Tohtori Marx kuvaili yksien harjoittamaa toisten jotensakin kuppaamista siihen tapaan,että ”pääoma on kuollutta työtä, joka vampyyrien lailla elää vain imemällä elävää työtä, ja se elää sitä paremmin, mitä enemmän se sitä imee.”

maanantai 13. tammikuuta 2014

بی‌اعتباری ۲ بانک خصوصی و ۶ موسسه اعتباری

کسری آل اسحاق

شواهد، حکایت از ورشکستگی تعدادی از موسسات مالی و اعتباری دارد. هجوم دارندگان حساب‌ها برای بیرون کشیدن سپرده‌های خود این خبر را تقویت کرده و هشدار معاون نظارتی بانک مرکزی به آن ابعاد تازه‌ای داده است.
روزنامه همشهری در روز شنبه ۲۱ دی ماه «گزارش خبری» منتشر کرده است که طی آن معاون نظارتی بانک مرکزی نسبت به مشکل‌دار بودن تعدادی از موسسات مالی و اعتباری که حتی اگر عنوان تحت نظارت بانک مرکزی را بر سر در شعبات خود نسبت کرده‌اند هشدار داده است.
حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی طی این مصاحبه گفته است که لیست کلیه موسسات مالی اعتباری و بانک‌های خصوصی و دولتی دارای مجوز و مورد تائید بانک مرکزی  در وب‌سایت بانک مرکزی درج شده است و شهروندان می توانند با مراجعه به این وب سایت از اسامی انها مطلع شوند.
درحال حاضر، در میان لیست موسسات دارای مجوز که بر روی وب‌سایت رسمی بانک مرکزی منتشر شده است یک موسسه قدیمی به نام موسسه مالی و اعتباری مهر و بانک آینده به چشم نمی‌خورند.
بر پایه مشاهدات میدانی طی اواخر هفته گذشته به‌ویژه در تهران موسسه مالی اعتباری مهر (که به بانک مهر اقتصاد تغییر نام یافته است) با هجوم دارندگان حساب بر بستن حساب و بیرون کشیدن سپرده‌های خود مواجه شده است اما این موج هنوز به شهرستان‌ها نرسیده است.
هجوم سپرده‌گذران برای بستن حساب و بیرون کشیدن سپرده‌ها امریست که به‌لحاظ روانی خود می‌تواند موجبات ورشکستگی بانک‌ها یا موسسات مالی را فراهم کند.
بنا به گزارش تابناک بانک‌های آینده و مهر اقتصاد از فهرست بانک‌های غیردولتی و نام مؤسسات اعتباری ثامن، ثامن الحجج، عسکریه، کوثر، آرمان و نور از لیست موسسات و بانک‌های مجاز مورد تائید بانک مرکزی حذف شده است.
 وب‌سایت بانک مرکزی در صدر مطالب خبری منتشر شده در وب سایت  خود خبری با عنوان  «برخي از موسسات حذف‌شده، مجوز خود را دريافت خواهند کرد» منتشر کرده است. یک کارشناس معتقد است که که می‌توان این خبر آن‌را جهت ارام کردن  فضا و جو حاکم که می‌تواند باعث ورشکستگی  این موسسات و بانکها شود تلقی کرد.
اینکه موسسات و بانک‌های حذف شده از لیست دارای مجوزبانک مرکزی با ورشکستگی مواجه شده‌اند هنوز خبر منتشر نشده است اما هجوم دارندگان حساب برای بستن حساب‌ها می‌تواند این احتمال را بالا ببرد.


اطلاعیه بانک مرکزی
اسامی بانک ها و موسسات مجاز و غیر مجاز رسما اعلام شد
بانک مرکزی به سپرده گذاران بانکی هشدار داد که پول به موسسه های غیر مجاز نسپارند زیرا بانک مرکزی هیچ مسئولیتی در برابر این موسسات ندارد.
بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از سپرده‌گذاران خواست تا پول خود را تنها در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری‌ای که مجوز دارند سرمایه‌گذاری کنند و گول تبلیغات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز را نخورند.
در این اطلاعیه اسامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که مجوز دارند و آنهایی که مجوز ندارند، آورده شده است.
بانک‌هایی که از بانک مرکزی مجوز دارند
بانک سپه      
بانک تجاری دولتی
بانک ملی ایران        
بانک تجاری دولتی
شرکت دولتی پست بانک      
بانک تجاری دولتی
بانک مسکن- تخصصی دولتی
بانک کشاورزی -تخصصی دولتی     
بانک صنعت و معدن- تخصصی دولتی
بانک توسعه صادرات ایران-تخصصی دولتی
بانک توسعه تعاون-تخصصی دولتی
بانک پاسارگاد غیر دولتی
بانک سرمایه-  بانک غیر دولتی
بانک سینا- غیر دولتی
بانک اقتصاد نوین- غیر دولتی
بانک پارسیان - غیر دولتی
بانک کارآفرین - غیر دولتی
بانک سامان- غیر دولتی
بانک تجارت- غیر دولتی
بانک رفاه کارگران- غیر دولتی
بانک صادرات ایران   - غیر دولتی
بانک شهر- غیر دولتی
دی بانک - غیر دولتی
بانک انصار- غیر دولتی
بانک ملت-  غیر دولتی
بانک حکمت ایرانیان- غیر دولتی
بانک گردشگری- غیر دولتی
بانک ایران زمین- غیر دولتی
بانک قوامین - غیر دولتی
بانک خاورمیانه - غیر دولتی
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران 
بانک رسالت- قرض‌الحسنه
بانک توسعه موسسه مالی‌ و اعتباری
در اطلاعیه بانک مرکزی تاکید شده که در صورت پلمپ شدن یا تعطیل شدن موسسات وبانک‌های غیر مجاز هیچ حمایتی از سرمایه گذاران دراین بانک ها و موسسات نخواهد شد. 
نام بانک های غیر مجاز نیز به شرح زیر اعلام شد:
بانک مهر اقتصاد ایران        
بانک آینده     
موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ثامن)   
موسسه مالی و اعتباری عکسریه
موسسه مالی و اعتباری کوثر
موسسه مالی و اعتباری آرمان
موسسه مالی و اعتباری نور
موسسه مالی و اعتباری فرشتگان
موسسه مالی و اعتباری میران
موسسه مالی و اعتباری فاضل

عجبا! چه بانک ستان وموسسه ستانی شده این ولایت!
پیدا کنید بانکسترها (پرتقال فروش!) را!
ما که، ازاین عکسریه سردرنیاوردیم! "اکثریت" را میدانستیم که، چه گندی بود واگرعسکریه بود آنرا هم یکجورایی میتوانستیم درک بکنیم ولی ...!؟
مضحکیه بهترنبود؟