudella.
Täten emme voi luottaa ihmiskasvoiseen kapitalismiin, sillä kriisit ovat paitsi talouden taantuman jaksoja, myös poliittisten voimien kamppailun hetkiä, jolloin määritellään, millaisilla eväillä seuraavaa nousukautta lähdetään rakentamaan. Mikäli vasemmisto ei kriisien aikana kykene muuntamaan ja argumentoimaan ideologiaansa offensiivisiksi vaatimuksiksi ja toimiksi, kapitalismi kykenee luomaan nahkansa yhä uudelleen heikommilla työehtosopimuksilla, pienemmillä palkoilla, yhä epämääräisemmillä töillä, sosiaalisten etuisuuksien yksityistämisellä, työläisten sitomisella suurempiin velkataakkoihin ja niin edelleen:
Teollisuuspääoma
tekee siis tuotannon kapitalistiseksi; sen olemassaolo edellyttää
kapitalistien ja palkkatyöläisten välisen luokkavastakohdan
olemassaoloa. Sitä mukaa kuin se valtaa yhteiskunnallisen tuotannon,
tekniikassa ja työprosessin yhteiskunnallisessa järjestelyssä ja samalla
yhteiskunnan taloushistoriallisessa tyypissä tapahtuu mullistava
muutos. Teollisuuspääoma alistaa valtaan kaikki aikaisemmat,
tuhoutuneiden tai tuhoutuvien yhteiskunnallisten tuotantotapojen
synnyttämät pääomalajit ja muuttaa niiden toimintojen mekanismin
mukaisekseen; tästä lähtien ne liikkuvat enää vain sen perustalla, siis
elävät ja kuolevat, seisovat ja kaatuvat tämän perustan mukana. (Marx
1974, 56-57.)
5.2. Subjektiivinen ja objektiivinen kriisistrategia
Aiheuttaako kapitalismin
kriisiytymisen viime kädessä työläisten vastarinta? Vai onko
työväenluokan tehtävänä olla passiivisen sivustakatsojan roolissa
odottaen kapitalismin kriisiytymistä, jolloin on aika ottaa valta omiin
käsiin? Vai onko kriisi pääoman tapa vastata työläisten
kamppailuun ja kasvavaan valtaan, kuten 1970-luvun kriisistä on sanottu?
Positiivisen ja negatiivisen näkökulman lisäksi kolmas tapa jakaa
vasemmistolaiset kriisitulkinnat on poliittinen luokkataistelun
näkökulma. Tämä näkökulma etsii kriisin syitä luokkataistelun suhteesta
kapitalismin sykleihin.
“Avoin marxilainen” John Holloway julistaa “me olemme kriisi”. Tästä
näkökulmasta työväenluokan subjektiivinen voima ajaa kapitalismin
kriisiin luokkataistelulla, joka tapahtuu ensisijaisesti yhteistyöstä
(työstä, kulutuksesta, uusintamisesta) kieltäytymällä. Varsinkin
kieltäytymistä korostavia näkökantoja on viime vuosina ollut paljon
esillä. On puhuttu työstä kieltäytymisestä ja eksoduksesta, myös
Megafonin sivuilla.
