USA:ssa Infrastruktuuri on myynnissä!!!
Tiet
ja sillat kaupan: Yhdysvallat myy infrastruktuuriaan pääomasijoittajille
Ulkomaille
raskaasti velkaantunut Yhdysvallat on saman tilanteen edessä kuin yritys, jolla
on paljon omaisuutta, mutta ei käteisvaroja juokseviin kuluihin.
Rautatiesilta kulkee Potomacjoen yli Washingtonissa.
Kuva Markku Saksa.
Harvardin
yliopiston taloushistorian professori Niall Ferguson sanoo, että Yhdysvalloilla
ei ole muuta tapaa saada tilikirjojaan kuntoon kuin myydä siltoja,
moottoriteitä, maata, lentokenttiä sekä satamia pääomasijoittajille.
Ferguson
kutsuu Newsweekissä amerikkalaisen infrastruktuurin myyntiä ”vuosisadan
kaupaksi”, koska se on ainoa uskottava ratkaisu rahoituskriisiin tilanteessa,
jossa puuttuu poliittinen tahto hoitaa ongelma esimerkiksi verojen
korotuksella.
Amerikkalaiset
paikallispoliitikot ovatkin alkaneet kaupata muutamia maksullisia moottoriteitä
ulkomaalaisille ja kotimaisille pääomasijoittajille 75-99 vuodeksi.
Huutavassa
rahapulassa olevat kaupungit ovat saaneet rahat heti kertakorvauksena. Ostaja
taas on saanut oikeuden moottoritien lähes sadan vuoden tuottoon sillä ehdolla,
että hoitaa kunnostuksen ja ylläpidon.
Ferguson
näkee nykyisessä asetelmassa Hyvät, pahat ja rumat -elokuvan lopputilanteen.
Päätähdet Clint Eastwood ja Eli Wallach ovat vihdoin löytäneet laajan
hautausmaan, jonne kulta-aarre on haudattu, mutta he eivät tiedä mihin.
Eastwood
katsoo revolveriaan, katsoo Wallachia ja sanoo kuolemattomat sanansa:
”Ystäväiseni, tässä maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä: niitä, joilla on
ladattu pistooli ja niitä, jotka kaivavat.”
Fergusonin
mukaan maailmantaloudessa ladattua pistoolia pitelevät nyt upporikkaat öljymaat
ja kehittyvät taloudet, joilla on kymmenen biljoonan dollarin sijoitusvarat.
Lapion
varteen ovat joutuneet Yhdysvaltain kaltaiset maat, jotka ovat päästäneet
julkisen velkansa liian suureksi.
Mureneva
asfaltti, romahtavat sillat
Hitaasti
ruostuva ja ränsistyvä amerikkalainen infrastruktuuri tarjoaa
pääomasijoittajille hienot markkinat.
Amerikkalaisesta
tieverkosta 40 prosenttia on huonossa kunnossa. Joskus asfaltti on murentunut
pois ja tie muuttunut takaisin hiekkatieksi. Noin 152 000 siltaa on huonossa
kunnossa.
Suuri
yleisö on alkanut pelätä siltojen romahduksia tosissaan sen jälkeen, kun suuri
silta romahti omia aikojaan Mississippijokeen vuonna 2007 Minnesotassa ja
surmasi 13 ihmistä.
Lehdissä
on kerrottu ihmisistä, jotka ajavat pitkiä kiertoreittejä välttääkseen siltoja.
Amerikkalaisten
insinöörien seura ASCE on laskenut, että infrastruktuurin kunnostus maksaa 1,3
biljoonaa dollaria.
Niall
Fergusonin mukaan sellaisia rahoja ei ole Yhdysvalloissa. Jos infrastruktuuri
halutaan pelastaa, on pakko kääntyä ladattua pistoolia pitelevien
kansainvälisten rahoittajien puoleen. Sitä Ferguson ei pidä maailmanloppuna
vaan vain yhtenä rahoituksen kehitysvaiheena.
