Tohtori Marx kuvaili yksien harjoittamaa toisten jotensakin kuppaamista siihen tapaan,että ”pääoma on kuollutta työtä, joka vampyyrien lailla elää vain imemällä elävää työtä, ja se elää sitä paremmin, mitä enemmän se sitä imee.”

sunnuntai 18. elokuuta 2013

استمهال ( موراتوریم) قروض ایران در جنگ جهانی اول

 درآستانه قرن بیستم میلادی ایران بواسطه نحوة عملکرد دولتمردان ایران و رفتار استعماری دولتهای روسیه و انگلستان، هر ساله با کسر بودجه مواجه بود. دربار قاجار برای رفع این نارسایی بجای اصلاح ساختار مدیریتی و اقتصادی خود به منابع مالی خارجی متوسل شد. استقراض های دولت ایران که به صورت انحصاری از دولتهای روسیه و انگلستان انجام می گرفت از ابتدای قرن بیستم تا آغاز جنگ جهانی اول با افت و خیزهایی در جریان بود. در آغاز جنگ بین الملل اول تجارت جهانی و منطقه ای با شروع جنگ بشدت با رکود مواجه شد و دولت ایران که از این بخش درآمد اندکی داشت با چالش مواجه شد، آنچنان که دیگر قادر نبود اقساط بدهی های گذشته خود را بپردازد، بنابراین درصدد برآمد تا از طلبکاران خود تقاضای «استمهال» یا «موراتوریم» کند. و سرانجام پس از یکسال مذاکره توانست نظر دولتهای روسیه و انگلستان را جلب کند، اما نحوة اجرای این توافقنامه به گونه ای بود که اقساط بدهی های ایران همچنان در دست دولتین باقی ماند و ماهانه در اختیار ایران قرار می گرفت. آنها نیز با استفاده از آن توانستند امتیازات جدیدی از ایران بگیرند. شرایطی که بر روند استمهال جاری بود نشان می داد که استمهال در خدمت تحت الحمایه کردن ایران قرار گرفته است. دولت ایران که در ابتدا استمهال را راهی برای نجات خود از یک وضعیت بحرانی می دانست؛ با آگاهی از وضعیت جدید درصدد مقاومت در برابر آن برآمد و خواهان پرداخت استمهال با مبالغ اولیه و لغو امتیازات کسب شده گردید. هرچند مقاومتهای دولت ایران و سقوط امپراطوری روسیه مانع از آن شد که استمهال اهداف دولتهای همجوار را فراهم کند. ولی مختصات استمهالی که در ایران به اجرا درآمد با استمهالی که بعنوان یک قانون بین المللی رایج بود تفاوت بسیاری داشت. برای نشان دادن تفاوت استمهال اخیر شاید بتوان جرأت کرد و نام دیگری بر آن گمارد و به همین جهت نام استمهال استعماری پیشنهاد شده است
* Moratoriumi (=Debt moratorium):  استمهال
* دکترین بدهی های نفرت انگیز!
این "دکترین" ای که به لحاظ تاریخی توسط فاتحین جدید ممالک غارت شده توسط قدرتهای فایق قبلی (مانند: آمریکا بعد ازشکست اسپانیا درکوبا ومکزیک و آخرین آنها درعراق بعد ازسقوط صدام حسین به طلبکاران مالی تحمیل شد.  بااعمال نفوذ آمریکا وتوسل اش به این که قرضهای تحمیلی صدام به عراق بدهی های نفرت انگیزی بوده وازجمله خرج ایجاد کاخهای متعدد و خرید جتهای میگ ازروسیه و میراژ ازفرانسه و ... شده اند و به شرط اینکه سروصدایش زیاد بالا نیامده تا بهانه به دست کنگویی ها و آفریقای جنوبی ها ویونانی ها (یونان 350 میلیارد بدهی خارجی دارد!)......داده نشود، با هشتاد (80) درصد "بخشش"توسط کلوب پاریس اعلام شد) مطرح و مورد استفاده قرارگرفته است با توسل به این معیارها توجیه شده اند:
1- مردم درجریان این وامها نبوده اند.
2- این وام ها برای منافع مردم و کشورخرج نشده ومحصول بی بندوباریهای دیکتاتورهای ساقط شده هستند.
3- وام دهندگان واقف به این اموربوده اند.
درقرن 21 بعضی ازکشورهایی که توسط خیزش مردمی توانسته اند مزدوران سرمایه های مالی را که درکشورشان حاکم بوده اند ساقط بنمایند، با توسل به این دکترین ازپرداخت تمام و یا بخشی ازاین بدهی های تحمیل شده به کشورشان خودداری کرده اند (آخرین آنها، بعد ازآرژانتین، اکوادربود که بعد ازسرکارآمدن رییس جمهور رافایل کوریا اعلام کرد که دیگراختصاص 50 درصدی سالیانه بودجه دولت به پرداخت وام و بهره ی بدهی های بالا آورده شده توسط حکومتهای فاسد دست نشانده ی سرمایه ی مالی جهانی به سوداگران مالی مقدورنبوده و اول باید مردم را ازبدبختی نجات داد و بعد نوبت قروض و بهره های آنها میرسد. اول زندگی و بعد پرداخت بدهی و آنهم بدهی هایی که کمیسیون حسابرسی ملی اکوادربعد ازتحقیقات بیطرفانه ی خود غیرنفرت انگیزبودن آنها را اعلام میکند). >>>>>>

Ecuador: Luonnonpuiston suojelun kansainvälinen rahoitus epäonnistui 

Revalvaatio  19.8.2013

Ecuadorin presidentti Rafael Correa on päättänyt aloittaa öljynporauksen luonnonpuistoalueella, koska YK-hanke alueen suojelun rahoittamiseksi keräsi alle 0,5 prosenttia rahoista, kertoo BBC:n uutinen.
Ecuadorin presidentti Rafael Correa käynnisti vuonna 2010 yhdessä YK:n kanssa rahoitushankkeen Yasunin luonnonpuiston itäisten osien suojelemiseksi, jotta öljynviennistä riippuvainen Ecuador voisi jättää alueen sisältämän öljyn maahan. Hankkeen mukaisesti Ecuador pyrki keräämään maailman muilta valtioilta 3,6 miljardia dollaria 13 vuoden aikana, mikä vastaa puolta suojeltavaksi kaavaillun alueen sisältämän öljyn arvosta. BBC:n mukaan Yasunin luonnonpuiston alueella on 20 prosenttia Ecuadorin öljyvaroista.
Nyt Correa on kuitenkin ilmoittanut öljynporaussuunnitelmien käynnistämisestä, koska hanke on kolmen vuoden aikana onnistunut keräämään vain 13 miljoonaa dollaria – alle puoli prosenttia tavoitellusta määrästä. Correan mukaan maailma on pettänyt Ecuadorin, kertoo BBC. ”Emme halunneet kansainvälisen yhteisön hyväntekeväisyyttä, vaan vastuunkantoa ilmastonmuutoksen edessä”, presidentti sanoi tv-puheessaan.
Correa vakuutti nyt käynnistettävän porauksen koskevan vain alle prosenttia puiston pinta-alasta. Kansallispuiston suojelurahasto Yasuni- ITT:n mukaan 78 prosenttia ecuadorilaisista vastustaa porauksia.