Kieltäytyminen on Hollowayn argumentin negatiivinen puoli. Positiivinen puoli, negaation negaatio, on konkreettisen eli hyödyllisen käyttöarvoja tuottavan työn, vastakkaisena abstraktille työlle, näkeminen vastarinnan lähteenä:
Kieltäytyminen on Hollowayn argumentin negatiivinen puoli. Positiivinen puoli, negaation negaatio, on konkreettisen eli hyödyllisen käyttöarvoja tuottavan työn, vastakkaisena abstraktille työlle, näkeminen vastarinnan lähteenä:
Todellinen
uhka pääomalle ei ole abstrakti työ, vaan hyödyllinen työ tai luova
tekeminen, sillä luova tekeminen on radikaalisti vastakkainen pääomalle,
omalle abstraktiolleen. Luova tekeminen sanoo: “ei, me emme tee mitä
pääoma käskee, me teemme niin kuin haluamme tai koemme
välttämättömäksi.” (Holloway 2006)
Tämä argumentti perustuu
Marxin analyysille työn kaksinaisluonteesta, jonka mukaan työ jakautuu
abstraktiin ja konkreettiseen työhön. Kyse ei ole siitä, että nämä työt
olisivat konkreettisia ja nuo työt abstrakteja. Kapitalismin
kontekstissa työ on aina sekä konkreettista, että abstraktia. Tämä tuo
antagonismin työprosessin sisälle. Hollowayn mukaan konkreettinen työ,
jota hän kutsuu luovaksi tekemiseksi, on työläisen kannalta evättynä
läsnä abstraktin työn tekemisessä. Tässä on myös Hollowayn
subjektivistisen kriisiteorian ydin. Luova tekeminen on evättynäkin aina
jo läsnä työssä ja yhteiskunnallisessa elämässä. Hollowayn mukaan
elävää ja kuollutta työtä, vastarintaa ja valtaa, tekemistä ja tekoa ei
voi erottaa toisistaan kapitalismin kontekstissa eikä niitä voi
lokeroida tietyille yhteiskunnallisen elämän alueille kuten politiikka
tai työ. Nämä lokerot ovat pikemminkin fetissejä, jotka sisältävät
ei-identtisen murtumansa – ja tämä ei-identtinen vastarinta takaa sen,
että kapitalismi on olemuksellisesti kriisiytyvä järjestelmä. (Holloway
2002; ks. myös Adorno 1966/97)
Hollowayn ja monien
muidenkin subjektivistien kriisiteoriassa on se ongelma, että lopulta
heidän esittämänsä luokkataistelu voidaan nähdä samanlaisena
automaattisena prosessina yhtä lailla kuin kapitalismin objektiiviset
laitkin. Jos kriisejä aiheuttavaa kamppailua on mikä tahansa toiminta,
joka on jollain tavalla negatiivista vallitsevaan järjestelmään nähden –
ja tätä on evättynä kaikkialla, voi tämä johtaa yhtä lailla
passiiviseen politiikkaan. Jos kapitalismin kriisiyttävää vastarintaa on
lähes mikä tahansa, joka ei suoraan osallistu kapitalismin
reproduktioon – ja foucault’laisittain missä on valtaa, siellä on myös
vastarintaa – miksi turhaan yrittää rakentaa kapitalismin vastaista
liikettä?
Entä tuottaako
työväenluokan autonominen kamppailu ylipäätään kriisit suoraan
kausaalisesti? Tätä väitettä on hankala todentaa historiallisesti. Näin
vahva väite toistuu toki luokkataistelua painottavien teoreetikkojen
teksteissä pikemminkin retorisena kuin analyyttisenä. Esimerkiksi
1930-luvun lama oli monella tapaa seurausta työväenluokan militanssista,
mutta myös monesta muusta seikasta. Toisaalta monet kapitalismin
historialliset kriisit ovat syntyneet ilman niitä edeltävää näkyvää
työläisten militanttia ja organisoitunutta toimintaa. Selkeimpänä esimerkkinä nykyinen kriisi. Tämä ei toki tarkoita, ettei luokkataistelua ole käyty, se on vain voinut saada erilaisia vähemmän näkyviä muotoja. Kuitenkin, jos hyväksytään väite, että nykyinen kriisi on kapitalismi pahin sitten 1930-luvun, eikö silloin olisi odotettavissa, että sitä olisi edeltänyt vastaavanlainen kamppailujen sykli kuin 1930-luvun lamaa? Vaikka kamppailun muodot olisivat muuttuneet hienovaraisemmiksi, näkymättömämmiksi ja siirtyneet tietoverkkoihin, tuntuu tämä ajatus silti vahvasti liioittelulta. Jos kuitenkin suhtaudutaan subjektivistiseen argumenttiin positiivisesti, voidaan sen rationaalinen ydin ehkä tavoittaa tarkastelemalla lainan ja luokkataistelun suhdetta.