Ferguson
arvostelee pelokkaita amerikkalaispoliitikkoja siitä, että he eivät tohdi
julkaista rehellisiä taseita. Tyhjätaskupoliitikot ylläpitävät fantasioita,
kuinka he investoivat miljardeja dollareita nopeisiin junaverkkoihin ja muihin
infrastruktuurihankkeisiin.
Suuri
amerikkalaisyleisö suhtautuu julkisen omaisuuden yksityistämiseen
epäluuloisesti, mikä hämmästyttää Fergusonia, koska ”yksityistämispolitiikka on
ollut valtava menestys joka puolella maailmaa Margaret Thatcherin Britanniasta
tämän päivän Kiinaan”.
Fergusonin
mukaan suuren yleisön vastustukseen on kolme syytä. Se pelkää turvallisuutensa
ja hyvinvointinsa vaarantuvan, mutta pelko on New Yorkin kaksoistornien
tuhoamisen jälkeistä vainoharhaa.
Toinen
syy on ammattiliitoissa ja poliitikoissa, jotka eivät halua työntekijöiden
joutuvan markkinakurin alle. Heille Setä Samuli on leppeämpi pomo kuin parempaa
tuottavuutta vaativat kansainväliset pääomasijoittajat.
Kolmas
syy on se, että ihmiset pitävät jostakin syystä omaisuuden myyntiä
aasialaisille huonompana vaihtoehtona kuin sitä, että Aasiasta lainataan koko
ajan rahaa infrastruktuurin ylläpitoon ja maksetaan kalliita korkoja.
Infrakauppoja
tutkinut professori: Pääomasijoittajat tekevät veronmaksajista voittojensa
takuumiehen
Myyntimies
Joe Leszczynski, 40, tankkaa autoaan australialaisen pankin Macquarie Groupin
omistaman Dulles Greenwayn vieressä. Hän ei mene leveälle maksutielle suurin
surminkaan vaan valitsee samansuuntaisen kapeamman ja hitaamman julkisen tien.
”Aivan
liian kallis, en ikinä käytä tullitietä. Ajatelkaa, että 19 kilometrin
moottoritien pätkästä pitää maksaa suuntaansa 3,6 euroa ($5,25)”, hän sanoo.
Jos
hän ajaisi työmatkansa edestakaisin Dulles Greenwayta pitkin, hän säästäisi
ajassa joka päivä tunnin, mutta maksaisi 7,2 euroa päivässä, 36 euroa viikossa
ja 144 euroa kuukaudessa. Ja bensat päälle.
Leszczynski
sanoo, että Leesburgissa liikenneoloja on huononnettu tahallaan, jotta ihmiset
menisivät australialaispankin omistamalle tullitielle. Rinnakkain Greenwayn
kanssa kulkee julkinen valtatie 7, mutta se ruuhkainen ja kapea. Tielle on myös
ilmestynyt liikennevaloja hidastamaan.
”Punainen
palaa, vaikka kukaan ei käänny mihinkään eikä sivutieltä tule ketään. Oh, boy,
ne yrittävät tosi kovasti, että menisit Greenwaylle”, hän sanoo.
Amerikkalaisen
infrastruktuurin myyntiä tutkinut Penn Staten yliopiston lakitieteen professori
Ellen Dannin vahvistaa puhelinhaastattelussa, että Leszczynskin väittämiä
asioita todella tapahtuu.
Denverin
kaupunki vuokrasi 100 kilometriä pitkän Northwest Parkway -tullitien 99
vuodeksi yksityisille sijoittajille vuonna 2007. Eräänä aamuna kaupunkilaiset
lukivat lehdestä, että yksityinen tieyhtiö estää erään julkisen liikenneväylän
parannustyöt, koska veisi asiakkaita heidän maksutieltään.
Denverin
kaupunginjohtaja Frank McNulty nosti aluksi kovan metakan, kunnes hänelle
valkeni, ettei hän ollut lukenut sopimusta kunnolla läpi.
Hän
oli hyväksynyt kilpailemattomuusehdon. Sen perusteella kaupunki ei rakenna
uusia teitä eikä korjaa vanhoja, jos julkisten liikenteen parantaminen saa
autoilijoita siirtymään pois yksityiseltä moottoritieltä. Dannin myöntää, että
tämä kuulostaa uskomattomalta.
