Tohtori Marx kuvaili yksien harjoittamaa toisten jotensakin kuppaamista siihen tapaan,että ”pääoma on kuollutta työtä, joka vampyyrien lailla elää vain imemällä elävää työtä, ja se elää sitä paremmin, mitä enemmän se sitä imee.”

keskiviikko 17. heinäkuuta 2013

روزی ۵ کارگر در حوادث کار ایران کشته می‌شوند

BBC سه شنبه 16 ژوئيه 2013 - 25 تیر 1392
سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده که در دو ماهه اول امسال ۲۶۵ نفر جان خود را در اثر حوادث کار از دست داده‌اند. از میان آنها ۲ نفر زن بوده‌اند.
به گزارش این سازمان این تعداد در دو ماه نخست سال پیشین ۲۷۲ نفر بوده است.
سقوط از بلندی بیشترین عامل مرگ در حین کار بوده است.
محمد حسین نظری، کارگر پتروشیمی ماهشهر و عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "بر بستر یک شرایطی است که ایمنی پایین آمده است. شرایط به گونه‌ای است که تهدید اخراج وجود دارد و کارگر انگشتش را از دست می‌دهد ولی حاضر نیست کارش را از دست دهد."
مطابق گزارش سازمان پزشکی قانونی، در دو ماه اول امسال استان‌های تهران، خراسان رضوی و کرمانشاه، به ترتیب بیشترین حوادث مرگبار کار را داشته‌اند.
این گزارش می‌گوید که در سال ۱۳۹۱ در مجموع ۱۷۹۵ نفر حین کار کشته شده بودند. میزانی که نسبت به سال ۱۳۹۰، که در آن ۱۵۰۷ نفر کشته شده بودند، بیش از ۱۹درصد بالا رفته بود.
آقای نظری می‌گوید: "به خاطر شرایط اقتصادی اهمیت جسم و جان کارگران به حاشیه رانده شده است."
او می‌افزاید به غیر از بالا رفتن حوادث، ایمنی به طور کلی پایین آمده و خطرات دیگری نیز دارد: "با خیل عظیمی از حوادث مواجهیم که در یک روز و تاریخ معین اتفاق نمی‌افتد، در جاهایی مثل پتروشیمی‌ها مساله آلودگی و بیماری‌های تنفسی واقعا مرگ تدریجی را رقم می‌زند."
"کارگران و کارکنان چنین جاهایی دچار بیماری‌های غیرقابل بازگشت می‌شود."
آقای نظری معتقد است که نبود اتحادیه‌ها و سندیکاها یکی از عواملی است که شرایط را برای کارگران دشوارتر می‌کند.
او می‌گوید: "سازو کار حمایت از نیروی کار وجود ندارد، سال گذشته به طور متوسط روزی ۵ کارگر کشته شده. اگر این توسط ما و تشکل های کارگری دیگر به اطلاع جامعه برسد..."
"ما فقط می‌توانیم به کارگری که از ما کمک بخواهد مشاوره بدهیم اما دولت ما را به عنوان نهاد طرف مذاکره به رسمیت نمی شناسد."
سازمان بین‌المللی کار (ILO) می‌گوید هر ۱۵ ثانیه یک کارگر جان خود را بر اثر حادثه مرتبط با کار از دست می‌دهد.