työläisten militanttia ja organisoitunutta toimintaa. Selkeimpänä esimerkkinä nykyinen kriisi. Tämä ei toki tarkoita, ettei luokkataistelua ole käyty, se on vain voinut saada erilaisia vähemmän näkyviä muotoja. Kuitenkin, jos hyväksytään väite, että nykyinen kriisi on kapitalismi pahin sitten 1930-luvun, eikö silloin olisi odotettavissa, että sitä olisi edeltänyt vastaavanlainen kamppailujen sykli kuin 1930-luvun lamaa? Vaikka kamppailun muodot olisivat muuttuneet hienovaraisemmiksi, näkymättömämmiksi ja siirtyneet tietoverkkoihin, tuntuu tämä ajatus silti vahvasti liioittelulta. Jos kuitenkin suhtaudutaan subjektivistiseen argumenttiin positiivisesti, voidaan sen rationaalinen ydin ehkä tavoittaa tarkastelemalla lainan ja luokkataistelun suhdetta.
Tätä suhdetta on pohtinut Midnight Notes -kollektiivi pamfletissaan Promissory Notes: From Crisis to Commons.
Pamfletissa lainataloudessa nähdään kaksi puolta. Toisaalta laina on
aina työhön pakottamisen mekanismi. Se on tapa riistää lisää lisäarvoa
koron muodossa, koska viime kädessä korotkin maksetaan aina lisätyöllä.
Toisaalta lainan historiallinen analyysi paljastaa, että 1970-luvun
jälkeen työläisten, mustien ja naisten poliittisen kamppailun ansiosta
pankit pakotettiin lieventämään lainaehtoja, jolloin proletariaatille
avautui pääsy kiertävään rahapääomaan. (Midnight Notes, 2009.) Tämä
mahdollisti sen, että kokonaiskulutustasoa voitiin ylläpitää jonkin
aikaa korkeamman tuotantotason ja voiton suhdeluvun asteella, kuin
reaalipalkat olisivat sallineet.
Ennen kaikkea laina
kuitenkin problematisoi puhtaasti työstä kieltäytymiseen perustuvan
poliittisen strategian. Lyhyellä tähtäimellä lainanotto todella
edesauttaa työstä kieltäytymistä. Jos saan esimerkiksi nostettua
Visa-kortin luottorajaa, voin tehdä vähemmän työtunteja. Samalla laina
sitoo kuitenkin ottajansa tiukemmin kapitalistiseen talousjärjestelmään
ja pakottaa töihin pidemmällä tähtäimellä. Viime aikojen
lehtikirjoittelusta löytyy riittävästi esimerkkejä tilanteista, joissa
on otettava vastaan mitä tahansa työtä asunto- ja opintolainan
takia. Toisaalta taas asuntolainan olemassaolo sitouttaa työläisen
nykyiseen työpaikkaansa. Työläinen todennäköisesti on entistä nöyrempi
ja mielistelevämpi, jos tietää uuden työpaikan löytymisen olevan
vaikeaa, kun asuntolainaa pitäisi lyhentää. Lainalla on siis
yhteiskuntamuotona eräänlainen kaksinaisluonne.
Nykyisen kriisin
puitteissa voidaan sanoa, että finanssitalous oli kriisin keskeinen
laukaisija. Ei kuitenkaan pelkästään niin kuin on väitetty, että
talouden finansoituminen olisi karannut käsistä, vaan niin, että ennen
kriisiä luokkataistelun näyttämönä oli entistä enemmän lainanotto. Tämä
ei tarkoita muiden luokkataistelun muotojen merkityksen katoamista, vaan
sitä, että ne determinoituvat lainan kanssa vastavuoroisessa suhteessa
sekä saavat uusia muotoja toteutuessaan lainan ja finanssitalouden
kentillä.
Subjektivistisen
katsantokannan lisäksi kapitalismin kriisejä on pidetty kapitalismin
objektiivisista lainalaisuuksista johtuvina. Tällöin ei kysytä, miten
ihmisten ja luokkien toiminta – poliittinen toiminta tai toiminta yleensä
– aiheuttaa järjestelmän kriisiytymisen. Objektivistinen tulkinta ei
kuitenkaan tarkoita välttämättä sosiaalidemokraattista uskomusta siihen,
että kapitalismi lopulta kumoutuu omaan mahdottomuuteensa ilman
vallankumouksellista väliintuloa, jolloin poliittisen toiminnan
kehykseksi muodostuu puhdas reformismi.