”Sopimusten
vaikeaselkoisuus on harkittua. Jopa oikeustieteen professorilla on vaikeuksia
lukea niitä. Niissä on usein monta sataa sivua, joilla viitataan tämän tästä
suureen määrään liitteenä oleviin asiakirjoihin. Sopimusten sivumäärää
kasvattavat kuvaukset moninaisista korvaustapauksista, mutta niiden turvin
pääomasijoittajat varmistavat, että he saavat odottamansa voitot.”
Dannin
naurahtaa, että hän on ehkä ainut henkilö Yhdysvalloissa, joka on lukenut läpi
kaikki sopimukset liitteineen.
Sijoittajien
myyntipuheet kuulostavat houkuttelevilta rahapulassa olevien poliitikkojen
korvissa: rahapiirit lupaavat järjestää heille varoja, jolla he voivat korjata
ja uudistaa murentuvaa infrastruktuuria. Ne sitoutuvat myös siirtämään
taloudellisen riskin veronmaksajilta yksityiselle yritykselle.
”Sijoittajien
ideana on tehdä suuresta yleisöstä voittojensa takuumies. He hankkivat
sopimuksilla itselleen sellaisen vallan, joka perinteisesti kuuluu julkiselle
viranomaiselle”, kertoo Dannin.
”Sopimustekstit
on piilotettu täyteen veronmaksajille tarkoitettuja kalliita ansoja.
Pääomasijoittavat haluavat oikeuden saada korvauksia kaikista sellaisista
julkisen viranomaisen tekemistä lainsäädännöllisistä, hallinnollisista ja
oikeudellisista päätöksistä, jotka häiritsevät sen liiketoimia.”
Chicagon
kaupunginjohtaja Richard M. Daley ajoi hirmuisella kiireellä vuonna 2008 päätöksen,
jonka nojalla myytiin kaupungin parkkimittarien tuotot 75 vuodeksi eteenpäin
Morgan Stanley pankin kokoamille sijoittajille. Poliitikot saivat kaksi päivää
aikaa tutustua 279 sivuiseen sopimustekstiin, jota tuskin kukaan luki.
Kun
sopimus oli allekirjoitettu, yllätyksiä alkoi tulla. Jos katuja joudutaan
sulkemaan festivaalien ja kulkueiden tai korjaustöiden vuoksi, chicagolaisten
veronmaksajien on korvattava saamatta jäänyt tulo Abu Dhabin valtiollisen
öljyrahaston ja saksalaisen vakuutusyhtiö Alliazin yhteiselle parkkiyhtiölle.
Tuhannet chicagolaiset tuskin olivat kuulleet kummastakaan, mutta silti he
joutuvat maksamaan niille jokaisesta suljetusta parkkimittarista koko
vuorokauden parkkimaksun eli 36 dollaria.
Chicago
myi parkkimittarioikeudet halvalla, koska kaupunginjohtaja Daley ei pannut
ketään laskemaan, kuinka monta 25 sentin kolikkoa kilahtaa niihin seuraavan 75
vuoden aikana. Uutistoimisto Bloomberg teki laskun ja kertoi, että
parkkimittareihin pannaan 11,5 miljardia. Kauppahinta oli siitä jokseenkin
tarkkaan yksi kymmenesosa eli 1,16 miljardia.
Professori
Ellen Dannin kertoo, että kun Morgan Stanley -pankki kokosi pääomasijoittajien
ryhmän, joka yritti ostaa 12,8 miljardilla dollarilla Pennsylvania Turnpike
-moottoritiet, sopimusluonnoksessa oli määräys onnettomuustilanteita varten.
Jos ambulanssit, raivausautot ja poliisit olisivat ”kohtuuttoman” pitkään
onnettomuuspaikalla, yhteiskunnan piti korvata tiemaksujen menetys. Siitä
mainitaan yhdellä sopimuksen 686 sivusta. Kauppa kaatui viime hetkellä
julkiseen arvosteluun.
Dannin
teki amerikkalaisen infrastruktuurin myynnistä tutkimuksen, jolla on paljon
puhuva nimi: Mureneva infrastruktuuri , mureneva demokratia.