Yanis Varoufakisin haastattelu Kreikan, Irlannin ja Portugalin tilanteesta
Yanis Varoufakis on taloustieteen professori ja osallistunut aktiivisesti keskusteluun eurokriisistä. Varoufakisilta on ilmestynyt teos Global Minotaur – America, Europe and the Future of the Global Economy sekä eurokriisin ratkaisumalli Modest Proposal for Resolving the Euro Crisis, jota hän par’aikaa kehittää eteenpäin Stuart Hollandin ja James K. Gailbraithin kanssa.
1. Onko Kreikka matkalla kohti toista velkajärjestelyä?
Kolmatta! Ensimmäiseksi meillä oli PSI (private sector involvement, yksityisen sektorin osallistuminen), viime joulukuun toimia kutsuttiin kiertoilmaisulla “velkajärjestelyiksi” (debt buyout) ja nyt olemme matkalla kohti niin kutsuttua OSI:tä (official sector involvement, julkisen sektorin osallistuminen).
2. Onko Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
oikeassa Kreikan suhteen esittäessään, että Kreikan velkajärjestelyn
tulisi olla ensisijainen ja julkisen talouden sopeuttamisen tulla vasta
tämän jälkeen?
Olen ollut koko ajan tätä mieltä. Konkurssissa iso laina ei
auta niin kauan kuin velkoja ei mitätöidä. Kun ilman minkäänlaista
tukanleikkuuta (haircut) suuri laina alkaa supistaa käytettävissä olevia tuloja (mitä talouskuripolitiikka [austerity] tekee), kyseessä on saalistava, myrkyllinen ja naurettavan järjetön politiikka.
3. Tuleeko Samarasin hallitus kestämään? Mikä voisi purkaa yhteistyön PASOK:in kanssa?
Elämä. Velkadeflaation aiheuttaman pankkikriisin
kiihtyminen ja syveneminen. Nämä ovat pysäyttämättömiä kehityskulkuja,
jotka tulevat tuhoamaan hallituksen. Aivan kuten kävi Papandreoun ja
sitä seuranneen Papademoksen hallituksen kanssa.
4. Onko mahdollinen Syrizan hallitus uhka Brysselille ja IMF:lle (kuten kirjoitit James K. Gailbraithin kanssa New York Timesissa)?
Se ei ole todellakaan uhka IMF:lle, koska Syrizan hallitus
vastustaisi sitä politiikkaa, jonka IMF itsekin on tuominnut
järjettömäksi. Toisaalta Bryssel, Berliini ja Frankfurt tyrmistyisivät.
Se on sääli Euroopalle. On mieletön virhe olettaa, että Brysselin
intressit ja näkemykset olisivat yhtenäiset muun Euroopan kanssa. Tällä
hetkellä kun Bryssel työntää Eurooppaa jyrkänteeltä alas ja Syrizan
voitto antaisi Euroopalle toivon selviytymisestä; punnertaakseen itsensä
reunalta takaisin. Se, että tämä ainakin aluksi suututtaa Brysselissä,
on minulle täysin ok.
5. Syrizan voiton geopoliittisia seurauksia ei olla
käsitelty. Tulisiko tämän muutoksen suhteen huomioida myös Balkanin ja
Lähi-idän tilanne?
Kreikka on jumittunut eksistentiaaliseen kriisin, joka
johtuu sen jäsenyydestä ongelmallisessa rahaliitossa. Kuitenkaan
Lähi-idän tai Balkanin maat eivät tällä hetkellä aiheuta selkeätä ja
välitöntä uhkaa Kreikan koskemattomuudelle ja maan pitkän tähtäimen
selviytymiselle. Ei olisi Syrizan tavoitteiden mukaista harhautua
eloonjäämistaistelusta luomalla rintamalinjoja Kreikan ja Lähi-idän tai
Balkanin välille.
6. Huolimatta Irlannin ja Portugalin
kokonaistaloudellisista vaikeuksista kykenevätkö ne “palaamaan
markkinoille” suunnitellun mukaisesti vuonna 2014? Vai tuleeko niiden
turvautua väliaikaisiin ennaltaehkäiseviin ohjelmiin? Vai tuleeko tehdä
velkojen uudelleenjärjestely?
Eivät todellakaan palaa. Portugalin tai Irlannin
velkakehitys ei mahdollista itsenäistä olemista rahamarkkinoilla,
tosiasiallisen “markkinoille palaamisen” edellyttämällä tavalla. Kaikki
mitä on tapahtunut, on että Mario Draghi on antanut ymmärtää, että
Portugali ja Irlanti voidaan siirtää Euroopan väliaikaisen
vakautusrahaston (EVVR) ja Euroopan pysyvän vakautusmekanismin (EVM)
pelastusohjelmista Euroopan keskuspankin (EKP) OMT-rahoitusohjelman
[1] suojaan. Koska myös EKP:n tuen ehtona on ankara talouskuri,
jatketaan näiden yhteiskuntien puristamista pankkisektorin
pahoinvointiin, joka johtuu negatiivisesta velkadeflaatiosta.
7. Muuttavatko Yhdysvaltain keskuspankin ilmoitus
QE-elvytyksen [2] mahdollisesta lopettamisesta vuonna 2014 ja sen
seurauksena oleva ohjauskoron nousu vuodesta 2015 lähtien lopullisesti
pelin hengen?
Se tekee yksinkertaisesti selvemmäksi, että Irlanti ja
Portugali selviytyvät ainoastaan tekemällä selvää talouskurista, jota
Eurooppa niille tyrkyttää antaen vaihdossa jatkuvan kestämättömien
julkisten velkojen hoitamisen. EVM ja OMT eivät poista vaan jatkavat
talouskuria.
8. Minkälaista politiikkaa Brysselin ja Euroopan keskuspankin olisi tullut ajaa velkakriisin alkaessa vuonna 2010?
Vastaamme tähän kysymykseen Stuart Hollandin ja James K. Galbraithin kanssa tekstissämme Modest Proposal for Resolving the Euro Crisis, joka ilmestyy lähipäivinä.
9. Onko talouskuri kokenut kuolettavan iskun? Mikä voi kääntää nykyisen tilanteen?
Talouskuri velkadeflaation aiheuttaman pankkikriisin aikana
on täysin tuhoon tuomittua politiikkaa. Vastaus kysymykseesi on:
Italian romahdus.
Haastattelu on julkaistu alunperin Varoufakisin blogissa 25.6.2013.
Viitteet
[1] Viittaa EKP:n viime kesän lopulla tekemään lupaukseen,
että EKP tulee tekemään kaikkensa euron pelastamiseksi. Käytännössä EKP
tulee ostamaan kriisimaiden velkakirjoja jälkimarkkinoilta.
Rahoitusohjelman nimi on Outright Monetary Transactions,
jonka ehtona on sama tiukka talouskuri kuin EVVR:n ja EVM:n
tukipaketeidenkin ehtoina olevat sopeutus-, leikkaus- ja
yksityistämistoimet. (suom. huom.)
[2] QE viittaa Yhdysvaltain keskuspankin elvytykseen, jota kutsutaan
“määrälliseksi keventämiseksi” (Quantitative Easing). Tällä hetkellä
Yhdysvaltain keskuspankki elvyttää talouskasvua ostamalla kuukausittain
85 miljardin dollarin arvosta arvopapereita. (suom. huom.)