Esimerkiksi Rosa Luxemburg argumentoidessaan Bernsteinia vastaan klassikkoteoksessaan Yhteiskunnallinen uudistyö vai vallankumous (1900)
ja Paul Mattick Marcuse-kritiikissään (1972) perustelevat
vallankumouksellisuuden välttämättömyyttä kapitalismin tuhon
välttämättömyydellä. Mattickin mukaan kriisit ovat vallankumouksellisia
ja taantumuksellisia periodeja, joihin kapitalismi ajautuu lakiensa
mukaisesti, mutta joita ei ole ennalta määrätty vaan niiden
lopputuloksen määrää lopulta luokkataistelu. Luxemburg ja Mattick
voidaan siis molemmat laskea objektivisteiksi, vaikka Luxemburgin
kriisiteoria perustui alikulutusteoriaan ja jälkimmäisten voittosuhteen
laskutendenssiin.
Kapitalismin
objektiivinen tendenssi kriisiytyä onkin nähty vallankumouksen kannalta
olennaiseksi. Se tarkoittaa, että kapitalismi on korjaamaton ja
sosialismi välttämätön. Kapitalismin kriisiytymistä ja välttämätöntä
tuhoa käytetään nimenomaan argumenteissa vallankumouksellisen asenteen
puolesta reformismia vastaan. Esimerkiksi Grossmannin mukaan mikään
talousjärjestelmä ei kriiseistään ja heikkouksistaan huolimatta romahda
itsekseen vaan kriisit tarjoavat ainoastaan objektiivisen mahdollisuuden
kumota ja ylittää vallitseva tilanne. Teorian ja käytännön yhteys on
siinä, että analyysi paljastaa järjestelmän heikot kohdat, joihin
proletariaatin politiikan tulee iskeä.
Objektivistista
näkemystä kuvaa ajatus työväenluokan subjektiviteetista reaktiivisena:
se seuraa kapitalismin kehitystä ja purkautuu objektiivisesti oikealla
hetkellä. Vallankumouksellisen toiminnan tarkoitus on valmistaa
työväenluokkaa tähän. Objektivistinen näkemys muistuttaa
Machiavellilaista käsitystä poliittisesta toiminnasta, jossa “onni”
(Fortuna) eli objektiiviset olosuhteet asettavat toiminnalle kehyksen.
Tällöin politiikan on otettava tämä kehys huomioon ja pyrittävä
käyttämään sitä hyväkseen (Machiavelli 1984). Tähän tarvitaan rohkeutta
ja kyvykkyyttä (Virtù) – marxilaisena esimerkkinä tästä Leninin
poliittinen tyyli (ks. Salo 2009). Reaktiivisen puolen vastapainona on
kriiseihin valmistautuminen: aktiivinen organisointi ja agitaatio myös
nousukauden aikana.
Kuten usein
käsitteellisissä kahtiajaoissa, kuten tässä tapauksessa
subjektivismi/objektivismi, täytyy kahtiajako kyetä ylittämään.
Kapitalismianalyysin kontekstissa tässä auttaa vieraantumisen käsite.
Kapitalismin liikelait todella hallitsevat ihmisiä epäinhimillisinä ja
objektiivisina voimina. Kuitenkin ne ovat ihmisten toiminnan tulosta,
ihmistä vastaan kääntyneinä. Tässä ei ole mahdollisuutta perehtyä
vieraantumisen käsitteen ristiriitaiseen historiaan tarkemmin, mutta
lyhyesti sanottuna käytämme sitä pääasiassa humanistisista lähtökohdista
irroitettuna kapitalismispesifinä käsitteenä, joka artikuloituu
luokkasuhteiden – työn ja pääoma ristiriidan – kautta. Kaitila (2009a)
käsittelee vieraantumisen käsitettä juuri tästä näkökulmasta.
Vieraantuminen problematisoi subjektiivisen ja objektiivisen
vastakkainasettelun muun muassa niin, että siinä pääomaobjekti ottaa
subjektin muodon ja alistaa yhteiskunnallisen toiminnan
arvonlisäysimperatiivinsa alle. Kriisien kontekstissa tämä ilmenee juuri
siinä, että porvarillinen taloustiede näkee ne luonnonvoimankaltaisina
ennustamattomina ilmiöinä. Kapitalismi siis tekee ihmisten toiminnasta
heille itselleen vierasta – siis objektiivista. Globaali kapitalismi
korostaa tätä näyttäytyessään valtavana ja hallitsemattomana
monoliittina, jonka toimia ei voi ennustaa. Muun muassa tätä tarkoitti
myös Engels puhuessaan “markkinoiden anarkiasta”.
Kuitenkin kapitalismilla
on tendenssin omaisia lakeja, kuten voittosuhteen laskutendenssi, jotka
tekevät kriiseistä ja niiden syistä ymmärrettäviä. Koska kapitalismin
toiminnassa on aina kysymys ihmisten toiminnasta eikä yliluonnollisista
voimista tai luonnonlaeista olisi periaatteessa mahdollista myös
vaikuttaa kriiseihin ennakoiden – ei vain valmistautua ja vastata
niihin. Tähän tarvitaan kuitenkin luokkapolitiikkaa ja poliittista
voimaa – toisin sanoen luokan uutta poliittista kompositiota.
Lopullisesti jako subjektiiviseen ja objektiiviseen taloudessa voidaan
siis ylittää vain käytännön politiikalla. Talouskriisien kontekstissa
tulee selväksi, että vieraantumisen teoriassakin on kysymys
ensisijaisesti vallasta ei alkuperäisen ihmisluonnon
epäautenttisuudesta – paitsi jos ihmisluonto ymmärretään
yhteiskunnallisen ihmisen kyvyksi tehdä intentionaalisia tekoja, kuten
Marx ymmärsi verratessaan ihmisarkkitehtiä ja mehiläistä. Kamppailu
vieraantumista vastaan on samalla kamppailua vallasta.
Olennaisinta kriisien
marxilaisessa analyysissä on se, että kriisit liittyvät kapitalistiseen
talousjärjestelmään elimellisesti, eikä niitä voi lopullisesti poistaa
kumoamatta koko yhteiskuntamuotoa, vaikkakin niiden sisältöön, tiheyteen
ja ankaruuteen on mahdollista väliaikaisesti vaikuttaa. Pahinta mitä
voi tehdä, on nostaa kädet pystyyn ja todeta poliittisen toiminnan
mahdottomaksi tai turhaksi, sillä nykyisen kriisin ankaruus ja laajuus
sekä sen yhdistyminen öljy- ja ilmastokriisiin osoittaa, että kysymys
sosialismista vai barbariasta on muuttunut kysymykseksi sosialismista
vai lajin säilymisestä.
Kirjallisuus
Adorno, Theodor W. (1966/1997) Negative Dialektik. Suhrkamp, Frankfurt am Main.
Choonara, Joseph. (2009) Marxist Accounts of the Current Crisis. International Socialism – A quarterly journal of socialist theory: http://www.isj.org.uk/index.php4?id=557&issue=123 Cullenberg, Stephen E. (1994) The Falling Rate of Profit: Recasting the Marxian Debate, Pluto Press, Lontoo.
Foster, John Bellamy (2009) Epäonnistunut järjestelmä – kapitalistisen globalisaation maailmanlaajuinen kriisi. Kustannusyhtiö TA-Tieto Oy, Helsinki.
Holloway, John (2002) Change The World Without Taking Power. The Meaning of Revolution Today. Pluto Press, Lontoo.
Holloway, John (2006) “We Are the Crisis of Abstract Labour“. http://www.ainfos.ca/06/apr/ainfos00238.html
Lebowitz, Michael A. (1976) Marx’s Falling Rate of Profit: A Dialectical View. Simon Fraser University.
Luxemburg, Rosa. (1900) Yhteiskunnallinen uudistyö vai vallankumous.
Choonara, Joseph. (2009) Marxist Accounts of the Current Crisis. International Socialism – A quarterly journal of socialist theory: http://www.isj.org.uk/index.php4?id=557&issue=123 Cullenberg, Stephen E. (1994) The Falling Rate of Profit: Recasting the Marxian Debate, Pluto Press, Lontoo.
Foster, John Bellamy (2009) Epäonnistunut järjestelmä – kapitalistisen globalisaation maailmanlaajuinen kriisi. Kustannusyhtiö TA-Tieto Oy, Helsinki.
Holloway, John (2002) Change The World Without Taking Power. The Meaning of Revolution Today. Pluto Press, Lontoo.
Holloway, John (2006) “We Are the Crisis of Abstract Labour“. http://www.ainfos.ca/06/apr/ainfos00238.html
Lebowitz, Michael A. (1976) Marx’s Falling Rate of Profit: A Dialectical View. Simon Fraser University.
Luxemburg, Rosa. (1900) Yhteiskunnallinen uudistyö vai vallankumous.
http://www.marxists.org/suomi/luxembur/1900/index.htm
Kaitila, Joel (2009a) Vieraantumisesta.
http://www.revalvaatio.org/index.php?option=com_content&view=article&id=95:vieraantumisesta
Kaitila, Joel (2009b) Käsikirjoituksia luokkataistelujen historiasta: fordismin kriisistä globaaliin talouskriisiin. Tässä numerossa.http://www.megafoni.org/index.php/component/content/article/59-0309/120-fordismin-kriisistae-globaaliin-talouskriisiin
Kaitila, Joel ja Peltokoski, Jukka (2009) Luokkakompositio ja opiskelijan neloisrooli. http://www.megafoni.org/index.php/julkaisut/2/80-luokkakompositio-ja-opiskelijan-neloisrooli-
Machiavelli, Niccolò (1984) Ruhtinas. WSOY, Helsinki.
Marx, Karl (1974) Pääoma: kansantaloustieteen arvostelua 2 – Pääoman kiertokulkuprosessi. Progress, Moskova.
Marx, Karl (1980) Pääoma: kansantaloustieteen arvostelua 3 – Kapitalistisen tuotannon kokonaisprosessi. Progress, Moskova.
Marx, Karl & Engels, Friedrich (1976) Kirjeitä. Kustannusliike Edistys, Moskova. Mattick, Paul (1972) Critique of Marcuse and ‘One Dimensional Man In Class Society’. Merlin Press, Lontoo.
Midnight Notes Collective and Friends (2009) Promissory Notes: From Crises to Commons.
Marx, Karl & Engels, Friedrich (1976) Kirjeitä. Kustannusliike Edistys, Moskova. Mattick, Paul (1972) Critique of Marcuse and ‘One Dimensional Man In Class Society’. Merlin Press, Lontoo.
Midnight Notes Collective and Friends (2009) Promissory Notes: From Crises to Commons.
http://www.midnightnotes.org/Promissory%20Notes.pdf
Salo, Miika (2009) “Lenin kolmen pisteen kehällä… leniniläinen poliittinen tyyli”.
http://sosialismi.net/kirjasto/Salo_-_Lenin_kolmen_pisteen_kehalla.pdf
Sauramo, Pekka (2009) Nykykriisi ja 1930-luvun lama Yhdysvalloissa – Mikä kapitalismissa on muuttunut? Kirjassa Nykykriisi ja Marx. Kustannusyhtiö TA-Tieto Oy, Helsinki.Sander (2009) Crisis of Value. Radical Perspectives: http://sites.google.com/site/radicalperspectivesonthecrisis/finance-crisis/on-the-origins-of-the-crisis-beyond-finance/sandervalue-creationandthecrisistoday
Shaikh, Anwair (1978) An Introduction to the History of Crisis Theories. U.S. Capitalism in Crisis, U.R.P.E., New York. http://homepage.newschool.edu/~AShaikh/crisis_theories.pdf